ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » pát 29 pro, 2023 2:25 pm

Asi je to nějaký Motraxx - FK-280SAV-16183, 210301, ale tento konkrétní typ jsem na stránkách výrobce nenašel.
20231229_145441.jpg


V zásadě je to asi tento, jen má delší hřídele:
https://www.conrad.cz/cs/p/brushed-mini ... 38827.html
https://www.motraxx.com/assets/files/pr ... 0S-57H.pdf

U Conrada 315 Kč, ROCO přes 1000 Kč!
Pawlik
 
Příspěvky: 228
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Davca » pát 29 pro, 2023 3:42 pm

Ahoj Pawliku,
jestli se obětuje záruka, možná se dá něco corelessového vybrat zde v sekci "MOTORS" ... https://www.micromotor.eu/Motors/
Nedávno jsem kolegovi měnil motor v rokáckém Sergeji cca. šest let starém (od novoty ovšem přehřívání dekodéru - zjištěn motor s opálenými lamelami komutátoru) v TT a zatím se to jeví jako dobrá volba. Prodejce http://www.pojezdypg.cz/ . Kousek 1620 D přišel i s dopravou na 420,- Kč.

David
Davca
 
Příspěvky: 272
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Chuchanek » pát 29 pro, 2023 6:37 pm

Vypadá stejně jako ten, co montují do Bardotek a Brejlovců, byly různě označené, někdy olepené izolepou podruhé pěnovou páskou. Už jich tu mám 6 ks. volných, nepoužitých :-) a případně k dispozici za nějaké všimné, rád se toho zbavím.
R.E.W.
Uživatelský avatar
Chuchanek
 
Příspěvky: 27
Registrován: ned 08 kvě, 2016 12:55 pm
Bydliště: Rudoltice

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » pát 29 pro, 2023 6:40 pm

Davide, díky moc, to asi bude cesta - jen najít něco s průměry hřídelí 2 mm.
Chuchánek: Já to taky nechci :D , už mi shořely dva, všechny s minimálním náběhem, je to krám.
Pawlik
 
Příspěvky: 228
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » stř 10 led, 2024 6:43 am

Motraxx FK285-15110S-57H (dole) a "ROCO".
20240108_160405.jpg


Komutátor "ROCO", přítlak kartáčů byl velmi silný. Po chvíli provozu se z něj zakouřilo a konec, po reklamaci stejný průběh. Prostě nefunkční šrot. Tohle je ze strany ROCO pěkná sviňárna. Třeba půjdou ještě dál a začnou nabízet Motorless verzi o 1000 Kč levnější, to by bylo fér. :lol:
20240108_155653.jpg


Nový Motraxx jsem nechal hodinu běžet, bez problému. Tak jsem zkrátil hřídele, přelisoval setrvačníky a zatím to neshořelo, uvidíme.
Pawlik
 
Příspěvky: 228
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod A2C » čtv 11 led, 2024 8:19 pm

A ešte k tomu 3-pólový s rovnou kotvou...
Kde sú tie doby kedy im na tom skutočne záležalo a dávali 5-pólové s šikmou kotvou?!
Hlavne, že marketing toto vychvaľuje do neba ako nebíčko v papuľke!!!

A manažment z toho krochtá blahom. Na každom modeli ušetria cca 5€ nech je to aj 10€
Ale už cenu dvihli o 20%, či 30%?
Som rád, že už nepotrebujem nič od Roco.
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1669
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » ned 04 úno, 2024 12:44 am

Po delší době se ještě vrátím k nově používaným motorkům Roco. Sháněl jsem ještě nějaké informace a podklady a vyšla mi z toho následující úvaha :
Hledal jsem motory podle označení, které poskytl Pawlik, a trochu mě překvapilo, že motory s podobným označením ( velmi podobným provedením, rozměry i konstrukcí ) zdaleka nevyrábí jen jeden výrobce. A ani ne dva výrobci. Spíš to vypadá tak, že výrobců takových motorů, jejichž společným "jmenovatelem" je označení 280, je celá řada. Od - řekněme - značkových výrobců jako je Mabuchi nebo Motraxx až po čínské NoName výrobce. Nabízí se ovšem vcelku jasné vysvětlení , že právě takovéto motorky typové řady 280 se zjevně používají v automobilovém průmyslu pro pohon elektrických zámků dveří, zámků nádrží, naklápění světlometů ..... K tomu přikládám pár snímků pro ilustraci :

