ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Mcx » čtv 21 dub, 2022 3:50 pm

Tento problém je znám od historických motorků před 50 lety a je pořád stejný - vůle v ložiscích v kombinaci s nevyvážením rotoru. Kde při určité kombinaci rychlosti otáčení a vůle v ložisku vznikne vibrace - následuje kvílivý zvuk a motorek znatelně sníží otáčky.
Lze to odstranit namázáním ložisek motorku. Což je někdy problém z důvodu přístupu, kdy jsou ložiska kryta např. setrvačníkem. Pak pomůže jedině sprej s olejem a jeho "přiměřené" použití.
Tento problém jsem v poslední době řešil u Brawy 422.0 a MTB 458.1 Zatím se jev zpět po aplikaci oleje (použit běžný olej s teflonem, který používám i na kolo :D ) znovu neobjevil. U historických modelů bylo nutno po nějaké době provozu aplikaci oleje opakovat. Uvidíme co současné modely a kvalitnější oleje :wink:
ještě snad poznámka - přiměřeným použitím je... že se olej nesmí dostat na komutátor.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » čtv 21 dub, 2022 4:18 pm

Vypadá to, že mě MCX v odpovědi předběhl :) takže můj příspěvek je v dost věcech podobný .
Ten komutátor na fotkách vypadá hodně "vyjiskřený" působením velkých proudů. V čem ten motor běhal ? Nebyl hodně zatížený ? Přebroušení a vyčištění komutátoru určitě pomůže, otázka je, na jak dlouho. Ale chtělo by to srovnat i povrch uhlíků, jinak se ty drážky v komutátoru znovu rychle probrousí. Točí se rotor v ložiscích při vyjmutých uhlících úplně lehce ? A naopak, nejsou ložiska vydřená, že by tam hřídel "rachtal" ? Je mezera mezi magnety a rotorem dokonale čistá bez prachu a hlavně kovových nečistot ? Při mazání je potřeba ložiska namazat tak, aby se mazivo nedostalo do komutátoru. Jinak to prská, přeskakují oblouky a propaluje se komutátor. Je to ale oříšek, který snad může vyřešit vazelína (řídký olej zatéká do motoru, hustý olej časem tuhne a nemaže). K ložisku škvírou mezi setrvačníkem ale není vůbec dobrý přístup pro nanášení vazelíny :( Hlučný motor může být klidně z důvodu nevyváženého rotoru, nevyváženého setrvačníku, nepatrně ohnutého hřídele, "šišatého" komutátoru ..... S tím ale nevím, co doma udělat. Jedině použít motor někam ,kde není potřeba příliš vysoké otáčky .... :|
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » čtv 21 dub, 2022 6:03 pm

Díky za zajímavé postřehy.
Motor se zdá jinak netknutý, je čistý, vůle v ložiskách není a při vyjmutých uhlících se točí velmi hladce.
Té mašince je asi 10 let (ČD 751), prvních 8 let stála převážně ve vitríně, poslední dva roky ji občas projedeme.
Mně přijde, že je to občas, ale těžko se odhaduje, jaká porce hodin se za tím skrývá. Provoz bez stoupání, vlaky tak do 1,5 m délky, modelová rychlost tak 70 km/h (CV 5 = 100).
Než jsem ten komutátor vyčistil, lok. dekodér se strašně hřál, možná tam opravdu tekly skrze uhlíkový prach nějaké zkratové proudy. Teď se hřeje o poznání méně.

Jak zmiňuje Mcx, přesně takhle se to chovalo, jakoby se motor udusil ve vlastních ložiskách (tohle mi dělaly/dělají i čínské motorky v lokomotivách ACME) jen s tím rozdílem, že se někdy i zastavil a pak znovu rozběhnul (nadproudová/teplotní ochrana dekodéru?).
U té 751 se to projevovalo také až při vysokých rychlostech, někde kolem CV 5 = 200, což se prakticky vůbec nepoužívalo.
Přebroušení a vyčištění toho komutátoru však tenhle neduh vyřešilo. Min. rychlost lokomotivy se snížila asi na polovinu při stejném CV2 = 1.
Vypadá to hrubou úvahou na neochotu uhlíků být v řádném kontaktu s tím zrasovaný komutátorem, ale co ho tak sežralo, je mi záhadou.
No, uvidím, jak dlouho to vydrží.
Uhlíky vybrousím. :wink:

Děkuji vám.
mot5.jpg
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod juroH0 » čtv 21 dub, 2022 8:02 pm

Ono nieje uhlík ako uhlík, okrem rozmerov sa delia aj podľa tvrdosti, vodivosti atď. V tomto prípade to spôsobujú nevhodné uhlíky - sú príliš tvrdé a dochádza k poškodeniu komutátora a "presunu" medi z neho do drážky, potom nasleduje iskrenie a opaľovanie. Zas ak by boli príliš mäkké, tak by tam bolo veľa prachu a zanesené drážky, teda opäť problém s iskrením a opaľovaním. Aj keď podľa mňa menší, keďže nedochádza k mechanickému poškodzovaniu komutátora. Vyčistiť sa to dá, ale obrúsený komutátor moc vymeniť nejde. Len odkiaľ vziať niečo mäkšie resp aby to malo tú správnu tvrdosť, to netuším, zatiaľ som to nezháňal.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pavel 152 » čtv 21 dub, 2022 10:12 pm

Vyřazený motorek z vrtačky, vysavače, dynama z auta nebo jiné stejnosměrné el. motorky, Měkkost zkusmo pilníkem. Nejhorší náhradní z čínské vrtačky, měkký z nějakého hodně lamelového el. m. z voj techniky.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » pát 22 dub, 2022 6:42 am

juroH0 píše:V tomto prípade to spôsobujú nevhodné uhlíky - sú príliš tvrdé a dochádza k poškodeniu komutátora....

To ovšem není dobrá vizitka pro ROCO.
Mám tu i motor z lokomotivy, kterou jsem kupoval z druhé ruky (lokomotiva byla evidentně nejetá, zdali tam byl původní motor nebo nějaký vrak, je otázkou), a ten má v komutátoru vyjetý hluboký žlábek.
Až budu mít čas, asi udělám revizi všech motorků a nasdílím fotky.
Asi tak před 30 lety můj otec v nouzi nahradil uhlíky tvrdou tuhou z versatilky. Fungovalo to, ale jestli to bylo bez následků, už si nepamatuju.
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » pát 22 dub, 2022 1:43 pm

Tak ještě přidám videa chování motorku před a po (1 h záběh) přebroušení komutátoru:
Jak je vidět, to "přidření" motorku v tomhle konkrétním případě nemá spojitost s ložisky, ale nastane ve chvíli, kdy to na komutátoru zajiskří.
Před:
https://drive.google.com/file/d/1NYnDRn ... sp=sharing

Po:
https://drive.google.com/file/d/1NWVZLZ ... sp=sharing

Kotva, která se extrémně zahřívala, zůstává chladná.

Všiml jsem si, že šikmost kotvy na motorku ze čmeláka je asi dvojnásobná oproti 751. To je pro mě novinka, měl jsem za to, že to mají všechny motory stejně.
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Mcx » pát 22 dub, 2022 1:57 pm

Pawlik píše:Jak je vidět, to "přidření" motorku v tomhle konkrétním případě nemá spojitost s ložisky, ale nastane ve chvíli, kdy to na komutátoru zajiskří.

A nemůže být vysvětlení jiné? - rotor zavibruje v ložiscích a dojde ke ztrátě kontaktu na komutátoru a proto jiskření, vzhledem k rychlosti otáčení jevy nastávají pro oko pozorovatele ve shodném čase.
K vibracím může přispět i opotřebený komutátor, jeho přebroušením se to může zlepšit, ale ??? je to opravdu jen toto. Já tomu moc ze zkušenosti vlastní s motorky nevěřím. Souvislost tam bude, ale dle mne příčina je opačná - vibrace a komutátor jeho stav je důsledek, čemuž by odpovídalo i u některých případů rychlé opotřebení komutátoru.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pavel 152 » pát 22 dub, 2022 2:17 pm

Já měl nějaké vyřazené kostky Tilligy a tam byl oheň na komutátoru. Po vyčištění drážek a vyhlazení jsem zkusil, dobré. Po zatížení hřídelky prsty oheň znova naskočil.Tak znova očista a napájel jsem kondenzátor a přibrždění prsty a už to bylo bez jiskření. Tak co z toho plyne? Jednoznačně filtrovat. Nebo jiná dedukce, protože je to u vás na digitálu, tak přetížení motoru v převodech, možná slabý přítlak kartáčků(uhlíků) Pak ještě to PWM může být špatné.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » pát 22 dub, 2022 3:09 pm

Mcx píše:A nemůže být vysvětlení jiné? - rotor zavibruje v ložiscích a dojde ke ztrátě kontaktu na komutátoru a proto jiskření, vzhledem k rychlosti otáčení jevy nastávají pro oko pozorovatele ve shodném čase.
K vibracím může přispět i opotřebený komutátor, jeho přebroušením se to může zlepšit, ale ??? je to opravdu jen toto. Já tomu moc ze zkušenosti vlastní s motorky nevěřím. Souvislost tam bude, ale dle mne příčina je opačná - vibrace a komutátor jeho stav je důsledek, čemuž by odpovídalo i u některých případů rychlé opotřebení komutátoru.


Asi by to mohlo být i takto obráceně.
Čili vibrace okem a uchem nepostřehnutelné, které postupně ničí komutátor tam jsou stále - video "Po".
Na videu "Před" ovšem to strašné chování určitě souvisí již se zničeným komutátorem.
Uvidím, jak dlouho to vydrží.

Pavel 152: Vyzkoušet to pod zatížením mě jako neelektrikáře nenapadlo, ačkoliv jsem o reakci kotvy na mag. pole a komutaci slyšel. Škoda, že se mi tu běžně kondenzátory neválí. Na desce lokomotivy ten kondenzátor však většinou bývá. Nebo se mýlím?
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pavel 152 » pát 22 dub, 2022 5:53 pm

V analogu vždy bývá, postaru na motorku, po novu na analogové propojce, někteří to poslední dobou šidí a vynechávají ho, V digitálu to nevím jak to odrušují, holt v počítačové technice se s odrušením a tudíž jiskřením asi nepočítá, nová doba přeskočila základy el. techniky i zaběhlou praxi.

Dovedu si představit poradu v konstrukci dekodérů- ten kondík ruší zpětnou vazbu, proč to nepravidelně cuká? A když jej odstraníš? Necuká. No tak ho tam nedávej, když to neumíš jinak naprogramovat.

Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » čtv 28 pro, 2023 9:34 pm

Jedna ROCO mrtvola z lok. ř 372. Má naběháno tak 1 hodinu.
https://drive.google.com/file/d/1XMGGlL ... drive_link
Naposledy upravil Pawlik dne pát 29 pro, 2023 5:51 am, celkově upraveno 1
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod marian_r » čtv 28 pro, 2023 10:20 pm

Môžeš ho pitvať? Vyzerá ako Mbuchi 100... V mikroservách je motorček čo nemá uhlíky, ale tenké drôtiky opreté bokom o komutátor, to tiež vydrží asi hodinu.
marian_r
 
Příspěvky: 181
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Pawlik » pát 29 pro, 2023 5:43 am

Bohužel, ještě je v záruce.
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: ELEKTROMOTORY-(H0)-A přece se točí

Příspěvekod Aleson » pát 29 pro, 2023 9:17 am

Zajímalo by mě, co přesně je to za motor. Nemá na sobě nějaké nápisy, uvedený typ, logo vylisované v plastu...? Kdyby ano, můžeš sem prosím dát foto?
Aleson
 
Příspěvky: 389
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: nebel a 21 návštevníků