Stránka 2 z 3

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2019 11:13 am
od Pavel 152
Asi jste toho nepochopil více. Klesne li odběr lokomotivy, znamená to určitě menší opotřebení uhlíků, všech uložení ozubených kol a šneků. U digitálu můžete z jednoho zdroje napájet více lokomotiv.
Pavel

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2019 11:31 am
od Pavel 152
Proč ložiska až nyní?
Zavedení plastových osiček mělo důvod v jednoduché výrobě. Osa i s ozubením se odstříkne v lisu a pak se na ní jen nalisují kovové disky kol. Používají to levní výrobci, například Piko, Taurus Herkules v TT. Možná mají jiný plast nebo mazivo, že to funguje lépe. MTB má možná větší stykovou plochu (aby to déle vydrželo), možná mají špatné mazivo, vždyť ten olej co z toho všude vytéká smrdí jak motorový do auta. Piko možná používá něco na bázi silikonu nebo teflonu.
Jak z toho? Kovové osičky, navroubkované a vkládané při lisování plast. ozubení, taktéž dvojkolí jsou drahé a pracné, i zmetkové při výrobě. Nebo ozubené kolo nafest na nevroubovanou osku, jako u Guetzolda, co brzo prasknou?
Tak ložiska nejsou tak špatné řešení. Těsnost v podvozku a na hřídeli asi časem vyřeší. Doufejme.
Pavel

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2019 6:43 pm
od mlha
Pavel 152 píše:Proč ložiska až nyní?

Tak ložiska nejsou tak špatné řešení. Těsnost v podvozku a na hřídeli asi časem vyřeší. Doufejme.
Pavel

Obávám se, že nevyřeší, pokud bude podvozek z plastu a nebude tam uložení s přesahem......

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: pát 22 úno, 2019 12:24 am
od Aleson
kupla píše:Mě však zajímá barva pluhu na tomto modelu, nikde jsem se nedopátral této kombinace bíločerveného šrafovaného pluhu a původního nátěru za dob ČSD (za Kryšpínova označení). Vždy jsem našel pouze pluh zelený.
141 v "původním pseudonátěru" to některé měly, tuším 141.1004.
Ví někdo něco víc?


Konečně jsem se dostal k tomu, abych blíže prozkoumal barevné řešení těchto lokomotiv z doby ČSD. Omlouvám se, ale asi jsem při rychlém přečtení přesně nepochopil tvůj dotaz. Lokomotiv s původním značením E499.1 (ev. i E469.1), bylo s červeno-bíle pruhovaným pluhem celá řada, ale ne s tímto barevným provedením skříně (tmavě zelená - stříbrný pruh s červeným lemováním - bledězelená).Takto barevně provedené lokomotivy (pravděpodobně z výroby), mají na všech mně dostupných fotografiích od poloviny 60.a v 70.letech pluh tmavě zelený - v barvě skříně, zřejmě olemovaný bílou linkou. Lokomotivy s červeno-bíle pruhovaným pluhem jsou už vidět koncem 70.let ale v kombinaci tmavě zelené a krémové (slonová kost),doplňované pak o oranžový výstražný pruh na čelech a bez stříbrného ozdobného pruhu po obvodu skříně. Nenašel jsem žádnou lokomotivu (z dobových fotek asi 60 strojů obou řad), která by měla současně ozdobný stříbrný pruh a pruhované pluhy.

Musím říct, že nastříkaný odstín tmavězelené barvy skříně mě velmi potěšil, protože dobře odpovídá tehdejším nátěrům, a velice slušně provedený stříbrný pruh s tenkým červeným lemováním vypadá velmi dobře.

Ale ze zjištěných skutečností vyplývá, že tmavě zelenou měly být zřejmě nastříkány i pluhy. Škoda, tohle mohl výrobce snadno vyřešit...

Aleson

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: pát 22 úno, 2019 7:35 pm
od ČouĎák
Pavel 152 píše:Asi jste toho nepochopil více. Klesne li odběr lokomotivy, znamená to určitě menší opotřebení uhlíků, všech uložení ozubených kol a šneků. U digitálu můžete z jednoho zdroje napájet více lokomotiv.
Pavel


Zcela to chápu ale rozhodně ložiska nebudou mít takový velký rozsah na uhlíky v motoru, protože ampérové zatížení nebude tak rozdílné aby to žralo uhlíky a nebude to hrát velkou roli v opotřebení, motor se bude pořád točit stejně.
Tím největším důvodem použití ložisek je určitě proto, že plastová osička v nápravové převodovce vydírala uložení kde vznikalo nežádoucí tření a tím se zkracovala životnost používání modelu.
Nebylo to nejlepší řešení a proto došlo na ložiska z Číny aby se eliminoval tento problém.. :wink:

Nic jiného v tom nevím.

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: pát 22 úno, 2019 8:06 pm
od Mcx
No, po 8 letech provozu mé první MTB T 478.1, opotřebení os a uložení digitální šuplerou v podstatě neměřitelné. Řešení zcela jistě lepší než ocelová osa v nějakém zinkovém odlitku. A když mnozí jásají nad modely z Číny proč ne nad ložisky, konec konců mnohé zboží z Číny je dnes na špičkové úrovni.

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: pát 22 úno, 2019 9:26 pm
od ČouĎák
Nic proti ložiskům z Číny nenamítám, objednával jsem 50 ks za 12,50 dolaru na zkušební kolej. :wink:

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: sob 23 úno, 2019 7:21 am
od Brejla
ČouĎák píše:
Pavel 152 píše:Asi jste toho nepochopil více. Klesne li odběr lokomotivy, znamená to určitě menší opotřebení uhlíků, všech uložení ozubených kol a šneků. U digitálu můžete z jednoho zdroje napájet více lokomotiv.
Pavel


Zcela to chápu ale rozhodně ložiska nebudou mít takový velký rozsah na uhlíky v motoru, protože ampérové zatížení nebude tak rozdílné aby to žralo uhlíky a nebude to hrát velkou roli v opotřebení, motor se bude pořád točit stejně.
Tím největším důvodem použití ložisek je určitě proto, že plastová osička v nápravové převodovce vydírala uložení kde vznikalo nežádoucí tření a tím se zkracovala životnost používání modelu.
Nebylo to nejlepší řešení a proto došlo na ložiska z Číny aby se eliminoval tento problém.. :wink:

Nic jiného v tom nevím.


Kdo má znalosti o technologii uložení s valivými ložisky i s moderními samomaznými kluznými pouzdry si na autora tohoto nápadu ,zvláště při zatížení a otáčkách obvyklých v našich modelech, udělá svůj názor. Kdo o tom nic neví autora třeba i pochválí za inovaci.

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: sob 23 úno, 2019 10:05 am
od ČouĎák
Brejla píše:
Kdo má znalosti o technologii uložení s valivými ložisky i s moderními samomaznými kluznými pouzdry si na autora tohoto nápadu ,zvláště při zatížení a otáčkách obvyklých v našich modelech, udělá svůj názor. Kdo o tom nic neví autora třeba i pochválí za inovaci.


Ještě jsem opomněl ten největší prioritní důvod použití ložisek místo mosazných pouzder je, že kuličkové ložisko za 4 kč bude levnější než mosazné pouzdro.

Ale pokroku je dosaženo a už se používá kovová osička, teď by to chtělo jen dotáhnout tvary aby to nebyly takové iluze .

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: pát 01 bře, 2019 2:29 pm
od Charlie
Druhá vyrobená série lokomotiv MTB změnila vzhled. Má zelené pluhy, střešní lávka má světlejší barvu.

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: pát 08 bře, 2019 10:53 pm
od stiro
mikinko: Prosím ťa... už máš model doma??? Ako to vyzerá, jazdí už dobre??? Mám jednu tiež objednanú, tak chcem vedieť tvoj názor... A ešte jedna otázka, model má pôvodný pluh, alebo už zelený??? Ďakujem za odpoveď... a pekný večer...

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: sob 09 bře, 2019 2:23 pm
od stiro
mikinko: Ďakujem za odpoveď... škoda, čakal som, že to bude nejako doriešené, ten pojazd. Je síce pravda, že aj u 121-ky som musel komplet rozobrať mašinu... aby som všetko vyčistil od oleja... u tejto sa mi to moc nechce... Nemáš náhodou nejaké fotky???

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: ned 10 bře, 2019 9:12 am
od stiro
mikinko: Ďakujem za info... aj za fotky... :) :) :)

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: stř 13 bře, 2019 7:11 pm
od kupla
[i]"Aáááále. Mrkni na stránky http://www.prototypy.cz Tam je řada fotek těchto lokomotiv s kryšpínovským značením s bílo-červeným pluhem. Jak to měla mašina přesně s tímto číslem, to teď nevím.
A taky si zatím nejsem úplně jistej, jak přesně "vybarvené" vyjížděly tyto lokomotivy ze Škodovky, ale třeba ještě něco zjistím ....
"[/i]

Ohledně barvy pluhu: na stránkách prototypů jsem krom porevolučního pseudonátěru 141.004 žádný původní nátěr s červenobílým pluhem nenašel, a ani nikde jinde. Pozor - nezaměňovat za 1. unifikaci - zeleno/krémová se šedou střechou (od r. 1982 s oranž. pruhem), ty to měly běžně.
II. série modelů je již barevně dobře (v rámci kvalit MTB), takže další diskuze už nemá význam... :)

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

PříspěvekNapsal: čtv 21 bře, 2019 6:07 pm
od sidlo
E499_119.jpg