ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » pát 31 bře, 2017 9:29 pm

Aneb Kam (NE)pokročily elektromotory pro pohon železničních modelů za posledních ca 40 let

Po svých nedávných neblahých zkušenostech s motorem v jedné nové lokomotivě jsem se před časem rozhodl učinit pokus o průřez vývoje malých stejnosměrných elektromotorků používaných v hračkách a hlavně v železničních modelech (zejména H0) v období od 70.let do současnosti a o jejich určité srovnání a popis. Teď jsem se k tomu konečně dostal. Výčet rozhodně není kompletní, vychází z mých vlastních zkušeností a poznatků a jeho rozsah je dán také dostupností motorů, které jsem pro zdokumentování našel a mohl rozebrat a nafotit. Jistě bych se dostal i k řadě dalších motorů v současných modelech, ale TT už nedělám a rozebírat do šroubku modely nových lokomotiv H0 nechci. Vše je časově velmi náročné a zbytečná rozborka /sborka modelům (a motorům obzvlášť) nesvědčí....

Všechny dál uvedené motory v zásadě splňují svou základní funkci - tedy že se točí. Jak dobře či špatně se jednotlivé typy této práce zhostily , to se pokusím popsat dále a dospět k nějakému závěru, jestli se tedy několik desetiletí nějak podepsalo na kvalitě a provedení tohoto typu motorků.

Nejprve se vrátím do minulosti (trochu z nostalgie a trochu pro přiblížení tehdejších technologií právě v oblasti "hračkových" motorů). Do 70.let minulého století, do doby "rozvinutého socialismu" , kdy se začaly vedle hraček na klíček a na setrvačník hojně objevovat autíčka, tanky, vláčky, dětské vrtačky a stroje postavené ze stavebnice Merkur "na baterky" poháněné elektromotorky různých konstrukcí a typů (vyráběnými převážně v zemích RVHP).

3pol-ITES.jpg

Na tomto prvním obrázku jsou k vidění motory československé výroby ITES, vinuté pro různá napětí (2,5V, 4,5V, 12V ...) a používané právě v různých hračkách a třeba ve stavebnici Merkur. Motory se vyráběly i v různých variantách (viz foto), ale jejich vlastnosti byly podobné.A rovnou řeknu, že špatné.Lepená čela, která šla ale naštěstí v případě potřeby"vyloupnout"
a pak zalepit zpět. Plastová ložiska podléhající rychlému opotřebení, slabý kruhový magnet statoru, komutátor (samozřejmě 3pólový) z poměrně nekvalitního materiálu, který se brzy vydřel a vyjiskřil. Mezery mezi plíšky komutátoru veliké, což bylo příčinou právě velkého jiskření a špatných rozběhů při nevhodném postavení rotoru a při malém napětí. Velká mezera mezi rotorem a statorem, což ještě zhoršovalo už tak špatné vlastnosti použitého magnetu. Přes všechny svoje chyby byl motor robustní, vydržel i špatné zacházení a co je dost důležité - měl snadno vyjímatelné sběrací plíšky se zesílenou dosedací ploškou na komutátor.Takže se daly vyčistit, zabrousit, napružit a motor se s vyjmutými kartáči také daleko lépe a bezpečněji rozdělával. Motor byl hlučný, hřídel měl v ložiscích velkou vůli, při pomalých otáčkách se zastavoval a rozhodně neměl plynulý rozběh. Jeho cena byla (jak je vidět ze zvětšeného štítku)15 Kčs. Průměrná mzda v r.1970 byla ca 2000,-Kč. Pro jednoduchost budu používat přepočet 1:10.Současná cena by byla tedy ca 150,- Kč, což by bylo za takovýto motor poměrně dost, jak uvidíte v dalším pokračování.
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » pát 31 bře, 2017 10:36 pm

Někdy kolem r.1978 jsem se jako kluk stal členem klubu autodráhových modelářů a tam se mi dostaly do ruky zahraniční motory MADE IN JAPAN Mabuchi FT16D (vyráběné v tomto provedení už někdy od konce 60.let), které nebyly na běžném trhu k mání a jejichž vlastnosti a konstrukce překonávaly všechno, co bylo v Československu v této oblasti k vidění. Také jejich cena nebyla zanedbatelná.Pohybovala se od ca 80,-Kčs za použitý motor po ca 120,-Kčs za nový.To by představovalo dnes ca 1200,-Kč. :!: Tento motor má pro použití v železničním modelářství nevhodné vlastnosti (zbytečně vysoké otáčky a velké proudy), ale uvádím ho zde hlavně proto, že už v době před ca 50ti lety se vyráběly kvalitní a podotýkám že TŘÍPÓLOVÉ, spolehlivé a prakticky "nezničitelné" motory, které fungují i při velkém zatěžování dodnes.(Na E-bay se objevují tyto staré motory v inzerátech v ceně ca od 10 do 20 USD)

3pol-Mabuchi-FT-16-Japan.jpg

Jak už jsem uvedl, motor je pouze třípolový,ale jeho komutátor je-prostě dokonalý ! Velmi úzké mezery mezi segmenty a velmi kvalitní materiál. Motor byl intenzivně zatěžován (na závodní autodráze se jezdí v podstatě systémem "brzda-plný plyn"),uhlíky jsou téměř "na šrot" a na komutátoru nejsou prakticky patrné žádné známky opotřebení. Motor má v přední části Kuličkové ložisko :!: , kryt s uhlíky je z velmi tepelně i mechanicky odolného plastu a je usazen hluboko a pevně v plechovém plášti motoru.V krytu je upevněno masivní kovové vedení uhlíků a solidní zadní ložisko. Silné magnety, které se pro zlepšení magnetických vlastností (zmenšením mezery mezi rotorem a statorem) podkládaly tenkými "podložkami". Rotor je "lakován" speciálním zeleným materiálem (jeho vlastnosti přesně neznám - buď jde o tepelně odolnou ochranu před korozí rotorových plechů, nebo tato vrstva slouží jako izolace, aby nedošlo k poškození vinutí :?: ).. Motor jsem lehce promazal a stále se točí klidně, ložiska nemají vůli a rozbíhá se spolehlivě od napětí 1V. Jedná se o jeden z nejlepších motorů, které jsem měl kdy v ruce a je z toho jasně patrné, že kvalitní motor šel vyrobit i s použitím tehdejších materiálů a technologií.
Naposledy upravil Aleson dne sob 01 dub, 2017 9:03 pm, celkově upraveno 3
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » pát 31 bře, 2017 11:30 pm

Ale vraťme se zpět k motorům dostupným a běžně použivaným v době 70.a 80. let v Československu. Na dalším snímku jsou vedle sebe (hlavně z důvodů omezení počtu přiložených fotek), dva motory. O něco starší poměrně velký motor PIKO 3021 a další motor japonské značky MABUCHI (ale už MADE IN HONK KONG) -tentokrát malý levný motorek dostupný v modelářských prodejnách v ceně ca 16,-Kčs = ca 160,-Kč (pokud si dobře vzpomínám).

3pol-PIKO-a-3pol-Mabuchi-Hong-Kong.jpg

Motor PIKO je velký - a špatný. Třípólový komutátor z mizerného materiálu podléhající opotřebení. Velké mezery mezi plíšky komutátoru (jiskření),slabý kruhový magnet, plastová ložiska s velkou vůlí, obrovská mezera mezi magnetem a rotorem .... Motorky vyráběné v NDR se používaly do tam vyráběných hraček, autíček na "dálkové ovládání" kabelem, dětských modelářských vrtaček PIKO... Při napájení jmenovitým napětím 4,5V se motor byl ochoten točit, o nějakém plynulém rozbíhání nelze moc mluvit. Dal se dost přetěžovat, jako výhodu bych snad uvedl opět možnost snadného vyjímání, čistění a napružení sběracích plíšků...

A vedle něj opět třípólový motorek Mabuchi (jehož parametry už bohužel neznám) je evidentně konstruován s ohledem na co nejnižší cenu. Ložiska jsou sice kovová, ale zadní je jen plechové a velmi malé (takže špatně odvádí teplo), sběrací plíšky jsou opravdu JEN PLÍŠKY, a je na nich vidět probroušení (opotřebení od komutátoru). Nelze je bez odejmutí plastového čela vyjmout,vyměnit,vyčistit... Komutátor je také z nekvalitního materiálu, jeho opotřebení je dobře patrné. Motor je typu "použij a zahoď ". Magnety jsou sice 2 samostatné, ale slabé. Motor je poměrně tichý (tedy až na pištivý zvuk při vysokých otáčkách bez zátěže),ložiska jsou přesná, ale výkon velmi slabý .... Životnost takového motoru odhaduji na několik desítek hodin. Jen pro zajímavost uvádím v pravém horním rohu obrázek velmi podobného současného NO NAME motoru na 12V (konstrukčně bude prakticky stejný), který se dá koupit na Aliexpresu za KUSOVOU CENU :!: necelý 1 USD. Motorky stejné konstrukce pro nižší napětí (3V) stojí i méně jak 0,5 USD ....
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » sob 01 dub, 2017 12:16 am

A ještě než se dostanu k "železničním" motorkům, uvedu jeden takřka zázrak socialistické techniky a to SEDMIPÓLOVÝ :!:
motor WEB PREFO DRESDEN DDR, který jsem koupil někdy v 80.letech v jedné modelářské prodejně v NDR asi za 16,- východoněmeckých marek ( 1Marka=ca 3,-Kčs). V přepočtu na dnešní ceny tedy cca 500,-Kč, takže žádná láce. Ale nelituju
toho. Ten motor stál za to. A je důkazem, že i tehdejší socialistický průmysl dokázal vyrobit vcelku kvalitní výrobek.

7pol-NDR.jpg

Motor je tedy SEDMIPÓLOVÝ, velikostně je stejný, jako bídný 3-pólový motor PIKO z předchozího příspěvku.Tím ale jeho podobnost končí. V přední části plechového krytu je uvnitř solidní mosazné ložisko, komutátor je z kvalitního materiálu, který ani po víc jak dvou desítkách let používání jako pohon modelářské vrtačky (upínací kleština vrtáků přímo na hřídeli), nejeví téměř žádné opotřebení :!: Mezery mezi plíšky komutátoru jsou větší, ale díky jeho velkému průměru to není kritické. Uchycení uhlíků v plastovém zadním krytu nevalné kvality je trochu humpolácké, ale dobře funkční. Zadní ložisko je nevelké,ale mosazné a i po letech má únosnou vůli. Magnet je kruhový a slabý. Rotor je zalitý epoxidem (viz foto), motor má vcelku malou mezeru mezi statorem a rotorem a jeho rozběhové vlastnosti na malé napětí, běh na pomalých otáčkách, i výkon (navzdory slabému magnetu), jsou prostě vynikající :!: Nebýt toho, že se mi asi před 3mi lety častým používáním strhal závit na upínací kleštině vrtáků, používal bych ten motor jako vrtačku dodnes. Běží pořád (i po ca 25ti letech často náročného a nešetrného používání) víc než dobře.
Naposledy upravil Aleson dne sob 01 dub, 2017 2:05 am, celkově upraveno 1
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » sob 01 dub, 2017 1:46 am

A konečně se dostávám k motorům používaným přímo v železničních modelech. Některé z nich pocházejí ze stejného období, jako uvedené motory "neželezniční", mají v řadě ohledů podobnou konstrukci, podobné použité materiály a také podobné vlastnosti. V mládí jsem byl řadu let TT-čkář, nemůžu proto ve svém výčtu pominout tvarově poněkud zvláštní TT-čkový motor, který byl myslím ve všech tehdejších modelech lokomotiv TT.

3pol-TT-Zeuke-a-3pol-PIKO-BR55.jpg

3-pólový motor TT-Zeuke má krátký rotor, slabý kruhový magnet v plechovém krytu a velmi špatný komutátor s obrovskými mezerami mezi komutátorovými plíšky -viz foto-(vzhledem k jeho malému průměru). Opakované rozebírání motoru je problematické díky častému ulamování plíšků kovového pouzdra, které drží motor pohromadě. Proto jsem motor nerozebíral. Nejsem si 100% jistý, ale myslím že obě ložiska jsou plastová, uložení uhlíků ve čtvercových plastových otvorech je bídné. Díky jiskření a zahřívání komutátoru i uhlíků docházelo často ke zvětšení otvorů pro uhlíky, vedení uhlíků v plastu je příliš krátké, přítlačné pružiny jsou poměrně tuhé, takže dosedání vaklajících se uhlíků na komutátor zhoršovalo už tak špatný chod motoru.Mazání ložiska u komutátoru způsobovalo průnik oleje do komutátoru a někdy tak docházelo doslova k zahoření motoru, kdy se z něj valil bílý dým s vůní spáleného oleje :D Motor se často špatně rozbíhal a jeho výkon byl malý.

Ve druhé části obrázku je 3-pólový motor (konečně H0 8)) "vykuchaný" ze staré parní lokomotivy PIKO BR55 (ev. 427.0). Motor má také velmi krátký a malý rotor, 2 velmi slabé magnety zalité v plastu a kovová dost nepřesná ložiska. Mezi nepočetné "výhody", které považuji spíš za standard, patří výměnné uhlíky v celkem dobrém kovovém vedení. Komutátor je uspokojivý z dobrého materiálu, ALE! Na fotce je patrné, že komutátor nemá zvýšené čelo, které by zabraňovalo vzlínání oleje z přilehlého ložiska. A dále, okraj komutátoru je tvořen jakoby obloučky (jednotlivé plíšky nejsou na okraji rovné) a uhlíky dosedající na komutátor se částečně pohybovaly až na tomto okraji, takže jejich kontakt byl špatný. Velký ozubený pastorek na rotoru spolu s nedostatečným výkonem motorku a složitým a těžkým zpřevodováním parní lokomotivy způsoboval častou neochotu vůbec se roztočit . Ještě bych dodal, že jsem se pokusil lokomotivu s tímto motorem digitalizovat, přebrousil jsem komutátor, různě vymezoval polohu rotoru podložkami, nastavoval parametry dekodéru tak i onak, výsledek byl stále špatný. Občas to docela fungovalo, ale v určité poloze rotoru (komutátoru), se motor prostě nerozběhl. Na jednu stranu model jezdil docela dobře, na druhou podstatně hůř .... Kombinace takového typu motoru s uspořádáním převodů v lokomotivě BR55 se podle mě (a asi i podle jiných) prostě pro digitalizaci nehodí. Nahradil jsem nakonec tento motor malým 5ti-pólovým motorem Mashima, který jsem ještě jedním vloženým ozubeným kolem zpřevodoval do pomala - a funguje to výtečně. :)
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » sob 01 dub, 2017 10:52 am

Dalším-a řekl bych že významným-typem motoru je hranatý univerzální motor PIKO používaný v 80.letech v řadě lokomotiv "nové generace" tohoto výrobce (myslím že počínaje ES499.0, E499.2, Ragulinem a všemi velkými parními lokomotivami s pohonem v tendru).Nápad to byl vcelku dobrý,realizace ovšem špatná.Tento typ motoru svými parametry nijak nevybočuje z řady těch předchozích.

3pol-PIKO-unifik.jpg

Tento- stále jen 3-pólový motor (který se vyráběl ve dvou různých délkách), má poměrě dlouhý rotor a celkem dobře výměnné kulaté uhlíky vedené mosaznými "trubičkami" v dostatečné délce (viz foto černého čela s kruhovými otvory). Motor má obě ložiska kovová, ale jeho zpracování je podprůměrné.Ložiska mají velkou vůli, dva samostatné magnety zalité v plášti statoru jsou opět poměrně slabé a mezera mezi statorem a rotorem je veliká. Na fotce je vidět celý (nerozebraný) motor a díly jiného kusu rozebraného motoru, bohužel na jeho rotoru chybí komutátor. O jeho provedení si lze udělat představu ze zadního pohledu s vyjmutým jedním uhlíkem,kde je celkem dobře vidět nerovné mezery mezi komutátorovými plíšky. Komutátor je velká plochá placka se silnými, nerovnými a nekvalitními mosaznými pláty, na které dosedají uhlíky ve směru osy rotoru. (Na další fotce jiného motoru uvidíte provedení tohoto typu komutátoru v celé jeho kráse). Komutátor se silně opotřebovával, kraje jednotlivých plíšků se silně vyjiskřovaly, jeho nerovnost (a také dost problematická možnost zabroušení na rozdíl od válcových komutátorů) způsobovaly neklidný chod motoru, hlučnost, špatné rozběhy ... A to i u poměrně nových motorů. Do svých modelů lokomotiv PIKO ES499.0, E499.2 a T679.2 jsem přidával druhý motorizovaný podvozek s tímto typem motorů. Výkon modelů se významně zvýšil, zlepšily se i jízdní vlastnosti, ale dost často se stávalo, že jeden podvozek (motor) se "rozjel" a druhý ne, takže byl vlečen se stojícími koly. Pak např. při změně směru jízdy bylo vše O.K....

Pokračování příště...
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » sob 01 dub, 2017 9:00 pm

V dalším pokračování se podíváme na dva zcela rozdílné motory z nichž první je ještě zástupcem staré generace motorů používaných ve starších "předrevolučních" lokomotivách PIKO a Gutzold (Sergej,V100, BR110 ...). Tyto motory- a zvlášť celé pojezdy V100 a BR110 - se dlouho používaly k "rozpohybování" brejlovců výrobce ČS Train. Druhý motor na snímku je rozebraná nová MASHIMA MH1632.

3-pol-PIKO-V100-a-5pol-Mashima.jpg

V levé části fotky je konstrukčně starý,ale poměrně zajímavý 3-pólový motor PIKO nebo Gutzold ?(výrobcem si nejsem jist). Motor má plastová ložiska :?, rotor je krátký, 2 samostatné magnety jsou celkem silné.Vedení uhlíků v plastovém čele je dlouhé a celkem uspokojivé.Za povšimnutí stojí velký talířový komutátor, který jsem zmínil už v předchozím příspěvku u univerzálního motoru PIKO.Na snímku jsou myslím dobře patrné křivé a široké mezery mezi komutátorovými plechy a značné plošné nerovnosti na jejich okrajích.Tato konstrukce komutátoru je zřejmě hlavní příčinou jeho neklidného chodu, špatných rozběhů, jiskření a tím velkého opotřebení. Motor je dost nevhodný pro pokusy o digitalizaci a jak jsem uvedl na začátku popisu, jeho konstrukce je sice zajímavá (zvláště možnost rozebrat snadno tento motor bez ohýbání nějakých plíšků, které vede k jejich ulomení), ale podařená tedy rozhodně není.

Druhý motor MASHIMA je mnohem novější, řekl bych současný, je podle štítku vyroben v Japonsku a je to úplně jiná liga. Nevím, jestli tento typ motoru je speciálně určen pro pohon železničních modelů, ale není to důležité. Použít se rozhodně dá. Na toto místo se dostal trochu kvůli volnému prostoru na fotografii. Jedná se o nevelký PĚTIPÓLOVÝ motor s velkými a přesnými kovovými ložisky, komutátor má téměř neznatelné mezery mezi segmenty, je opatřen "čelem" zabraňujícím průniku oleje z přilehlého ložiska, solidními mosaznými pouzdry uhlíků, které je možné samozřejmě snadno vyměnit. Dva samostatné a velmi silné magnety a rotor opatřený zeleným "lakem", plastové čelo se zasouvá přesně a velmi hluboko do plechového pouzdra(ca 8mm), čímž je zajištěna dobrá souosost ložisek a ani ulomení zajišťovacích plíšků zadního čela by nezpůsobilo rozpadnutí motoru a jeho nepoužitelnost. Motor má perfektní rozběhy od malého napětí, i přes malou velikost velký výkon a i když mám v provozu zatím jen 1 tento motor, díky jeho preciznímu zpracování, výměnným uhlíkům, kvalitním magnetům... bych mu odhadoval mnoho desítek (možná i nějakou stovku) bezporuchových provozních hodin. Jedinou vadou na kráse je jeho docela vysoká cena ca 450,-Kč = cca 18 USD(jestli se nepletu). To je opravdu hodně, ale je to jeho prodejní kusová cena. Jaká je cena nákupní, to ví jen prodejce... Řeknete si paráda,výdobytek moderní techniky ... Ale opravdu ? Zkuste se podívat na můj druhý příspěvek s popisem také japonského motoru MABUCHI FT-16D (z konce 60.let minulého století). Nenajdete tam určité "drobné" podobnosti ? :wink:
Naposledy upravil Aleson dne ned 02 dub, 2017 12:29 am, celkově upraveno 1
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » ned 02 dub, 2017 12:10 am

V téměř posledním dílu tohoto "motorového" seriálu se budu zabývat motorem Roco (používaným i v současných lokomotivách tohoto výrobce) a motorem MTB o jehož výrobci mi bohužel není nic známo.

5pol-Roco-a-3pol-MTB.jpg

V levé části obrázku je starší (používaný) poměrně mohutný PĚTIPÓLOVÝ motor ROCO konkrétně ze starší lokomotivy
BR132 (ještě se žárovkovým osvětlením). V současně prodávaných lokomotivách této řady jsou ovšem podle listu náhradních dílů konstrukčně zcela shodné motory. Motor jsem nerozdělával (opět z důvodu možnosti ulomení zajišťovacích plíšků čela), ale i tak lze o něm říci toto: Velká a přesná kovová ložiska, plastový kryt přesně vylisovaný ze solidního materiálu, zajímavým způsobem řešené, snadno vyjímatelné držáky uhlíků, kvalitní komutátor s přesnými a celkem úzkými mezerami mezi komutátorovými plechy, který ani po dlóóóuhém provozu nejeví známky opotřebení. Dva samostatné silné magnety a nevídaná věc - šikmá lakovaná kotva. Jak jsem se dočetl, šikmé drážkování rotoru zlepšuje rovnoměrnost točivého momentu motoru. Motor má tichý chod, velký výkon,výborné chodové vlastnosti už od nízkých napětí, díky velkým otvorům v plášti dobré chlazení (pokud otvory nejsou zakryty)... rozhodně bych ho zařadil mezi to nejlepší,co jsem zde uvedl. O ceně tohoto motoru nic nevím (z ceny náhradního dílu Roco nelze nic vyvozovat), ale současná cena "Ludmily" či " Ragulina" na stránkách Roco je 99Eur=ca 2700,-Kč

V pravé části obrázku je motor MTB, používaný zřejmě ve všech modelech velikosti H0 (nevím to jistě, kdyžtak mě opravte). Motor je (jak známo) pouze 3-pólový. Nemám už žádný tento motor u sebe a bohužel jsem si ho nezměřil, takže na fotce chybí rozměry a fotodokumentace není kompletní (chybí záběr komutátoru). Popíšu tedy jen zjevné vlastnosti a to, co si pamatuji. Motor je opatřen 2-ma plastovými čely, která mají velmi nízké osazení zapadající do plechového pláště motoru, který nemá žádné zajišťovací plíšky k udržení čel ve správné poloze. Přední čelo (s kartáči) je vybaveno 2ma diagonálními plastovými kolíčky, které trochu zlepšují usazení předního krytu v plášti motoru (a možná současně vymezují vzdálenost magnetů od čela motoru), ale ani to není dokonalé. Čela prostě v plášti motoru špatně drží. Ložiska v čelech jsou kovová , ale ze zcela jiného materiálu než u jiných motorů. Konkrétně u tohoto kusu byla ložiska tak těsná, že to vedlo (zřejmě po zahřátí) až k zadření motoru. Ložiska jsou v čelech uložena jaksi pružně (v nějakém snad silikonovém pouzdře) a zafixována (asi) proti pohybu v ose rotoru plastovou zaoblenou destičkou s otvorem (viz foto). Omlouvám se, popisuji to dost neobratně, protože jsem se s ničím takovým ještě nesetkal a příliš nechápu účel či funkci takového uložení. Magnety jsou 2 samostatné, rozumně silné, mezera mezi rotorem a statorem je velká. Rotor je dostatečně dlouhý a rotorové plechy jsou přesně složené. Komutátor je na vnějším konci opatřen zvýšeným okrajem zamezujícím pronikání oleje z přilehlého ložiska. To je současně výhoda i nevýhoda. Motor nemá totiž ani uhlíky, ani vyjímatelné sběrací plíšky, ale v předním čele napevno uchycené plechové "hřebínky", které se při pokusu o rozebrání motoru zachytí právě o zvýšené čelo komutátoru a zdeformují se. Jistě, dá se namítnout, že motor není důvod rozdělávat, nebo že po odejmutí zadního čela se dá vytlačit rotor ven i s předním čelem včetně sběracích plíšků usazených v komutátoru ... Jenže to by platilo v případě, že by byl motor vyroben přesně a z kvalitních materiálů. Pak by ho opravdu nebylo potřeba rozdělávat a dokonce by možná nevadilo ani 3-pólové provedení. Bohužel tomu tak není o čemž svědčí nejen špatně usazená a upevněná čela motoru, ale i sběrací plíšky znatelně opotřebované (mechanicky probroušené komutátorem po ca jedné hodině provozu -viz dolní zvětšený záběr se šipkou). V tomto případě se zkrátka jedná o motor na podobné technické (a jistě také cenové) úrovni, jako dříve uvedený malý motor Mabuchi s plechovými nevyjímatelnými sběracími plíšky typu "použij a zahoď" v mém 3. příspěvku. Životnost tohoto motoru bych odhadoval na ca na 10-15 hodin. Až se sběrné plíšky probrousí, motor přestane pracovat a jeho oprava nebude prakticky možná.

Na konec bych jen pro zajímavost uvedl motor, který jsem našel ani ne po hodině hledání na Aliexpresu.

5pol-Aliexpres.jpg
5pol-Aliexpres.jpg (97.25 KiB) Zobrazeno 12509 krát

Podle popisu má motor dobré rozměry ( o něco menší jako Roco ), oboustranně vyvedený hřídel o průměru 2mm,
je PĚTIPÓLOVÝ :!: a vybavený uhlíky. Kusová cena 2,6 USD = ca 68,-Kč :P Jaká by asi byla cena pro 1000ks :mrgreen:
Několik jsem si jich objednal. Až dorazí (pokud dorazí), jeden motor rozeberu a nafotím.
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod tusakvlasta » ned 02 dub, 2017 5:27 pm

Díky za pěkné pojednání o motorcích a některé historické jsem měl taky jako dítě rozebrané a poznávám je. Jen se divím že není žádná odezva od ostatních, například v kause MTB toho bylo skoro na román. Asi jsou na zahrádce. Já nemohu, nemám aktuální zkušenosti a proto bych jen plácal.
Takže za mě, díky za přínos.
Uživatelský avatar
tusakvlasta
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 21 pro, 2010 11:03 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod hummus » ned 02 dub, 2017 5:52 pm

Aleson píše:Životnost tohoto motoru bych odhadoval na ca na 10-15 hodin. Až se sběrné plíšky probrousí, motor přestane pracovat a jeho oprava nebude prakticky možná.

Zatím mám na hektorovi najeto cca. 50 hodin. Doposud bez jediného problému. Až se motor odebere do "věčných lovišť" tak dám vědět.
HO - DCC, IVb
Uživatelský avatar
hummus
 
Příspěvky: 575
Registrován: pon 04 pro, 2006 8:13 am
Bydliště: Praha 9

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod milanb » ned 02 dub, 2017 6:25 pm

Aleson píše:Podle popisu má motor dobré rozměry ( o něco menší jako Roco ), oboustranně vyvedený hřídel o průměru 2mm,
je PĚTIPÓLOVÝ :!: a vybavený uhlíky. Kusová cena 2,6 USD = ca 68,-Kč :P Jaká by asi byla cena pro 1000ks :mrgreen:
Několik jsem si jich objednal. Až dorazí (pokud dorazí), jeden motor rozeberu a nafotím.


Je dobre pozriet aj na eBay - tam je podstatne vacsi vyber.

Podobny - ale o nieco stihlejsi motor (prierez 12.7x16.1): http://www.ebay.com/itm/DC-12V-24V-High ... 1988154694
A este mensi (prierez 9.5x14) , s oskou 1.5mm: http://www.ebay.com/itm/DC-12V-24V-4200 ... 2457934300
milanb
 
Příspěvky: 28
Registrován: ned 27 bře, 2016 7:52 am

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod vvitty » ned 02 dub, 2017 7:50 pm

Drobna nevyhoda tech motorku z ebay / ali je ze se tezko odhaduje co prijde - casto to co dorazi jsou zbytky ktere neprosly vyrobni kontrolou - obcas se rozpadaji kryty uz pri vybaleni, nahazeno volne v pytliku takze se prodrelo vinuti, atd... Cena za 1000 ks primo od vyrobce je vyssi nez kusovka z ebay / ali.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2626
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » ned 02 dub, 2017 8:29 pm

Ve svém nyní posledním příspěvku k tomuto tématu bych chtěl napsat ještě jakési shrnutí:
Hned na začátku jsem psal, že se jedná o moje vlastní zkušenosti a názory, takže s nimi jistě nemusíte souhlasit.Většinu jsem se snažil podložit něčím hmatatelným - tedy fotkami,měřením, porovnáním kvality zpracování jednotlivých motorů, jejich viditelným opotřebením, možností údržby ... Určitý obrázek si můžete udělat sami. Jistě by se dalo jít ještě víc do hloubky (třeba udělat zátěžové testy motorů do jejich úplného zničení), ale to je nad moje časové i jiné možnosti. Takže můj názor na otázku, kterou jsem si položil na začátku : Kam (NE)pokročily elektromotory pro pohon železničních modelů za posledních ca 40 let ?, je asi tento :
Tyto stejnosměrné točivé stroje s vinutou kotvou a komutátorem jsou už velmi starým typem motorů, který došel své dokonalosti před spoustou let a zřejmě na nich už principiálně není moc co vylepšovat. I před 40ti až 50ti lety bylo možné vyrobit velmi kvalitní modelářské motory, které si ničím nezadají s těmi kvalitními dnešními ( viz MABUCHI FT-16D či sedmipólový motor z NDR z mého přehledu. A jistě jich byo víc ). Jediným vylepšením,jehož přínos ani dobu, kdy se objevilo, přesně neznám, je použití rotoru se šikmými póly (v motoru Roco). Kvalita motorů je prostě dána použitými materiály (plasty, magnety, ložisky, komutátory, sběracími kartáči a přesností jejich zpracování. Kvalitní motory jsou určitě o něco dražší než méně kvalitní. Otázkou tedy je, jaká je míra tohoto poměru cena/výkon a jakou cestou se který výrobce (v tomto případě železničních modelů) vydá, nebo vydal. Já ROZHODNĚ A JEDNOZNAČNĚ dávám přednost kvalitě!
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Hanysek » ned 02 dub, 2017 8:39 pm

Děcka dávají dvěma Zamračeným od MTB zabrat. Jezdí denodenně, ale furt to jezdí :D 751.151 je koupena v roce 2012, takže stovky motohodin už má určitě :!:
Hanysek
 
Příspěvky: 83
Registrován: sob 01 říj, 2011 9:29 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » ned 02 dub, 2017 9:22 pm

A nyní ještě pár reakcí k započaté diskusi:

To tusakvlasta : Děkuju za pochvalu, člověku to udělá radost :)

To milanb : Díky za odkazy, jistě takových motorků bude víc, než který jsem objevil já ...

To vvitty : Dlouhé roky jsem prodával a nyní další řadu let nakupuji elektronické komponenty a tisícová cena je oproti kusové vždy podstatně nižší. Necháváme si vyrábět několikavrstvé tištěné spoje pro naši výrobu v Číně, protože jsou o dost levnější než v Evropě. Kvalita je vysoká (musí být) a závisí (mimo jiné) na objednaném množství, na našich požadavcích a domluvě s výrobcem. Nevidím jediný důvod, proč by tomu u elektromotorků mělo být jinak.

To hummus:
50 "motohodin" na jedné mašině - to je úctyhodné. Já bohužel nemám trvale dostupné kolejiště, jezdím jen občas, nezaznamenávám si, jak dlouho byl který stroj v provozu a s jednou lokomotivou jsem nenajezdil tolik hodin ani za 10 let. Při proběhu 50ti hodin u každé své lokomotivy bych musel strávit u kolejiště ca 1700 hodin ... Bohužel ale nemám tolik volného času :( Provozujete nějaké komerční kolejiště nebo jezdíte v nějakém klubu ?

To Hanysek : Víte, já nemám celkem důvod vám nevěřit. Měl jsem v ruce jediný motor MTB a ten byl jaký byl. Vzpomínám si jen na dětství, kdy jsme s kamarády taky jezdili s vláčky hodně často, měl jsem velké TT kolejiště a jezdili jsme i na koberci,ale ty mašinky potřebovaly spoustu údržby. Čistění kol, sběracích plíšků, mazání motorů a převodů, sem tam výměnu uhlíků, občas i výměnu toho motorku, měly opotřebovaná uložení náprav i ložiska hřídelí, díky velkým vůlím se jim zasekávaly převody .... Máte po těch stovkách hodin velké štěstí, že to všechno funguje ....
Naposledy upravil Aleson dne ned 02 dub, 2017 10:34 pm, celkově upraveno 1
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Další

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků