8) Obsluha CS_Central StationPůvodně jsem chtěl napsat místo slova obsluha – programování, ale nejsem si jist, zda na to mám plné vědomosti. Tak jako vždy uvádím spíše obecné zkušenosti pro laiky nežli popis pro odborníky.
Central Station, v současnosti se jedná o „Marklin 60216 Central Station 3 plus“ a „Marklin 20226 Central Station 3“.
Z „pluska“ lze udělat Slava a k němu připojit Mastera (tzn. k 60216 připojíte 20226) a navíc se k plusku dá připojit napřímo Link s88 (konektor zespodu). To je jediný rozdíl těchto dvou stanic.
Na obrázku převzatého z manuálu je zachyceno ostatní základní rozvržení hardwaru a některé možné kombinace jeho zapojení.
K přímému použití Vám však stačí jakákoli CS, některý z příslušných zdrojů (3A, 5A) a napájecí kabel, respektive dva kabely (druhý pro programovací kolej). Pokud je pro někoho 5A málo musí rozdělit (galvanicky) trať a připojit Booster (nebo CS Slave) s dalším zdrojem (3A, 5A)
Samostatný operační systém pracuje na Linuxu a z mého pohledu pracuje velmi dobře. Občasné aktualizace (z mého pohledu pro běžné používání nepotřebné) probíhají po připojení (kabelem) k internetu automaticky na základě pokynu obsluhy (připravená aktualizace se zobrazí u příslušné ikonky daného zařízení). CS zobrazuje všechny případně připojená zařízení včetně jejich aktualizací.
Základní nastavení CS je pro všechny digitální systémy a to v pořadí mfx a poté DCC. To znamená, že pokud dekodér podporuje mfx a DCC automaticky se provede registrace pod mfx. Toto se dá v základním nastavení přepnout/vypnout a železnici provozovat například jen s DCC systémem (samozdřejmě přijdeme o výhody mfx např. Plug & Play a další). Dekodéry (mašiny) se pak připojují ručně na programovací koleji. Všechny mašiny s mfx pracují s DCC, ale zdaleka ne všechny dekodéry mají mfx. Při zapnutém mfx a DCC nelze na CS upřednosnit připojení k DCC, toto se musí nastavit u dekodéru samotného.
Píši samozřejmě, ale nelíbí se mi to, dekodér se základem mfx (Marklin) pod DCC není 100% a dekodéry DCC s mfx (Piko, Roco) nejsou také, až tak košer, jak se říká

.
To však není záležitost systému CS, ale nastavení samotných dekodérů.vložena malá poznámka ze sousední diskuze: Marklin Central Station opravdu používá souběžně všechny tři systémy mfx, DCC a MM. cca polovinu mašin mám na mfx a zbytek v DCC najednou v provozu. Výrobce doporučuje nepoužívaný systém vypnout, ale zatím jsem se k tomu nedostal

. Preferovaný systém se dá nastavit jak v CS tak i v samotném dekodéru (samozdřejmě za podmínky, že dekodér tyto systémy umí)
A) V základě systém poskytuje maximálně přehledně a rozděleně seznam dekodérů „na trati“ i „pod tratí“ (myšleno tím ovládání výhybek - výměn, semaforů apod.) včetně jejich podrobného nastavení a tak dále. Tato oblast je opravdu ale pro znalce a umožňuje další a další nastavení a také - no rozjebání je to pravé slovo

.
B) Systém umožňuje grafické vytvoření „modelu“ kolejiště a vyznačení jednotlivých výměn, semaforů, kontrolních bodů atd. s vyznačením jejich „stavu“.
C) Připojení pomocí WLAN-Routeru k PC a dalším komponentům (mobilu atd.), jejich vzájemnému propojení a synchronizaci, tak že můžete například vidět traťový model na velkém monitoru či televizi a ovládat lokomotivu mobilem apod.
Další vychytávkou jsou tak zvané „UDÁLOSTI“. V podstatě se jedná o softwarové propojení A)+B) a jejich možné programování/ spuštění a skončení a další. Pomocí těchto událostí automaticky rozjedete mašinu včetně všech možností (zvuk, světlo, rychlost) a ovládáte ji v čase a pomocí kontrolních bodu i v prostoru. No a při kombinaci těchto vlastností docílíte automatického provozu všech dostupných komponentů na trati.
Po třech letech stavění trati a vlaků, dvou letech drátování a snažení se „programovat“ se mi během 44 minut představí všech 51 mašin a vlaků umístěných na kolejišti, někdy i s příslušným staničním hlášením. V jednom okamžiku se mi pohybuje až šest souprav. Za tím vším však tuším ještě další a další možnosti, které software CS umožňuje prostřednictvím událostí (nahodilé - plánované - nepravidelné spuštění a další a další). Někdy mám pocit, že na jednoho je to mnoho a závidím skupinám, kdy jeden se věnuje modelaření a stavění tratě, další obsluze a údržbě vozidel a třetí programování včetně obsluhy hardwaru a softwaru…
