V téměř posledním dílu tohoto "motorového" seriálu se budu zabývat motorem Roco (používaným i v současných lokomotivách tohoto výrobce) a motorem MTB o jehož výrobci mi bohužel není nic známo.
V levé části obrázku je starší (používaný) poměrně mohutný
PĚTIPÓLOVÝ motor ROCO konkrétně ze starší lokomotivy
BR132 (ještě se žárovkovým osvětlením). V současně prodávaných lokomotivách této řady jsou ovšem podle listu náhradních dílů konstrukčně zcela shodné motory. Motor jsem nerozdělával (opět z důvodu možnosti ulomení zajišťovacích plíšků čela), ale i tak lze o něm říci toto: Velká a přesná kovová ložiska, plastový kryt přesně vylisovaný ze solidního materiálu, zajímavým způsobem řešené, snadno vyjímatelné držáky uhlíků, kvalitní komutátor s přesnými a celkem úzkými mezerami mezi komutátorovými plechy, který ani po dlóóóuhém provozu nejeví známky opotřebení. Dva samostatné silné magnety a nevídaná věc - šikmá lakovaná kotva. Jak jsem se dočetl, šikmé drážkování rotoru zlepšuje rovnoměrnost točivého momentu motoru. Motor má tichý chod, velký výkon,výborné chodové vlastnosti už od nízkých napětí, díky velkým otvorům v plášti dobré chlazení (pokud otvory nejsou zakryty)... rozhodně bych ho zařadil mezi to nejlepší,co jsem zde uvedl. O ceně tohoto motoru nic nevím (z ceny náhradního dílu Roco nelze nic vyvozovat), ale současná cena "Ludmily" či " Ragulina" na stránkách Roco je 99Eur=ca 2700,-Kč
V pravé části obrázku je motor MTB, používaný zřejmě ve všech modelech velikosti H0 (nevím to jistě, kdyžtak mě opravte). Motor je (jak známo) pouze 3-pólový. Nemám už žádný tento motor u sebe a bohužel jsem si ho nezměřil, takže na fotce chybí rozměry a fotodokumentace není kompletní (chybí záběr komutátoru). Popíšu tedy jen zjevné vlastnosti a to, co si pamatuji. Motor je opatřen 2-ma plastovými čely, která mají velmi nízké osazení zapadající do plechového pláště motoru, který nemá žádné zajišťovací plíšky k udržení čel ve správné poloze. Přední čelo (s kartáči) je vybaveno 2ma diagonálními plastovými kolíčky, které trochu zlepšují usazení předního krytu v plášti motoru (a možná současně vymezují vzdálenost magnetů od čela motoru), ale ani to není dokonalé. Čela prostě v plášti motoru špatně drží. Ložiska v čelech jsou kovová , ale ze zcela jiného materiálu než u jiných motorů. Konkrétně u tohoto kusu byla ložiska tak těsná, že to vedlo (zřejmě po zahřátí) až k zadření motoru. Ložiska jsou v čelech uložena jaksi pružně (v nějakém snad silikonovém pouzdře) a zafixována (asi) proti pohybu v ose rotoru plastovou zaoblenou destičkou s otvorem (viz foto). Omlouvám se, popisuji to dost neobratně, protože jsem se s ničím takovým ještě nesetkal a příliš nechápu účel či funkci takového uložení. Magnety jsou 2 samostatné, rozumně silné, mezera mezi rotorem a statorem je velká. Rotor je dostatečně dlouhý a rotorové plechy jsou přesně složené. Komutátor je na vnějším konci opatřen zvýšeným okrajem zamezujícím pronikání oleje z přilehlého ložiska. To je současně výhoda i nevýhoda. Motor nemá totiž ani uhlíky, ani vyjímatelné sběrací plíšky, ale v předním čele napevno uchycené plechové "hřebínky", které se při pokusu o rozebrání motoru zachytí právě o zvýšené čelo komutátoru a zdeformují se. Jistě, dá se namítnout, že motor není důvod rozdělávat, nebo že po odejmutí zadního čela se dá vytlačit rotor ven i s předním čelem včetně sběracích plíšků usazených v komutátoru ... Jenže to by platilo v případě, že by byl motor vyroben přesně a z kvalitních materiálů. Pak by ho opravdu nebylo potřeba rozdělávat a dokonce by možná nevadilo ani 3-pólové provedení. Bohužel tomu tak není o čemž svědčí nejen špatně usazená a upevněná čela motoru, ale i sběrací plíšky znatelně opotřebované (mechanicky probroušené komutátorem po ca jedné hodině provozu -viz dolní zvětšený záběr se šipkou). V tomto případě se zkrátka jedná o motor na podobné technické (a jistě také cenové) úrovni, jako dříve uvedený malý motor Mabuchi s plechovými nevyjímatelnými sběracími plíšky typu "použij a zahoď" v mém 3. příspěvku. Životnost tohoto motoru bych odhadoval na ca na 10-15 hodin. Až se sběrné plíšky probrousí, motor přestane pracovat a jeho oprava nebude prakticky možná.
Na konec bych jen pro zajímavost uvedl motor, který jsem našel ani ne po hodině hledání na Aliexpresu.
- 5pol-Aliexpres.jpg (97.25 KiB) Zobrazeno 14591 krát
Podle popisu má motor dobré rozměry ( o něco menší jako Roco ), oboustranně vyvedený hřídel o průměru 2mm,
je PĚTIPÓLOVÝ
a vybavený uhlíky. Kusová cena 2,6 USD = ca 68,-Kč
Jaká by asi byla cena pro 1000ks
Několik jsem si jich objednal. Až dorazí (pokud dorazí), jeden motor rozeberu a nafotím.