Stránka 1 z 2
Rád bych začal stavět

Napsal:
ned 07 led, 2007 10:25 pm
od rben
Zdravím
Náhodou jsem se dostal na stránky modelů železnic a musím přiznat že se mi to zalíbilo. A uvažuji i o stavbě vlastního modelu III epochy. A mé otázky tedy zní:1 - Jak velký prostor pro začátek? Uvažuji o uložení pod (a upravení) postel (180x70cm).
Myslím si že jsem poměrně zručný a i vytrvalý, takže vtomto bych neviděl problém. Ovládání nedigitál.
Předem díky za jakékoliv rady.
____________________
RBN

Napsal:
pon 08 led, 2007 11:51 am
od Frtka
180x40 je imho na H0 strasne malo. Spis bych uvazoval o TT, mozna i o N.

Napsal:
pon 08 led, 2007 4:21 pm
od Ocik
Cena:
Záleží taky na tom, nakolik chceš mít propracovanou krajinu - molitanové nebo foliážové stromky, množství druhů trav, počet návěstidel, typ přestavníků... Je toho spousta a levné to rozhodně není.

Napsal:
pon 08 led, 2007 4:22 pm
od rben
Frtka píše:180x40 je imho na H0 strasne malo. Spis bych uvazoval o TT, mozna i o N.
180x70 
A řekněme kolik je "minimum" na H0? Nevím jak moc je rozdíl v detailech ale řekl bych že H0 je co se týče poměru detaily/velikost taková optimum. Včem je tedy rozdíl?
180x70 je zatím jen takový první pokus abych věděl jak dlouho mi to vystačí na stavbu a zábavu, jinak místo mám cca 2,5x3m prostoru na trat do U. jen pro začátek nebude tolik času ani peněz na komplet (Student VUT a dom moc nejezdím
). Zatím totiž jen silně uvažuji
CENA: cca kolejivo + jedna souprava

Napsal:
pon 08 led, 2007 4:28 pm
od Rudolf
Šířka 70 cm je málo, minimální poloměr pro H0 je někde okolo 38 cm, takže je třeba 80 cm s velmi odřenýma ušima.

Napsal:
pon 08 led, 2007 4:59 pm
od Frtka
rben píše:Frtka píše:180x40 je imho na H0 strasne malo. Spis bych uvazoval o TT, mozna i o N.
180x70 
A řekněme kolik je "minimum" na H0? Nevím jak moc je rozdíl v detailech ale řekl bych že H0 je co se týče poměru detaily/velikost taková optimum. Včem je tedy rozdíl?
180x70 je zatím jen takový první pokus abych věděl jak dlouho mi to vystačí na stavbu a zábavu, jinak místo mám cca 2,5x3m prostoru na trat do U. jen pro začátek nebude tolik času ani peněz na komplet (Student VUT a dom moc nejezdím
). Zatím totiž jen silně uvažuji
CENA: cca kolejivo + jedna souprava
Pardon, sem se prepsal. Stejne ale na 180x80 postavis v H0 nejspise jen +-oval, ktery tam jen tak tak vytocis. Pokus se ale precejen rozhodnes pro tohle reseni, tak nejjednodussi bude zakoupit zakladni set vlak+koleje a eventuelne jednotlive par dalsich koleji podle toho co chces. Pokud bys vybral treba nejaky analog zaklad napr. od PIKO, tak se vejdes do 3000kc.
edit: tech 80 tam uvadim proto, ze v H0 se na 70cm proste neotocis.

Napsal:
pon 08 led, 2007 5:03 pm
od Sandy
Považuji se pouze za mírně pokročilého a mám zkušenosti jen s velikostí HO, takže ber moje rady s rezervou. A v této velikosti je , podle mne, nejmenší smysluplné kolejiště cca 2 x 1 m. Na takovou plochu se vejde malé nádraží o dvou ( s přimhouřením oka i o třech) dopravních kolejích s užitečnou délkou max. 100 cm, se dvěma až třemi manipulačními kolejemi na nenáročný posun a skrytým dvoukolejným nádražím na výměnu souprav. Trať musí tvořit deformovaný ovál ( ve dvou úrovních ), aby jezdící souprava nevypadala jako " cirkulárka ". Poloměr oblouků ve viditelné části by měl být alespoň 420 mm ( ve skryté části může být i menší, ale pod 360 mm bych nešel). Výška takovéhoto kolejiště bude alespoň třicet centimetrů ( bez stromečků).
Pro analogový provoz bych dokázal takovéto kolejiště postavit tak do 15 tisíc ( to není nabídka, ale konstatování). Za tuto cenu bys měl mít holé kolejiště : tj. základní rám ze dřeva, podklad pro koleje a krajinu , vlastní koleje ( jednoznačně profilové, plechovým bych se vyhýbal ) , základ krajiny ( asi z polystyrenu), ovládací panel a trafo na pohon lokomotiv.
No a pak podle finančních možností - budovy, návěstidla, přejezdová zařízení, lampy, stromky ( jeden koupíš za 10.- ale i za 250.- ) apod.
Lokomotivy a vagony je pak už další kapitola.
Na téma " začínáme stavět" se chystám napsat článek. Nechci v něm ale radit JAK stavět, ale čeho se na začátku kariery železničního modeláře vyvarovat ( vlastní zkušenosti, získané metodou pokusu a omylu).

Napsal:
pon 08 led, 2007 6:50 pm
od Sandy
Jó, a ještě jedna rada od mírně pokročilého. Rozmysli si, rbene, co chceš udělat. Protože jak jednou začneš, tak jsi ztracenej. Nafurt.

Napsal:
pon 08 led, 2007 10:58 pm
od rben
2All:
Díky všem. Zatím opravdu jen uvažuji a uvažuji. ted jsem se dokonce i díval na modeli TT a nejsou taky špatný. Myslím že budu ted měřit a měřit a přemějšlet. Dokonce uvažuji "zatím" jen o jákemsi diorámatu ve stylu rovných úseků které popřípadě někdy zamontuji.
Sem naprostý laik a chtěl bych si nejprv asi vyzkoušet co a jak.
Pak uvidím co mi výjde na papíře. Na jakým prostoru, kolik bude peněz a času.
Díky zatím všem a myslím že se zde budu ptát dál. 

Napsal:
úte 09 led, 2007 1:41 pm
od Houmr
No pokud si to chceš jen zkusit, tak proč si nekoupit digtal start set od ROCO. Můžeš si to postavit i na koberec a ochutnáš digitální ovládání a získáš i lokomotovu, která bude pěkně jezdit a pak uvidíš. Základní ovál je 90x200cm. To je můj názor.

Napsal:
úte 09 led, 2007 4:13 pm
od Michal Šuhajda
Pokud se chystáš stavět jen rovné úseky jako diorámata, zkus si naplánovat kolejiště místo na "desce pod postelí" na "poličkách" okolo pokoje.
Zjistíš, že si Ti neuvětřitelně zvětšují možnosti. I v hodně malém pokoji (2,5x3m) můžeš mít délku tratě kolem pokoje přes 10 m, a to na desce bez šílených variací, kdy kolejiště připomíná spíš pouťovou horskou dráhu nedokážeš.
Přitom většinu trati stačí vést po "poličce" o šířce cca 15-25 cm (na "tunel" za skříní ti stačí ještě míň) a jen prostor s nádražím(i) Které najednou můžou mít i přes 2m rozšířit a ve výsledku Ti celé kolejiště zabere míň místa, než když budeš vytahovat desku zpod posele doprostřed pokoje a pak už nebudeš mít kam šlápnout.

Napsal:
stř 10 led, 2007 7:22 am
od Zippich
Také jsem při své poslední stavbě zavrhl klasický panel. Zabere hodně místa, je nutno na něm vytvářet hodně balastu a snadno se pak zvrhne ve vánoční betlém a přitom pro vlastní provoz nabízí jen omezené možnosti. Řešil jsem to domácí modulovkou. Vybral jsem si skutečnou, dnes již zrušenou, trať a pokouším se o její stavbu tak, že jsem vytvořil dvě mimoúrovňové vratné smyčky, jako dva malé samostatné moduly a hraju si teď s napodobováním skutečných úseků mezi nimi. Výhoda je, že můžeš stále rozšiřovat a při případném stěhování prostě jen povolíš šrouby...
Re: Rád bych začal stavět

Napsal:
pát 12 led, 2007 9:28 pm
od user_104
rben píše:Zdravím
Náhodou jsem se dostal na stránky modelů železnic a musím přiznat že se mi to zalíbilo. A uvažuji i o stavbě vlastního modelu III epochy. A mé otázky tedy zní:1 - Jak velký prostor pro začátek? Uvažuji o uložení pod (a upravení) postel (180x70cm).
Myslím si že jsem poměrně zručný a i vytrvalý, takže vtomto bych neviděl problém. Ovládání nedigitál.
Předem díky za jakékoliv rady.____________________
RBN
Zdravím,
prozraď mi kolik máš prostoru a jakou máš finanční představu
a co se týče velikosti tak HO pro ty rozměry které uvádíš tak jsou opravdu malé.
Samozřejmě pokud by jsi uvažoval o velikosti N, tak počítej, že české lokomotivy a vagonky seženeš minimálně.
To ve velikosti TT už je to veselejší

Napsal:
úte 16 led, 2007 6:33 pm
od rben
Ještě bych se rád zeptal jak je to se stoupáním? Potřeboval bych překřížit koleje mimoúrovňově a nevím jestli by mi to mašinka vyjela. Jakej tedy sklon na H0?
a délka nástupiště ve stanici? Žádnej hlavní tah jen místní lokálka.
Stoupání

Napsal:
úte 16 led, 2007 7:18 pm
od Roman Svoboda
rben píše:Ještě bych se rád zeptal jak je to se stoupáním? Potřeboval bych překřížit koleje mimoúrovňově a nevím jestli by mi to mašinka vyjela. Jakej tedy sklon na H0?
a délka nástupiště ve stanici? Žádnej hlavní tah jen místní lokálka.
Moje zkušenost s H0 - 5 cm/m (v mírné zatáčce) mi občas mašinka s těžším nákladem prokluzovala, u 4 cm/m nikdy. Kde mám místo, dal jsem i míň, vypadá to líp na pohled. Dále platí, že čím menší poloměr zatáčky, tím by měl být sklon menší.