498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod skalamep » úte 16 dub, 2024 11:50 am

Na tomto barevném výřezu továrního snímku 498.101 nejsou boční části střechy budky lokomotivy bílé, ale stříbrné nebo šedostříbrn3 (hliníkově), viz nedávná knižní monografie 498.1. Jak mi i autor sám sdělil, mnohé se v době publikování starších textů nevědělo, tak pozor na to. Našli se i nějaké služební písemnosti, atd... Podobně proužek na boku nebyl bílý ale též stříbrný (stříbrošedý, hliníkový). Pro porovnání bílé byly např.číslice na tabulce tendru (na foto je ale tendr jen naaranžovaný a pravděpodobně od jiné lokomotivy), existuje i další barevné foto, kde je na tocně lokomotiva rozpřažená a je vidět do kuchyně. Existují celé sady barevných "továrních" snímků od lokomotiv 101,104 a 115. Např. 104čka měla pravděpodobně zlaté nebo spíše okrově (krémové) linkování, přitom neměla pruh na boku tendru. Lokomotiva 498.115 měla linkování červené. Nelze vyloučit, že se nemohlo stát, že některá z lokomotiv bílou barvu na střeše měla, ale bylo to z důvodu nedostatku pigmentů, jde o období, kdy byly výpadky dodávek všeho možného a je doložené, že s lakováním lokomotiv byly problémy. Stříbrné (hliníkově) tedy nikoliv bílé, pravděpodobně byly i linky a střecha na rudém ďáblu. V literatuře se okolo zbarvení neustále po dlouhá desetiletí dokola opisují omyly (nebo výjimky). Podobně je to s dohady o černé barvě kol 464.201, přitom existuje celá kolekce barevných fotografií této rosničky z jízdních zkoušek. kde je jasně vidět že byla kola krásně červená (to již platil předpis o červených kolech). Podobně pravděpodobně nikdy nebyly světle modří nulkoví albatrosy ( vzhled 022 jak ji známe v muzejní éře je podle mých dosavadních poznatků fatální omyl, zatím nemám jedinou informací, která by takový světle modrý nátěr na jakékoliv 498.0 dokládala, asi si to někdo kdysi spletl s papoušky, kteří byly opravdu světlounce blankytně modří, dokonce 498.022 krátkou dobu při znovuoživení takový světlounký nátěr měla, asi pak někdo řekl, že má být tmavší, jenže už nikdo neodhadnul o kolik, tmavší, lokomotiva tedy ztmavnula zcela nedostatečně, snad to konečně při ohlášené opravě napraví a dostane nějaký historicky věrný barevný kabát). Nulkové albatrosy asi byly opět tmavě švestkově modří (možná až snad na nějakou zatím nijak nedoloženou výjimku). Je snad šance, že se v souvislosti s opravou 498.022tky někde mezi železem a plechem původní modrá barva najde, jako na Slovensku u zeleného antona, kdy se barva našla. Je nutno, kde to lze, vycházet z fotografií, ideálně konkrétních strojů. Interpretace barevných snímků z té doby je ale velmi náročná a odstín barvy určit spolehlivě nelze mnohdy ani po nelineární počítačové korekci. Určit, co bylo "nějak" červené, modré, zelené... však zpravidla lze celkem spolehlivě.To, co se píše v literatuře je mnohdy velmi zavádějící a četnost není relevantní, neboť se velmi často nekriticky opisovalo, i s chybami. Je třeba se opírat jen o informace a písemnosti mající charakter pramene, sekundární literatura je jako podklad pro model zcela nespolehlivá, pokud prameny důsledně necituje.
Naposledy upravil skalamep dne úte 16 dub, 2024 7:19 pm, celkově upraveno 4
skalamep
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát 20 bře, 2015 11:48 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod cer.t » úte 16 dub, 2024 2:03 pm

A jeste jeden namet do diskuze je barva kol a ramu lokomotivy, popr. tendru. V textech se ruzne uvadi cervena ale i cervenohneda. Jak tomu je?
A vubec, urcite v te dobe uz byly odstiny barev dle CSN, tak zda ma nekdo povedomi, jake to byly?
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod skalamep » úte 16 dub, 2024 7:54 pm

Pokud se budeme bavit o tom barevném výřezu, na kterém je 498.101 na točně Škodovky, tak tam měla kola i rám stejný
odstín, řekněme "červenočervenohnědý" nebo takový tlumeně červený. Odhadnout odstín si netroufám, ale můj názor je, že by to mohla být např. klasická rumělka, ale opravdu těžko odhadovat. Celkem se mi libí barvy, jaké Trix použil, jen je bohužel pro 104 v tovární podobě potřeba dost náročných úprav, smýt pruh na tendru a na lokomotivě nanést hliníkově stříbrnošedou, olemovat tenkými okrovými nebo zlatými linkami a upravit střechu, která má být v temeni skutečně modrá snad i u 104, potvrzené to ale nemám. Vypadá to, že šetřili tou hliníkovou barvou, asi nebyl k sehnání pigment, možná některé lokomotivy musely mít střechu pro nedostatek natřenou jinak. Udělat z Trixie 101cku je snadnější, v podstatě je třeba smýt moderní číslo na budce a změnit číslici v čísle lokomotivy na tendru a na průsvitce reflektoru. Nejhorší je asi trefit odstín střechy, naštěstí to lze schovat celkem nenápadně patinou. Snad se továrního verze lokomotivy 101 v modelu dočkáme, skoro si myslím, že někdo dal Trixu správné autentické podklady, protože aktuální muzejní 104ka má tu červenou a modrou trochu jinou, nejspíš podle RAL, což je stupnice sice moderní, leč až na výjimky nepoužitelná a ptát se po ekvivalentu v RAL je hloupost ( až na výjimky). Ostatně touto dobou probíhá v České Lípě oprava 498.112, tam by mohli původní modrou a snad i tu červenou někde také najít. Tenkrát to při opravách sotva mohli tak důkladně očistit, aby nikde nic nezbylo v nějaké spáře.

Se vzorníky je problém, že jsem žádný dobový slušně v temnu skladovaný vzorník neviděl. Běžně dostupné vzorníky na internetu jsou nespolehlivé, vycházet zu fyzických profesionálních vzorníků,. Vzorníky na internetu jen hrubě informativní, model podle nich nabarvit by nešlo, i kdybych číslo ČSN uvedl (navíc je pro lokomotivy ČSN podle všeho irelevantní, viz dále). U těch internetových vzorníků velký pozor na nastavení monitoru. Ale i pokud by monitor byl náhodou barevně zkalibrovaný, jde o jiný barevný systém (viz problémy převodu např. RGB na CMYK). Ze základních barevných světel (monitor) nelze vždy namíchat zcela to samé, jako je světlo odražené od barveného povrchu. U tištěné literatury pozor na to, že s barvami nejspíš dost pohnul i grafik. S barevnými odstíny na modelu je to ještě složitější, jelikož vnímání barev je závislé i na velikosti sledované plochy. Je tedy nutno pracovat s citem a je třeba tréning. Nezapomínat na základní principy estetiky ( které se i tenkrát snažili ctít, pokud je materiální nouze nedonutila..), pro vědátory uvedu např Oswaldův barevný kruh pro volbu kombinace barev, atp. Aby to nebylo tak jednoduché, tak je třeba mít na paměti, že se lišily i jednotlivé výrobní šarže téhož odstínu. Ještě si pamatuji, jak prodavačka pečlivě kontrolovala, pokud člověk bral dvě plechovky...A v neposlední řadě je třeba si uvědomit, jakému prostředí byly ty nátěry podrobovány. Kombinace vlivů ostrého slunce, horkých sazí, čištění směsí nafty. Odstíny velmi opravdu velmi rychle tmavnuly, s tím výrobním odstínem sotva dojela ta lokomotiva z továrny do Prahy... Rozhodně doporučuji volit estetickou kombinaci odstínů, a odstínů malinko měkčích, než známe ze současných RAL stupnic, ty současné barvy jsou mnohdy takové moc ostře barevné.

Pokud by někdo toužil po vzorníku na naše lokomotivy, tak v objednávkách lokomotiv se nevyskytuje ČSN, ale byly ministerstvem objednávány nátěry podle vzorníku firmy Temperol !!! Platí to minimálně i pro první elektrické lokomotivy, nakonec asi není úplně vyloučené, že modré bobiny měly tentýž švestkově modrý nátěr jako albatrosy (osobně si myslím, že to přesně takto bylo). Pokud by o něm někdo věděl, máme vyhráno a prosím o info, kde by bylo možno si ho prohlédnout. Pokud by někdo měl dobrý kontakt do fy Barvy a laky Hostivař, tak možná ty vzorníky Temperolu dodnes opatrují. Mne tam odbyly s tím, že mi žádné vzorníky nemohou dát(což chápu, ani jsem o ně nežádal) a na dotaz o nahlédnutí už nereagovali.
Naposledy upravil skalamep dne pát 26 dub, 2024 12:55 am, celkově upraveno 1
skalamep
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát 20 bře, 2015 11:48 pm

Re: 498.104 ČSD v H0 TRIX/MÄRKLIN

Příspěvekod Mcx » pát 19 dub, 2024 2:22 pm

skalamep píše:Pokud by někdo toužil po vzorníku na naše lokomotivy, tak v objednavkách lokomotiv se nevyskytuje ČSN, ale byl ministerstvem objednánavány nátěry podle vzorníku firmy Temperol !!!

Ale to je naprosto pochopitelné, odstíny ČSN jsou mladšího data. Odkaz na vzorník Temperol se používal i před válkou. V roce 1950 k prvním vozům Sa existuje vzorek odstínu bez udání - čísla, názvu..., k prvním vozům Ds jsou odstíny uvedeny v RAL.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 návštevníků