AC Marklin (Märklin)

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » ned 12 pro, 2021 4:07 pm

merge_from_ofoct.jpg

Vánoce u AC.
První s čím jsem se setkal jako s hezkou tradicí u “AC“, jsou pravidelně, každý rok vydávané vánoční vagonky v omezeném distribučním množství. Mají samozřejmě delší tradici, nežli zde zobrazené roky 2019, 2020 a 2021, ale troufám si tvrdit, že tyto jsou nejpovedenější, ale je to jen můj skromný názor.
Také ozvučená párovka BR 01 s osvětleným vánočním stromkem a melodií vánočních koled místo „vlakového hlášení“ patří k mým oblíbeným na čele vánočního vlaku. Pravda, už je to „starší model“, začal se prodávat v roce 2018 a skončil 2020.
Letošní rok se objevil v nenápadném počtu 999 kusů dvojcestný Unimog s transportem vánočního stromečku a dokonce se mi ho podařilo, světe div se, sehnat v Čechách levněji než za „čárou“.
A na závěr, se letos před vánoci objevil DDR "Schorsch" krásná zelená pára pod stromeček, kterou jsem ale musel hned testnout „jestli fachčí“ co kdyby byla vadná – že jo! Nevím jak je dokonale historicky přesná, ve videu tvrdili, že je stejná jako ta v tom muzeu, ale co mne uchvátilo, opravdu uchvátilo je ta, standartní kouřová vložka s dynamickým kouřovým výstupem závislým na rychlosti. Troufám si tvrdit, že je to opravdu blízko realitě – taky jsem musel hnedle vyvětrat :)
Přeji hezké svátky
39942.jpg
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Kubrt_Lesní » čtv 08 zář, 2022 1:07 pm

Děkuji za pěkné info o Marklinu.
Vstoupil jsem právě do světa vláčků a vybral jsem si tuto značku. Pořídil jsem pro vnuka tento set a jsem maximálně spokojen. :wink:
https://www.conrad.cz/p/marklin-29243-digitalni-startovaci-set-vedlejsi-ah-h0-2526708
Nemám nijak velké ambice se stavbou obřího kolejiště, ale prostě vláčky jsou obor, který je pro mne polem neoraným. O to je to větší výzva. :D
Uživatelský avatar
Kubrt_Lesní
 
Příspěvky: 3
Registrován: čtv 19 kvě, 2022 4:17 pm
Bydliště: Svitavy

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » sob 17 zář, 2022 12:16 pm

Märklin 24720, zajímavá novinka v roce 2022 za méně zajímavou cenu (cca 2000,-) :(
Délka 236,1 mm. Úhel křížení 12,1°. Tak uvidíme, jak se jim to podařilo. Máte-li někdo zkušenosti, poreferujte prosím…
p.s. připomínám, že vyšel vánoční vagon pro rok 22, tentokráte je to dvouosá cisterna.
Přílohy
403722_e.jpg
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Ivan » sob 17 zář, 2022 1:48 pm

A není to i s prestavnikem? Ja myslím, ze ano. To pak uz není tak hrozny rozdíl, když musí být dva.
Cena od 80€

. Mit eingebautem Elektroantrieb 74491

https://www.lokschuppen-berlinski.de/vo ... -12_-ac-h0
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » sob 17 zář, 2022 3:36 pm

Délka 236,1 mm. Úhel křížení 12,1°. S vestavěným elektrickým pohonem 74491. S ruční řadící pákou.
Na koncích dvojité výhybky (není součástí 24720) jsou zapotřebí 4 koleje 24071. Součástí jsou 2 odpovídající násypové klíny. Bodovou lucernu 74477 a digitální dekodér 74467 lze dovybavit.
Toliko originální stránka. Přestavník (selenoid 74491) je u křížení jen jeden, dva jsou u "roztrojky". Ty násypové klíny se "vmontují" de těch krátkých 71mm kolejí (24071) - vždy jeden klín do dvou kolejí.
p.s. Trix 62720 - stejná kolej, stejná cena...
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » stř 23 lis, 2022 5:59 pm

Něco o zvukových dekoderech Marklin.
Objevil se Albatros a jeho divné hlasové hlášky. S tímto souvisí uzamčení továrních dekodérů pro úpravy. Existuje však jedna možnost, jak tyto dekodery upravit. A tak jsem se pustil do testů (dle návodů na netu) a světe div se, jde to! Podmínkou je:
1) nejde to přes flešku (Märklin 60971), tam lze jen aktualizovat firmware továrních dekodérů...
2) loko musí být na trati na programovací koleji CS (Märklin 60260-60556) - měl jsem ji v režimu programování (doporučuji)
3) použil jsem originální zvukový projekt, který jsem upravil (https://www.maerklin.de/de/service/down ... rtool-mdt3) a odeslal prostřednictvím PC-CS3 do loko...(p.s. pozor na velikost odesílaného projektu).

Po cca 30 min. výhra :D, na lokodekoder uložen nový zvuk (do origimálního dekoderu z výroby!). U druhé mašiny jsem zkusil dekoder (po detekci na CS) přehodit na flešku, ale ta to při pokusu o zapis odmítla zapsat/přepsat (škoda trvalo by to desítky vteřin oproti desítkám minut na CS :(). Na CS3 ale zápis probíhá bez problémů... Netestoval jsem další nastavení, ale jestli jde změnit zvuk, tak předpokládám i celkové nastavení, protože se očividně přepisuje do dekoderu celý projekt.
Jen pozor, nahrávání se nesmí přerušit, jinak o dekoder mužete přijít. Asi záleží, kdy se nahrávání přeruší a jak na to částečně nahraný dekoder zareaguje. Ale spíše vyhraje on nežli Vy :(. Po ukončení se lokomotiva přihlásí jako nová mašina, takže například z "událostí" Vám zmizí, ale o tom až někdy příště.

Pro změny (např. zvuků) nových továrních dekoderů je zapotřebí programovat přes CS (central station). Nové dekodery bez problémů, starší se nejdříve musí aktualizovat firmware. A ty nejstarší - asi prostě smůla :|.

Krom toho existuje řada dekoderů Märklin 60975 (976, 977), Märklin 60985 (986, 987), Märklin 60978 (979), které jsou "odemčené", lze na ně nahrát libovolný zvukový projekt, ať vlastní či originální prostřednictvím flešky během cca 1 minuty a takto modernizovat nezvukové mašiny nebo aktualizovat bez rizika zvukové.
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » ned 27 srp, 2023 7:17 am

7) Brzdové moduly
Tak se človíček neustále učí a učí, tentokráte o práci s brzdovými moduly. Je to věc moc pěkná, pokud vlastníte moderní mašinu od Marklina, koupíte brzdový modul (Märklin 72442 nebo Viessmann 5232), doplníte o návěstidlo, tak Vám mašina pěkně zastaví se zvukem a světlem na „červené“ a na povel se zase pěkně rozjede s původním nastavením…

Nic není na světě jednoduché. Jakmile si koupíte mašinu od konkurence, byť s deklarovaným mfx, tak z 90% udělá na brzdovém úseku něco zcela jiného, než od ní čekáte. Mašiny bez mfx to udělají zcela určitě. V lepším případě zastaví až na „pojistném“ úseku bez proudu, nebo zrychlí na maximum, krátký „pojistný úsek“ proletí a tradá plnou parou vpřed :(, nebo zastaví a rozjedou se opačným směrem atd. Prostě překvápko!

Problém je v nastavení brzdného systému v dekodéru mašiny. Nalezl jsem skvělou stránku, která výše uvedené problémy a jejich nastavení včetně odstranění popisuje.
https://bogobit.de/bremsmodul/decodereinstellung
Dokonce automatický překlad funguje tak, že lze překlad pochopit :).

Takže víme proč, otázkou zůstává JAK. Většina dekodérů se domluví s MS nebo CS Marklin (Mobile Station (60657)/zkráceně MS a Central Station 3 plus (60216)/zkráceně CS) a nechají si zapsat potřebné hodnoty a na brzdových modulech se pak předvádějí v celé své parádě.
O dekodérech Piko mám představu, že jsou z jiného světa. Zjednodušeně řečeno, co kus to originál. Některé se nechají přepsat, některé se jen tak tváří, ale nezapíší se, některé nechtějí ani spolupracovat a asi mne donutí koupit Piko SmartProgrammer (56415), abych jim domluvil…Samozřejmě, že je možná varianta i nedostatečné znalosti obsluhy výše uvedených systémů. :)
Zimo dekodéry, ačkoli jsou naprogramovány z výroby pokaždé jinak (myslím systémově, ne že bych se divil, že elektrika nemá zvuk páry :D ) tak se nechají většinou v pohodě přepsat na potřebné hodnoty. Tím nesystémovým nastavením míním, jednou s mfx, jednou bez mfx. Prostě, až je dáte na trať, tak teprve uvidíte v čem pojedete :o . Dokonce jednou jsem je nemusel ani nastavovat a měli zapnutou správnou brzdovou funkci. Samozřejmě píši o originálních mašinách pro AC systém, ačkoli i přestavený dekoder z DC mašiny se někdy chová „přívětivěji“ nežli pro AC nastavený originál.

Samotná instalace brzdových modulů je podrobně a myslím srozumitelně popsána a nakreslena v návodech k uvedeným zařízením. Jestli existují i další použitelná zařízení přiznávám, že zatím nemám ponětí, případně se rád nechám poučit. Závěrem konstatuji, že i v brzdových úsecích zůstává zachována možnost detekce přítomnosti vlaku (kontaktní kolej pracuje na vnějších kolejnicích, brzdový modul ovládá střední napájecí kolej)
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » čtv 05 říj, 2023 5:38 am

Marklin 48423.PNG
Vánoce 2023
Jak jsem již dříve uváděl, je hezkou vánoční tradicí řada tematických vagonků. Letos je jím z mého pohledu podařený pozlacený „kyseliňák“ na rozdíl od loňské, celkem obyčejné cisterny (ještě jsou skladem na Modellbahn Union, kde Vám případně zdarma vymění i kola na DC :) ) Současné vánoce obohatil výrobce také o tématickou párovku ve zvuku BR 89.70.
p.s.předloni byla předvánočním překvapením párovka DDR "Schorsch", loni to byl slovenský Albatros a letos je to východoněmecká olejová dvoutendrovka (BR18 201) Märklin 38201/Trix T25020...
Přílohy
Marklin 48422.PNG
Marklin 37149.PNG
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod ales@zitka.name » sob 04 lis, 2023 5:26 am

Celá tato diskuse mi hodně připomíná flamewar typu Windows / Linux nebo WinPC / Apple :-) Marklin neni zadna exotika, jeho rozsirenost je az udivujici (staci mrknou treba na eBay). Tipu, ze v takovem Svycarsku je exotikou spis to DC. Nicmene DCC usnadnilo zivot asi obema taborum. Resp. DCC a mfx. Sam mam v digitalu jak Z21 od ROCO (DCC, umi mfx), tak MS2 (mfx, umi DCC).

Ze jsou tyto svety pomerne nekompatidebilni, o tom asi zadna. Sam ted resim problem "program/test track" a skoncil jsem u toho, ze si proste z Marklin C-Track vystriham spojku mezi levou a pravou koleji :-) Jinak pro DC ovladac ROCO ze startsetu, pro AC Marklin 6647) a pro digital z21 (nikoli Z21) a MS2.

Co se tu moc nezminuje, je kolejivo. Kdo jezdi na koberci jako ja, musi ocenit MARKLIN (TRIX) C-Track. To je proste proti FLEISCHMANN Profigleis, ROCO GeoLine, PIKO A-Gleis nebo ROCOline uplne jina pisnicka. Tomu se rika "zacvakat do sebe koleje a jezdit". A ty "spikes" na novych MARKLIN C-Track jsou v podstate neviditelne. O elektricke konektivite tykajici se vyhybek a loops, opravdu nemluve (u "trikolejnicoveho" reseni). To je proste v DC/DCC-2L utrpeni. Ale poslouchat brusku bych pri jezdeni nechtel :-)

Co se sprahel tyce, sam nevim, mam tu ohromny mix Marklin / "rest of world" vozoveho sveta a sam uvidim. ALe obecne se mi marklinovske kratke sprahlo (ocko) jevi jako pouzitelne sprahlo.

Primarne jsem ze sveta DC/DCC-2L, takze resim problemy s vymenou kolecek. Prodejce na eBay vam AC za DC nevymeni :-) U vetsiny vozoveho parku to neni problem, pokud zrovna neresite vagony jako je MARKLIN RoLa nebo tu dlouhou obludu na prepravu transformatoru :-) Proste konverze z AC na DC je obcas orisek, o ridicich vozech nemluve.

Ted tu smutne koukam na MARKLIN Messwagen a premyslim, kudy ho dostat do DC DCC sveta? A na ceste je Eaos se zvukovym dekoderem, s tim snad tolik trapeni nebude, ma mfx/DCC dekoder, tak uvidime.

Co se tyce lokomotiv, uchylil jsem se k triku, tedy TRIXu :-) Proste pokud ma MARKLIN neco, co v TRIXU neni (u mne konkretne Looney Tunes ER20) proste se kastle z MARKLINa soupne na podvozek z TRIXe. Snad si toho AC hybrida pak nekdo koupi :-)

Na eBay se hodne vyplati zkoumat fotografie podvozku, uz jsem se dvakrat "napalil", protoze prodavajici je zeleznicnim modelarstvim nepolibeny (a nejspise rozprodava sbirkupo zesnulem dedeckovi) a o problematice DC/AC netusi nic. takze pak prijde HAG v AC a ja cumim jak tele na nova vrata :-)

Mimochodem ac AC brusky vypadaji nesmrtelne, vymenit je vetsinou neni zadny problem. Vetsi problem jsou spikes (hreby?) na kolejich, v jednom z dilu z Miniatur Wunderland byl zaber na "ojetou" kolej a je to fakt masakr. Ani se jim nedivim, ze postupne prechazeji na DCC-2L.

That's all folks

Aleš
ales@zitka.name
 
Příspěvky: 44
Registrován: ned 30 dub, 2017 1:27 pm

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod ales@zitka.name » sob 04 lis, 2023 5:30 am

Ivan píše:A není to i s prestavnikem? Ja myslím, ze ano. To pak uz není tak hrozny rozdíl, když musí být dva.
Cena od 80€

. Mit eingebautem Elektroantrieb 74491

https://www.lokschuppen-berlinski.de/vo ... -12_-ac-h0


Zajimave je, ze MARKLIN/TRIX krizova vyhybka ma prestavnik jeden. Hodne jsem nad tim premyslel a ono to ma svou logiku, ze proste stav "rovne" a "do oblouku" staci :-)

Aleš
ales@zitka.name
 
Příspěvky: 44
Registrován: ned 30 dub, 2017 1:27 pm

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků