od Sandy » pon 08 led, 2007 5:03 pm
Považuji se pouze za mírně pokročilého a mám zkušenosti jen s velikostí HO, takže ber moje rady s rezervou. A v této velikosti je , podle mne, nejmenší smysluplné kolejiště cca 2 x 1 m. Na takovou plochu se vejde malé nádraží o dvou ( s přimhouřením oka i o třech) dopravních kolejích s užitečnou délkou max. 100 cm, se dvěma až třemi manipulačními kolejemi na nenáročný posun a skrytým dvoukolejným nádražím na výměnu souprav. Trať musí tvořit deformovaný ovál ( ve dvou úrovních ), aby jezdící souprava nevypadala jako " cirkulárka ". Poloměr oblouků ve viditelné části by měl být alespoň 420 mm ( ve skryté části může být i menší, ale pod 360 mm bych nešel). Výška takovéhoto kolejiště bude alespoň třicet centimetrů ( bez stromečků).
Pro analogový provoz bych dokázal takovéto kolejiště postavit tak do 15 tisíc ( to není nabídka, ale konstatování). Za tuto cenu bys měl mít holé kolejiště : tj. základní rám ze dřeva, podklad pro koleje a krajinu , vlastní koleje ( jednoznačně profilové, plechovým bych se vyhýbal ) , základ krajiny ( asi z polystyrenu), ovládací panel a trafo na pohon lokomotiv.
No a pak podle finančních možností - budovy, návěstidla, přejezdová zařízení, lampy, stromky ( jeden koupíš za 10.- ale i za 250.- ) apod.
Lokomotivy a vagony je pak už další kapitola.
Na téma " začínáme stavět" se chystám napsat článek. Nechci v něm ale radit JAK stavět, ale čeho se na začátku kariery železničního modeláře vyvarovat ( vlastní zkušenosti, získané metodou pokusu a omylu).