Stránka 4 z 9

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2020 6:04 am
od Michal Šuhajda
Je to kniha o severočeské transverzálce Lovosice - Liberec. A je tam kresba s T499.0010 v unifikovaném nátěru. Veze rychlík z NDR na dvoukolejné trati v Jitravském sedle.

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2020 6:08 am
od Brejla
Petr S. píše:Hele vy odborníci , komu budou vadit odstíny barev a nástřik , tak ať si postaví T499.0003 a vyšší čísla - viz kniha od Zdeňka Šindlauera …. ( už jsem zapomněl jaká , ale to není důležité ) . Je tam krásná malůvka na dvojkolejce někde pod Ještědem . :lol:


Už nejsi originální. V TT tě už výrobce předběhl tou červenou parodií na téma Kyklop.

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2020 10:12 am
od Trixt
Brejla píše: V TT tě už výrobce předběhl tou červenou parodií na téma Kyklop.

Proč parodií, jen se pokusili v modelu zrealizovat to, co se ve skutečném životě nepodařilo. Osobně si myslím, že i tento model si našel svůj okruh zájemců. ;)

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2020 4:40 pm
od Michal Dalecký
Třetina první várky T499 se předvádí na severní točně ve vrškách. Provedena zběžná kontrola kvality a vše prozatím ok.

20200712_182708.jpg

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2020 5:08 pm
od Brejla
Michal Dalecký píše:Třetina první várky T499 se předvádí na severní točně ve vrškách. Provedena zběžná kontrola kvality a vše prozatím ok.

20200712_182708.jpg


Škoda, že jsme se takového pohledu nedočkali v reálu. Mocní bohužel rozhodli jinak.
Ale i tyhle miniatury vypadají impozantně.

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2020 7:31 pm
od Pepek
Brejla: stejně by je ČD v nechaly hnít nebo rozřezaly do huti ..

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2020 7:35 pm
od hummus
Brejla píše:Škoda, že jsme se takového pohledu nedočkali v reálu. Mocní bohužel rozhodli jinak.
Ale i tyhle miniatury vypadají impozantně.

Pro tyto lokomotivy u ČSD při postupující elektrizaci hlavních tratí v podstatě neexistovalo využití...

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: ned 12 črc, 2020 9:34 pm
od Vážňas
Těch průserů bylo u kyklopů několik:

1) Těžké zpoždění vývoje - v době výroby prototypů měla být ve výrobě série

2) Překročení váhy - ČSD dalo váhový limit 19,5 tuny na nápravu, celkově tedy cca 78 tun. Kyklop má 21,3 tuny na nápravu, celkově 85,3 tuny. Na žádost Federálního ministerstva dopravy o upravení konstrukce na požadovaný váhový limit ČKD odpovědělo, že pod 20,5 tuny/nápravu se nedostanou...

3) Tragická nespolehlivost - ČKD osadilo do kyklopa spoustu nikdy nevyzkoušených technických novinek, jež předběhly dobu a bohužel i schopnosti ČKD. Odladit všechny tyto prvky do alespoň nějaké spolehlivosti + zapracovat do konstrukce požadavky a úpravy tak, aby bylo vyhověno váhové podmínce, by podle zprávy ČKD trvalo až do roku 1979, což si ministerstvo nemohlo dovolit...

Výsledkem bylo, že na řadu přišla mnohokrát diskutovaná varianta elektricky topícího brejlovce, jehož konstrukce by byla mnohem snazší a hlavně rychlejší, navíc s vidinou možnosti pozdějšího provozu na méně významných neelektrifikovaných tratích, kam by těžký kyklop nemohl. ČKD tedy dostalo úkol zanechat vývoje kyklopů a pustit se do dnešních čtyřkových brejlovců.

FMD a vláda ČSSR si navíc po prvním ropném šoku uvědomila, že cesta elektrifikace bude stabilnější a výhodnější než "americká" (hlavní tíha vozby na nezávislé trakci) a rozjelo další kampaň elektrifikace, mimo jiné i těch tratí, kam byly kyklopové určeni.

Rozhodnutí o opuštění této cesty je tedy nanejvýš logické. Nikdo nechtěl opakovat chybu výroby lokomotiv poslední III. generace (477.0; 498.1; takové množství 556.0), kdy se velké množství těchto strojů po cca 15 letech od vyrobení začalo posílat do šrotu bez řádné amortizace, protože je nebylo jak využít. Kyklopové by dopadly stejně, dokonce i nejspíš dřív než za 15 let...

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2020 4:40 am
od Michal Dalecký
A nebyla taky jedna z věcí nákup Sergejů z Ruska?

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2020 5:32 am
od zaplef
Michal Dalecký píše:A nebyla taky jedna z věcí nákup Sergejů z Ruska?

Doporučuji si přečíst článek ve Světě Železnic č. 30 (snad se nepletu), kde jsou popsány důvody nevýroby Kyklopů. V tomto čísle je i článek Pomerančové mýty, kde je opravdu souvislost s nákupem sergejů. Oba články jsou velice zajímavé.

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2020 5:37 am
od Kulsud
Dobrá debata. Mě překvapil zdejší zájem o Kyklopa. Můj předpoklad byl, že o lokomotivu, která se spíš nepovedla a její zjevení na tratích bylo spíš raritou trvající pár let, nebude takový zájem. Takhle to vnímám já. A jak je vidět podle diskuse, tak můj názor byl zcela mimo.

Model jsem viděl. Lokomotivu v oku nemám, takže tvary nehodnotím. Povrchová úprava opravdu povedená. Tam palec nahoru. Je tedy pravda, že nástřik řeší pro MTB více dodavatelů?

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2020 8:22 am
od Stanin
Kulsud píše:Model jsem viděl. Lokomotivu v oku nemám, takže tvary nehodnotím. Povrchová úprava opravdu povedená. Tam palec nahoru. Je tedy pravda, že nástřik řeší pro MTB více dodavatelů?

Je to tak. Nevím, kolik těch dodavatelů je, ale jedním z nich je Tech Image.

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2020 8:39 am
od Kulsud
Stanin píše:
Kulsud píše:Model jsem viděl. Lokomotivu v oku nemám, takže tvary nehodnotím. Povrchová úprava opravdu povedená. Tam palec nahoru. Je tedy pravda, že nástřik řeší pro MTB více dodavatelů?

Je to tak. Nevím, kolik těch dodavatelů je, ale jedním z nich je Tech Image.


Protože jinak si nedovedu ty výkyvy vysvětlit. Nechce se mi věřit, že by stále existovaly pondělní a páteční kusy :D

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2020 1:47 pm
od A2C
Nechcem byť rýpal, ale všimol som si prvého malého nedostatku na Kyklopovi okrem teda toho strieborno orámovaného reflektora a dajme tomu čelných okien trošku dajme tomu nevyleštených.
Ale prvý nedostatok ktorý som si všimol až teraz po prehliadke môjho starého Kyklopa od IS model ktorého som si nafotil pred predajom, chýbajú mi na čelách dierky pre stierače. Zajtra dúfam že model bude u mňa doma a tak si ho pozriem oveľa lepšie. Nič to ale nemení na fakte že zatiaľ najlepší model od MTB a prvý ktorý bude od zajtra zdobiť moju zbierku.
Dúfam že čoskoro sa dočkáme v tejto kvalite v H0 aj Pomarančov a E499.0
Prípadne ak si trúfa tak v takejto kvalite by sa mi páčila aj T444.0 klasická aj Kalcit. TL659.0... T334.0 by tiež nebola od veci.
Rozhodne ale vítam nastavenú kvalitu T499.0 a poprosím ju aspoň udržať pri nasledujúcich modeloch.

IS model T499.0
https://a2c.rajce.idnes.cz/IS_model_T499.0002/

Re: T499.0 od MTB Model v H0

PříspěvekNapsal: pon 13 črc, 2020 11:11 pm
od Aleson
Od poklopu ku poklopu Kyklop kouli koulí, od poklopu ku poklopu Kyklop kouli koulí ...... :D
Nevím, jestli někoho následující řádky zaujmou, ale na lokomotivu T499.0 jsem se dlouho těšil a doufal jsem, že model bude stát za to. A v tomto případě mě výrobce velice, velice potěšil. Myslím si, že to je nejlepší model, který MTB vyrobilo, a proto si neodpustím jeho zhodnocení mým pohledem, zaměřeným tentokrát hlavně na povrchovou úpravu a barevné provedení - které je- VÝBORNÉ :!:

Pár obecných informací úvodem, kterými asi nemá smysl se dlouze zabývat : Lokomotiva je dostatečně těžká, osvětlení je řešeno (bohužel) jako vždy bez přepážek mezi světly, jízda je tichá a vcelku klidná, rozhraní PLUX22 ..... Tvarovou věrnost jsem neproměřoval, Kyklop podle mě vypadá, jak vypadat má a desetinové odchylky a určitá nutná zjednodušení moc neřeším.

