Stránka 1 z 1

Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 5:14 pm
od JiriM
Mám tenhle starý stroj a nejde motor. 3 vinutí rotoru mají kontakt s plechy a všechny stejný odpor mezi sebou a nekostří žádný. Stator je zde magnetový prsten.
Motor nejede, ani nehlesne, nedá se roztočit, neodporuje, pod žádným napětím. Odběr tam nějaký je. Je možné, že je magnet už slabý? Nic jiného mě nenapadá.

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 5:17 pm
od JiriM
tenhle typ:
maxresdefault.jpg

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 6:49 pm
od jipol57
Slabý magnet, to snad né.
Může být pootočený komutátor vůči cívkám. Je pevně? U těchto starých kotev to bývalo slepené epoxidem, tak snad taky ne.
Uhlíky sedí dobře? Odrušovací indukčnosti jsou průchozí? Zkus změřit odpor přímo na uhlíkách. Měl by být stejný jako na cívkách kotvy. Potom před těma indukcema. Taky by to mělo být stejné. A na sběračích u koleček. zase téměř stejný co na kotvě - uhlíkách. Jeden pól od koleček jde přes kostru. Jak to máš vyfocené, tak to je odizolovaná strana, opačná by měla být spojená na kostru. A ten horní šroubek u motoru přivádí zase z kostry na indukci. Nejsou spoje někde zaoxidované?
Zkus přivést ss napětí přímo na uhlíky.
Nezkoušíš to náhodou na digitálu? :D :D :D :lol:
A mechanicky se to točí?
Dej vědět jak to dopadlo.

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: pát 13 črc, 2018 8:30 pm
od JiriM
:D nee. Přikládám kontakty přímo na uhlíky. Stav toho motoru je strašný, plechy jsou vyjeté až běda a uhlíky jsou vyjeté podle nich jako zaoblené kůly.
Ale i tak by to nějak běžet, nebo mít snahu běžet mělo. Rotor drží pohromadě pěkně.
Možná to už mám. Vyjetost a kutilství asi způsobilo špatné postavení rotor-stator a někde se něco střídavě dotýká. Měřidlo při otáčení lítá od odběru, přes nic až do zkratu.
Přijdu na to, jen jsem chtěl vědět, jestli je možné že magnet zeslábne za těch jistě 50 roků na nefunkční stav.

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: sob 14 črc, 2018 7:14 am
od JiriM
Tak mouchy jsem vychytal, ale neběží. Rotor jen cukne a nic. Měřil jsem jak jste říkal odpory. Cívky mají každá hodnotu 0,4 a uhlík má každý 1,4 (rozsah 200Ohmů na měřidle).
Tak to je asi špatně, ale nevím proč.

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: sob 14 črc, 2018 7:26 am
od JiriM
...kecám, odpor uhlíku je 1,4, odpor cívky 4,4 (rozsah 200Ohm).

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: sob 14 črc, 2018 8:23 am
od jipol57
A když strčíš šroubovák do magnetu místo kotvy. Přitahuje se k magnetu přiměřenou silou? A stejně se mi to nezdá, že by zeslábl. Mám nějaké tak staré mašinky a jezdí jak za mlada. Taky úplně tu stejnou BR80. V lepším stavu. Přímo na uhlíkách jsem naměřil 6 Ohmů. Ale může to být zkreslené žárovkama. Nechce se mi ji úplně rozebírat.
Ten mechanický chod jsi kontroloval? Z boku jsou ozubená kolečka. Zkusil jsi s nimi točit? Třeba to někde dře. Když rotor cukne, tak snad by se měl už točit. Kdyby byl špatný komutátor, tak by to silně jiskřilo, ale točilo by se to.
To, že odpor na uhlíkách při točení lítá je docela normální. To mě multimetr dělá taky. To jsou přechody, ale když dostane napětí, tak se ten proud tam prorve.
Jinak už nevím.

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: sob 14 črc, 2018 12:14 pm
od JiriM
Ozubená kolečka jsem vyhodil a mám jen rotor, stator. Magnet má ještě nějakou sílu.
Je to divné. Pochopím přerušený drát v rotoru, nebo jiné vady, ale tohle...že u nečeho tak triviálního nemůžu najít závadu,...
Uplně mě to ponižuje :oops:

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: sob 14 črc, 2018 3:56 pm
od jipol57
Tak to už je opravdu na mrtvici. Na mém fungujícím jsem naměřil na uhlíkách těch 6 Ohm, tak to jsme na tom tak přibližně stejně. A bez převodů by se měl točit i kdyby snad byl ten magnet slabší. Destička s držáky uhlíků, kdyby byla otočená o 180stupňů, tak by se jen točil obráceně.
A ten rotor se točí lehce? Při ručním točení by měl mít dokola 6 poloh jak póly S/J, přitahují jádra cívek.
Nedře o ten magnet?

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: sob 14 črc, 2018 11:27 pm
od stiro
JiriM:
Dobrý večer... dosť často rozoberám staré mašiny, dokonca aj komplet hrdzavé... a motory po prečistení idú pekne. Dokonca som mal na stole mašinu, ktorá bola tak hrdzavá, že už ani na súčiastky ju nik nechcel, a predstavte si, že teraz ide...

Všetko sa dá, len treba chcieť... V diskusii o motoroch bolo raz vložené jedno video, kde James May opravoval mašinu. Vďaka nemu som dokázal znova opraviť jeden motor starej mašiny Jouef. On sám tam popisuje slabnutie magnetu statora, ale to len v prípade feromagnetu, ktorý rokmi stráca na sile. U PIKO modelov by mali byť používané feritové magnety... Popravde, v tomto sa moc nevyznám... ale snáď raz doštudujem...

Ale k veci... u mašiny Jouef stačilo vymeniť pôvodné magnety, za magnety neodymové, a mašina lieta ako divá...

U BR80 by som Vám poradil komplet rozobrať motor, a na rotore prečistiť a preleštiť jemne stykovú plochu pre uhlíky, a miesta prechodov častokrát prechádzam špendlíkom, aby sa odstránil nános zhobľovaného uhlíka... Motor následne komplet prečistím technickým liehom, aj stator a aj rotor, a pri skladaní ložiská premažem lítiovou vazelínou... Niekedy ešte zarovnám uhlíky na jemnom brúsnom papieri, zložím a preskúšam na 9V batérii.

A k magnetu statora... ak máte pocit, že je slabý, tak mu skúste na pár hodín pomôcť silným neodymom...

Možno pomôže a možno nie...

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: ned 15 črc, 2018 1:41 am
od jipol57
Na to jsem zapomněl, pročistit drážky na přechodech na komutátoru, ale to by se projevilo na zkratu mezi plíšky. A tam se zdá, že má změřené odpory v pořádku.
Ale napadla mně ještě jedna možnost. Drží dostatečně kroužek magnetu v tom rámu? Neprotočil se? Postavení polarity magnetu S/J musí být vůči uhlíkům o 90 stupňů. Takhle to bývá u většiny motorků, které mají 2 magnety samostatně. U tohoto kroužku by se póly daly poznat nějakým miniaturním magnetkem, a ten by se měl jednoznačně přitahovat k S nebo J. Podle postavení uhlíků, nahoru, nebo dolů.
Taky by se to mohlo poznat, jak se odlehčený rotor, bez převodů, při ručním točení přitahuje k pólům, tak by se měl vždycky zastavovat některou cívkou nahoru, nebo dolů. A podle toho jakou silou cívky přitahuje by se taky dalo určit jak je magnet silný.
A to už jsou snad vyčerpány všechny možnosti závady.
stiro píše:A k magnetu statora... ak máte pocit, že je slabý, tak mu skúste na pár hodín pomôcť silným neodymom...

Tady bych asi nevěděl jak to nasměrovat, abych magnet neprotipóloval.

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: ned 15 črc, 2018 8:35 am
od JiriM
Vše je samozřejmě vyčištěno, to jsem dělal jako první.
Řekl bych, že naměřený odpor 4,4 oproti 6Ohm svědčí třeba o spečených drátcích v cívce, ikdyž rozdíl to moc není.
Zaujal mě ten poznatek o postavení magnetu-prstence vůči uhlíkům. Magnet tam nedrží moc dobře, to za prvé a za druhé má v sobě zboku drážku, která má být asi v nějaké přesné poloze vůči uhlíkům.
To jsem pravda ignoroval. Pomohlo by mi, kdybyste se prosím někdo mrkli, kde je ta drážka.
Zkusím s tím laborovat a dám vědět.

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: ned 15 črc, 2018 9:00 am
od JiriM
Takže heuréka! Běží to! :P
Přiznám se, že jsem nevěděl, že prstencový magnet musí být v nějaké poloze vůči uhlíkům. Drážce jsem nevěnoval pozornost a teď jsem pochopil i funkci matičky se zobáčkem (na obr).
Hrozné je, že jsem to asi 100x složil a zkoušel a nikdy jsem ani náhodou nedal magnet do správné polohy.
Tak díky, bez vašich rad bych to vzdal.
Prezentace123ll.jpg

Re: Lokomotiva BR80 staré Piko závada, motor

PříspěvekNapsal: ned 15 črc, 2018 10:34 am
od jipol57
Tak sláva. Kdybych tušil, že je magnet oddělávací, tak bych na to upozornil dříve. Měl jsem zato, že je tam nějak na pevno a že se s ním nedá jen tak hnout. Proto jsem taky nakonec uvažoval o protočení.
Tak aspoň se potvrdilo, že magnet jen tak nezeslábne ani po letech.