ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Mcx » stř 05 dub, 2017 4:47 am

Brejla píše:U motorů s bronzovými sintrovanými ložisky se mi nejvíce osvědčilo demontovat čela s ložisky, ložiska vyčistit a na dva až tři dny je naložit do lehce ohřátého (cca 50°C) oleje.

Obecně je to pravda - takto se doplňuje mazivo do sintrovaných bronzových ložisek. U modelů při jejich zatížení bych to viděl na interval 1x za 10 a více let, pomíjím výstavní tobogány, kde model krouží deset hodin denně a kde se projeví i jiné opotřebení než jen u motoru.

Aleson píše:U motoru, který nemá vyměnitelné uhlíky ( respektive nemá vůbec uhlíky, jen plíšky ) se tedy počítá s čím ?

Je přece jasné, že s opravou motorku se nepočítá, mění se motor. Což z pohledu uživatele může být výhodnější - k výměně uhlíků potřebuji stejně demontovat motor + další opravářský zásah na motoru. Je běžně používaná filozofie - použít levnější jednoúčelový komponent, který po opotřebení vyměním jako celek - většinou jednodušší operace než demontáž - oprava - zpětná montáž. Je to pouze otázkou druhu provozu, životnosti, ekonomické kalkulace. Nakonec v opravárenství už dělám skoro 40 let a něco o tom vím :lol:
Srovnejte si takovou výměnu motorku s demontáži modelu - vyjmutí motorku - demontáž motorku - namočení čel do oleje na několik dní , očištění čel -zpětná montáž motorku - zpětná montáž modelu.... tak to ne! dej nový motor a jedeme dál.
Když bych k tomu počítal pracnost servisu (ne nadšence co si vše udělá sám) a k tomu cenu práce, tak vše mne vede k jednoúčelovému zařízení, které při opotřebení vyměním. Staromilcům to nemusí vonět, ale holt i takový je svět.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Brejla » stř 05 dub, 2017 7:06 am

Mcx píše:
Aleson píše:U motoru, který nemá vyměnitelné uhlíky ( respektive nemá vůbec uhlíky, jen plíšky ) se tedy počítá s čím ?

Je přece jasné, že s opravou motorku se nepočítá, mění se motor. Což z pohledu uživatele může být výhodnější - k výměně uhlíků potřebuji stejně demontovat motor + další opravářský zásah na motoru. Je běžně používaná filozofie - použít levnější jednoúčelový komponent, který po opotřebení vyměním jako celek - většinou jednodušší operace než demontáž - oprava - zpětná montáž. Je to pouze otázkou druhu provozu, životnosti, ekonomické kalkulace. Nakonec v opravárenství už dělám skoro 40 let a něco o tom vím :lol:
Srovnejte si takovou výměnu motorku s demontáži modelu - vyjmutí motorku - demontáž motorku - namočení čel do oleje na několik dní , očištění čel -zpětná montáž motorku - zpětná montáž modelu.... tak to ne! dej nový motor a jedeme dál.
Když bych k tomu počítal pracnost servisu (ne nadšence co si vše udělá sám) a k tomu cenu práce, tak vše mne vede k jednoúčelovému zařízení, které při opotřebení vyměním. Staromilcům to nemusí vonět, ale holt i takový je svět.


Tato teorie taky nemá 100%-ní platnost. Pokud budu každý měsíc měnit motory (viz. má osobní zkušenost s E669 -slabý nekvalitní motor v poměrně těžkém modelu) nebo celé modely, tak tuto teorii rychle opustím a podívám se buď po kvalitnějším modelu nebo alespoň motoru. A pokud navíc celý model za moc nestojí, tak je rozhodnutí jasné.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod viky » stř 05 dub, 2017 8:57 am

Aleson.
Moc pěkně zpracované ohlédnutí za mototy které znám od dětství.
Jako kluk jsem je rozebíral, čistil, piloval si do nich nové uhlíky, přebrušoval komutátory.
Dost na to rád vzpomínám.
Hodně mě to jako modeláři dalo a hodně jsem se tím naučil.
U těchto starých motorů jsem neměl jedinou závadu která nešla opravit.
Dokonce jsem vyběhané plastové uložení hřídelky rotoru jednoduše provrtal a dal tam mosazné trubičky a motor běhal bez problému dál.
Tyto motory i po 50 letech (Piko a Gutzold) fungují :)
Podle mého měli jednoduchou konstrukci a díky tomu dlouhou životnost při rozumné údržbě.
viky
 
Příspěvky: 203
Registrován: sob 20 říj, 2012 2:06 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod vvitty » stř 05 dub, 2017 9:12 am

Aleson - nejprve k motorum z Aliexpresu - prectete si jeste jednou co jsem napsal. Vyrobci platim vic nez za kolik jsou v kusovce podobne vypadajici motory na Ali proto ze je tam aspon nejaka vystupni kontrola a motory prijdou slusne zabalene a funkcni. Bral jsem pro zajimavost i nektere vzorky z Ali a bud jsou to kopie kopie a nebo to jsou identicky vypadajici kusy co ocividne neprosly vystupni kontrolou. Nektere dodavky prisly omlacene, plastova cela vypadavala atd. - je to trosku loterie ale tak za $3 se to da zkusit, maximalne clovek vyrazi z prodejce refundaci. Mam tu par typu ktere beru primo od vyrobce z Ciny a davam na ne standardni zaruku, je potreba najit nejake alternativy k Mashima motorum, ale to co mi prislo z Ali bych do takove kategorie nezaradil. Ale znovu, stoji to $3 tak se to da risknout... kdyz bude cas muzu nafotit.

Ad Mashima - ten clanek je stary skoro presne 7 let, v te dobe jsem i k tem motorum se zalisovanymi uhliky dokazal sehnat bud nahradni uhlik nebo cele plastove celo. Mozna by stalo za zminku ze i u teto znacky se obcas neco nepovedlo a dostal se mi do ruky motor s uhliky jak z vyroby a komutatorem probrousenym k plastu. Mam takove asi dva v krabici s nahradnimi dily. Ale problematicke kusy byly vyjimkou, nikoliv pravidlem - mam tu maximalne 1 reklamaci za rok.
Vymenne uhliky nema bohuzel ani jejich nejvyssi rada 1830/1833.
Asi uz jste take zaregistrovali ze Mashima konci a roste pocet nedostupnych typu. Nektere budou mit nahradu od Canonu - treba 1833 - ktera je kvalitou jeste o kousek vys. Cenou bohuzel taky ale je sance ze se to v dohledne dobe dorovna na aktualni cenu 1833. Je mozne ze neco z 1020/1024 bude mit nahradu od teze firmy jeste letos. A potom asi 3 - 4 varianty rozmerove mezi. Bohuzel nic co by odpovidalo 1632 :-(

Ad motory bez vymennych uhliku - meni se cely blok, s opravou dilu se nepocita. Pokud tam neni vyrobni vada tak vydrzi v provozu dele nez motor s uhliky. Ted se bavim zcela obecne, nemluvim o jakemkoliv vyrobci modelu. Cena prace servisu je draha a vymena uhliku nebo motoru vyjde nastejno - cena dilu neni podstatna. Elektronika timto smerem smeruje dlouha desetileti a kvuli spalenemu odporu za $0.0001 se radeji vymeni deska za $10. iPhone ma nekolik malych bloku ktere se daji vymenit a pokud je zavada jinde tak udelaji zalohu dat a nahraji to do noveho pristroje.

Ad MTB motory - jedine motory ktere jsem do modelu MTB dodaval byly Mashimy rady 163x v prvnich TT Brejlovcich. To byly presne ty modely na ktere se zde zvednula vlna odporu protoze jezdily "pomalu" a jako reakce tam prisly rychlejsi a levnejsi motory jineho vyrobce. K motorum osazenym v H0 modelech MTB - mnozstvi reklamaci je v radu jednotek kusu. Ja nemel az do minuleho mesice jediny model v H0 reklamovany kvuli motoru, prvni oprava tohoto typu byla minuly mesic - na Zamracene kterou jsem prodal v roce 2012 (!) a od te doby jezdila. K tomuto obvykle dodavam - netusim jestli je to proto ze vsechny modely jezdi X kilometru bez chybicky nebo skonci ve vitrine, nebo si lidi v pripade problemu motor vymeni doma, ale z hlediska vyrobce neni duvod cokoliv vyznamne zmenit dokud se kvuli motoru vrati za rok par kousku.
Jedna zmena preci jen v prubehu let nastala - motor ktery mate pochazel z dodavky kde bylo mensi mnozstvi motoru vadnych, vetsina tak byla zlikvidovana ale zrejme se nejake dostaly do vyroby. Konkretni vada spocivala v tom ze sberaci plisky byly osazeny krive a diky tomu misto aby dosedaly celou plochou, dosedaly pouze hranou. Diky tomu doslo k rychlemu probrouseni a nefunkcnosti motoru. Od te doby dodava motory novy vyrobce. Pokud vim tak ty vadne se dostaly jen do 181 a zajemci si to mohou dohledat v prislusnem vlakne. Dale se k tomuto tematu nechci vyjadrovat, nejsem nakupci MTB a tak by slo o pouhe spekulace.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod viky » stř 05 dub, 2017 9:16 am

Mcx píše:
Brejla píše:U motorů s bronzovými sintrovanými ložisky se mi nejvíce osvědčilo demontovat čela s ložisky, ložiska vyčistit a na dva až tři dny je naložit do lehce ohřátého (cca 50°C) oleje.

Obecně je to pravda - takto se doplňuje mazivo do sintrovaných bronzových ložisek. U modelů při jejich zatížení bych to viděl na interval 1x za 10 a více let, pomíjím výstavní tobogány, kde model krouží deset hodin denně a kde se projeví i jiné opotřebení než jen u motoru.

Aleson píše:U motoru, který nemá vyměnitelné uhlíky ( respektive nemá vůbec uhlíky, jen plíšky ) se tedy počítá s čím ?

Je přece jasné, že s opravou motorku se nepočítá, mění se motor. Což z pohledu uživatele může být výhodnější - k výměně uhlíků potřebuji stejně demontovat motor + další opravářský zásah na motoru. Je běžně používaná filozofie - použít levnější jednoúčelový komponent, který po opotřebení vyměním jako celek - většinou jednodušší operace než demontáž - oprava - zpětná montáž. Je to pouze otázkou druhu provozu, životnosti, ekonomické kalkulace. Nakonec v opravárenství už dělám skoro 40 let a něco o tom vím :lol:
Srovnejte si takovou výměnu motorku s demontáži modelu - vyjmutí motorku - demontáž motorku - namočení čel do oleje na několik dní , očištění čel -zpětná montáž motorku - zpětná montáž modelu.... tak to ne! dej nový motor a jedeme dál.
Když bych k tomu počítal pracnost servisu (ne nadšence co si vše udělá sám) a k tomu cenu práce, tak vše mne vede k jednoúčelovému zařízení, které při opotřebení vyměním. Staromilcům to nemusí vonět, ale holt i takový je svět.


Z mého pohledu (zákazníka) je to trochu jinak.
Je fajn že motory jsou jednorázové pro jednoduchou výměnu bez údržby.
Ale nabízí výrobce náhradní motor do daného modelu???
Pro mne osobně je jednodušší vyndat motor a vyměnit uhlíky, proškrábnout komutátor a namazat uložení.
Nejnáročnější varianta je rozebrat celý model, nechat ofrézovat rám aby tam šel vložit kvalitnější motor s delší životností a lepšíma parametrama.
To nemluvím o tom že hrozí poškození laku např u 742.
Další riziko je posílat model poštou!
Né každý se dostane osobně na burzu aby vvity vše profesionálně remotorizoval.
Jednorázový motor je fajn hlavně pro výrobce modelů ale pro koncového zákazníka jen budoucí starosti.
viky
 
Příspěvky: 203
Registrován: sob 20 říj, 2012 2:06 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » stř 05 dub, 2017 5:41 pm

Z toho co tady čtu je zřejmé, že pro řadu spotřebitelů (hlavně asi těch mladších) je dnešní způsob nakládání s výrobky všeho druhu (používat a poté vyměnit komplet za nové a nebo v krajním případě opravit za použití určitých výměnných celků) běžný a vyhovující způsob. Jak tady někdo napsal, nám staromilcům se to nemusí líbit, ale takový je dnešní svět. :P . Já to vím. U určitých věcí jsem se s tím i smířil ( i když nadšený tím nejsem). Čas od času vyměním mobil, tablet, ledničku atd.atd., ale pořád je spousta věcí, kterým se rád "podívám na zoubek" a opravím je už jen proto, že z toho mám dobrý pocit. Co se týče těch starých motorů, jak hezky zavzpomínal viky, při slušné údržbě by nás asi i přežily. Myslím si, že pro použití v analogu jsou pořád použitelné. Bohužel jejich vlastnosti většinou nejsou vůbec vhodné pro digitalizaci (což někoho nemusí třeba vůbec trápit).
Základní problém je ale jinde. Podle mě ty naše modely (pokud nejsou opravdu určeny jen dětem na hraní ) nejsou typickým spotřebním zbožím. Pro mě tedy určitě ne. Výrobci často dají určitý model na trh v jedné, ve dvou sériích, které jsou dostupné pár měsíců, možná rok, a pak už se nikdy (např. v určitém nátěru)neobjeví. Takže sice si s modely občas zajezdím, ale chci, aby i třeba po 20ti letech (pokud se toho dožiju :mrgreen: ),vypadaly dobře a dobře fungovaly. Přece nečekám na nějaký nový model lokomotivy (mnohdy několik let) jen proto, abych ji pak po dvouleté záruční lhůtě a pár hodinách ježdění hodil do popelnice. Vy snad ano :?:. A i kdybych přistoupil na ten "moderní" způsob oprav výměnným způsobem, za těch 20 let už nebude za co vyměňovat. Takže zase vezmu do ruky šroubovák, olejničku, pilník ... a dám to do kupy ! 8)

To brejla : Díky za info o oleji, třeba nám to někomu pomůže.

To vvitty : V první řadě -děkuji za obšírnou odpověď. Jen k tomu pár řádků :
Nepochybuji o tom, že některé dodávky ze zdrojů Ali, e-bay ... nebudou stát za moc. Sám jsem zvědavý co přijde. Jak jsem slíbil, pak nafotím a zveřejním. Jestli se vám bude chtít, dejte sem taky něco.
To, že i u renomovaného výrobce se občas (vyjímečně) objeví nějaký zmetek, to se může stát. Nesmí to být ale pravidlem.
Nevím, jestli jsem dobře rozuměl informaci v odstavci "MASHIMA", kde píšete ... "Vymenne uhliky nema bohuzel ani jejich nejvyssi rada 1830/1833." Ta MASHIMA MH-1632 přece výměnné uhlíky má...
To, že při vadném ložisku v alternátoru v autě vám vymění alternátor, klínový řemen a baterku a necháte v servisu 10000,- i když ložisko a jeho výměna by přišlo na tisícovku je sice fakt, ale já se s tím nemíním smířit bez boje 8)
Co se týče reklamací u MTB - dva prodejci mi před časem řekli toto : jeden, že mu bylo doporučeno ze strany MTB, aby si případné opravy provedl sám a druhý, že než by posílal reklamaci do MTB, radši mi dá slevu, pokud si jsem schopen opravu zajistit sám... Třetí přestal po počátečních problémech před několika lety prodávat tuto značku úplně. Je tedy možné, že přehled o reklamacích je u výrobce zkreslený.
A je asi jasné, že co se týče provozu modelů, bude to tak jak píšete :někdo dá model do vitríny, někdo s ním vyjede na chvíli jednou za čas a někdo jezdí hodiny na modelářském setkání ..... V jakém je to poměru vzhledem k prodaným modelům, to neumím posoudit.

P.S. Děkuji všem za názory a hlavně za "slušnou" diskusi ( protože ty názory samozřejmě můžeme mít různé), ale nemusíme si přitom jít po krku. Než se objeví něco nového (než např.dojdou motorky z Číny), odmlčím se a půjdu něco dělat, třeba se věnovat modelařině ... :)
Aleson
 
Příspěvky: 388
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod vvitty » stř 05 dub, 2017 6:31 pm

Obrázek
Vlevo nahore 1830, vpravo nahore 1632, vlevo dole 1015, uprostred 1024 a vpravo 16KD. 183x, 10xx nemaji vymenne uhliky - jsou zalisovane do kovovych drzaku a vymena jde pouze s celym plastovym celem. 12xx, 16xx, 16K a 20K maji uhliky normalne vymenitelne.
A pro remotorizaci MTB modelu povazuji tu 1830 za vhodnejsi volbu - vykonove, velikostne bohuzel vyzaduje upravy ramu.

U toho aliexpresu jsou dve nevyhody - clovek predem nevi co prijde (ale pokud je to ocividny zmetek nebyva problem s vracenim penez) a nikdo nevi jak dlouho bude dane provedeni dostupne.
Ten motor z prvnich prispevku skutecne uhliky ma, drobnou nevyhodou je jejich vymena - drzak neni sroubovaci ale pouze zalisovany do plastu. Nicmene par vymen by to vydrzet melo.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod stiro » ned 09 dub, 2017 8:53 pm

Trocha na odľahčenie...aj keď z modelu lietadla :D http://gunnm.is.free.fr/picooz/BL30mg.jpg
stiro
 
Příspěvky: 162
Registrován: stř 05 srp, 2015 9:07 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » stř 12 dub, 2017 11:38 pm

To stiro: Pěkný motorek. :) A přece se točí :P

Slíbil jsem, že až dorazí motorky z Číny, ozvu se. Předevčírem přišly. Objednal jsem 3 kusy. Možná jsem měl jen štěstí, ale všechny jsou kompletní a funkční. Rozměrově odpovídají popisu v nabídce, pouze délka hřídelí je menší (viz popis v inzerátu z Aliexpresu na 1.straně tohoto vlákna). Uvedeno je Output shaft lenght: each shaft is 8mm. Motory mají délku hřídelí pouze 4mm, což je trochu málo. Ale k samotnému motoru:

5pol-Aliexpres-motor-u.jpg

Plechové pouzdro, plastový výlisek nevalné kvality s drobnými otřepy, ale ... Po rozebrání byl pro mě překvapením rotor s šikmým drážkováním... Zadní plastový kryt je držen čtyřmi "zobáčky" z velmi tvrdého plechu. Ani po jejich odehnutí nešel
kryt volně vyjmout. Jeho osazení je celkem dlouhé (asi 3mm) a velmi pevně a těsně drží v plechovém krytu. Ložisko v tomto krytu je pevně uloženo a je poměrně velké a přesné. Druhé ložisko v plastovém čele je o něco menší a je to něco na způsob kulového čepu, takže se s ním dá v jeho pouzdře otáčet. Domnívám se, že se tímto způsobem vyrovnává přpadná nesouosost ložisek díky méně přesnému výlisku plastového čela. I toto ložisko je přesné a má minimální vůli. V plastovém čele jsou větrací otvory, kterými se dá celkem dobře zkontrolovat stav komutátoru a uhlíků. Vedením solidně dlouhých válcových uhlíků jsou mosazné "trubičky", které bohužel nemají šroubovací víčka, takže uhlíky nelze lehce vyměnit. 5ti pólový komutátor je přesný z masivních plátů kovu, mezery jsou poměrně úzké a přesné. Komutátor nemá zvýšené čelo, od ložiska a pronikání oleje ho chrání pouze těsná podložka (viz pravý horní roh snímku). Díky absenci zvýšeného čela komutátoru se rotor dá výborně vytáhnout z plastového čela. Má to ale malý háček. Už ho nedostanete zpátky mezi "vyskočené" uhlíky. :mrgreen: Z toho je jasné, že ani tento motor není předurčen k nějakým běžným "domácím" opravám. Nicméně dalo by se to vyřešit buď nějakým drobným přípravkem (snad kouskem vhodně ohnutého plíšku, který by udržel uhlíky zasunuté v pouzdrech) nebo způsobem, který jsem u "zkušebního" motoru použil já -vyvrtal jsem v mosazných víčkách uhlíků otvory o průměru 2mm, zařízl jsem krátký závit a uzavřel otvory kousky mosazného šroubu. Takže uhlíky se dají vrátit na místo zvenku a případně by se daly i vyměnit bez nutnosti rozebrání motoru.... Ale tohle už vyžaduje trochu práce :wink:

