M 296.1009 od MTB

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod klata » stř 25 pro, 2019 7:36 pm

S těmi odstíny je to u modelů těžké, má to různou kryvost a hodně záleží na barvě podkladu.
Např. RAL 3003 nastříkaná na šedý základ, bílý základ nebo na krémovou bude ve výsledku každá jiná.
Aby to bylo u motoru a přívěšáků stejné, musel by se dodržovat stejný postup maskování barev, což u některých typů nejde.
klata
 
Příspěvky: 14
Registrován: stř 11 pro, 2019 8:23 pm

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod Pivrnec78 » stř 25 pro, 2019 9:58 pm

Já to chápu, ale zde proběhla diskuze na téma barvy na voze Baim v 80-tých letech, tak jsem oslovil inkriminovanou osobu (firmu) a zeptal se přímo tam ...
H0, analog - konec IV.ep., V.ep. a začátek VI.ep. ... to, co jezdí (jezdilo) a to, co se mi líbí ...
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod GuliverSpk » čtv 26 pro, 2019 6:12 am

V roce 1938 byla jako jednotná barva pro přípojné vozy určena červenohnědá, která by odpovídala dnešnímu odstínu RAL 3011 . Ta se pak při obnovách nátěrů používala do konce 80. let.....zdroj Osobní vozy ČSD díl 2. 1939-1992....Takže záleží na tom v jakém období chce výrobce daný vůz udělat....
GuliverSpk
 
Příspěvky: 16
Registrován: pát 13 kvě, 2016 3:56 pm

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod Pivrnec78 » čtv 26 pro, 2019 7:29 am

Mi spíš přide, že cokoliv udělá firma MTB, tak je špatně. Mám jejich M296.1009. Vůz Baim, který plánují vyrobit má být asi v tom samém odstínu jako motor (podle fotky, kterou mají na stránce k vozu). Na předchozách stránkách tady toho fóra je debata, že přípojné vozy byly v odstínu, který odpovídá dnešní barvě RAL 8012, jestli to v MTB vědí že vůz by měl ten odstín mít.
Tak jsem se v MTB zeptal a komunikaci s MTB jsem zveřejnil.
Ale já jsem si schválně pořídil i vůz (stavebnici vozu) Baafx ČSD od pana Richtera (http://www.vlacky.biz) a zjistil jsem, že tento model je v úplně stejném odstínu jako M296.1009, ale protože to vyrábí někdo jiný, kdo není trnem v oku počítačům nýtů, tak se jeho výtvory nekritizuje. Protože jsem tady na fóru žádnou kritiku na (ne)odpovídající odstín nenašel ...
H0, analog - konec IV.ep., V.ep. a začátek VI.ep. ... to, co jezdí (jezdilo) a to, co se mi líbí ...
Uživatelský avatar
Pivrnec78
 
Příspěvky: 165
Registrován: úte 10 říj, 2006 6:02 pm
Bydliště: Fulnek

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod Svratka » čtv 26 pro, 2019 1:28 pm

Je třeba uvést fakta na pravou míru...

Z výroby byly nátěry motorových vozů a přívěšáků (odstíny barev) pochopitelně shodné, dle tehdejší normy. Po několika letech dle stanoveného intervalu pro revize se začaly v příslušných ŽOS provádět prohlídky spojené s obnovou nátěru. Je však třeba si uvědomit, do kterých dílen se co odesílalo! Jednotlivé ŽOS měly přesně rozděleno, čeho opravy provádí a taková vozidla také byla dílnám do oprav posílána. Dílenskými opravami motorových vozů se zabývaly výhradně ŽOS Šumperk, opravy přívěsných vozů k motorákům dělaly ŽOS Chomutov. A zde je právě zakopaný pes. Zatímco ŽOS Šumperk se držely normy a používaly vpodstatě "normovou" tmavou červenou, vyjma krátkého období cca 1988-9, kdy vlivem nedostatku barvy ŽOS Šumperk používaly známou suříkovou..., ŽOS Chomutov natíraly přívěšáky zásadně červenohnědou (zřejmě tedy skutečně RAL 8012, nebo jen lehounce červenější, ovšem odstín RAL ?). Věřte nebo ne, ale přívěšáky byly skutečně hodně tmavé! S tou RAL3003 (jak propaguje pan Báňa viz.výše), to proboha ne! To je rubínová červeň, to určitě ne, to je červená, nikoli červenohnědá. Snad, jestli kvůli podkladu by na modelu vyšla "hnědší", to je však otázka, to by se muselo vidět...
Ovšem počátek červenohnědé vzhledem k absenci solidních barevných fotek z oné doby lze jen obtížně datovat. Červenohnědá na přívěšácích byla typická pro poměrně dlouhé období. Je třeba také připomenout, že posléze normou "jednotného barevného schématu", tzv.unifikací nátěrů v roce 1987 (nátěry se žl.pruhem 60cm) se sice stanovily barvy hnacích vozidel, ovšem přívěšáky se coby vozy normou nějak nevyřešily. Až v 90.letech (snad cca 1992-3?) došlo ke zrušení ŽOS Chomutov a převedení oprav přívěšáků do ŽOS České Velenice, tak se na ně začala aplikovat po dlouhé době stejná červená co na mot.vozech ze ŽOS Šumperk. Navíc už to byl polyuretan místo syntetiky. Ovšem tím, že nastala doba různých rychlých změn, nátěry si někdy prováděla i depa sama (pouze syntetický email), takže bylo několik odstínů červených, co zrovna kdo použil. V té době se už začaly v ŽOS Šumperk uvádět nejprve občas, poté již "normově", motorové vozy do více či méně nátěrů podobných buď původním, nebo době cca 1984-87, tedy se žl.pruhem 30cm. Samozřejmě jednotlivá období se překrývala v rámci trvanlivosti nátěrů, dříve však jen velmi krátce, po revoluci se období nátěrů prodlužovalo, čili se i překrytí období značně prodloužilo. V roce 1997 se začal uplatňovat nátěr tmavě červené "višňové" (nebo je to "vínová"!? :-) ), doplněné 60cm pruhem slonová kost, čímž došlo opět k úplnému sjednocení barev mot. a přívěs. vozů. Z tohoto obecného shrnutí ovšem vybočují třeba modré variace ála původně depo Cheb na vozech 810, 010 atd., modrokrémové nápady na přívěšácích k 810 v depu Karlovy Vary a červenožlutobílé kreace na 850 a 851 ve Zvolenu... K tomu by se dala ještě zahrnout problematika popisu přívěsných vozů (žlutá, od roku cca 1992 bílá) a řadové a číselné označování, ale o tom se již psalo jinde...

Čili shodná barva motoráků i přívěšáků určitě v období, než šly přívěšáky do prvních dílen. Od nějaké doby přívěšáky (cca nejpozději v první pol.80.let) červenohnědé, se žlutými popisky, cca po roce 1992 různě červené s bílými popisky a od 1997 vše červené s pruhem slon.kost.

Co z toho plyne?

Pokud si to někdo od MTB přečte a zamyslí se, tak to možná udělají správně a bude to i podle skutečnosti. Ovšem, pokud budou dělat přívěšáky ve výše uvedeném dlouhém období stejně červené jako motoráky, bude to opět "fatální výhas"! No netroufám si odhadnout, jak tohle dopadne...
Svratka
 
Příspěvky: 269
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod George V. » pát 27 pro, 2019 4:19 am

Naprosto vyčerpávající. Jen bych ještě podotknul, že za socíku se zhusta na železniční vozidla používaly barvy nitrokombinační. Syntetické minimálně (syntetickou barvu chápu v tehdejším kontextu jako email ředěný S6006).
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod Svratka » pát 27 pro, 2019 9:40 am

George V.:

Děkuji za reakci. Ona je otázka nejen kategorie barev, ale také rozdíl mezi typem barvy z výrobního závodu a barvami, které používaly ŽOSky, příp. lok.depa. Lak z fabriky byl vždy mnohem trvanlivější, už z pohledu prvního povrchu bez tmelení a broušení, tak z hlediska kvalitní lakovny. Jak známo, zvláště třeba dílna v ČB byla známá od 90.let svými laky, prováděnými zřejmě štětkou, podle čehož to taky vypadalo. Trvanlivost a lesk nátěru byl jen otázkou několika měsíců. Taktéž laky ze ŽOS Nymburk jednu dobu byly přímo katastrofální (např.červenobílá 240.065). Ovšem třeba LD Brno (na dolním n.) lakovalo už v 80.letech svoje barevné brejlovce velmi kvalitně. A mimochodem, "špagety", čili stroje řady 731, tedy ty v červeném laku, mají dosud lak z výroby 1993, tedy 26 let. Pro srovnání, za socialismu třeba rychlíkové vozy pro mezinárodní provoz s režimem 51 měly revizní lhůtu 1 rok, přičemž pokaždé obdržely nový lak (!). Také bylo znát, že na rozdíl od vnitrostátních byly pořád lesklé.
Každopádně pro orientaci v typech barev, na vozidlech býval do 90.let nápis: Natřeno synthetickým emailem. Ručí do: datum. Cca po roce 1992 se začal používat v "certifikovaných" lakovnách polyuretan, zvýšila se značně kvalita a prodloužila trvanlivost. Časem se z toho stal standard a norma.
Naposledy upravil Svratka dne pát 27 pro, 2019 10:01 am, celkově upraveno 2
Svratka
 
Příspěvky: 269
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod Ronoath » pát 27 pro, 2019 9:46 am

A ještě je tu hledisko obyčejného kupujícího - pro někoho může být odlišný odstín přívěsu od motoru nepřijatelný. Pro takové kupující to MTB bude mít správně. Že to neodpovídá realitě? Fajn, ale je to hezčí.

Čímž netvrdím, že jsem zastáncem tohoto řešení, ale je třeba s tím počítat.
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 225
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod Svratka » pát 27 pro, 2019 10:00 am

Pro takového "takyfandu" bude vhodnější třeba verze laku z výroby, nebo po roce 1997. Není přece potřeba kvůli tomu měnit dějiny...
Svratka
 
Příspěvky: 269
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod George V. » pát 27 pro, 2019 1:50 pm

Ano, lak z výroby byl nejkvalitnější. Dokonce ověřovací serie bardotek z poloviny šedesátých letech byla už tehdy natřena polyuretanovými barvami. Zřejmě z dovozu... Jinak já jsem často vídával v polovině osmdesátých let, odkdy jsem se začal železnicí více zabývat, právě v tabulce laků značku Nitro. Bylo mi to docela divné, protože nitro barvy (třeba na plot :) ) obecně tehdy nebyly považovány za nejkvalitnější, znalí raději používali syntetiku. Dnes už je mi to jasné. Tehdejší syntetiky se poměrně obtížně stříkaly. I dneska modeláři při stříkání ředí raději syntetiku acetonem.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod Ronoath » ned 29 pro, 2019 10:37 am

Svratka: To je pravda, souhlasím. Člověk má navíc ty původní nátěry i více zapsány - kdy "vindobony" jezdily na Vindoboně, pořídilo se spousta snímků, které dodnes reprintují např. v časopise Železničář.
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 225
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod jirkan » pát 06 bře, 2020 5:49 pm

Tak jsem dovezl domů sadu čtyř vozů Vindobony a hned to vyzkoušel s dvojicí motoráků. Nejprve pozitiva: vozy nemají žádné často kritizované nedostatky, spojují se pěkně nakrátko a projíždějí bez problémů i protioblouky o malém poloměru (dvojice angličanů Flm). Jsou taky o málo nižší, než motoráky, takže aspoň proporčně vlak odpovídá.
A teď problémy: osvětlení je OK, ovšem koncová světla prosvítají. Navíc se mi nedaří naprogramovat funkční dekodér, ale to je moje hloupost. Hlavní problém je ale jízdní odpor. Ten je tak velký, že i když vůz postrčím tak prudce, že mám obavy z vykolejení, tak ujede zhruba metr. Mám na kolejišti oblouk cca 500 mm poloměr se stoupáním kolem 30 promile, spíš méně, a dvojice motoráků tam je na hranici se třemi vozy, se čtvrtým se zastaví a kola obou motorů se vesele protáčejí. Přitom čtveřici Ynů od Rivy, které nejsou právě nejlehčí, to uveze. Tak nevím, zda je to problém jen mých vozů, nebo jsou moc napružené sbírací plíšky, ale asi by to chtělo bandáž. Prosím, pokud máte lepší zkušenosti, dejte vědět, třeba je chyba někde na mé straně.
Jo a když to spočítám i s dekodéry, tak cena vozu vychází na pěkných tři a půl litru za vůz - to opravdu zavání blahobytem. Kdyby to ale fungovalo, tak bych to překousl, ale takhle....
Mimochodem, nevíte, zda jdou sehnat bandážovaná dvoukolí k M296?
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod vvitty » sob 07 bře, 2020 8:49 am

3500 za vuz? Co je to za dekodery?
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod Mcx » sob 07 bře, 2020 10:56 am

Je naprosto komediální sledovat diskuzi o odstínech motorových a přívěsných vozů - vážení diskutující víte o tom, že v dané době o které mluvíte se žádné odstíny RAL v Československu nepoužívaly, ale pouze a jen ČSN, takže RAL 8012 se nákladní vozy nestříkaly !!!! To, že se odstíny RAL a ČSN zcela neshodují je vám asi známo a nákladní vozy ČSD se měly stříkat odstínem ČSN 8440 - přibližně RAL 8012..... ovšem skutečnost byla taková, že odstím používaný byl jiný.
První RAL 8012 se objevila na nákladních vozech v cca roce 1994 dovozem barev od Lankwitzera.
Např. zde, první vůz po dílnách za lokomotivou, srovnejte si to s RAL 8012 :lol: :
023.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: M 296.1009 od MTB

Příspěvekod jirkan » sob 07 bře, 2020 5:36 pm

vvitty píše:3500 za vuz? Co je to za dekodery?

Nechal jsem si vozy kompletně osadit a prý je tam ZIMO MX622. Jak jsem ale koukal, tak to není funkční dekodér. Zřejmě proto ani nelze programovat a hlásí zkrat při programování. Nevíte, zda existuje nějaký fígl, jak to obejít?
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků