Bn 751 ČD od MTB

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod Michal Dalecký » stř 11 pro, 2019 2:42 pm

Není třeba se bát. Včera jsem je dělal poprvé a cca 15 minut práce na jeden vůz. Stačí pájka, štípačky a pinzeta. Sběr proudu stačí z jednoho podvozku. V elektronice je kondenzátor a po sejmutí z kolejí svítí vůz ještě cca 30 vteřin. S dekodérem se zapíná osvětlení F0 a koncové je podle směru a dá se trvale vypnout přepínačem na DPS.
:: H0, DCC, III-IV :: http://www.ambmodely.cz :: http://diskuze.modely.biz
Uživatelský avatar
Michal Dalecký
 
Příspěvky: 1823
Registrován: pát 23 lis, 2007 8:50 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod Brejla » stř 11 pro, 2019 2:55 pm

Michal Dalecký píše:Není třeba se bát. Včera jsem je dělal poprvé a cca 15 minut práce na jeden vůz. Stačí pájka, štípačky a pinzeta. Sběr proudu stačí z jednoho podvozku. V elektronice je kondenzátor a po sejmutí z kolejí svítí vůz ještě cca 30 vteřin. S dekodérem se zapíná osvětlení F0 a koncové je podle směru a dá se trvale vypnout přepínačem na DPS.


Já se nebojím. V případě hrozící katastrofy to udělám sám :mrgreen:
Spíše jsem zvědavý, jak si s tim poradí naše mládež. Zkušenosti mají v tomto směru minimální (spíš pomáhají s krajinou), vybavení ale zase budou mít špičkové. A myslím, že je nejvyšší čas, aby si vyzkoušeli i takovou práci.
Souhlasím s tím, že pro zkušenější modeláře s dobrým vybavením to nemůže být problém, ale tyto vozy koupí i neznalí rodiče svým dětem. Jezdit jim to bude, ale ostatní věci asi nezprovozní.
Pokud nemají nějaké nářadí na tuto práci a alespoň základní znalosti, tak mohou mít velký problém. Panelákové domácnosti v tomto směru moc vybavené nebývají.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod jirkan » stř 11 pro, 2019 4:34 pm

No uvidíme. Nevím, jak je to řešené tady, ale u pseudovleků ke Ganzovi jsem musel hodně dlouho přemýšlet, než mu došlo, že ty sběrací plíšky se mají tou malou dirkou nasadit na ten mnohem větší výstupek v podvozku. Holt chce to buď mimořádnou inteligenci, nebo mimořádnou sílu. Pokud to tady bude podobně, tak kromě nářadí na pájení je třeba i ostrý skalpel.
A teď vážně. Kdo jste už do některého z vleků dávali dekodér, jaký nejlépe již se 6pin konektorem se osvědčil, protože se mi nechce dávat skoro tisícovku za LENZe. Díky za radu.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod Vojtěch Vorel » stř 11 pro, 2019 7:31 pm

To bych taky rád věděl. Dekodér za tisícovku kvůli dvěma okruhům světel (interiér a jedny konce) je u vagónu za 2350 už opravdu příliš.
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod Aleson » stř 11 pro, 2019 9:48 pm

No tak asi ten Lais za ca 400,- ....
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod vvitty » stř 11 pro, 2019 10:15 pm

Lais stoji v CR kolem 400, Kuehn 500, pripadne DYI (ten ovsem je nutne pripajet) za 250,- ...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2626
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod Sandy » ned 12 črc, 2020 9:47 pm

Dnes jen slovně.
Na poslední burze jsem si koupil vůz Baim v H0 od MTB. Díky informačnímu šumu a mé zmatenosti jsem odešel bez předem objednaného dekoderu. Vůz jsem si prohlédl, vyzkoušel a pak putoval do šuplíku. Včera mi to nedalo a vůz jsem opět vytáhl na světlo boží....
S pomocí multimetru a devítivoltové baterie jsem zmapoval desku a došel jsem k závěru, že k digitalizaci by mohl stačit dekoder od DCCdoma, bratru za 150.- Kč.
Moc jsem si nevěřil, takže zatím nemám žádnou fotodokumentaci. Ale vzhledem k tomu, že to nakonec bylo dost jednoduché, tak ji vytvořím dodatečně.

Začal jsem sběrem proudu. Materiál na jeden podvozek dodává výrobce, na druhý jsem si vystřihl sběrače z plíšků, které jsou běžně k dostání a prodával je třeba STE elektronik. Práce je to banální a není na ní nic světoborného. Zvládne to každý, kdo alespoň jednou v životě držel v ruce trafopájku. Přívodní kablíky jsem připájel na DPS. Splést se není možné.

Pak jsem vytáhl jeden Funkční dekoder. Ten má na sobě plošky na přívod DCC (J + K) a čtyři funkční výstupy. Výstupy A a B jsou směrově závislé a jsou ovládány tlačítkem F0. V této fázi jsem je přeskočil. Výstupy C a D jsou ovládány tlačítky F1 resp. F2. I tyto výstupy je možno naprogramovat na směrovou závislost, ale nechal jsem je na přímé spínání.

Z drátů (nikoliv licny) z jakéhosi telefonního kabelu jsem si vytvořil "konektory" na propojení na DPS a ty jsem připájel na Funkční dekoder. Dva drátky DCC (J + K) a jeden na funkční výstup (výstup C). DCC jsem zasunul do prostředních zdířek na DPS ( levá kolej, pravá kolej), funkční výstup C jsem zapojil do krajní zdířky (č. 6 podle NEM 651 - "žlutá"). Bude použit na světla v interieru.
Funkční dekoder jsem přilepi zespodu DPS tak, abych mohl přišroubovat i střední část DPS k výlisku interieru.

DPS má rozhraní NEM 651, takže si sama dokáže "vyrobit" společné +. Pro interier to tedy není potřeba řešit.

Na koncová světla jsem si z Funkčního dekoderu vytáhl společné + a funkční výstup D. Kablíky jse táhl po horní části DPS až k desce s koncovými světly. Ty výrobce dodává pouze pro jeden konec. Deska má zámek, takže jakž takž drží. Na připojení LED jsem použil resistor cca 1K.

A to bylo na úvod všechno. Vůz jsem postavil na koleje a vyzkoušel. Výsledek mě dost vyděsil. Interier v pohodě, ale koncová světla rozzářila konec vozu tak, že vypadal jak pavián v říji..... :roll:
Resistor 1K jsem tedy vyměnil za 4K7 a z elektrikářských dutinek jsem vyrobil stínítka na LED. Tavnou pistolí jsem je přilepil k DPS koncového osvětlení, škvíry jsem zatřel Balakrylem a vůz jsem sestavil. Výsledek je téměř dokonalý. Interier je v pohodě a kolem koncových světel nic neprosvítá.

V tuto chvíli jsem spokojen. Digitalizace je jednoduchá, bez jakéhokoliv zásahu do vozu nebo DPS. Dokonce jsem ani nemusel zatřít vnitřek vozu proti prosvítání. Ve spojení se svítícím M296 je to dokonalá souprava.
Vlastně k zásahu do DPS došlo. Nelíbilo se mi vedení přívodních kablíků připravenými otvory a tak jsem vyvrtal čtyři dírky u kondenzátorů a kablíky vedl tudy. Další dvě dírky jsem vyvrtal pro vyvedení kablíků pro koncové osvětlení na vrch DPS. Ani jeden zásah ale není nutný. Je to jen estetická záležitost.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod Sandy » čtv 16 črc, 2020 11:37 am

Slíbil jsem pár fotek:
Takhle to vypadá po digitalizaci:
Obrázek

Specifikace použitého dekoderu:
Obrázek

Zástavba do vozu:
Obrázek

Více na :
https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Digitalizace_lokomotiv_a_vozu/1447399251

S obrázky mám stále problém.....
Naposledy upravil Sandy dne čtv 16 črc, 2020 12:18 pm, celkově upraveno 1
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 16 črc, 2020 11:48 am

Ahoj Sandy, koncovky máš funkční na obou koncích, nebo vůz provozuješ jen jednosměrně?
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2384
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod Sandy » čtv 16 črc, 2020 12:16 pm

Michal Šuhajda píše:Ahoj Sandy, koncovky máš funkční na obou koncích, nebo vůz provozuješ jen jednosměrně?


Michale, koncovky mám jen na jedné straně, ale není žádný problém je mít na obou stranách. Počítám s tím, že když budou koncovky k sehnání samostatně, tak je zabuduji.

Pokud nechceš zasahovat do DPS , tak propojení pak bude třeba následující:
Funkce A a B (interier) zapojené do vstupů 5 a 6 dle NEM 651. Ovládané tlačítkem F0 na MM. Jsou směrově závislé. Dekoder jsem zatím moc detailně nestudoval, je možné,že směrovou závislost je možno vypnout.
Konce pak mohou být na funkcích C a D.

Předpokládám, že by se daly výstupy C a D napojit do vstupů 5 a 6 (a naprogramovat jejich směrovou závislost, aby nemohly být sepnuty oba současně) a výstupy A a B použít na konce (jsou směrově závislé). Ale vyzkoušeno to nemám ani jsem DPS tak podrobně nestudoval.

Jo, a při mém zapojení je DIP přepínač v poloze : 1 = OFF, 2 = ON
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod Aleson » pát 17 črc, 2020 8:00 am

To Sandy:
Prosím tě ještě o dovysvětlení zapojení. Jestli jsem to správně pochopil, červený a hnědý drát jsou vodiče od napájení vozu (tedy od pravé a levé kolejnice). Modrý výstup je + (plus) vytvořené funkčním dekodérem a vede zřejmě pouze k destičce s červenými koncovými světly. Pak tedy musí být funkční výstup D s polaritou - (mínus). Ten předpokládám vede taky jen na destičku s červenými kocovými světly. Pak je zapojen žlutý vodič z funkčního výstupu C -logicky také s polaritou - (mínus) zpět do konektoru na DPS vagónu. Tím je tedy napájeno vnitřní osvětlení (interiér vozu). Ale kde bere interiérové osvětlení kladný + pól ? "Vyrábí" si ho samo ? Pokud ano, proč je potřeba pro koncové osvětlení použít jiný + (plus) pól tažený zvlášť modrým drátem z funkčního dekodéru ? Je + (plus) na funkčním dekodéru jiné + (plus), než na DPS vagónu ? Pokud ano, jak je možné, že přivedením jen žlutého funkčního výstupu s polaritou - (mínus) svítí interiérové osvětlení ..... ?
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod vvitty » pát 17 črc, 2020 9:07 am

Sandy: smerovou zavislost jde vypnout. A taky se mi osvedcilo na osvetleni zapojit vice vystupu - resp. k tomu od ktereho vedes drat napajet na nozicky SMD odpor 1k k daslimu vystupu a pak jeste jednou a jeste jednou (pokud se nepouzivaji koncova svetla).
Smerovou zavislost pro koncove osvetleni zapnout lze, ale u vozu (pokud budou osazeny oba konce) nema smerova zavislost moc smysl. Budes si pak obcas svitit cervenym koncem do lokomotivy...


Jinak ja kdyz tento dekoder osazuji tak desku rovnou upravuju, hlavne proto aby se dal vyuzit kondenzator (kdyz uz ve vozech je).
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2626
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod Sandy » pát 17 črc, 2020 4:16 pm

To Aleson:

Pochopils to správně.
On ten funkční dekoder je takový trochu okleštěný lokomotivní dekoder NEM651. Červený a hnědý drát jsou drátky od napájení vozu (DCC nebo J a K). Pak má dekoder výstupy FOr a FOf (A a B - jako lokomotivní dekoder). Místo výstupů pro motor má další "nízkovýkonové" výstupy (C a D - šacuji tak kolem 100 mA) třeba na LED. Všechny jsou to výstupy minus a spínají se proti společnému plus (v mém případě modrý vodič).

Každá správná deska pro NEM651 by si měla sama "vyrobit" plus. Vyrobí si ho z přívodů od podvozků . To tahle také umí a je ho možno nalézt třeba na kraji jako čtvercový pájecí bod. Odtud by se asi dalo společné plus vytáhnout i pro koncové osvětlení. Já jsem zvolil přímé napájení z dekoderu. Zdálo se mi to jednodušší. Vytáhl jsem dva kablíky na vrch DPS a odtud je vedl ke koncovému osvětlení.

Takže když máme společné plus, tak na rozsvícení interieru stačí z dekoderu přivést nějaké minus (v mém případě žlutý drátek).

S těmi výstupy (minus) se dají dělat různé šarády. Já jsem zvolil nejjednodušší řešení, abych nemusel zasahovat do DPS.

to vvitty
S dekoderem jsem zatím moc neexperimentoval. Před časem jsem si pořídil čtyři za výhodnější cenu a zatím ležely jen v šuplíku.
V tuto chvíli mi šlo o to, zda dokážu vůz rozsvítit, aniž bych musel sahat do DPS.
A já a SMD? S bídou pouzdro 1206 a to ještě jen po ránu. Pak mám problém rozeznat dekoder...... :roll:

Omlouvám se za neodborný komentář. Jsem elektrotechnik - amatér, který dodnes nedokáže vyměnit mikrožárovku v LED a musí si LEDku pokaždé koupit novou....
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod Aleson » pon 20 črc, 2020 7:35 am

Děkuju za podrobný popis zapojení a upřesnění. Mě jenom napadlo, jestli není na konci toho tišťáku (tam kde je dole pod ním umístěna destička s koncovým osvětlením) na jedné plošce původního zapojení +( plus) vyvedený. Potom by asi nebylo potřeba vést ten modrý drát od dekodéru, ale jen ten bílý. Modrý by se spojil jen krátkým "fousem" mezi DPS a destičkou koncových světel. Ale zapojení tištěného spoje neznám. Tak jak to máš zapojené ty, to je ale určitě dobře a ušetří to docela dost peněz za dražší dekodéry. :)
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: Bn 751 ČD od MTB

Příspěvekod petrha » úte 11 srp, 2020 9:12 am

mám dotaz, zkoušel někdo lokomotivní dekodér NEM 651 do těchto vozů, zajímá mě jestli v tom fungují a nebo tam musí být jen funkční dekodéry??
petrha
 
Příspěvky: 212
Registrován: ned 06 lis, 2011 6:51 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků