Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod PavelGregora » úte 11 úno, 2020 1:39 pm

Zdravím kolegové modeláři. Chtěl bych se vás zeptat, jakým způsobem řešíte u některých modelů horší otáčivost dvojkolí? Přišlo mi teď pár nových modelů a jsem poněkud rozpačitý z jejich jízdních vlastností. Některé jedou naprosto dokonale, že když vagón zlehoučka popostrčím, je schopný setrvačností jet dále i metr a více - skoro jako v reálu. Pak mi ale některé modely celkem zadrhávají. Dvojkolí se sice otáčí, chce to ale více síly na rozjetí vagónu. A když takový model popostrčím a chci zkusit, jak daleko dojede setrvačností - okamžitě zabrzdí. Bojím se, že tyto vlastnosti budou dělat problém lokomotivám a snižovat možný počet tažených vagónů. Máte prosím nějaké dobré tipy, jak snížit valivý odpor u problematických modelů? Myslíte, že pomůže i promazání?
PavelGregora
 
Příspěvky: 90
Registrován: stř 15 led, 2020 6:54 am

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod RadekH0 » úte 11 úno, 2020 3:30 pm

Ahoj,
řešení se nabízí několik.
Někdy pomůže plastové masky podvozků daného vozu lehce roztáhnout v ruce (pozor na případné ulomení!!!). Promazání plastu v tomto případě moc nepomůže. Další možností je koupit dvojkolí s menší délkou osyčky s hroty na konci. Vyrábí se ve mnoha variantách a dají se koupi buď na e-shopu nebo třeba na burze v Praze. No a poslední mnou známou variantou je koupě mosazných pouzder od firmy Peho. Výhlubeň v plastové masce podvozku, ve kterém je dvojkolí uloženo se malým vrtáčkem rozšíří a vlepí se dovnitř na obou stranách tyhle pouzdra, kápne se do nich olejíček a dvojkolí se vrátí zpět. Tato metoda je poměrně oblíbená a dvojkolí se opravdu točí bez jakýchkoliv problémů.
Pro ilustraci obrázek:
Obrázek

Toť asi vše, znalejší mě můžou opravit.
Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 11 úno, 2020 4:28 pm

Použití pouzder (ložisek) Peho má dvě drobná úskalí:
- nutno předem prověřit tloušťku masky podvozku, aby ložisko nevylezlo z lícové strany
- snažit se vrtat co nejvíce kolmo, aby ložisko správně sedlo - ideálně to bez rozebrání podvozku nejde, protože masky podvozku jsou pochopitelně proti sobě. Ale mírná výchylka při vrtání nevadí.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod Mcx » úte 11 úno, 2020 5:41 pm

A ještě je třeba k mosazným ložiskům dodat, že odpor tření ocelové osy - hrotu v dnešních plastických hmotách je nižší než kombinace ocel - mosaz.
Důvody proč to nejede může být více:
- špatný úhel osy na hrotu - stačí si prohlédnout pár dvojkolí co osa to jiný hrot stejně je to z protikusem tj. důlku v rozsoše
- špatná vzdálenost rozsoch ve vztahu k délce osy - a to jak osa krátká, osa dlouhá
- kolo drhne o brzdové špalíky či jiné součásti pojezdu
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod jipol57 » úte 11 úno, 2020 6:52 pm

Ještě bych doplnil, že hroty osky musí být v ložisku dostatečně volné. Musí klechtat.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod Mcx » čtv 13 úno, 2020 1:51 pm

Lidové tvrzení - "klechtat" bych doplnil trochu exaktnější informací z NEM314. Přeměření několikati vozu zjistíte, že si výrobci s dodržováním normy nedělají vůbec žádné starosti, no.... a pak to nejezdí :lol:
Přílohy
NEM314.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod jirkan » pát 14 úno, 2020 5:29 pm

Já bych jen dodal, že jsem na vlastní oči viděl několik situací týkajících se vozů zde mnohdy opěvovaných výrobců, tedy žádné malosériovky či samodomo, a to
- dva vozy stejného typu (výrobního čísla) osazené dvojkolími různých průměrů,
- vůz kde každé z namontovaných dvojkolí mělo jiný průměr,
- vůz, kde pro jistotu dvojkolí chyběla.
Takže se ani moc nedivím.
Ale asi by bylo dobré napsat, o jaké vozy se jedná a zda uvedené nedostatky se týkají jednoho typu vozu, nebo zda ze série stejných vozů některé jezdí dobře a jiné ne.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod Lukas » sob 15 úno, 2020 10:33 am

Mam taktéž problém vozy Roco H0 ZSSK set 3 kusu vysypaky.
A taktéž nejezdí spíš drhnou, poprvé co od firmy Roco tak špatně jezdí. Mam většinou vozu Roco a žádný problém.
Tyto vozy neujedou ani 10 cm a tri vozy jsou jak 15 vagonová souprava.
Lukas
 
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod jirkan » sob 15 úno, 2020 3:46 pm

Tak bych přeměřil dvojkolí, jestli je tam to, co tam patří. Možná někdo z kolegů, komu tyto vozu jezdí dobře, by mohl poskytnout rozměry pro komtrolu.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod George V. » pon 17 úno, 2020 12:46 pm

Tipnul bych si, že Vietnamští soudruzi namontovali dvojkolí s delší osičkou.... Od doby, kdy Roco vyrábí z forem Kleinmodelbahn, musí používat různá dvojkolí. Tak se může snadno stát, že se při výrobě popletou
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod Lukas » pon 17 úno, 2020 12:51 pm

Když vezmu vůz do ruky a točim se soukolim,tak je to ok,ale když ho dam na koleje tak jak kdyby "sednul" a dře a nejde. Zkousel jsem z jiného vozu soukolí a to samé.
Lukas
 
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod George V. » pon 17 úno, 2020 12:55 pm

Tak naopak možná kratší osička...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod MiG » pon 17 úno, 2020 1:48 pm

Nebo chybný výlisek podvozku nebo chybějící podložka mezi podvozkem a spodkem vozu nebo chybně přečuhující "nálitek" spodku vozu v místě, kde je kolo nebo nevhodný průměr kola (dvojkolí).
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod Lukas » ned 23 úno, 2020 9:51 am

Tak zkouším vše a zatim ro nikam nevede...
Rozsochy jsou roztažené..a podle tabulky viz.výše vůbec nic nesedí
Přílohy
Screenshot_20200223-104955_Gallery.jpg
Screenshot_20200223-105001_Gallery.jpg
Screenshot_20200223-104948_Gallery.jpg
Lukas
 
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: Kvalita jízdy vagónů - setrvačnost a valivý odpor

Příspěvekod Pavel 152 » ned 23 úno, 2020 10:23 am

Zjisti rozměr jamek, pomocí drátku, změř posuvkou a rozhodni se pro vhodná dvojkolí stejného rozměru. Nebo vrať vadně vyrobený vagón prodejci. Příčin může být více, vadný plast, forma špatně navržena nebo jiná dvojkolí. Je li to špatný plast, co se časem deformuje, časem se můžou otvory vzdálit a vagon nebude na nic.
Poradit by mohli jiní majitelé tohoto modelu.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Další

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků