Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod Myšpulín » ned 23 úno, 2020 11:22 am

Lukas píše:Když vezmu vůz do ruky a točim se soukolim,tak je to ok,ale když ho dam na koleje tak jak kdyby "sednul" a dře a nejde. Zkousel jsem z jiného vozu soukolí a to samé.

Zvedni vůz, obrať a zjisti vůli dvojkolí do stran. Měla by být jen několik desetinek. Pak dvojkolí roztoč a pozoruj, jak se dlouho točí. Pak jej vrať do správné polohy koly dolů a pokus se roztočit dvojkolí stejnou rychlostí. Opět by se mělo točit přibližně stejnou dobu. Pokud se točí déle a boční vůle je větší, pak ti při postavení vozu na kolej dosedne okolek dvojkolí na podlahu vozu nebo na příčník podvozku (podle typu vozu) nebo bok kola na rozsochu a zde dře. To se zjistí i tak, že dvojkolí roztáčíš pouze palcem za osičku, přičemž dvojkolí přitlačuješ k vozu. Jde to špatně, ale pokud dvojkolí nikde nedře, roztočí se jak v kovových tak i plastových ložiscích (u H0, u ostatních velikostí nevím). Pak máš tyto možnosti (seřazeno podle obtížnosti):
1) Reklamovat vůz.
2) Použít dvojkolí s delší oskou.
3) U plastových rozsoch použít výše popsaná bronzová pouzdra a tím zmenšit boční vůli. U kovových vložek mírně přihnout směrem dovnitř k docílení stejného.
4) V místě okolků proškrábnout do podlahy/příčníku drážku, aby dvojkolí neškrtalo. U bočního "drhnutí" bych toto nepraktikoval.
5) Jsi-li odvážný, vůz má plastové rozsochy a nechceš použít pouzdra (bod 3), můžeš se pokusit rozsochy místně nahřát a přihnout směrem dovnitř.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod munro » čtv 27 úno, 2020 7:39 pm

U setu vozu na obili ZSSK od Roco jsem mel stejny problem, vozy drhly - po chvilce zkouseni jsem na to prisel - pokud vuz mam v ruce koly dolu a roztocim je, chodi perfektne, pokud otocim "na zada", zacne drhout - stejne, jako kdyz je na kolejich.

Chyba je ve vylisku brzdovych zdrzi - drhne to nahore u skrine - pokud se s vozem chvili jezdilo, je to misto krasne videt - je uspinene - hranka nad zapadkou. Staci spickou zahnuteho skalpelu sebrat par desetin a jezdi paradne.
Klub železničních modelářů DDM Jednička Dvůr Králové nad Labem

http://kzm.717.cz/
munro
 
Příspěvky: 41
Registrován: čtv 01 črc, 2010 12:51 pm

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod Lukas » pát 28 úno, 2020 6:07 am

Děkuji moc, ano máte pradvdu. Obrousil jsem bruskou ,byly v místech kde drhly černé nánosy špíny. A vagony jedou jak ostatní. Děkuji moc za radu. Mam radost ze to nejsou vyhozené 2000kč z okna. Ještě jednou díky
Lukas
 
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod Jindra Charvat » ned 22 bře, 2020 1:57 pm

Měl jsem podobný problém na osobním vagonku od Trixe, kde jsem dal osy o 0,2mm delší a ač jsem roztahoval, vybrušoval (zvětšoval, prohluboval) jamku, mazal atd. tak nic. Nakonec jsem dal kratší osy a bylo po problému. On se totiž ten plast tvrdohlavě vracel do původní polohy a neuvěřitelně při počtu šesti vagonků brzdil celou soupravu. Někdy také (například Hobbytrain H440xx), výrobce nevhodně umístí snímače proudu, které sice pěkně vedou proud, ale „zatažená ruční brzda“ je oproti nim volnoběh…
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků