E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod Aleson » úte 05 úno, 2019 1:43 am

Koupil jsem model E499.1 od MTB. Nebudu se nyní věnovat vzhledu a povrchové úpravě modelu ( chyby "kastle", jako jsou vysoko položená okna strojovny , nepřesně vůči předloze tvarovaná čelní okna atp.) zůstaly stejné, jako u E469.1, ale změny v tomto směru byly velmi nepravděpodobné.Co mě ale velice zajímalo, byla novinka v podobě pojezdu opatřenému kuličkovými ložisky. Model jsem kvůli povrchovce vybíral z několika kusů, vybraný model jsem pak měl možnost projet na zkušebním oválu.
Při rozjezdech a nájezdu do oblouků se ozývalo jakési lehké "chroupání" jakoby v převodech, ale to mě neodradilo a jinak vcelku hezký model jsem si odnesl domů, kde jsem ho rozebral. Jednak kvůli osazení dekodérem, jednak kvůli zjištění zdroje oněch chroupavých zvuků.
Nápravy jsou (dle očekávání) osazeny plnými koly - kovovými bez loukotí a zřejmě s nízkými okolky RP25. Sundal jsem spodní kryty podvozků a vypadá to takto :

E499_1_MTB_podvozek_u.jpg

Potěšila mě absence záplavy oleje a promázání kvalitně působící vazelínou i tvarově a povrchově slušně vylisovaná ozubená kola převodů. Pak jsem podrobil zkoumání hřídele náprav s kuličkovými ložisky. Hřídele vypadají přesně opracované, masivní černá ozubená kola působí pevně a kvalitně. Miniaturní ložiska nejsou z boku mezi kolem a ozubeným pastorkem moc dobře vidět,ale zdá se,že jsou opatřena těsnícími kroužky a možná i naplněna nějakým mazivem. Potud vše O.K. Pak ale přišlo dost velké a nemilé překvapení. Ložiska nejsou na hřídeli nalisována, ale volně (a to velmi volně) se po něm posunují. Takže vlastně nevím, jestli se hřídel nápravy otáčí "kluzně" v otvoru ložiska, či jestli se nějak uplatňuje přenos točivého momentu přes kuličky. Možná trochu tak a trochu tak, nicméně z technického hlediska je použití kuličkových ložisek takovýmto způsobem naprosto nesmyslné a zbytečné ! Kuličkové ložisko MUSÍ být pro svou správnou činnost nalisováno na hřídeli a jeho vnější kroužek by měl být pevně uchycen v nějakém pouzdře. Ani toto není splněno, protože plastové prolisy skříně podvozku, ve kterých jsou ložiska uložena, jsou také volné. Ložiska se v těchto uloženích mohou poměrně lehce protáčet. Ale protože tření hladké ocelové hřídele o vnitřní leštěný ocelový kroužek ložiska bude jistě menší, než tření většího vnějšího kroužku ložiska o plastové uložení, asi se protáčet nebudou. Nevím, co si o tom myslet. Kluzná bronzová ložiska se používala např.v závodních autodráhových modelech běžně, jsou používána v ložiscích elektromotorků, objevovala se i miniaturní kuličková ložiska,ale kluzně - valivé ložisko - to je pro mě fakt novinka :o . Prostě BOMBA ! :mrgreen:
V podvozcích jsem žádný viditelný zdroj "chroupání" nenašel, tak jsem je zase složil a zakrytoval. Pak jsem odmontoval křivě vyhlížející "shrnovadla, která mírně vystupovala bílou částí ze spodku skříně lokomotivy a jen tak pro pořádek jsem pojezd bez kastle projel. "Chroupání" zmizelo. Zjistil jsem ale, že písečníky masek podvozků se opírají o vnitřní hranu shrnovadla v místech, kde je přišroubováno křížovými šroubky. Podvozky se v podstatě třou těmi písečníky o shrnovadla a vůbec se nemohou naklánět dozadu a dopředu, takže si myslím, že lokomotiva by měla problém přejet nějaké výškové nerovnosti.
Toto tření také způsobuje horší otáčení podvozků do stran a ve spojení s nízkými okolky i větší náchylnost k vykolejení v oblouku.Nevylučuji, že i ty podivné zvuky vycházely odtud. Zbrousil jsem dosedací část shrnovadel, přišrouboval je zpět, pdvozky se teď mohou alespoň mírně naklánět dopředu i dozadu a zatím je při jízdě klid. Jen zatím nevím, jak dosedne kastle na takto výš usazená shrnovadla.
Ale o tom zas někdy příště....

Aleson
Aleson
 
Příspěvky: 387
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod Brejla » úte 05 úno, 2019 2:25 pm

Aleson píše:Koupil jsem model E499.1 od MTB. Nebudu se nyní věnovat vzhledu a povrchové úpravě modelu ( chyby "kastle", jako jsou vysoko položená okna strojovny , nepřesně vůči předloze tvarovaná čelní okna atp.) zůstaly stejné, jako u E469.1, ale změny v tomto směru byly velmi nepravděpodobné.Co mě ale velice zajímalo, byla novinka v podobě pojezdu opatřenému kuličkovými ložisky. Model jsem kvůli povrchovce vybíral z několika kusů, vybraný model jsem pak měl možnost projet na zkušebním oválu.
Při rozjezdech a nájezdu do oblouků se ozývalo jakési lehké "chroupání" jakoby v převodech, ale to mě neodradilo a jinak vcelku hezký model jsem si odnesl domů, kde jsem ho rozebral. Jednak kvůli osazení dekodérem, jednak kvůli zjištění zdroje oněch chroupavých zvuků.
Nápravy jsou (dle očekávání) osazeny plnými koly - kovovými bez loukotí a zřejmě s nízkými okolky RP25. Sundal jsem spodní kryty podvozků a vypadá to takto :

E499_1_MTB_podvozek_u.jpg

Potěšila mě absence záplavy oleje a promázání kvalitně působící vazelínou i tvarově a povrchově slušně vylisovaná ozubená kola převodů. Pak jsem podrobil zkoumání hřídele náprav s kuličkovými ložisky. Hřídele vypadají přesně opracované, masivní černá ozubená kola působí pevně a kvalitně. Miniaturní ložiska nejsou z boku mezi kolem a ozubeným pastorkem moc dobře vidět,ale zdá se,že jsou opatřena těsnícími kroužky a možná i naplněna nějakým mazivem. Potud vše O.K. Pak ale přišlo dost velké a nemilé překvapení. Ložiska nejsou na hřídeli nalisována, ale volně (a to velmi volně) se po něm posunují. Takže vlastně nevím, jestli se hřídel nápravy otáčí "kluzně" v otvoru ložiska, či jestli se nějak uplatňuje přenos točivého momentu přes kuličky. Možná trochu tak a trochu tak, nicméně z technického hlediska je použití kuličkových ložisek takovýmto způsobem naprosto nesmyslné a zbytečné ! Kuličkové ložisko MUSÍ být pro svou správnou činnost nalisováno na hřídeli a jeho vnější kroužek by měl být pevně uchycen v nějakém pouzdře. Ani toto není splněno, protože plastové prolisy skříně podvozku, ve kterých jsou ložiska uložena, jsou také volné. Ložiska se v těchto uloženích mohou poměrně lehce protáčet. Ale protože tření hladké ocelové hřídele o vnitřní leštěný ocelový kroužek ložiska bude jistě menší, než tření většího vnějšího kroužku ložiska o plastové uložení, asi se protáčet nebudou. Nevím, co si o tom myslet. Kluzná bronzová ložiska se používala např.v závodních autodráhových modelech běžně, jsou používána v ložiscích elektromotorků, objevovala se i miniaturní kuličková ložiska,ale kluzně - valivé ložisko - to je pro mě fakt novinka :o . Prostě BOMBA ! :mrgreen:
V podvozcích jsem žádný viditelný zdroj "chroupání" nenašel, tak jsem je zase složil a zakrytoval. Pak jsem odmontoval křivě vyhlížející "shrnovadla, která mírně vystupovala bílou částí ze spodku skříně lokomotivy a jen tak pro pořádek jsem pojezd bez kastle projel. "Chroupání" zmizelo. Zjistil jsem ale, že písečníky masek podvozků se opírají o vnitřní hranu shrnovadla v místech, kde je přišroubováno křížovými šroubky. Podvozky se v podstatě třou těmi písečníky o shrnovadla a vůbec se nemohou naklánět dozadu a dopředu, takže si myslím, že lokomotiva by měla problém přejet nějaké výškové nerovnosti.
Toto tření také způsobuje horší otáčení podvozků do stran a ve spojení s nízkými okolky i větší náchylnost k vykolejení v oblouku.Nevylučuji, že i ty podivné zvuky vycházely odtud. Zbrousil jsem dosedací část shrnovadel, přišrouboval je zpět, pdvozky se teď mohou alespoň mírně naklánět dopředu i dozadu a zatím je při jízdě klid. Jen zatím nevím, jak dosedne kastle na takto výš usazená shrnovadla.
Ale o tom zas někdy příště....

Aleson


Takže je to klasická prasárna Made in MTB. Od počátku jsem nevěřil, že při jejich schopnostech by toto řešení s valivými ložisky technicky zvládli. Kdo bude chtít tento pokus o model více provozovat, bude muset stáhnout kola z nápravy a ložiska zalepit na hřídeli. Nějaký Loctite 638 by to měl udržet. Otázka je, co s tím vnějším kroužkem. Na lepení ložiskových kroužků do plastů moc lepidel není.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod viky » úte 05 úno, 2019 5:20 pm

Přilepit vnější a vnitřní kroužek ložiska vyřeší problém protáčení ložiska.
Naproti tomu ale znehybní nápravu, bude bez vůle vznikne problém při jízdě modelu.
Při rozvoru podvozku 3.30 metru a nižším okolkům u modelu to nebude dobré!
viky
 
Příspěvky: 203
Registrován: sob 20 říj, 2012 2:06 pm

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod jirkan » úte 05 úno, 2019 5:39 pm

A co takhle cimrmanovský úkrok stranou (nebo zpět), tj. Vyrobit pěkné mosazné pouzdro o rozměrech ložiska a hezky to tam usadit?
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod sidlo » úte 05 úno, 2019 6:16 pm

viki svojí strohou poznámkou velmi necitlivě poukazuje na místní experty nejenom na lepidla, že v životě žádný model nepostavili.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3588
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod ČouĎák » úte 05 úno, 2019 7:50 pm

že v životě žádný model nepostavili.

Už jste v koncích a tak nastane útok stejnou ohranou větou.
Když si chceš doma namazat chleba máslem tak si ho pro nejvyšší kvalitu tlučeš doma sám.. :lol: a neMazal To hnusným margarínovým Blafem.
DF porušuje práva svobodného projevu. Příspěvky se přesouvají nebo cenzurují jako za komunistů. ;)
Uživatelský avatar
ČouĎák
 
Příspěvky: 365
Registrován: čtv 18 říj, 2012 6:53 pm
Bydliště: Hohenfurth

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod jirkan » úte 05 úno, 2019 8:22 pm

Jestli to není současně i odpověď na otázku, zda je to s těmi kuličkovými ložisky dobrý nápad? A taky si dovedu představit, kam všude se dokáže dostat vteřiňák, tak aby se nnakonec netočil ten vnější kroužek ložiska v plastu :mrgreen:
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod radeksindy » úte 05 úno, 2019 9:45 pm

viky, sidlo: U dvounápravového podvozku není stranový posuv potřeba. Pokud se může podvozek volně natáčet, tak si svoji polohu najde. S rostoucím rozvorem bude důležitější tříbodové uložení dvou nápravového uspořádání. Prakticky vyzkoušeny jsou čepově uložené nápravy v podvozku Görlitz II (tj. 3500mm) dokonce s H0pur nápravami. NEM norma pro čepové uložení fakticky pevné uložení připouští (viz míry U a X, kde nejmenší přípustný rozdíl je 0,1 mm, menší by mohl osu zablokovat).

U MTB jsou demokraté a ložiska s nápravou si můžou vybrat jak se budou chovat :)
radeksindy
 
Příspěvky: 2510
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod Brejla » stř 06 úno, 2019 5:51 am

radeksindy píše:viky, sidlo: U dvounápravového podvozku není stranový posuv potřeba. Pokud se může podvozek volně natáčet, tak si svoji polohu najde. S rostoucím rozvorem bude důležitější tříbodové uložení dvou nápravového uspořádání. Prakticky vyzkoušeny jsou čepově uložené nápravy v podvozku Görlitz II (tj. 3500mm) dokonce s H0pur nápravami. NEM norma pro čepové uložení fakticky pevné uložení připouští (viz míry U a X, kde nejmenší přípustný rozdíl je 0,1 mm, menší by mohl osu zablokovat).

U MTB jsou demokraté a ložiska s nápravou si můžou vybrat jak se budou chovat :)


Tyto pravdivé argumenty ovšem těžko budeš teoretickým výše uvedeným všeználkům těžko vysvětlovat. Ta úprava se od klávesnice, které jako jediné dokáží vládnout, těžko udělá.
A náhrada valivých ložisek kluznými pouzdry je asi nejoptimálnější.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod mlha » stř 06 úno, 2019 6:43 am

Brejla píše:Tyto pravdivé argumenty ovšem těžko budeš teoretickým výše uvedeným všeználkům těžko vysvětlovat. Ta úprava se od klávesnice, které jako jediné dokáží vládnout, těžko udělá.
A náhrada valivých ložisek kluznými pouzdry je asi nejoptimálnější.

Nejsem příznivec tohoto zbytečného řešení uložení náprav, ale proč rozlisovávat dvoukolí a měnit ložiska za pouzdra? Nechal bych to tak, dokud bude loko jezdit. S kluznými ložisky a jejich správným zalepením do podvozku si každý doma neporadí.
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod radeksindy » stř 06 úno, 2019 7:56 am

Souhlas s Milanem, měnit ložiska za za kluzná je stejný nesmysl. Spíše je zajímavé na co mají u MTB čas. Kdyby jej věnovali jiným stránkám modelů, asi by přibylo spokojenějších modelářů.
radeksindy
 
Příspěvky: 2510
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod kupla » úte 19 úno, 2019 3:01 pm

Zdravím,
jsem na fóru poprvé a né zrovna nejlíp se zde orientuji, hledal jsem něco ohledně E499.1 H0 a krom řešení ložidek jsem nic nenašel. Ohledně uložení náprav mi jeden prodejce řekl, že takto jsou řešeny všechny nové pojezdy MTB.
Odpověď proč možná znají provozovatelé klubových kolejišť, kde modely naběhají kilometry a plastové hřídelky MTB mohou doznat opotřebení...
Mě však zajímá barva pluhu na tomto modelu, nikde jsem se nedopátral této kombinace bíločerveného šrafovaného pluhu a původního nátěru za dob ČSD (za Kryšpínova označení). Vždy jsem našel pouze pluh zelený.
141 v "původním pseudonátěru" to některé měly, tuším 141.1004.
Ví někdo něco víc?
kupla
 
Příspěvky: 9
Registrován: stř 08 lis, 2017 11:27 pm

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod Aleson » úte 19 úno, 2019 4:50 pm

Aáááále. Mrkni na stránky www.prototypy.cz Tam je řada fotek těchto lokomotiv s kryšpínovským značením s bílo-červeným pluhem. Jak to měla mašina přesně s tímto číslem, to teď nevím.
A taky si zatím nejsem úplně jistej, jak přesně "vybarvené" vyjížděly tyto lokomotivy ze Škodovky, ale třeba ještě něco zjistím .... :wink:

Aleson
Aleson
 
Příspěvky: 387
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod vvitty » úte 19 úno, 2019 4:56 pm

kupla píše:Zdravím,
jsem na fóru poprvé a né zrovna nejlíp se zde orientuji, hledal jsem něco ohledně E499.1 H0 a krom řešení ložidek jsem nic nenašel. Ohledně uložení náprav mi jeden prodejce řekl, že takto jsou řešeny všechny nové pojezdy MTB.
Odpověď proč možná znají provozovatelé klubových kolejišť, kde modely naběhají kilometry a plastové hřídelky MTB mohou doznat opotřebení...


Mimo jiné podstatně klesnul odběr jedoucí lokomotivy.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2618
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: E499.1 (141) MTB s kuličkovými ložisky

Příspěvekod ČouĎák » stř 20 úno, 2019 10:29 am

vvitty píše:
Mimo jiné podstatně klesnul odběr jedoucí lokomotivy.


A jaký podstatný to má účel? To bude mít motor energetické označení A++ :mrgreen:
Tím je to má být od MTB lepší ? luxusnější :?: .... :lol:
DF porušuje práva svobodného projevu. Příspěvky se přesouvají nebo cenzurují jako za komunistů. ;)
Uživatelský avatar
ČouĎák
 
Příspěvky: 365
Registrován: čtv 18 říj, 2012 6:53 pm
Bydliště: Hohenfurth

Další

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků