AC Marklin (Märklin)

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod A2C » stř 14 říj, 2020 3:49 pm

radeksindy píše:A2C: Podle aktuální normy platí už více než 10 let minimum 14,4 mm, viz:

https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf

xmatejx: S malým rozkolím pod normu neprojede lokomotiva výhybku. Dvojkolí bude v oblasti srdcovky a přídržnice vytlačeno nahoru a může vykolejit. Takže bude záležet jak moc výhybky dodržují nebo nedoržují NEM normy. Čím lepší a přesnější výhybka, tím horší to bude. Výrobci spoléhají na to, že prakticky všechno běžné kolejivo a jejich výhybky nějakým způsobem nedoržuje normy NEM (např. TRIX, dnes už prakticky zrušený Fleischmann profi, i Tillig má přídržnice dál než má mít, zřejmě i jiné). Je to takové kolečko. Někteří majitelé lokomotiv třeba odmítají nízké okolky, protože jim lokomotivy více vykolejují, ale neuvědomují si, že problém není lokomotiva, ale jejich výhybka.


ďakujem :)
Ale ako píšeš výrobci kolejiva nedodržujú normy a priznajme si koľko nového koľajiva pribudlo za posledných 10 rokov. Teda ktoré by novú normu 14,4mm dodržiavali a vyžadovali ;)
Osobne možno tak nové Piko s podložím, ale skôr by som povedal že len A-gleis dostal podložie. Takže sa fakticky pre 99% modelárov nič nemenilo. Neviem ako je to u vás puristov.
Takže asi to nebude až tak horké s tými 14,1-14,2 u bežných smrteľníkov.
Avšak dávam za pravdu. Märklin a to jeho nedodržiavanie noriem je neskutočné.
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1669
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod xmatejx » stř 14 říj, 2020 6:42 pm

Tak jsem zkusil oměřit rozkolí MTB brejlovce, Roco brejlovce a Rivarossi brejlovce a dvě 261 ESU Gravity:

Roco 14,3 mm
MTB 14,4 mm
Rivarossi 14,5 mm
ESU 14,1 mm
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod radeksindy » stř 14 říj, 2020 8:18 pm

xmatejx: A teď když míra S (viz. NEM 110 https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem110_d.pdf) bude na hranici tj. 14,2, tak ESU model s rozkolím 14,1 mm neprojede. Tady je to dané na tvrdo, tlusté do tenkého procpat nejde. Už když bude rozkolí rovno S, tak to dělá problémy. BRAWA udělala u všech G 7.1 rozkolí 14,0 až 14,2 a bylo to v provozu na kolejišti hned vidět.

A2C:
Takže asi to nebude až tak horké s tými 14,1-14,2 u bežných smrteľníkov.


Fyzika platí pro všechny bez ohledu na modelové vyznání. Pokud je S větší než rozkolí, jde lokomotiva nebo vagón nahoru.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod A2C » stř 14 říj, 2020 10:05 pm

radeksindy píše:xmatejx: A teď když míra S (viz. NEM 110 https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem110_d.pdf) bude na hranici tj. 14,2, tak ESU model s rozkolím 14,1 mm neprojede. Tady je to dané na tvrdo, tlusté do tenkého procpat nejde. Už když bude rozkolí rovno S, tak to dělá problémy. BRAWA udělala u všech G 7.1 rozkolí 14,0 až 14,2 a bylo to v provozu na kolejišti hned vidět.

A2C:
Takže asi to nebude až tak horké s tými 14,1-14,2 u bežných smrteľníkov.


Fyzika platí pro všechny bez ohledu na modelové vyznání. Pokud je S větší než rozkolí, jde lokomotiva nebo vagón nahoru.

Súhlasím ale chcel som tým povedať, že zrejme to nie je až také horké pokiaľ výrobcovia výhybiek toto nedodržujú.
Mám od Brawy 413.0 a nevyskakuje mi nikde. Ale nechce sa mi teraz už vyberať zo skrine a premeriavať ju. Nerozťahoval som ju takže buď to Fleischmann profi gleiss a Piko A-gleiss a Tillig Elite nevadí alebo proste ani oni nedodržiavajú normy.
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1669
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » sob 30 led, 2021 11:26 am

AC analog ...AC digital
Zachytil jsem zajímavý „úkaz“ a tím je uvedení výrobku (stroje, mašiny) na trh bez možnosti kompatibility s provozem na analogový AC provoz. Jedná se o Plasser & Theurer Baumaschinen Unimat 09-4x4/4S E3 (39935) číslo Trixu zatím nevím….
Je to z pohledu ovládání a funkcí této podbíječky pochopitelné, nicméně „garantovaná zpětná kompatibilita“ je prolomena…
Přílohy
1.jpg
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod xmatejx » sob 30 led, 2021 1:22 pm

Jindra Charvat píše:AC analog ...AC digital Zachytil jsem zajímavý „úkaz“ a tím je uvedení výrobku (stroje, mašiny) na trh bez možnosti kompatibility s provozem na analogový AC provoz. Jedná se o Plasser & Theurer Baumaschinen Unimat 09-4x4/4S E3 (39935) číslo Trixu zatím nevím….


Psal jsem již v novinkách 2021: DC verzi uvádí Viessmann (nikoliv Trix), protože se jedná o další společný vývoj Viessmann-Märklin jako kupř. vozy Robel nebo velice povedené dvounápravové plošinové vozy s pohonem a zvukem a další.
Viessmann uvádí zásadně funkční modely, zde bude několik variant podle množství funkcí (viz katalog), takže analogová verze by byla holý nesmysl. Makety dělá Kibri.
https://viessmann-modell.com/sortiment/spur-h0/railmotion/2673/h0-unimat-09-4x4/4s-e3-schienenstopfmaschine-p-t-funktionsmodell-fuer-zweileitersysteme?c=11
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod jirkan » sob 30 led, 2021 4:30 pm

Já se ještě ještě vracím k těm rozměrům kolejí (výhybek) a zejména rozkolí. Zejména doporučuji pořádně se podívat na obrázek ve výše uvedeném odkaze na normu, a na kóty u výhybky. A hlavně si ho pořádně promyslet. Když si to dáte do souvislosti třeba s tou citovanou G7, tak to je krásný příklad toho, že při této kombinaci může nastat případ, že to ještě projde, ale taky případ, kdy tam nějaká ta desetina bude chybět. A to i u výhybek, jejichž výrobci ty normy dodržují. Problém je v tom, že i norma vždy připouští toleranci, která u konkrétního výrobku se spotřebuje do různých výrobních tolerancí. A tak se může stát, že i u 2 kusů stejného typu výhybky od téhož výrobce to jednou projde, a jednou ne.
Míry, které jsou pak předepsané pro dvojkolí (zejména rozkolí) v příslušné normě tady jsou zejména proto, že pokud je dodržujeme, tak je zaručena kompatibilita vozidlo - kolej.
Není třeba moc o ničem filozofovat, prostě pokud dodržíme NEM, tak nemusíme noc přemýšlet, a bude to fungovat. Naopak není nikde řečeno, že když normy nedodržíme, že to nebude fungovat, ale je to prostě věc náhody. A náhoda je jak známo bl.ec. A jak tady již kolega uváděl, fyzikální zákony platí pro všechny stejně.
Prostě berme to tak, že ty normy nejsou zbytečná buzerace, ale naopk nástroj, který nám může usnadnit život. :D
A k Maerklin výrobkům - bohužel zde je zřejmé, že kromě rozchodu zde není dodržena prakticky žádná jiná míra. Proto bývá např. nutné nejen pro vozidla Maerklin na běžném DC vyměnit dvojkolí u vozů, ale i naopak. Prostě z pohledu neněmeckého modeláře je to podobná rarita, jako třeba TRIX Express.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » sob 30 led, 2021 7:11 pm

A k Maerklin výrobkům - bohužel zde je zřejmé, že kromě rozchodu zde není dodržena prakticky žádná jiná míra. Proto bývá např. nutné nejen pro vozidla Maerklin na běžném DC vyměnit dvojkolí u vozů, ale i naopak. Prostě z pohledu neněmeckého modeláře je to podobná rarita, jako třeba TRIX Express.

Jen poznámka: dodržena míra určitě je, není to ale v souladu s normou NEM. To je trochu něco jiného... Soukolí při přechodu z AC na DC verzi musíme vyměnit vždy - jinak dojde ke zkratu. V opačném připadě to jen doporučuji, ale není to nutné (u standartního trixu to nutné je - má jiný profil kol). Jinak se nemusí dělat žádné úpravy rozkolí nebo u některých (většinou Pika) upravit rozkolí NEM rozměru cca 14,3 mm na marklinovských 14,0 mm - ověřeno praxí. Pro úplnost dodávám, že kdo chce jezdit jako "blázen" nebo jezdit tří metrové soupravy je lepší dát AC origoš soukolí jsou "pevnější v kramflecích" 8)
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » pon 01 úno, 2021 5:46 pm

1.jpg
1.jpg (15.48 KiB) Zobrazeno 6135 krát

5.) BRUSKY
Kluzný kontakt, ližina nebo lyžina (v češtině neexistující výraz :mrgreen: ), sběrač proudu pro AC systém, sběrací plech mezi kolečky a ještě pár dalších názvů popisuje sběrač proudu z prostřední (třetí) koleje v AC systému Marklin. Já si dovolím zůstat u mého oblíbeného názvu „bruska“.

Na obrázku jsem zvolil klasickou brusku, kterou tvoří poměrně pevný plech připomínající oboustrannou lyži, připevněnou na pružících „držácích“ zajišťují rovnoměrný přítlak vlastní brusky na kovové výstupky pomyslné třetí /prostřední/ koleje. Otvor uprostřed slouží pro šroubovák a pro příslušný šroubek či vrut na připevnění celé brusky k vozu. Je to nejpoužívanější tvar, nikoli jediný jak dokládá druhý obrázek a další zde nezobrazené tvary a patvary včetně různého druhu uchycení – zacvakávání apod.
Samotná délka klasické brusky je mezi 42 mm a 63 mm. Kratší se používají pro napájení vagónů, delší pak pro lokomotivy. Na brusce je důležitý samozřejmě čelní náběh, navíc ale i boční, pro boční posun brusky do stran v obloucích (už jsem chtěl napsat zatáčkách :roll: ). U čmeláka od Pika jsem musel vyměnit piko brusku za marklina – neprojel výhybku bez zkratu. Jak bruska piko neměla boční náběhy, chytla bočně za výstupek a ten ji vychýlil do zkratu mezi boční a středovou kolejí.

Co se týká projíždění křížení a výhybek (píši o C-kolejivu) má to Marklin opravdu zmáknuté a nejsou žádné problémy. Problémy nastávají v okamžiku, když je výhybka umístěna v bodě zlomu, to znamená, rovina výhybky není rovnoběžná s příjezdovou (odjezdovou) kolejí. Pokud je navíc tato kolej ještě oblouková… :evil: Nezáleží na sklonu, ale na rovině (přímce) uložení. Poté se můžete dočkat jiskření ne nepodobných skutečnému trolejovému, akorát pod vozem místo nahoře. Není to pravidlem a vzniká nahodile, ale někdy vzniká. Nutno podotknout, že zdroje Marklin jsou k tomuto uzpůsobeny a nevypadnou při první jiskérce, ovšem při zkratu určitě ano.
Není závislost mezi délkou brusky a problémy výše popsanými. Konstrukce brusky a koleje je opravdu propracovaná a nemám v tomto směru negativní zkušenosti s použitím nejdelších brusek, i když se to někdy zdá až neuvěřitelné při pohledu například na menší párovku zespoda s umístěnou dlouhou bruskou. :shock: Teď něco o praxi:

Jakmile začnete originál brusky „ladit“ přihýbat, odhýbat, prohýbat, rovnat a podobné skoro vždy pohoříte a jejich celkovou kvalitu spíše zhoršíte (zvuk, přítlak, chybovost na výhybkách). Proto prosím velmi opatrně, méně někdy znamená více. Originál dáte na koleje a jezdí. Neslyšíte jí, v podstatě nevidíte (oči 30cm + :wink: ) a funguje. To platí u nového Marklina, ale i u Pika nebo Roca. Vyjímka potvrzuje pravidlo, Roco je na tom lépe s kvalitou brusek (z externích výrobců), ale má více problémů s vedením proudu (častější přerušení asi vinou kratších brusek). Roco má většinu brusek uložených v bočním plastu, předpokládám, že z důvodu především zvukové stability, která je mimochodem velmi dobrá. U Pika se mi často stává, že brusky jsou hlučné a bočne škobrtají. Ta hlučnost, někdy i cvakání je zjevná i u starých lokomotiv Marklin a většinou tomu odpovídá i různě pokroucený stav brusky. Esu je kapitola sama pro sebe a Jägerndorfer se svým alobalem místo brusky mne také nenadchnul. Tillig a Viessmanna (viz druhé foto atypické brusky) se dají dobře doladit, žádné zázraky ale nečekejte. Všechny brusky jsou demontovatelné, většina z nich vyžaduje pájení.

Jak jsem již uvedl v předešlých příspěvcích, hlavní výhodu spatřuji ve sběru proudu, který díky smýkavému pohybu brusky po kovových výstupcích (kontaktech) koleje je takřka bezchybný (připomínám, že jde o mé osobní zkušenosti :!: ), čím více jezdíte, tím lepší je kontakt „na brusce“. Zároveň dvojnásobný počet snímacích koleček na obou kolejích také není k zahození. Nesetkal jsem se s potřebou brusku čistit. Rovněž není nutné přímé čištění kontaktů na kolejích (stačí vysát). I když zaznamenal jsem mašinu pro čištění středové koleje – takový vagonek s brusným nekonečným rotujícím páskem uprostřed, výrobce LUX.

Co se týká třecího odporu, teď se budu věnovat pouze „osvětleným“ vagonkům, protože u mašin je to irelevantní, tak v případě brusky na každém vagonku je to samozřejmě horší než v DC. Zase to ALE. V AC soupravě se nedává bruska na každý vagon, ale zpravidla na ten poslední a „středový“ proud se vede skrze spřáhla po jednotlivých vozech. Vagonky Marklin jsou k tomuto „centrálnímu“ propojení konstrukčně připraveny a po doplnění příslušnou výbavou se spojují vodivými rozpojitelnými spřáhly nebo vodivými pevnými spřáhly. V takovéto soupravě například šesti vozů, pokud máte třecí sběrače na kolečkách (osičkách) má DC souprava zaručeně větší „třecí“ odpor než AC souprava s bruskou. Ano opravdu, 6x sběrač proudu na nápravě je mnohem větší jízdní odpor než jedna bruska. Samozřejmě neplatí například pro staré vagonky SCHICHT, kde je kontakt prostřednictvím kovového ložiska.

U samotného jednoho vagonku se například osvětlený DC vagonek samostatně rozjede při náklonu koleje 3% a AC vagonek při náklonu 4%. Jednou jsem osadil čtyřnápravový osobní vagonek Piko (určeno pro délku osičky soukolí 24,4mm) soukolím z Roca (24,7mm) a ten se nerozjel ani ze 7% náklonu. Mimochodem šest takových vagonků zpomalilo mašinu na 60% rychlosti a přidalo jí 0,2A na spotřebě. Tomu jsem říkal jízdní odpor. :evil: Toto Vás však nečeká, ani když dáte brusku na každý vagonek. Navíc pro osvětlení se používají ty nejkratší. Samotné brusky jsou takřka neopotřebitelné a nejčastěji se zničí manipulací, t.j zkroucením apod.

Vzhledem, že osobně jsem spíše technicky vybavený než výtvarně (to modelování krajiny mě zkrátka nejde) tak jednou hodlám postavit alespoň ovál z klasických DC kolejí s trolejovým napájením AC systémem a pak i tu brusku demontovat… :D
Přílohy
2.jpg
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » pon 22 bře, 2021 1:57 pm

6) Kolejivo
a) historie, b) rozměry, c) technologie zapojení C-Gleis

a) Nejdříve trošku z historie. Vše začalo po roce 1930 kdy Marklin přišel se svojí M-Gleis (M-kolej, M-Stopa). Zpočátku se jednalo o opravdu tříkolejnicový systém, kde mezi pravou a levou kolejí byla „plnohodnotná“ kolej třetí. Po roce 1956 byla prostřední kolej nahrazována kovovými výstupky, které se nacházejí v kolejích AC systému dodnes. Pravda, výstupky jsou více a více zamaskovány, ale jsou tam :( .
Jedná se o kolejnice na náspu v celokovovém provedení lakovaném ve světlé, béžovo okrově hnědé barvě. Ačkoli se již více jak dvacet let nevyrábí, na bazarech (Aukro, Ebay) se neustále prodávají a troufám si tvrdit, že dodnes se dá sehnat skoro vše a někdy i ve velmi pěkném stavu. Za těch cca 70 let se toho vyrobilo prostě opravdu hodně. Samotné kolejnice jsou tvořeny ohnutým plechem, takže jsou „duté“ a vzhledem k lakování (respektive nelakování) podléhají ve vlhku snadno rezivění (no korodují … :P)
p.s. když vzpomenu na dobu, kdy jsme stavěli kolejnice s papírovým podložím od Pika na koberci a chlupy vybírali pracně z mašin - a o kus "dále" na západ existovalo TOTO! No nic :oops:

Dalším druhem kolejiva je K-Gleis, nejsem si jist počátkem výroby, jestli 1969 nebo 1984, v každém případě modernizace okolo roku 2000 a od té doby jsou v prodeji do dnešních dnů. Jedná se o standartní kolejivo bez podloží na pražcích, ve kterých jsou schovány nezbytné kovové střední výstupky. Od roku 2000 jsou kolejnice z plného materiálu, tedy skutečné kolejnice. K dostání je z mého pohledu standartní nabídka včetně flexi kolejí. K-kolej lze připojit přímo na C-kolej, samozřejmě za podmínky vyrovnání výškového rozdílu. Osobně nemám s K-kolejivem žádné praktické zkušenosti a třeba je někdo doplní.

Posledním druhem kolejiva je C-Gleis. Plná kolejnice umístěna na plastovém podloží. Nejedná se o žádný levný plastový výrobek, a troufám si naznačit, že kvalita plastu se blíží ceně :x . Barva je jednotně, nikoli nevzhledně, tmavě šedivá, tyto koleje nelze zaměnit. Pár kousků se vyrábí i z transparentního průhledného plastu. Vznik se datuje okolo roku 1996 a je přímým nástupcem M-Gleis. Počáteční neduhům, praskání plastu apod. bylo odzvoněno po modernizaci v roce 2000. Od té doby je C-Gleis v prodeji do dnešních dnů.

b) Co se rozměrů týká, má M-Gleis 3 základní oblouky R „0“ 286 mm, R „1“ 360 mm a R „2“ 437,4 mm (R = radius, poloměr). Kruh postavíte z 8 kusů R0 a u poloměrů R1 a R2 kusů potřebujete 12 na kruh, to je 1 díl = 30°. K tomu jsou samozřejmě různé ½ a ¼ atd. těchto kolejových oblouků.
Rovné koleje M-Gleis staví na základním modulu o délce 180 mm a k tomu spoustu rovné drobotiny počínajíce 90 mm a konče 8 mm délky.
U rovných výhybek najdeme odbočku R1 360 mm a R2 437,4 mm. K dispozici jsou oboustranné výhybky (trojitá), křižovatková („angličan“) výhybka a dvoje křížení bez výhybky. Výhybky jsou dále ve zkrácené verzi a obloukové verzi.

C-Gleis už vynechává ostrý oblouk (R0) a začíná na R1 360 mm a končí na R5 643,5 mm s tím, že existuje pár mašin, které „smějí“ jen na minimální poloměr R2 a větší. Na sestavení každého kruhu R1-R5 potřebujete vždy 12 kusů koleje. Samozřejmě je k dispozici několik dělených oblouků ½ atd., ale jen u R1 a R2 zakřivení.
Základní modul rovné koleje je v délce 360 mm. Je k dostání v celku anebo nejčastěji složen ze 188 mm a 172 mm kusu. K dispozici jsou ještě 2 druhy delší než 188mm a 4 druhy kratší než 172mm. (standartní výhybka má například délku 188 mm a dorovná se do roviny 24,3 ° obloukem nebo do plného 30° oblouku 5,7 ° „obloučkem“.
Rovněž rovné výhybky jsou až od zahnutí R2 (zmizela R1). K dispozici jsou ještě „mírnější“ rovné výhybky a ještě jedny „skoro rovné“ (+ "vyrovnávací" obloukové koleje). Dále dva druhy obloukových výhybek, standartní oboustranná trojitá výhybka, křížení („angličan“) přepínatelné a „rovné“. Na vše jsou celkem podrobné prospekty, takže výše uvádím jen pro představu.
Po sestavení je rozteč kolejí mezi R1, R2 a R3 77,5 mm a mezi R3, R4 a R5 64,3 mm. Na tuto rozteč R1-R3 se vám „srovná a napasuje“ výhybka s R2 odbočkou (ta nejběžnější), křižovatková výhybka („angličan“), trojitá výhybka a standartní oblouková výhybka. Na rozteč R3-R5 „pasuje“ ta „rovnější – rychlejší“ výhybka. Dají se koupit ještě ta "skoro rovná" výhybka a "méně zahnutá" oblouková, jsou ale dost „vzácné“ (kusově i cenově :)).

O K-Gleis nic nevím, a prospekt opisovat nebudu… Třeba někdo doplní.
V rámci „zpětné kompatibility“ jsou k dispozici redukce mezi jednotlivým kolejivem, tak že je v základním zapojení můžeme používat klidně pospolu.

c) technologie zapojení C-Gleis
Za zmínku stojí výhybka jako taková, tedy její osazení. Základní, neosazená je mechanicky přepínaná poměrně malým výměníkovým vahadlem, umístěném na plastovém podloží vlastní výhybky. Výhybku lze doplnit přepínacím solenoidem, který lze dálkově, elektricky, analogově ovládat. Máme na výběr dva, dnes vyráběné, druhy solenoidů (podle mne se liší jen v delším a silnějším ovládacím kabelu v balení) a dva druhy ovládacích pultíků – se zpětnou vazbou a bez (u zpětné vazby svítí červené nebo zelené světélko na pultíku). Solenoidy se zespoda na výhybku jednoduše připevní dvěma vruty. Na „angličana“ stačí jeden a na trojitou výhybku potřebujeme dva solenoidy, ta má i dvě mechanické vahadla, které lze snadno nahradit maketou ovládacího motoru nebo deklu.

Zde je nutno podotknout, že v solenoidech jsou koncové spínače, které se v jistých sériích nevyznačují zrovna velkou spolehlivostí. Dají se snadno opravit, ale po opravě se již nedají použít v analogovém ovládání se zpětnou vazbou. Opravou se vyřadí (přemostí) koncové spínače, které jsou v digitálním režimu naprosto zbytečné. U analogového ovládání slouží jako ochrana proti spálení vinutí při dlouhodobém stisknutí ovládacího tlačítka a na přepínání kontrolek - červená zelená.

Do výhybky můžeme dále umístit osvětlenou lucernu ukazující směr nastavení výhybky a dekodér ovládání solenoidu. Všechny dekodéry jsou stejné, jen do trojité výhybky je speciální rozměr s dvojím vývodem. Dekodér se nasune na připravené čepy a propojí s připravenými kontakty. Rovněž na dekodér lze připájet napájení lucerny. Vše se luxusně „schová do náspu“ a samotná výhybka je napájena „z kolejí“, takže žádné dráty. Samozřejmě je ekonomičtější použít společný dekodér pro třeba 8 solenoidů, ale to již musíme drátovat…

Samotná kolej má poměrně luxusní zámek, který po secvaknutí opravdu drží. Odpojí se snadno „zlomením do boku“. Každá kolej u spoje (angličan například u každého ze čtyř spojů) je zespoda opatřena dvěma plochými vývody typu sameček 2,8 mm, na které pasují běžné krimpovací ploché konektory typu samička (jiný gender kromě pájení zde nefunguje :roll: ). Výše uvedené konektory slouží jednak pro napájení kolejí, kde se červený drát „+ pól“ připojí vždy na “kratší, schovanější“ kontakt označený písmenem B a hnědý drát napájení „ – pól“ na kontakt označený písmenem O. Dále ploché konektory slouží pro další různé připojení a propojení.
Vlastní spoj v sobě obsahuje zdvojené vodivé propojení (2x2) – každá kolejnice (pravá + levá) má svůj kontakt a středová „kolej“ další dvojí kontakt. Každá standartní kolej má propojené obě kolejnice „k sobě“ a tímto má zdvojené propojení kolejnic opravdu minimalizované ztráty ve spoji, zejména při opakovaném spojování a rozpojování kolejí. Samotné kontakty tvořené pružnými jazýčky integrované v plastovém zámku jsou zárukou technologické spolehlivosti hlavně při časté demontáži kolejiva.

Nicméně toto propojení kolejnic se ze spodní strany kolejnice přeštípnutím příslušného propojení dá přerušit a každá kolej má tímto „své“ vedení. Tato vlastnost se ve spojení s možností snadného izolování (červenou plastovou šípovitou "čepičkou") každého ze čtyř dvojic pružných jazýčku ve spoji koleje a v možnosti připojení každé koleje k napájení samostatně, využívá v řadě případů. U AC systému jsou neizolovaná soukolí, která v okamžiku najetí na takto upravenou kolej (vodivým propojením těchto kolejnic) dávají signál „jsem zde“. Poměrně jednoduše se vytváří „brzdící“ a „zastavovací“ úsek před semaforem nebo „chytrá trať“ pro automatický provoz více lokomotiv a další. Na stejném principu pracují například automatické závory na přejezdu pro auta.

Kolejnice se dle potřeb připevňují k podkladu dvěma vruty 1,4 x 14 mm do předem "vlisovaných" opticky plných otvorů (po použití již zůstane dírka :P ). Výhybky dvěma vruty na stejném principu. Pouze zkrácené koleje mají otvor jen jeden.

Pro úplnost dodávám, že existuje varianta „C-Gleis“ v plastu. Používají se pro vláčky na baterky pro nejmenší modeláře :D . Jedná se o rovné 188 a 172mm koleje, oblouky R1, koncové zarážky a základní „rovné“ výhybky. Jsou opravdu celoplastové, zjevně z horšího, nepevnějšího plastu včetně samotných plastových kolejnic. Jsou plně kompatibilní ve spoji a vzhledu, ale za pětinovou cenu, tak že se dají použít například na slepé nevodivé odstavné koleje.
Naposledy upravil Jindra Charvat dne pát 01 říj, 2021 8:45 am, celkově upraveno 1
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod jirkan » pon 22 bře, 2021 7:04 pm

Doplním několik docela podstatných údajů.
Ad M Gleis:
Výška kolejnice je zde 3 mm (možná i více). U výhybek je docela důležitý úhel odbočení, který je u produktů s poloměrem R1 30 stupňů, u R2 pak tuším 22,5. Ty různé poloměry ocenili zejména ti, co stavěli dvojkolejku ....
Jen poznámka - opravdu existuje M kolej již od roku 1930?
Ad K Gleis
V katalogu se poprvé objevuje někdy kolem roku 69. Výška 2,7 mm. Díky absenci podloží se kromě běžných objevují i výhybky s přijatelným úhlem 15 stupňů.
Ad C Gleis
Výška kolejnice 2,3 mm, díky podloží se opět vrací krkolomný úhel odbočení cca 24 stupňů. Z toho plyne i značná osová vzdálenost kolejí.
Proto si modeláři, kteří chtěli stavět modelověji vyhlížející kolejiště, vynutili (kupodivu tento výrobce aspoň občas sleduje přání modelářů) štíhlé výhybky s úhlem kolem 12 stupňů. Zajímavě je zde řešen problém překryvu podloží, který je řešen tak, že k výhybce je připojen krátký kus koleje s nacvakávacím podložím, které se nahradí tam, kde je to třeba, přechodovým dílem, dodávaných spolu s výhybkou. Při spojení dvou výhybek stačí použít pouze jeden tento kousek koleje, díky čemuž se podařilo dosáhnout osového vzdálenosti kolem 64 mm. Viděl jsem i řešení, kdy je tento díl vypuštěn a výhybky jsou spojeny přímo k sobě, což sice vyžaduje nevratných zásah do podloží, ale osová vzdálenost se tím zmenší na zhruba 48 mm. Bohužel tyto štíhlé výhybky jsou problematické resp. nesjízdné pro některé typy sběračů. Poměrně nedávno byl sortiment rozšířen o pseudoobloukové výhybky R3, kde ovšem problémy se sběrem proudu byly takové, že výroba musela být pozastavena a výhybky byly doplněny nevzhlednými plastovými díly, jejichž úkolem je podržet sběrač v takové poloze, aby nedocházelo ke zkratu.
Kromě toho existuje i 12 ti stupňová křižovatka, bohužel zdá se, že zvládnutí štíhlého Angličanka je nad síly výrobce. Řešením je použití výrobků od některého z malosériových výrobců, kteří jsou schopni dodat téměř cokoli dle individuální objednávky zákazníka, ovšem ceny jsou vskutku lidové a pohybují se v několika stovkách E za kus.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » úte 23 bře, 2021 8:06 am

Děkuji za doplněnní, přesné datování nazaručuji :) , udávám například dva orientační zdroje...

https://de.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4rklin
https://www.youtube.com/watch?v=PKV_YWeEC4M

přidávám jeden zajímavý upřesňující odkaz na historii M typu kolejiva
https://www.youtube.com/watch?v=e_NYp1YfOW4

Některé typy Märklinových tratí; zleva: M-dráha (stará), M-dráha (1952–1956), M-dráha (1956-2000), K-dráha, C-dráha
Přílohy
Marklin.jpg
Marklin.jpg (22.93 KiB) Zobrazeno 5680 krát
Naposledy upravil Jindra Charvat dne pát 01 říj, 2021 8:43 am, celkově upraveno 1
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod Jindra Charvat » stř 28 črc, 2021 11:47 am

Dnes přišel PIKO Newsletter | Sondermodell 218 497-6 PIKO / Märklin Lok
Jedná se o zajímavý projekt, který potvrzuje dlouhodobější spolupráci těchto výrobců. Zajímavé bude sledovat vývoj těchto vztahů, protože jako uživatel AC jsem potěšen, že skoro každou mašinu či vagon PIKO lze snadno přestavit na jakýkoli provoz AC/DC. Rovněž u některých obalů Piko mám dojem, že rozbaluji Marklina (styl a složení obalu). Zajímavé a napovídající jsou i cenové relace...
https://www.maerklin.de/de/lp/2021/br218/
https://www.piko-shop.de/de/seite/piko- ... 6-111.html
Jindra Charvat
 
Příspěvky: 168
Registrován: pát 31 led, 2020 8:07 am
Bydliště: Kundratice

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod xmatejx » stř 28 črc, 2021 6:29 pm

Jindra Charvat píše:Dnes přišel PIKO Newsletter | Sondermodell 218 497-6 PIKO / Märklin Lok


Hm, jsem rád, že se vám Cottbus model líbí, mně se verze H0 AC Märklin líbí též. ALE: spolupráce sice nabízí varianty v měřítku od Z až po G, jenže DC H0 BR 218 dělá PIKO v Hobby řadě v otřesné, skutečně naprosto otřesné kvalitě (viz masky podvozků, boky, škoda mluvit). I Minitrix v N vypadá proti H0 DC PIKO úplně jako z jiného světa! Takže mi nezbyde, než překopat AC Märklin na DC, což mě vždy předem "potěší" (naštěstí tady aspoň nejsou dvojkolí s loukotěmi). Tohle je fakt totální lapsus.
Ty PIKO DC verze už jsou inzerovány v PIKO shopech v DE za cca 89 EUR, což mluví samo za sebe, že...
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: AC Marklin (Märklin)

Příspěvekod xmatejx » stř 28 črc, 2021 10:31 pm

Aby to nevypadlo, že tady pindám, zde jsou reklamní fotky:

PIKO
br218_cottbus_PIKO.jpg


Märklin
br218_cottbus_MAERKLIN.jpg
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků