Dnes jen slovně.
Na poslední burze jsem si koupil vůz Baim v H0 od MTB. Díky informačnímu šumu a mé zmatenosti jsem odešel bez předem objednaného dekoderu. Vůz jsem si prohlédl, vyzkoušel a pak putoval do šuplíku. Včera mi to nedalo a vůz jsem opět vytáhl na světlo boží....
S pomocí multimetru a devítivoltové baterie jsem zmapoval desku a došel jsem k závěru, že k digitalizaci by mohl stačit dekoder od DCCdoma, bratru za 150.- Kč.
Moc jsem si nevěřil, takže zatím nemám žádnou fotodokumentaci. Ale vzhledem k tomu, že to nakonec bylo dost jednoduché, tak ji vytvořím dodatečně.
Začal jsem sběrem proudu. Materiál na jeden podvozek dodává výrobce, na druhý jsem si vystřihl sběrače z plíšků, které jsou běžně k dostání a prodával je třeba STE elektronik. Práce je to banální a není na ní nic světoborného. Zvládne to každý, kdo alespoň jednou v životě držel v ruce trafopájku. Přívodní kablíky jsem připájel na DPS. Splést se není možné.
Pak jsem vytáhl jeden Funkční dekoder. Ten má na sobě plošky na přívod DCC (J + K) a čtyři funkční výstupy. Výstupy A a B jsou směrově závislé a jsou ovládány tlačítkem F0. V této fázi jsem je přeskočil. Výstupy C a D jsou ovládány tlačítky F1 resp. F2. I tyto výstupy je možno naprogramovat na směrovou závislost, ale nechal jsem je na přímé spínání.
Z drátů (nikoliv licny) z jakéhosi telefonního kabelu jsem si vytvořil "konektory" na propojení na DPS a ty jsem připájel na Funkční dekoder. Dva drátky DCC (J + K) a jeden na funkční výstup (výstup C). DCC jsem zasunul do prostředních zdířek na DPS ( levá kolej, pravá kolej), funkční výstup C jsem zapojil do krajní zdířky (č. 6 podle NEM 651 - "žlutá"). Bude použit na světla v interieru.
Funkční dekoder jsem přilepi zespodu DPS tak, abych mohl přišroubovat i střední část DPS k výlisku interieru.
DPS má rozhraní NEM 651, takže si sama dokáže "vyrobit" společné +. Pro interier to tedy není potřeba řešit.
Na koncová světla jsem si z Funkčního dekoderu vytáhl společné + a funkční výstup D. Kablíky jse táhl po horní části DPS až k desce s koncovými světly. Ty výrobce dodává pouze pro jeden konec. Deska má zámek, takže jakž takž drží. Na připojení LED jsem použil resistor cca 1K.
A to bylo na úvod všechno. Vůz jsem postavil na koleje a vyzkoušel. Výsledek mě dost vyděsil. Interier v pohodě, ale koncová světla rozzářila konec vozu tak, že vypadal jak pavián v říji.....
Resistor 1K jsem tedy vyměnil za 4K7 a z elektrikářských dutinek jsem vyrobil stínítka na LED. Tavnou pistolí jsem je přilepil k DPS koncového osvětlení, škvíry jsem zatřel Balakrylem a vůz jsem sestavil. Výsledek je téměř dokonalý. Interier je v pohodě a kolem koncových světel nic neprosvítá.
V tuto chvíli jsem spokojen. Digitalizace je jednoduchá, bez jakéhokoliv zásahu do vozu nebo DPS. Dokonce jsem ani nemusel zatřít vnitřek vozu proti prosvítání. Ve spojení se svítícím M296 je to dokonalá souprava.
Vlastně k zásahu do DPS došlo. Nelíbilo se mi vedení přívodních kablíků připravenými otvory a tak jsem vyvrtal čtyři dírky u kondenzátorů a kablíky vedl tudy. Další dvě dírky jsem vyvrtal pro vyvedení kablíků pro koncové osvětlení na vrch DPS. Ani jeden zásah ale není nutný. Je to jen estetická záležitost.