Co se týče informací o vzhledu lokomotivy, čerpal jsem z této publikace, která je doufám dostatečně odborná i přesná :

T499_0_kniha_u.jpg
T499_0_kniha_u.jpg (176.77 KiB) Zobrazeno 3673 krát


Tady je několik záběrů modelu focených na denním světle za slunečného počasí, včetně pojezdu se sejmutou kastlí. Tam mě zaujala poměrně velká prohlubeň pro kulatý reproduktor s ozvučnicí. V některém příspěvku výše jsem četl stížnost na nekvalitně osazená madla na střeše (mohlo jít o nějaký nepovedený kus) - mně se zdá vše v pořádku. Měl jsem v ruce několik lokomotiv a všechny vypadaly dobře.

T499_0_sestava1_u.jpg


Skříň lokomotivy byla z výroby nastříkána barvami Modř návěstní ČSN 4550 a Žluť chromová střední ČSN 6200. Je celkem logické, že ČKD použilo právě tyto odstíny modré a žluté, protože stejný odstín modré byl "předepsán" u ČSD pro dvousystémové elektrické lokomotivy výnosem FMD a stejný odstín žluté byl pak používán k nástřiku výstražných žlutých pruhů na lokomotivách. (Jsem přesvědčený, že stejnými odstíny byly v ČKD lakovány i "vlečkové" stroje T448.0 - jejichž výroby v tomto barevném provedení bych se rád dočkal :| ). Dostupnost a výběr barev byl v dobách plánovaného hospodářstí omezený, tak proč nepoužít barvy, které už v lokomotivce "tekly proudem" .... :idea:

U barevného provedení bych se ještě rád na chvilku zastavil. Někde tady zaznělo, že lokomotivy byly zřejmě z výroby světlejší... Tak tedy ne, téměř jistě nebyly. Zapomeňte na různé staré vybledlé fotografie,na barevné filmy nevalné kvality s nejasnou expozicí a nejasným vyvolávácím procesem. Ze zkušeností se vzhledem lokomotiv ES499.0 byla speciálně modrá barva velmi nestálá a náchylná ke zvětrávání a blednutí vlivem povětrnosti, kyselých dešťů a UV záření. Proto už po pár letech provozu vypadaly "modré" lokomotivy takto vybledle.

Na následujícím snímku jsou odstíny příslušných barev ČSN vykopírovány ze vzorníků dostupných na internetu (bez barevných úprav ,to je ale samozřejmě poměrně nepřesné, protože zobrazení závisí na nastavení každého monitoru a není jak přímo porovnat tyto odstíny s modelem ). Ve výše uvedené knize je napsáno, že v pozdější době byly lokomotivy T499.0 přelakovány velmi podobnými odstíny RAL a to RAL 5010 Enziánová modrá a RAL 1003 Žluť signální střední. Tady už je porovnání barev daleko snazsší a přesnější, protože mám k dispozici profesionální vzorník RAL. Jeho přímé porovnání s modelem ukazuje, že barvy na modelu jsou téměř přesné (Jiná otázka je - už jsem tady o tom někdy psal, že stejný odstín barvy na malé ploše působí jinak, než na ploše velké, takže možná by odstíny na modelu mohly být nepatrně světlejší ....)

T499_0_barvy_u.jpg

Model je nastříkán výborně kryjícími hedvábně matnými barvami, přechody jsou ostré a odstíny téměř přesné. Prakticky bez prachu a chloupků.... Prostě paráda 8)

Nevím, jestli měl výrobce na mysli nějaké konkrétní období "života" lokomotivy, ale určité pochyby mám o tom, jestli by "kšilt" nad čelem lokomotivy neměl být modrý i zespodu a madla pod okny by neměla být modrá. V knize (a na stránkách prototypy.cz) je vidět na ČB snímku ve výrobní hale T499.0001, která má kšilt i madla zjevně žlutá. Ale na snímcích T499.0002 ze srpna 1975 to vypadá, že 2. prototyp má kšilt zespodu modrý a madla také ....