ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí
Napsal: pát 31 bře, 2017 9:29 pm
Aneb Kam (NE)pokročily elektromotory pro pohon železničních modelů za posledních ca 40 let
Po svých nedávných neblahých zkušenostech s motorem v jedné nové lokomotivě jsem se před časem rozhodl učinit pokus o průřez vývoje malých stejnosměrných elektromotorků používaných v hračkách a hlavně v železničních modelech (zejména H0) v období od 70.let do současnosti a o jejich určité srovnání a popis. Teď jsem se k tomu konečně dostal. Výčet rozhodně není kompletní, vychází z mých vlastních zkušeností a poznatků a jeho rozsah je dán také dostupností motorů, které jsem pro zdokumentování našel a mohl rozebrat a nafotit. Jistě bych se dostal i k řadě dalších motorů v současných modelech, ale TT už nedělám a rozebírat do šroubku modely nových lokomotiv H0 nechci. Vše je časově velmi náročné a zbytečná rozborka /sborka modelům (a motorům obzvlášť) nesvědčí....
Všechny dál uvedené motory v zásadě splňují svou základní funkci - tedy že se točí. Jak dobře či špatně se jednotlivé typy této práce zhostily , to se pokusím popsat dále a dospět k nějakému závěru, jestli se tedy několik desetiletí nějak podepsalo na kvalitě a provedení tohoto typu motorků.
Nejprve se vrátím do minulosti (trochu z nostalgie a trochu pro přiblížení tehdejších technologií právě v oblasti "hračkových" motorů). Do 70.let minulého století, do doby "rozvinutého socialismu" , kdy se začaly vedle hraček na klíček a na setrvačník hojně objevovat autíčka, tanky, vláčky, dětské vrtačky a stroje postavené ze stavebnice Merkur "na baterky" poháněné elektromotorky různých konstrukcí a typů (vyráběnými převážně v zemích RVHP).
Na tomto prvním obrázku jsou k vidění motory československé výroby ITES, vinuté pro různá napětí (2,5V, 4,5V, 12V ...) a používané právě v různých hračkách a třeba ve stavebnici Merkur. Motory se vyráběly i v různých variantách (viz foto), ale jejich vlastnosti byly podobné.A rovnou řeknu, že špatné.Lepená čela, která šla ale naštěstí v případě potřeby"vyloupnout"
a pak zalepit zpět. Plastová ložiska podléhající rychlému opotřebení, slabý kruhový magnet statoru, komutátor (samozřejmě 3pólový) z poměrně nekvalitního materiálu, který se brzy vydřel a vyjiskřil. Mezery mezi plíšky komutátoru veliké, což bylo příčinou právě velkého jiskření a špatných rozběhů při nevhodném postavení rotoru a při malém napětí. Velká mezera mezi rotorem a statorem, což ještě zhoršovalo už tak špatné vlastnosti použitého magnetu. Přes všechny svoje chyby byl motor robustní, vydržel i špatné zacházení a co je dost důležité - měl snadno vyjímatelné sběrací plíšky se zesílenou dosedací ploškou na komutátor.Takže se daly vyčistit, zabrousit, napružit a motor se s vyjmutými kartáči také daleko lépe a bezpečněji rozdělával. Motor byl hlučný, hřídel měl v ložiscích velkou vůli, při pomalých otáčkách se zastavoval a rozhodně neměl plynulý rozběh. Jeho cena byla (jak je vidět ze zvětšeného štítku)15 Kčs. Průměrná mzda v r.1970 byla ca 2000,-Kč. Pro jednoduchost budu používat přepočet 1:10.Současná cena by byla tedy ca 150,- Kč, což by bylo za takovýto motor poměrně dost, jak uvidíte v dalším pokračování.
Po svých nedávných neblahých zkušenostech s motorem v jedné nové lokomotivě jsem se před časem rozhodl učinit pokus o průřez vývoje malých stejnosměrných elektromotorků používaných v hračkách a hlavně v železničních modelech (zejména H0) v období od 70.let do současnosti a o jejich určité srovnání a popis. Teď jsem se k tomu konečně dostal. Výčet rozhodně není kompletní, vychází z mých vlastních zkušeností a poznatků a jeho rozsah je dán také dostupností motorů, které jsem pro zdokumentování našel a mohl rozebrat a nafotit. Jistě bych se dostal i k řadě dalších motorů v současných modelech, ale TT už nedělám a rozebírat do šroubku modely nových lokomotiv H0 nechci. Vše je časově velmi náročné a zbytečná rozborka /sborka modelům (a motorům obzvlášť) nesvědčí....
Všechny dál uvedené motory v zásadě splňují svou základní funkci - tedy že se točí. Jak dobře či špatně se jednotlivé typy této práce zhostily , to se pokusím popsat dále a dospět k nějakému závěru, jestli se tedy několik desetiletí nějak podepsalo na kvalitě a provedení tohoto typu motorků.
Nejprve se vrátím do minulosti (trochu z nostalgie a trochu pro přiblížení tehdejších technologií právě v oblasti "hračkových" motorů). Do 70.let minulého století, do doby "rozvinutého socialismu" , kdy se začaly vedle hraček na klíček a na setrvačník hojně objevovat autíčka, tanky, vláčky, dětské vrtačky a stroje postavené ze stavebnice Merkur "na baterky" poháněné elektromotorky různých konstrukcí a typů (vyráběnými převážně v zemích RVHP).
Na tomto prvním obrázku jsou k vidění motory československé výroby ITES, vinuté pro různá napětí (2,5V, 4,5V, 12V ...) a používané právě v různých hračkách a třeba ve stavebnici Merkur. Motory se vyráběly i v různých variantách (viz foto), ale jejich vlastnosti byly podobné.A rovnou řeknu, že špatné.Lepená čela, která šla ale naštěstí v případě potřeby"vyloupnout"
a pak zalepit zpět. Plastová ložiska podléhající rychlému opotřebení, slabý kruhový magnet statoru, komutátor (samozřejmě 3pólový) z poměrně nekvalitního materiálu, který se brzy vydřel a vyjiskřil. Mezery mezi plíšky komutátoru veliké, což bylo příčinou právě velkého jiskření a špatných rozběhů při nevhodném postavení rotoru a při malém napětí. Velká mezera mezi rotorem a statorem, což ještě zhoršovalo už tak špatné vlastnosti použitého magnetu. Přes všechny svoje chyby byl motor robustní, vydržel i špatné zacházení a co je dost důležité - měl snadno vyjímatelné sběrací plíšky se zesílenou dosedací ploškou na komutátor.Takže se daly vyčistit, zabrousit, napružit a motor se s vyjmutými kartáči také daleko lépe a bezpečněji rozdělával. Motor byl hlučný, hřídel měl v ložiscích velkou vůli, při pomalých otáčkách se zastavoval a rozhodně neměl plynulý rozběh. Jeho cena byla (jak je vidět ze zvětšeného štítku)15 Kčs. Průměrná mzda v r.1970 byla ca 2000,-Kč. Pro jednoduchost budu používat přepočet 1:10.Současná cena by byla tedy ca 150,- Kč, což by bylo za takovýto motor poměrně dost, jak uvidíte v dalším pokračování.