ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Michal Vaniš » ned 02 dub, 2017 10:30 pm

Hanysek píše:Děcka dávají dvěma Zamračeným od MTB zabrat. Jezdí denodenně, ale furt to jezdí :D 751.151 je koupena v roce 2012, takže stovky motohodin už má určitě :!:


Byl bych poněkud opatrný v paušalizaci MTB, konkrétní motor o jejihož "nekvalitě" se zde jedná, je záležitost cca posledních dvou? let (mám dojem že kocour a elektriky - možná někdo upřesní od kdy to tam začli dávat a do jakých modelů) :cry:
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Kulsud » pon 03 dub, 2017 6:01 am

Aleson píše:A nyní ještě pár reakcí k započaté diskusi:

To tusakvlasta : Děkuju za pochvalu, člověku to udělá radost :)

To milanb : Díky za odkazy, jistě takových motorků bude víc, než který jsem objevil já ...

To vvitty : Dlouhé roky jsem prodával a nyní další řadu let nakupuji elektronické komponenty a tisícová cena je oproti kusové vždy podstatně nižší. Necháváme si vyrábět několikavrstvé tištěné spoje pro naši výrobu v Číně, protože jsou o dost levnější než v Evropě. Kvalita je vysoká (musí být) a závisí (mimo jiné) na objednaném množství, na našich požadavcích a domluvě s výrobcem. Nevidím jediný důvod, proč by tomu u elektromotorků mělo být jinak.

To hummus:
50 "motohodin" na jedné mašině - to je úctyhodné. Já bohužel nemám trvale dostupné kolejiště, jezdím jen občas, nezaznamenávám si, jak dlouho byl který stroj v provozu a s jednou lokomotivou jsem nenajezdil tolik hodin ani za 10 let. Při proběhu 50ti hodin u každé své lokomotivy bych musel strávit u kolejiště ca 1700 hodin ... Bohužel ale nemám tolik volného času :( Provozujete nějaké komerční kolejiště nebo jezdíte v nějakém klubu ?

To Hanysek : Víte, já nemám celkem důvod vám nevěřit. Měl jsem v ruce jediný motor MTB a ten byl jaký byl. Vzpomínám si jen na dětství, kdy jsme s kamarády taky jezdili s vláčky hodně často, měl jsem velké TT kolejiště a jezdili jsme i na koberci,ale ty mašinky potřebovaly spoustu údržby. Čistění kol, sběracích plíšků, mazání motorů a převodů, sem tam výměnu uhlíků, občas i výměnu toho motorku, měly opotřebovaná uložení náprav i ložiska hřídelí, díky velkým vůlím se jim zasekávaly převody .... Máte po těch stovkách hodin velké štěstí, že to všechno funguje ....


Teda Vy jste diplomat 8) 8) 8)
Kulsud
 
Příspěvky: 420
Registrován: stř 23 říj, 2013 7:52 am

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod hummus » pon 03 dub, 2017 6:42 am

Aleson píše:To hummus:
50 "motohodin" na jedné mašině - to je úctyhodné. Já bohužel nemám trvale dostupné kolejiště, jezdím jen občas, nezaznamenávám si, jak dlouho byl který stroj v provozu a s jednou lokomotivou jsem nenajezdil tolik hodin ani za 10 let. Při proběhu 50ti hodin u každé své lokomotivy bych musel strávit u kolejiště ca 1700 hodin ... Bohužel ale nemám tolik volného času :( Provozujete nějaké komerční kolejiště nebo jezdíte v nějakém klubu ?

Lokomotiva to najezdila na modulových setkáních a výstavách. Na jednom setkání (cca. 3 dny ježdění) najezdíte pohodlně 15-20 hodin. To pak lokomotiva najezdí 50 hodin raz dva.
HO - DCC, IVb
Uživatelský avatar
hummus
 
Příspěvky: 574
Registrován: pon 04 pro, 2006 8:13 am
Bydliště: Praha 9

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod mlha » pon 03 dub, 2017 6:54 am

Milane, ty hodiny za setkání bych ještě trochu redukoval, do 15ti hodin,
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod sidlo » pon 03 dub, 2017 7:28 am

Perfektní rozbor. K tomu přidány mnohaleté praktické zkušenosti, což zvyšuje kvalitu článků.

Technická poznámka. Jiskření na komutátoru není ovlivněno šířkou izolační mezery. Jiskření je způsobeno vychýlením magnetického toku statoru z neutrální polohy vlivem reakčního magnetického pole rotoru. Čím větší proud rotoru, tím větší vychýlení magnetického pole statoru a tím větší jiskření.

U velkých lokomotiv se k potlačení tohoto nepříznivého jevu používalo kompenzační vinutí. Bylo to použito např. u motorů pro ES 499.0.

Stejný problém mají i dynama. Dynama parních lokomotiv proto mají pootočené kartáče na rotoru tak, aby při jmenovitém zatížení dynama byly kartáče v neutrální poloze. Pokud byste měli možnost si v nějakém muzejním depu nechat si dynamo otevřít, tak je pootočení kartáčů velmi dobře vidět. Jsou to ta dynama na muzejních lokomotivách s parní turbínou umístěná většinou na dýmnici.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » pon 03 dub, 2017 5:35 pm

Díky sidlovi za technické upřesnění i za pochvalu.Dodal bych k tomu jen toto:Např.na stránce http://www.elektrostroje.cz je uváděna řada možných důvodů zvýšeného jiskření komutátorových motorů, např. Nerovnoměrné mezery mezi kartáči na komutátoru, Nesprávný nebo nerovnoměrný přítlak uhlíků, Komutátor je zploštělý nebo jinak nedokonale kulatý ... Což se u některých motorů ( ITES, staré PIKO - zvlášť s talířovými komutátory, TT-Zeuke) objevovalo už u nových motorů a časem ještě zhoršovalo...

To hummus : Tomu většímu počtu hodin na modelářských setkáních rozumím. Jen bych chtěl k tomu říct následující: Můj odhad životnosti motoru vychází z opotřebení po krátké době provozu a týká se samotného motoru, nikoliv konkrétního modelu. Opotřebení je jistě závislé na řadě parametrů, jako je zatížení motoru, otáčky při jakých je motor provozován.. Bude asi rozdíl, jestli motor pojede hodinu při 1000 otáčkách nebo např. při 10000 otáčkách za minutu. Takže upřesňuji,
že jsem měl na mysli běh motoru při jmenovitém napětí 12V (doufám, že zhruba takové má) a nějakém rozumném zatížení. Pokud se mi dostane do ruky ještě další takový motor, udělám skutečně test jeho životnosti. Už jen proto, abych si ověřil přesnost (nebo nepřesnost) svého odhadu. Zásadní je ale jiná věc, nad kterou podle mě nemá smysl polemizovat. I když by měl tento motor delší životnost než je můj odhad (při méně náročném provozním režimu), některé motory z mého přehledu (Mabuchi FT16D,7-pól WEB PREFO DRESDEN, MASHIMA a ROCO) budou mít životnost i spolehlivost při podobném režimu řádově větší (už jenom z důvodu možnosti výměny uhlíků). Člověk přece snad nemusí být strojař, aby viděl rozdíl v kvalitě technického zpracování jednotlivých motorů... Samozřejmě pokud to někdo vidět nechce, nic s tím nenadělám :cry:
Aleson
 
Příspěvky: 388
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pavel 152 » pon 03 dub, 2017 6:43 pm

Sedmipólový motor NDR byl montován ve všech oranžových majácích záchranných vozidel 12 i 24 Volt. Tam jsou kruté podmínky, horko/mráz, proto ta kvalita. A Prefo asi jen po něm sáhlo. Zato motory Guetzold měly hřídelky jen od soustruhu, i ta Igla měla kalené. Motor v ostřikovači automobiluI Favorit byla známá igla jako v autodráhových autech a ty jedny z prvních favoritů nevydržely nic. Ty Igly mívaly místo uhlíků jen stříbrný nýtek, komutátor byl tvrdý fosfbronz.Piko měkkou mosaz.
A nehaňte tu primitivní konstrukci motoru Zeuke, vždyť ty TT výrobky stále fungují, musí se jen mazat, ani poskakující uhlíky po vyhřátí komutátoru nevadí, jen hlučí.Při nahrazování starých Zeuke, jsem zjistil, že jiné nové motory nemaj tak dobrý záběrový moment jako ty původní i přes tu velkou mezeru mezi rotorem a magnety. Čím to asi je? I za komunistů vyrobili sérii zmetků(asi odboj proti režimu) motory se přehřívaly tak, až zdeformovaly kapoty. Tillig v 90tých létech začal používat Buhlery, taky s vekým momentem, postupně přešel na Maschimy a začel měnit převodový poměr, téměř u všeho dává jiné podvozky. Ty straré vyprodával na akcích. V současnosti přechází na nějaké čínské s nevyměnitelnými uhlíky. A ještě ten popisovaný 30 let starý hračkový motor s plíšky, a podle vás s velkou mezerou mezi rotorem, se vyráběl v originále Mabuchi nebo Jonhson s kvalitníma ložiskama a uhlíkama, máte jej v mnoha kulmách, otevíračích dveří a naklápění světel automobilů, mlýncích na pepř, dokonce i v erotických vibrátrech a nestěžuje si nikdo. Taktéž kostka Mabuchi 18X22X12 nezničitelný, potřebuje ale převod, mezera mezi rotorem je sice malá, ale záběr. moment je až ve větších otáčkach, používal Liliput v úzke U 37
Pavel 152
 
Příspěvky: 419
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Mcx » úte 04 dub, 2017 4:30 am

ad Aleson - pěkný historický exkurz, všechny historické motorky jsme zažil ve svých modelech :D, některé mé zkušenosti jsou s nimi trochu jiné, ale to není podstatné. Od doby těchto historických motorků jsou novější modely z jinou škálou motorků - já to nějak u modelů z posledních 20 let nezkoumal - nebyl důvod - mohu pouze konstatovat - jezdí, kvalita již od pohledu různá, ale jezdí a to i v modelech Kleinmodell a MTB. Za těch 25 let "novějších" modelů lokomotiv jsem mazal jeden motor v MTB a jeden v Kleinmodell a jeden vyhodil - T334.0 - Vacek, to z pohledu údržby vše - nebyl důvod do žádného "vrtat", na rozdíl od motorků modelů "NDR", kdy v 80. letech rozebírání modelů a údržba motorků - mazání - byly denním chlebem modeláře. Při remotorizaci historického ČS Train Brejlovce jsem tam měl i Buhlera a moderní PIKO (ale motor z 90. let ne ty dnešní :) a jezdí v něm dodnes - vnuk s ním jezdí doma na koberci) a i na historických převodech to byl pokrok.
Určitě by bylo zajímavé popsat motorky z modelů PIKO, Fleischmann, ACME.... .

Aleson píše:Pokud se mi dostane do ruky ještě další takový motor, udělám skutečně test jeho životnosti. Už jen proto, abych si ověřil přesnost (nebo nepřesnost) svého odhadu.

Aby to byl test životnosti motorku v modelu - musel by simulovat proměnné zatížení i rychlost otáčení motorku v modelu, pokud má mít nějakou vypovídací hodnotu, musel by to být srovnávací test, protože jinak není s čím srovnávat.

Ještě bych řekl, u současných modelů (nakonec u historických taky) nikdo nepředpokládal rozebírání - je to zřejmé ze způsobu zajištění dílů, nakonec ty historické na tom byly stejně, hlavní důvod jejich rozebrání bylo znečištění komutátoru od mazání hřídele.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » úte 04 dub, 2017 7:36 am

Ano, určitě máte v řadě věcí pravdu. Srovnávací test by byl nejlepší. Na to ale nemám potřebné motory na zničení a bohužel ani ten čas. Mrzí mě, že jsem teď neměl víc současných motorů při ruce (jak píšete z modelů PIKO, ACME ....), ale je možné, že časem se k některým dostanu a pak je nafotím a doplním sem. Jen by mě docela zajímalo, jak to řešíte s mazáním motorů u současných modelů, jejichž rozebírání není díky nacvakávacím kastlím zrovna přívětivé. Motor je pořád motor a pokud nemá ložiska naplněná mazivem (a to bývají zřejmě jen valivá ložiska) nebo nejsou ložiska vyrobena z nějaké samomazné slitiny (což možná některá jsou :?: ), otáčení hřídelí nasucho musí zvyšovat tření, způsobovat zahřívání a vést k nadměrnému opotřebení ložisek ... Protože (jak jsem psal dříve) moc často s modely nejezdím, zatím jsem to nepozoroval. Ale zajímal by mě váš názor nebo zkušenosti.

A ještě jedna poznámka : Nikdo přece nikomu z vás nebrání, abyste přidali fotky dalších motorů (já jsem rozhodně nepřišel do kontaktu se všemi) a uvedli jejich základní vlastnosti - hodně věcí se dá poznat i z nerozebraného motoru. Přece snad nejsem jediný, kdo měl rozebraný nějaký současný model. Např. při digitalizaci musí kastle dolů a odšroubovat tišťák a vyndat motor - to už je přece brnkačka .... :P
Aleson
 
Příspěvky: 388
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Mcx » úte 04 dub, 2017 9:57 am

K mazání - za zásadní vadu motorků u modelů je pro mne vůle v ložiscích, která u suchého ložiska způsobí vibrace rotoru a u starých motorků známé zpomalení modelu při současném kvílivém zvuku motorku. Týkalo se to většinou plastového uložení s vůlemi - bronzové, myslím že se používal sintrovaný bronz měl lepší vlastnosti - částečně "samomazné", tam se to vyskytovalo méně, namazáním se tato vada utlumí - na různou dobu provozu a pak se musí namazání opakovat. U nových modelů (z posledních 25 let) jsem s tím setkal pouze u jednoho motorku v modelu MTB - 458.1, blíže jsem nezkoumal provedení ložisek - no k namazání - nešlo to jinak než rozborkou modelu s vytažením motorku z modelu - přimazání jemným lithiovým tukem z obou stran. Zatím je to ok, ale asi se to po čase může projevit znovu. U jiných modelů jsem se v současnosti s tímto problémem nesetkal. Motory ostatních modelů - ROCO, MTB, PIKO, Fleischmann, Atlas, Kleinmodell, ČSTrain jsem nikdy nemazal. Domazával jsem pouze pohony některých modelů - zejména po nákupu - např. ozubené převody v podvozku. Při současných mazivech je to mazání na minimálně 5 let provozu (pro mne :D , v průměru mohou modely ujet cca 100 - 300 metrů/měsíc, na modulovém setkání i 1000 metrů za 3 dny, myslím že metry ujeté lépe charakterizují zatížení než doba provozu, která se špatně stanovuje )

U motorků v modelech MTB provozně nejvíce ovlivňuje chování modelu asi drobné nevyváženosti rotoru se setrvačníkem, které se ve vyšších rychlostech projevuje trochu zvýšenou hlučností modelu při jízdě, na druhou stranu tento projev modelu tlumí velká hmotnost modelu, ale tento jev se nevyhýbá i modelům jiných výrobců. Zde se kvalita/nekvalita motorku projevuje nejvíce. S životností žádnou negativní zkušenost s motorky současných výrobců modelů nemám. Nejpočetněji mám zastoupeny výrobce ROCO, MTB, Atlas.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2610
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod vvitty » úte 04 dub, 2017 10:14 am

Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Michal Vaniš » úte 04 dub, 2017 11:16 am

Michal Vaniš píše:
Hanysek píše:Děcka dávají dvěma Zamračeným od MTB zabrat. Jezdí denodenně, ale furt to jezdí :D 751.151 je koupena v roce 2012, takže stovky motohodin už má určitě :!:


Byl bych poněkud opatrný v paušalizaci MTB, konkrétní motor o jejihož "nekvalitě" se zde jedná, je záležitost cca posledních dvou? let (mám dojem že kocour a elektriky - možná někdo upřesní od kdy to tam začli dávat a do jakých modelů) :cry:


Takže krom zde na fóru (v sekci HO a TT) probíraných závad moturů MTB jsem našel i "příspěvek" od kluků ze Žďáru z 18.8.2015.http://www.mkzdar.cz/stavba-kolejiste/stavba68
Nemá smysl polemizovat o najetých motohodinách, stačí si přečíst první odstavec a prohlídnout foto 1 až 12.
007.jpg


Pozn:Od MTB nic nevlastním, vzhledem k jejich "filozofii plné kompromisů", asi ani nic nebudu...a to jsem se na kocoura a pilštika těšil :cry:
TT+TTe,III-IV ep,ČSD-DR,autor manuálu pro EN Wintrack
Každé vylepšení generuje nové nedostatky :P
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Brejla » úte 04 dub, 2017 12:11 pm

Mcx píše:K mazání - za zásadní vadu motorků u modelů je pro mne vůle v ložiscích, která u suchého ložiska způsobí vibrace rotoru a u starých motorků známé zpomalení modelu při současném kvílivém zvuku motorku. Týkalo se to většinou plastového uložení s vůlemi - bronzové, myslím že se používal sintrovaný bronz měl lepší vlastnosti - částečně "samomazné", tam se to vyskytovalo méně, namazáním se tato vada utlumí - na různou dobu provozu a pak se musí namazání opakovat. U nových modelů (z posledních 25 let) jsem s tím setkal pouze u jednoho motorku v modelu MTB - 458.1, blíže jsem nezkoumal provedení ložisek - no k namazání - nešlo to jinak než rozborkou modelu s vytažením motorku z modelu - přimazání jemným lithiovým tukem z obou stran. Zatím je to ok, ale asi se to po čase může projevit znovu. U jiných modelů jsem se v současnosti s tímto problémem nesetkal. Motory ostatních modelů - ROCO, MTB, PIKO, Fleischmann, Atlas, Kleinmodell, ČSTrain jsem nikdy nemazal.


U motorů s bronzovými sintrovanými ložisky se mi nejvíce osvědčilo demontovat čela s ložisky, ložiska vyčistit a na dva až tři dny je naložit do lehce ohřátého (cca 50°C) oleje. Já používám olej pro automatické převodovky aut a olej perfektně nasákne do pórů a vydrží dlouhodobě mazat. Navíc mnou používaný olej obsahuje i aditiva pro částečně suché mazání, což dále zlepšuje trvanlivost mazání.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » úte 04 dub, 2017 10:10 pm

To Brejla : To je zajímavý způsob mazání - ale jak potom čistíte ta čela, která byla ponořena spolu s ložisky v oleji ? Neodmastí se přitom zase ta ložiska ? Můžete prozradit typ toho používaného oleje? Na převody používám vazelínu, kde to jde, ale někam se vazelína dostat nedá (třeba právě do ložisek motoru).

To vvitty : Díky za odkaz na váš test motoru MASHIMA.Z uvedeného testu je zřejmé, že moje hodnocení motoru MASHIMA MH1632 (i když se jedná o jiný typ) bude snad docela správné. Ve vašem testu mě zaujal následující text (dovolím si citovat):

"Po dalších 40 hodinách (tj. celkem 70 hodinách provozu) již uvnitř motoru byl patrný prach z uhlíků ale nejedná se o nic vážného. Nakonec od toho tam uhlíky jsou, a proto jsou vyměnitelné - s jejich opotřebením se počítá. Pro další provoz je nutné vyměnit uhlíky, protože jsou obroušeny téměř až k jejich držáku a další provoz by tak nadměrně opotřebovával komutátor"

U motoru, který nemá vyměnitelné uhlíky ( respektive nemá vůbec uhlíky, jen plíšky ) se tedy počítá s čím ?

Pane vvitty, vy jste (mimo jiné) prodejcem kvalitních motorů MASHIMA a víte tedy, jak vypadá kvalitní motor. Jste také oficiálním distributorem MTB, takže docela chápu, že si nechcete podřezávat větev, na které sedíte (jako asi žádný prodejce, který je na prodeji modelů nějakým způsobem zainteresován). Jen mě mrzí, že sice jemně a slušně (a to si cením), ale velmi zarputile, bráníte kvalitu výrobků, které ji v některých ohledech nemají příliš vysokou.... :( A v tomto konkrétním případě si kladu následující otázku : Jste jen loajální ke svému obchodnímu partnerovi nebo máte něco společného s dodávkami těchto motorů pro modely MTB ? Stačila by mi odpověď ANO-NE. A budu to respektovat bez dalších komentářů.

( Jen bych ještě nakonec rád uvedl, že nejsem žádný ortodoxní odpůrce MTB. Mám dva jejich modely a pokud v budoucnu naznám, že se mi nějaký nový model líbí a má rozumný poměr cena/výkon, koupím si ho)
Aleson
 
Příspěvky: 388
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Brejla » stř 05 dub, 2017 4:34 am

Aleson píše:To Brejla : To je zajímavý způsob mazání - ale jak potom čistíte ta čela, která byla ponořena spolu s ložisky v oleji ? Neodmastí se přitom zase ta ložiska ? Můžete prozradit typ toho používaného oleje? Na převody používám vazelínu, kde to jde, ale někam se vazelína dostat nedá (třeba právě do ložisek motoru).

Používám FEBI BILSTEIN 39095. Trochu vždycky zbyde při výměně v převodovkách aut. Čela jenom vytírám do sucha jemnou utěrkou. Sice to zůstane trochu mastné, ale zatím to nikdy nevadilo a klady jednoznačně převažují.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků

cron