V tomto případě popíšu ještě i určité funkční vlastnosti motoru: Magnety se zdají docela slabé (jsou to dva samostatné magnety vlepené do plechového krytu, mezera mezi rotorem a statorem je docela malá). Ale pokusil jsem se hřídel motoru při napětí 12V zastavit stiskem prstů. Nepodařilo se mi to, spíš jsem si je o hřídel spálil. :) Motor se rozbíhá při napětí ca 1,6V, před určitým záběhem byl jeho odběr 80mA, pak klesl na ca 60mA. Při pokusu o jeho zastavení a napájecím napětí 12V se proud zvedal ke 450mA. Pak jsem ho pustil. :P Při prvním rozběhu byl motor docela hlučný, po asi 10minutách záběhu se ale ztišil tak, že už jsem jeho chod nerozeznal oproti chodu ventilátoru (továrního) napájecího zdroje. Během včerejška a dneška motor absolvoval ca 7hodin chodu při napětí 12,5V. Otvory v krytu zatím není pozorovatelné prakticky žádné opotřebení...

Závěrem: Motor se kvalitou zpracování sice nemůže rovnat motorům Mashima nebo Roco, ale je pětipólový s uhlíky a šikmou kotvou, jeho chod je klidný a tichý a za cenu ca 70,-Kč :!: je velmi slušný.

Nechám ho ještě běhat nějakých pár desítek hodin, pak ho znovu rozeberu a přidám fotku komutátoru a uhlíků ....
To je zatím vše.
Aleson
 
Příspěvky: 388
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod viky » čtv 13 dub, 2017 6:13 am

Díky Aleson za pěknou recenzi a dobrou motivaci co se dá sehnat do modelů za pěkné peníze.
Tak mě napadlo že by tento motor přibalený k modelu udělal více radosti než bandážovaná náprava :)
A to za stejnou cenu 70 kč.
viky
 
Příspěvky: 203
Registrován: sob 20 říj, 2012 2:06 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod amirinda » pon 22 kvě, 2017 11:58 am

tak jsem taky jen zkusmo objednal motorky: http://www.ebay.com/itm/DC-12V-24V-Doub ... 1977159592
Vše souhlasí jak je vidět na odkazu, za "padíka" myslím dobrá koupě. Nevím o co jsou lepší jiné...zatím jsem ho neměl jak odzkoušet v provozu, ale točit se točí, po přidržení hřídelky síla dostatečná.
foto:
Obrázek
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » úte 15 bře, 2022 10:36 pm

Po dlouhé době doplním do tohoto tématu podrobnější informace o motoru(dříve zde nepopsaném),který by měl být použitelný jako náhrada motorku v motorovém voze M152 Roco,nebo i jinde. A dá se za dobrou cenu koupit na Pojezdy.EU
Jedná se o motor Mabushi 010.
Je to třípólový motor se šikmou kotvou, otevřeným krytem, uhlíky a hřídelí vyvedenou na obou stranách motoru.
Pro srovnání rozměrů přikládám náčrtek, kde jsou k černě napsaným rozměrům původního motoru doplněny modře rozměry motoru Mabushi.

Motor-pro-M152-Mabushi.jpg

Když motory dorazily z Číny, překvapilo mě, jak jsou titěrné (i když jsem jejich rozměry znal). Přesto i při takto malých rozměrech vypadá jejich řemeslné zpracování velmi precizně. Ložiska mají jen nepatrnou vůli, plechy kotvy jsou přesně složené a zabroušené, komutátor vypadá kvalitně (mezery v něm jsou přesné a rovné).Odpor magnetů je při jemném otáčení hřídelí cítit, ale magnety příliš silné nejsou. Provedl jsem zběžné měření při běhu naprázdno : Rozběhové napětí je cca 2,5V a odběr se v celém rozsahu otáček ( od rozběhového napětí do 12V ) pohybuje na prakticky stejné úrovni od 0,05 do 0,06 Ampéry. Když jsem prsty brzdil hřídel motoru při 10V téměř k zastavení, proud stoupal lehce přes 0,3A. Při mírném přibržďování hřídele (odhadem provozní zatížení v lokomotivě) se proud pohyboval kolem 0,2A. Na rozdíl od velkých motorů (jako byl původní 5ti pólový motor ROCO ve velkých lokomotivách, nebo podobné náhrady ) se dá tento motorek prsty snadno zastavit (což je vzhledem k jeho velikosti vcelku logické). Jeho běh se zdá velmi klidný a tichý, ale bez zastavění v modelu to nelze jednoznačně zhodnotit.

Motor vypadá takto :

3pol-Mabushi-010-mini-u.jpg

Jen na vysvětlenou : červená bužírka na levé hřídeli je tam nasunutá proto, aby bylo vidět část komutátoru, který je jinak díky působení magnetů na rotor více zasunutý pod krytem 8)

Musím přiznat, že moje původní představa o možné výměně uhlíků vzala díky miniaturním rozměrům a subtilnosti motoru za své. Ale určitá aspoň částečná možnost kontroly komutátoru a jeho případné vyčištění (např.jemným štětečkem a lihem) díky otevřené konstrukci krytu motoru připadá v úvahu i bez jeho rozebrání (které nelze doporučit, protože vrátit komutátor zpět mezi vyskočené uhlíky by nebylo právě jednoduché ).Ale životnost uhlíků a snad i komutátoru by měla být velmi pravděpodbně větší, než u motorků se sběrnými plíšky.

Nakonec ještě jedna fotka čela motoru a pokus o detailní snímek viditelné části komutátoru :

3pol-Mabushi-010-mini-celo-u.jpg

A opět na vysvětlenou: Tabulka lokomotivy 753 ve velikosti H0 je na motoru položená pro lepší představu o jeho velikosti :-)

Závěrem : podle mě se jedná o kvalitní motor, který by měl doslova za pár korun nahradit motory podobných rozměrů nebo posloužit i v modelech vlastních konstrukcí.

Až motor osadím do nějaké lokomotivy, možná se ještě vrátím k jeho zhodnocení při zatížení a po delším používání.... 8)
Aleson
 
Příspěvky: 388
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod jirie123 » sob 09 dub, 2022 6:27 pm

Na Pojezdech je také většina elektromotorků Mashima i Canon nedostupná.
S tou náhradou motorku v M152 to bude v budoucnu hodně problematické.
jirie123
 
Příspěvky: 470
Registrován: úte 23 lis, 2010 8:01 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod vvitty » ned 10 dub, 2022 3:27 pm

Canon dostupne jsou, i na eshopu sviti skladem... jedine co neni je ten nejvetsi, ty budou na podzim. Nicmene to bude posledni dodavka, protoze Canon letos s motory konci... takze zustane uz jen Cina, par vyjimek a pak Maxon.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » čtv 21 dub, 2022 12:31 pm

Pánové, prosím o radu. Minimálně 3 klasické pětipólové motory ROCO, co tu mám, jsou velmi hlučné (2 jsou nové, jeden starší - ale ani ten toho nenaběhal mnoho). Jeden nový byl v T 478.3, ty byly, myslím, obecně nějaké nepovedené.
Motoru na fotkách při napájení analogovým ovladačem různě nevyzpytatelně zato znatelně kolísají otáčky, při vyšších otáčkách se zdroj na chvíli odpojí (zřejmě velký proudový odběr), v DCC je to obrobné.
Hluk od komutátoru není pravidelný, různě si to tak "poštěkává".
A teď jak vypadají uhlíky a komutátor. Minimálně ten komutátor je značně vydřený a zdá se, že někde je mezera mezi komutátorovými plechy ucpaná (snad uhlíkovým prachem?), na jiném místě jakoby byla překlenuta
rozbroušeným materiálem samotného komutátoru, což by asi mohlo vést k nějakému nežádoucímu vodivému propojení.
Počítám, že komutátor musí vydržet několikrát déle než uhlíky a uhlíky tam jsou původní.
Co s tím? Je to na odpis nebo se mám pokusit vyčistit ty mezery mezi plechy?
Děkuji.

Dodatek: Zvídavost byla silnější. Mezery jsem vyčistil jehlou, dále kotvu upnul do vrtačky, roztočil a páskem šmirglpapíru opásaným kolem komutátoru jsem jej přebrousil- šepot květin, klidný chod.
mot1.jpg

mot3.jpg

mot4.jpg
Pawlik
 
Příspěvky: 209
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: T435.0 a 18 návštevníků