Tento problém je znám od historických motorků před 50 lety a je pořád stejný - vůle v ložiscích v kombinaci s nevyvážením rotoru. Kde při určité kombinaci rychlosti otáčení a vůle v ložisku vznikne vibrace - následuje kvílivý zvuk a motorek znatelně sníží otáčky.
Lze to odstranit namázáním ložisek motorku. Což je někdy problém z důvodu přístupu, kdy jsou ložiska kryta např. setrvačníkem. Pak pomůže jedině sprej s olejem a jeho "přiměřené" použití.
Tento problém jsem v poslední době řešil u Brawy 422.0 a MTB 458.1 Zatím se jev zpět po aplikaci oleje (použit běžný olej s teflonem, který používám i na kolo ) znovu neobjevil. U historických modelů bylo nutno po nějaké době provozu aplikaci oleje opakovat. Uvidíme co současné modely a kvalitnější oleje
ještě snad poznámka - přiměřeným použitím je... že se olej nesmí dostat na komutátor.