Je třeba uvést fakta na pravou míru...
Z výroby byly nátěry motorových vozů a přívěšáků (odstíny barev) pochopitelně shodné, dle tehdejší normy. Po několika letech dle stanoveného intervalu pro revize se začaly v příslušných ŽOS provádět prohlídky spojené s obnovou nátěru. Je však třeba si uvědomit, do kterých dílen se co odesílalo! Jednotlivé ŽOS měly přesně rozděleno, čeho opravy provádí a taková vozidla také byla dílnám do oprav posílána. Dílenskými opravami motorových vozů se zabývaly výhradně ŽOS Šumperk, opravy přívěsných vozů k motorákům dělaly ŽOS Chomutov. A zde je právě zakopaný pes. Zatímco ŽOS Šumperk se držely normy a používaly vpodstatě "normovou" tmavou červenou, vyjma krátkého období cca 1988-9, kdy vlivem nedostatku barvy ŽOS Šumperk používaly známou suříkovou..., ŽOS Chomutov natíraly přívěšáky zásadně červenohnědou (zřejmě tedy skutečně RAL 8012, nebo jen lehounce červenější, ovšem odstín RAL ?). Věřte nebo ne, ale přívěšáky byly skutečně hodně tmavé! S tou RAL3003 (jak propaguje pan Báňa viz.výše), to proboha ne! To je rubínová červeň, to určitě ne, to je červená, nikoli červenohnědá. Snad, jestli kvůli podkladu by na modelu vyšla "hnědší", to je však otázka, to by se muselo vidět...
Ovšem počátek červenohnědé vzhledem k absenci solidních barevných fotek z oné doby lze jen obtížně datovat. Červenohnědá na přívěšácích byla typická pro poměrně dlouhé období. Je třeba také připomenout, že posléze normou "jednotného barevného schématu", tzv.unifikací nátěrů v roce 1987 (nátěry se žl.pruhem 60cm) se sice stanovily barvy hnacích vozidel, ovšem přívěšáky se coby vozy normou nějak nevyřešily. Až v 90.letech (snad cca 1992-3?) došlo ke zrušení ŽOS Chomutov a převedení oprav přívěšáků do ŽOS České Velenice, tak se na ně začala aplikovat po dlouhé době stejná červená co na mot.vozech ze ŽOS Šumperk. Navíc už to byl polyuretan místo syntetiky. Ovšem tím, že nastala doba různých rychlých změn, nátěry si někdy prováděla i depa sama (pouze syntetický email), takže bylo několik odstínů červených, co zrovna kdo použil. V té době se už začaly v ŽOS Šumperk uvádět nejprve občas, poté již "normově", motorové vozy do více či méně nátěrů podobných buď původním, nebo době cca 1984-87, tedy se žl.pruhem 30cm. Samozřejmě jednotlivá období se překrývala v rámci trvanlivosti nátěrů, dříve však jen velmi krátce, po revoluci se období nátěrů prodlužovalo, čili se i překrytí období značně prodloužilo. V roce 1997 se začal uplatňovat nátěr tmavě červené "višňové" (nebo je to "vínová"!?
), doplněné 60cm pruhem slonová kost, čímž došlo opět k úplnému sjednocení barev mot. a přívěs. vozů. Z tohoto obecného shrnutí ovšem vybočují třeba modré variace ála původně depo Cheb na vozech 810, 010 atd., modrokrémové nápady na přívěšácích k 810 v depu Karlovy Vary a červenožlutobílé kreace na 850 a 851 ve Zvolenu... K tomu by se dala ještě zahrnout problematika popisu přívěsných vozů (žlutá, od roku cca 1992 bílá) a řadové a číselné označování, ale o tom se již psalo jinde...
Čili shodná barva motoráků i přívěšáků určitě v období, než šly přívěšáky do prvních dílen. Od nějaké doby přívěšáky (cca nejpozději v první pol.80.let) červenohnědé, se žlutými popisky, cca po roce 1992 různě červené s bílými popisky a od 1997 vše červené s pruhem slon.kost.
Co z toho plyne?
Pokud si to někdo od MTB přečte a zamyslí se, tak to možná udělají správně a bude to i podle skutečnosti. Ovšem, pokud budou dělat přívěšáky ve výše uvedeném dlouhém období stejně červené jako motoráky, bude to opět "fatální výhas"! No netroufám si odhadnout, jak tohle dopadne...