K Lp vozům - dodány jako " bílé", některé vozy šly poprvé do dílen až na přelomu 1966/67, takže od dodání vydržely v bílém provedení bez zásahu dílen do laku až do UIC čísla. S tím souvisí i otazník, zda se na ně vůbec dostalo číslo 2-17xxx či 2-18xxx, já bych spíše řekl, že na mnohé ne. Navíc i u Lp byly mezi sériemi i konstrukční rozdíly - některé markantní viz střecha a prolisy a výkresy jsou jen k něčemu... a jedno je skoro jisté další se v Česku nenajdou
K L vozům - o výkres lze se opírat pouze u vozů 517200 až 299, půlka s topením a půlka bez, výkres popisu + nátěru k předchozím vozům není ! A nyní do ruky kostku a je možné si hodit 1-3 šedá 4-6 bílá, některé vozy obdržely v Nymburce kompletní nový nátěr skříně ... a byl opravdu bílý/šedá střecha, nebo to bylo jinak.
Smiřme se s tím, že některé věci můžeme pouze odhadovat.
Jinak stejně jak Lp šly do dílen různě - zajímavá je ta fotka vozu 517108 - bohužel je při dělení slovenský, tak se asi karta nikdy nedohledá, ale evidentně původní lak + oprava + nátěr střechy - zde bych se hádal, že púvodně byl vůz bílý a ne šedý. A ty opravy + střecha ... co to je? není to třeba pokus s latexovým nátěrem - hodně se s tím experimentoval v tom období okolo roku 1965, no a bílý latex + prach... a můžeme mít výsledek který je na fotce.
Stejně zajímavá je fotografie Lp 21 54 815 0493-8
Vůz po revizi v Trnavě - jak se povedlo tam zachovat reklamní popisy a není poznat nátěr, které zakryly staré popisy a kde přišly nové popisy, to tu skříň někdo tak dokonale umyl, nové reklamní popisy to nejsou, zaprvé by je Trnava nesvedla a pak jsou evidentně staré, skoro umyté.... no a teď babo mudruj
Takže čím víc se toho ví, tím víc se ví, že se mnoho věcí neví
