Modely H0 od Albert Model

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod cer.t » úte 15 zář, 2020 6:21 pm

Tak abychom s barvami neusnuli na vavřínech, tak zase něco do pranice :)
1) výrobní Rah 1966 - šedá, dle TP na základ dva nátěry RAL7005, což by asi mělo být trochu tmavší dle dnešních vzorkovníků nebo se šedá 7005 zrovna nepovedla ;), takže nejen Ra1965 ale i Rah 1966 dodány v šedé, tedy pravděpodobně až Ra 1970 dodávány khaki
2) v 80.letech Ra 1965 + T54 + Rah 11.sk + R 240hl - vše z jednoho dne a jedním filmem, stejné barvy, jaké? ;), no ale ani ta vojenská technika nebyla vždy khaki dle vzorníku ČSN, někdy byla více či méně zelená, žluté kopule na Raj byly od krémové, přes šedé a hráškově zelené až po oranžové, prostě co bylo to bylo, hlavně v 70.letech... tak asi jako dnes, když žlutá pro Regiojet není od dvou výrobců ta stejná žlutá a pan Jančura z toho má hlavu v pejru :lol:
Přílohy
Výstřižek.JPG
Výstřižek2.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 135
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod zaplef » úte 15 zář, 2020 6:25 pm

Snad nebudu tímto příspěvkem plevelit vlákno, případně smažu.
V plzenském depu se nachází tato cisterna, kdyby byl zájem mohu nafotit detailněji. Osobně mě vždy víc zajímala cistrana vedle, parně německého původu.
PLZ_1.jpg

PLZ_3.jpg

nemka.jpg
zaplef
 
Příspěvky: 81
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod cer.t » úte 15 zář, 2020 6:34 pm

Tak jestli půjde loupat někde nátěr po vrstvách, tak by se dalo zjistit mnohé. Takto jsem to prováděl na vozech Raj.
cer.t
 
Příspěvky: 135
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod zaplef » úte 15 zář, 2020 6:40 pm

cer.t píše:Tak jestli půjde loupat někde nátěr po vrstvách, tak by se dalo zjistit mnohé. Takto jsem to prováděl na vozech Raj.

Mohu to zkusit. Případné výsledky nafotím. Do depa se dostanu asi až příští týden, ale uvidím, někdy je frmol.
zaplef
 
Příspěvky: 81
Registrován: úte 26 dub, 2016 1:55 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod Sandy » úte 15 zář, 2020 9:17 pm

zaplef píše:
cer.t píše:Tak jestli půjde loupat někde nátěr po vrstvách, tak by se dalo zjistit mnohé. Takto jsem to prováděl na vozech Raj.

Mohu to zkusit. Případné výsledky nafotím. Do depa se dostanu asi až příští týden, ale uvidím, někdy je frmol.


Omlouvám se za OT.
Nepoflakuje se tam nějaký hlubiňák Uaais/Hx?
Sandy
 
Příspěvky: 1146
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod Svratka » úte 15 zář, 2020 10:54 pm

Z diskuze lze vypozorovat jisté opovržení nad "šedými" kotly. Jistě, kotle přece historicky u ČSD mají být khaki...

Myslím si, že změnu v natírání kotlů musela vnést spíš změna pohledu na obecné určení ložného zboží a vyčlenění vozů na možnost použití k tomu kterému druhu substrátu... Dostupnost barev ve 2.pol.80.let mohla sice mít nějaký vliv, může to však být i mylná stopa, viz.níže...

Osobně mám na to úsudek takový:
Dříve bylo přece zcela běžné vymývání a vypařováni kotlů po proběhnuvší přepravě, což vyplývalo hlavně používáním vozů volného oběhu. Postupně (hlavně až po revoluci) se tato prodražující činnost odbourávala (navíc prodlužovala proběh vozů), vozy volného oběhu ustupovaly do pozadí a ustálil se provoz, jaký známe dnes, čili přeprava v soukromých vozech, které jsou určeny vpodstatě pro jeden druh substrátu, zpět zpravidla jezdí prázdné.

Vozy, které měly na tabuli Ložné zboží: pohonné látky se natíraly na šedo, Ložné zboží: potraviny na bílo a Ložné zboží: nerostné oleje, minerální oleje, kapalné uhlovodíky zůstaly khaki. Vozy s izol.kotlem a Ložné zboží: horké nerostné oleje byly černé.

Teď tedy, od kdy to takto bylo? Nevím bohužel, od kdy se Ložné zboží začalo na tabule vozů psát, předpokládám, že někdo z diskutujících doplní ?

Černé vozy předpokládám již černé z výroby. Bílé - tak hliníkové maďarské dvouosáky z výroby, čili 1966, ostatní vozy - malé množství - dvojn. i čtyřn. - určitě doloženo na přelomu 80.a 90.let, rušeny v 90.letech.

Šedé vozy: Zae (Ra) 65 jak vyplývá z diskuze šedé z výroby a Zas (70) tedy zřejmě po dílnách někdy v 80.l. a pak až do dílen za časů ČDC. Vozy z Popradu Zae (Ra) 785 1 předpokládám, že z výroby(?). Staré vozy Ra z přelomu 50.a 60.let ze Studénky a Královopolské s nízko uloženým kotlem 480hl a hranatými madly na kotli (vozy končily na přelomu 80.a 90.let) dojezdily taky coby šedé. Jak se ukazuje díky nově odhalené fotce "jugoše" - vozu Rah 66, tak tedy z výroby asi taky šedé, otázka, zda všechny...?

Zelené (khaki) byly vozy s hady, tedy od nějaké doby (určitě někdy v 80.letech již ano) "jugoši" Zaes (Rah) 66. Dále novější Zaes (Rah) z Popradu, tak i vozy Zaes (Rah) ze Studénky s podv.Y25 i staré kotle Rah s hady (obdoba Ra 480hl) zelené po celý život. K tomu navíc z výroby i jugoslávci bez hadů Zae (Ra).

Ovšem, a to je to slovo do pranice, jaké Ložné zboží měly tyhle vozy k tom kterém období??? Nemohla být změna barev kotle spíš souviset se změnou určení substrátu ??? Že by z výroby nebyly Ra 70 na pohonné látky a změna třeba mohla nastat zvýšenou potřebou takových vozů před dodávkou vozů ze Studénky až v 80.letech ??? Kdo to ví?

Osobně mám doloženy i dvounápravové tzv."Beranovy" kotle na přelomu 80. a 90.let v šedém zbarvení, ovšem vždy s nápisem Ložné zboží: pohonné látky, což by tuto teorii potvrzovalo. Konkrétně u řad Zekks (Rh) řada 744 5,6 (240hl) a Zkk (R) řada 720 2 (200hl)... Dodnes to pokládám za pozoruhodnou výjimku, neboť tyto řady vozů byly primárně určeny pro nerostné oleje a bývaly zelené...
Naposledy upravil Svratka dne úte 15 zář, 2020 11:11 pm, celkově upraveno 2
Svratka
 
Příspěvky: 199
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod Svratka » úte 15 zář, 2020 11:07 pm

zaplef:

Na prvním snímku typicky vyšisovaný zelený vůz až do béžova, barva klidně dvacet i více let stará ! Osobně jsem takových béžáků viděl více... Zajímavé, jak má ukradené vřeteno ruční brzy.
Svratka
 
Příspěvky: 199
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod cer.t » stř 16 zář, 2020 4:16 am

Barevné rozděleni bylo trochu jiné než je uvedeno výše kolegou.
Šede vozy byly vozy chemické. Khaki byly vždy vozy i na přepravu pohonných hmot a to z důvodu vojenských, aby nám kapitalisti tak lehce nevyřadili naši lidovou armádu z bojeschopnosti.
Ale pokud v druhé polovině 80. let se objevují šedé kotle na přepravy pohonných hmot, tak k tomu byl nějaký přípis nebo to byla nedisciplinovanost dílen Dečín nebo už jsme se tolik nebáli těch kapitalistů :), ale rozhodně v 70. letech tomu bylo jinak.
cer.t
 
Příspěvky: 135
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod cer.t » stř 16 zář, 2020 7:04 am

Ještě jedna fotka se substrátem pohonné látky ze 70. let, Ra 10.sk. Šedá to nebude, ta by byla světlejší. Ale má pravděpodobně rám stejné barvy jako kotel.
Přílohy
Výstřižek3.JPG
cer.t
 
Příspěvky: 135
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod Mcx » stř 16 zář, 2020 7:08 am

K barvám kotlových vozů a některým domněnkám.
Od roku 1971 platila ON 28 0070, novelizovaná v roce 1988 (předtím platil předpis V20/12 z roku 1965), která má uvedeno
černé - vozy s nápisem Kapalné uhlovodíky, izolované
bílé - s nápisem Potraviny, neizolované i izolované, včetně výstupu na kotel, budky....
šedé - šeď střední ČSN 1100 - různé chemické látky, bez izolace i s izolací, opět včetně výstupu na kotel....
khaki - ČSN 5450 - vozy s nápisem Kapalné uhlovodíky bez izolace, opět včetně výstupu na kotel, budky.... (to jsou ty pohonné látky = kapalné uhlovodíky)
k tomu je poznámka - u khaki a šedých je v barvě kotle i nosič a sedlo kotle
Další poznámka 99% vozů na chemii nebylo volného oběhu, šedý úlet u kapalných uhlovodíků u Jugo evidentně způsobila dodávka 1965 a 1966 a následně se systémem - jak vůz přijel tak ze ŽOS vyjel a tak se to táhlo více jak 20 let - znám z vlastní zkušenoti, některé nesmysly na nákladních vozech i déle

Takže nic takového , že vozy ČSD mají historiky barvu khaki, to je velký omyl.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1896
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod cer.t » stř 16 zář, 2020 7:14 am

Ono to s těmi dílnami, jak přijel, tak odjíždí platí dodnes :lol:
cer.t
 
Příspěvky: 135
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod Svratka » stř 16 zář, 2020 10:00 am

Mcx:
Děkuji za uvedení norem a datumů. Tímto totiž měla vlastně diskuze začínat... :-)
Konečně už v tom začíná být pomalu jasno.

Ra 65 z výroby celé khaki, určení pro kapalné uhlovodíky (pohonné látky), nejpozději však koncem 80.let změna barvy na šedou, včetně rámu a žebříků. Určení na pohonné látky zůstalo. Se vznikem ČDC těch pár, co se toho dožily, nový nátěr zelený, včetně žebříků, rám černý.
Rah 66 z výroby omylem šedé, černý rám, černé žebříky, určení již z výroby pro nerostné oleje (???), pak někdy (možná už první dílny?) změna na khaki (celý vůz). Vozy po dílnách Ryko Děčín od rozdělení republiky černý rám a zelená místo khaki z Trnavy, a to trvá dodnes. Určení na nerostné oleje zůstalo.
Ra 70 z výroby celé khaki, určení pro kapalné uhlovodíky (pohonné látky), nejpozději však koncem 80.let změna barvy na šedou, včetně rámu a žebříků. Určení na pohonné látky zůstalo. Vozy po dílnách Ryko Děčín po rozdělení republiky černý rám. U ČDC - prošel některý vůz vůbec dílnama? Nebo jsou jen ty šedé s přepsaným logem?

Dovolím si na okraj přidat novější řady:
Zae (Ra) z Popradu ze 70.let - řada 785 1 - z výroby celé šedé, určení pro kapalné uhlovodíky (pohonné látky), poslední dobou vozy vymizely
Zaes(Rah) z Popradu ze 70.let - řada 788 2,3,(4) - z výroby khaki, určení pro nerostné oleje. Vozy po dílnách Ryko Děčín od
rozdělení republiky černý rám a zelená místo khaki z Trnavy, a to trvá dodnes. Určení na nerostné oleje zůstalo. Dnes se v
nich už vozí spíš jen hnojiva (pronájmy), nebo papírenské odpady?
Zaes(Rah) z Popradu ze 70.let - řada 788 4 - na potraviny - bílé, ovšem, zda byly bílé od začátku, to asi neví nikdo...?
Zaes(Rah) ze Studénky z pol. 80.let - na podv. Y25 - řada 798 6,7, možná i jiné řady, nevím, zda přečíslování, nebo zcela jiná řada - 787 4?
Odlišné řady i na Slovensku.
- z výroby khaki, na nerostné oleje. Od 90.let změna na zelenou.

Prosím, doplňte, opravte příp.chyby..., odstraňme ty otazníky, díky. :-)

cer.t:
Nevím, zda to bylo ze strategických důvodů, každopádně armáda byla po celou dobu stále věrná na svých vozech pro armádní zásobování (AZA) barvě khaki, a ať už na vozech bylo Kapalné uhlovodíky, nebo Minerální oleje, byly vždy khaki, tedy v 90.letech s přechodem na zelenou. Tedy i v době, kdy běžné vozy na pohonné látky byly šedé.
Svratka
 
Příspěvky: 199
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod cer.t » stř 16 zář, 2020 10:39 am

Ra65 z vyroby byly shodne s Rah66 sede. Zbytek neizolovanych vozu by mel byt khaki, mimo vozy na chemii a potraviny.
cer.t
 
Příspěvky: 135
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod radeksindy » stř 16 zář, 2020 10:49 am

svratka: Nevím, zda to bylo ze strategických důvodů, každopádně armáda byla po celou dobu stále věrná na svých vozech pro armádní zásobování (AZA) barvě khaki, a ať už na vozech bylo Kapalné uhlovodíky, nebo Minerální oleje, byly vždy khaki, tedy v 90.letech s přechodem na zelenou. Tedy i v době, kdy běžné vozy na pohonné látky byly šedé.

Khaki byla zavedena z vojenských důvodů pro všechny vozy v roce 1936 a až na vyjímky jsou vozy na jednotném spodku s rozvorem 5m v letech 1936 až 1941 natřeny khaki (chemie zůstala různě šedá, některé izolované jsou černé, specializované zase hliníkové/stříbrné). Němci natírali šedě (měnilo se v čase) a to nám vydrželo chvíli po válce. Od roku 1948 se ale na některé nové konstrukce dostala znovu khaki. Třeba dvoukomorové vozy pro Benzinol z roku 1949 už jsou v barvě khaki. Počátek khaki má vojenské důvody, ale velké série pro armádní zásobování z konce 50. a začátku 60. let jenom navazují na už existující využívání khaki z let dřívějších.
radeksindy
 
Příspěvky: 2006
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Modely H0 od Albert Model

Příspěvekod Mcx » čtv 17 zář, 2020 9:24 am

Poznámka k 7851, zde jedna fotka z roku 2003, pod jednou šedou, druhu šedou kouká khaki nátěr :)
Zas_7851.jpg

Takže nic není jednoduché.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1896
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: davidŠ a 13 návštevníků