280-motorky-ruzne.jpg

Motory tohoto typu nejsou konstrukčně žádný zázrak. Komutátor nemá na čelní straně většinou žádný kroužek, který by ho držel pevně pohromadě, kartáče jsou z tenkých plíšků, které se při větším tepelném namáhání mohou vyhřát a ztratit část pružnosti, přítlak může být při nedbalé montáži příliš malý, velký, nebo na každém kartáči jiný .... Na druhou stranu - aspoň že jsou osazeny uhlíky, které by přece jen měly mít větší životnost, než kartáče z pohých plíšků (protože i takové řešení se používá). Působí to na mě dojmem, že Roco prostě hledalo typ motoru, který se vyrábí ve velkém a nebylo by odkázáno jen na jediného výrobce. To se dá z obchodního hlediska a udržitelnosti výroby vcelku pochopit. Má to ale řadu háčků. Tím nejpodstatnějším je, že nahrazovat téměř dokonalý pětipólový motor se šikmou kotvou a vyměnitelnými uhlíky s pružinami tímto univerzálním, podstatně jednodušším a evidentě kvalitativně horším motorem ( a ještě tvrdit zákazníkům pravý opak ) je nehoráznost. Dalším problémem je fakt, že tyto motorky používané v automobilovém průmyslu tam mají primárně úplně jinou funkci. Určitě je požadována vcelku dlouhá životnost a spolehlivost, možná i špičkové zatížení, ALE JEN VELMI KRÁTKODOBĚ. Žádný zámek dveří nebo naklápění světlometů se nepoužívá dlouhodobě, ale jen "mžikově". Takže použité motorky mohou být v podstatě poddimenzované. Než se stačí příliš zahřát, jejich činnost ve většině případů skončí. V železničním modelu je tomu často právě naopak. Zřejmě není motor namáhán na hranici svých možností, ale jeho zatížení je mnohem dlouhodobější. Pak je otázkou, z jakých ( jak kvalitních ) materiálů je motor vyroben a jestli se vznikajícím teplem nezačne např. tavit plast pod plíšky komutátoru nebo se při delším soustavném zatěžování neopotřebují nadměrně uhlíky nebo plíšky komutátoru. To by ale potřebovalo provést důkladné testy a porovnání motorů různých výrobců, což možná Roco vůbec neřešilo :(

Na dalším obrázku je motorek od firmy Mabuchi ( který se - i podle mých dřívějších zkušeností ) vyznačuje plechy rotoru zalitými zeleným lakem ( jestli má rotory podobně upravené i výrobce Motraxx nerozporuju, nemám s tím žádnou osobní zkušenost ).

FK-280SA-MABUCHI-motor.jpg


Na posledním obrázku je další zástupce řady motorů 280 od výrobce Motraxx :

280-Motrax-a- motor-zamku-KO.jpg

Ve spodní části obrázku jsou náhodně nalezené snímky "havarovaných" motorů řady 280 od amatérských opravářů aut ( a nemyslím tím nic hanlivého, v servisu by se s rozebíráním motorků zcela jistě nezabývali ). Je zde dobře vidět, jak se může hezky roztavit a rozpadnout komutátor takového motorku, případně jak může příjít o uhlíky vložené do plechových kartáčů - třeba jejich "odbroušením ( opotřebováním) " nebo špatným uchycením v plíšku .... Jak potom dopadne takový motor, je vcelku nasnadě. :wink:

Co říct závěrem ? Asi tolik, že nás s těmito motory nečeká nic dobrého a je vůbec otázkou, jestli ROCO a výrobci modelů všeobecně, kupují levné motorky tohoto typu alespoň od těch značkovějších výrobců, nebo sáhnou po čemkoliv, co je zrovna ke koupi, hlavně za co nejnižší cenu ( a jak se můžete přesvědčit na nabídce z Aliexpresu, cena může být opravdu směšná ! Ovšem kvalita možná právě tak ......
Aleson
 
Příspěvky: 391
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pavel 152 » ned 04 úno, 2024 1:51 pm

Já používám MIG 2025 BS, osadil jsem přes 500ks, bez reklamací. Nic se nevrací na opravu. Jen někdy s držákem bez ložiska se zadíraly. Dvakrát jsem použil výše uvedený z ovládání světel Johnson, měl pájené konce cívek na cuprexitový kroužek okolo komutátoru (prý je to odrušení nebo nějaké jiskřiště) a ty po krátkém čase shořely, byť měly uhlíky. Teď je v nabídce MIG 235 train pětipólový. Tak je třeba zkusit, dát do nějaké staré BR 218 a pořádně potrápit.
Já zůstanu u 2025, zákazníci by to nezaplatili je to dost velký cenový rozdíl.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » pon 05 úno, 2024 11:47 am

Aleson: Děkuji za pěkné shrnutí. Parafrázoval bych to následovně: Dělají z nás blbce. Oni vědí, že my víme, že z nás dělají blbce, ale stejně z nás dělají blbce.
Pavel 152: Ten pětipólový MIG 235 train vypadá pěkně. Škoda, že elektrické rozhraní není kompatibilní s těmi vraky, co teď ROCO používá.
Respektive mezi výkresem a fotkou zde je rozpor: https://www.megamotor.cz/v4/scriptx/def ... or_mig_235
Pawlik
 
Příspěvky: 228
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod jirie123 » pon 05 úno, 2024 12:29 pm

Pawlik píše:Aleson: Děkuji za pěkné shrnutí. Parafrázoval bych to následovně: Dělají z nás blbce. Oni vědí, že my víme, že z nás dělají blbce, ale stejně z nás dělají blbce.
Pavel 152: Ten pětipólový MIG 235 train vypadá pěkně. Škoda, že elektrické rozhraní není kompatibilní s těmi vraky, co teď ROCO používá.
Respektive mezi výkresem a fotkou zde je rozpor: https://www.megamotor.cz/v4/scriptx/def ... or_mig_235


Ty odkazy na Megamotor nějak nefungují.
Vždy se zobrazí výchozí stránka.
Bylo by asi lepší pověsit zde screenprint.

Nejsem vzdělán v oboru. Co prosím znamená, že rozhraní není kopatibilní s motorky Roco?
Děkuji za vysvětlení.
jirie123
 
Příspěvky: 477
Registrován: úte 23 lis, 2010 8:01 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 05 úno, 2024 1:38 pm

Pawlik píše:Aleson: Děkuji za pěkné shrnutí. Parafrázoval bych to následovně: Dělají z nás blbce. Oni vědí, že my víme, že z nás dělají blbce, ale stejně z nás dělají blbce.
Pavel 152: Ten pětipólový MIG 235 train vypadá pěkně. Škoda, že elektrické rozhraní není kompatibilní s těmi vraky, co teď ROCO používá.
Respektive mezi výkresem a fotkou zde je rozpor: https://www.megamotor.cz/v4/scriptx/def ... or_mig_235

No bohužel taky mne to nechce nasměrovat na původní stránku co jsem poslal Pawlik byť to má dobře.
Přílohy
Motor 1.jpg
Motor 2.jpg
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2724
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 05 úno, 2024 1:42 pm

Pawlik píše:Aleson: Děkuji za pěkné shrnutí. Parafrázoval bych to následovně: Dělají z nás blbce. Oni vědí, že my víme, že z nás dělají blbce, ale stejně z nás dělají blbce.
Pavel 152: Ten pětipólový MIG 235 train vypadá pěkně. Škoda, že elektrické rozhraní není kompatibilní s těmi vraky, co teď ROCO používá.
Respektive mezi výkresem a fotkou zde je rozpor: https://www.megamotor.cz/v4/scriptx/def ... or_mig_235

Ještě by mne zajímal co myslíš tím elektrickým rozhraním ROCO.
Co je tam jinak?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2724
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod fulda » pon 05 úno, 2024 2:34 pm

jirie123 píše:Ty odkazy na Megamotor nějak nefungují.
Vždy se zobrazí výchozí stránka.

he he - sledování uživatele nadevše. V odkazu si tahají uživatelskou session (asi JWM session, nevím) a bez ní nic nezobrazí. Takže třeba odkaz: https://www.megamotor.cz/v4/scriptx/def ... fa6df0d7dd bude fungovat po dobu platnosti té session a pak začne tvrdit, že uživatel byl odhlášen.
Pokud tam ta session není, tak se jim web rozpadne úplně: https://www.megamotor.cz/v4/scriptx/def ... get=BOTTOM
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4919
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » pon 05 úno, 2024 2:37 pm

Je to jen můj dojem. Ty "Motraxxy" mají vpředu na štítu dva kontakty, o které se opírají shora pružinky a u starého ROCO jdou ty pružinky shora do děr ve štítu motorku.
Možná ale, že jsou ty kontakty na shodných místech a vůbec s tím nebude problém.
Pawlik
 
Příspěvky: 228
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Charlie » pon 05 úno, 2024 3:20 pm

Bohužel jsem nezjistil tedy ani žádnou cenu a ani to, jak to případně objednat, ten Mig 235. Jen prezentace bez ceny.
ČSD, H0, H0e, DCC LENZ LZV200 z ovládacího pultu a ještě trochu BTTB
Uživatelský avatar
Charlie
 
Příspěvky: 392
Registrován: čtv 15 led, 2009 7:24 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků