Vylepšení továrních modelů

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod mnitka » pon 10 čer, 2019 9:03 pm

Pěkný den, dovolil jsem si založit nové vlákno na téma vylepšování továrně dodávaných modelů.
Pro začátek mě zajímá jak moc odpovídá skutečnosti barva zábradlí brzdařské plošiny modelu BRAWA na obrazku. Nemá být veškerá profilovina v barvě rámu vozu tedy černá?

Brawa AZA.jpg
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1150
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod vorisekml » úte 11 čer, 2019 6:50 am

Za mě by měla být celá budka brzdy v barvě kotle s šedou střechou. Zábradlí černé.
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 665
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Re: Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod Mcx » úte 11 čer, 2019 7:22 am

Podle výkresů platných pro nátěry kotlů v daném období - budka v barvě kotle, žebříky, lávky, zábradlí v barvě kotle, spodek černý, nosiče kotle v barvě kotle.
Ale jak víme, mohly být ojedinělé dílenské odchylky, ovšem ta budka takto určitě ne :)
Doplnění - paměť je holt zrádná - takto je to ve výkrese začátkem 60. let, v 80. letech již tak jak jsem psal výše, kdy došlo ke změně to nevím:
Přílohy
nater_kotel.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1698
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod mnitka » úte 11 čer, 2019 1:23 pm

Díky pánové. Ještě by mě zajímalo zda dřevěné součásti vozů jako různé lávky schody a stupačky byly vůbec barveny a případně jak.
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1150
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod Mcx » úte 11 čer, 2019 1:50 pm

Stříkané byly v barvě, u novovýroby zcela určitě a u revizí bych se vsadil, že rovněž, otázkou je jak důsledně.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1698
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod mnitka » úte 11 čer, 2019 7:29 pm

Takže takto? Nebo mají být všechny profily na budce černé? Barvu budky ne a ne trefit.... :(
Brawa AZA 2.jpg
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1150
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod Mcx » stř 12 čer, 2019 5:10 am

No, ono celkově s barvou kotle a budky je to tak, že to je spíše odstín používaný až v 90. letech, předtím to byl odstín ČSN 5450 - khaki, což je přibližně RAL6003 olivově zelená (holt kotle na paliva byly vojenský strategický materiál :-). Na modelu je to spíše RAL6013 - tedy barva odstínem trochu jiná a o dost světlejší.
K střeše budky - já bych ji šedou určitě nedělal. Celá v barvě kotle. A pak jsou tu ještě sedla kotle - nechat je "zelené" ?
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1698
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod vorisekml » stř 12 čer, 2019 6:46 am

Já jsem Fleischmann kotel udělal takhle. Nelekejte se, barva kotle a budky je totožná. Jen kotel je ještě v lesku kvůli obtiskům a budka už je v polomatu.


P7200074 – kopie.JPG
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 665
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Re: Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod Mcx » stř 12 čer, 2019 2:33 pm

Ke kotli Fleischmann - já bych nenatíral kovové profily budky na černo - to byla novovýrobní praxe starší, podle popisu je to kotel ve stavu přelom 50./60. let tak bych budku dělal jednobarevně - tak jak byla praxe v dílnách, výstupy na kotel včetně lávek spíše v barvě černé. Stejná barva jak kotel až u 12-místného popisu.
Ale to je obvyklé provedení nátěru, malými odchylkami se ale nic neskazí :), na rozdíl od červenohnědé budky - ta na kotel opravdu nepatří.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1698
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod Mcx » stř 12 čer, 2019 2:42 pm

Ještě k tomu, kdy se začal výstup na kotel s lávkama natírat ČSN 5450 khaki - tady výřez fotky z Chebu, první polovina 70. let a vše khaki.
Takže já si to pro sebe dělím - staré číslo - výstup + lávky + zábradlí černé, 12 - místné číslo - vše khaki.
kotel.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1698
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod A2C » stř 12 čer, 2019 8:34 pm

Bralo sato tak aj v 2 epoche?
Teda napríklad kotol Apollo čierny búdka tiež čierna?
Alebo hnedá s šedou strechou
ČSD ep.IIa,IIb, a III + čo sa mi páči hlavne ŽSR do 1999. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1278
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Vylepšení továrních modelů

Příspěvekod radeksindy » čtv 13 čer, 2019 7:56 am

Do roku 1936 nebyly nátěry soukromých vozů nijak předepsány a natíraly se nejčastěji šedě, zeleně nebo černě podle ložného zboží, barva budek se neuvádí. Většinou asi v barvě kotle, ale nelze vyloučit ani červenohnědou. Barva se do té doby nijak neřešila. Od roku 1936 z důvodů hrozící války byla předepsána khaki pro kotel, armaturu a budku (tj. včetně střechy). Spodek včetně součástí brzdy, výstupy a lávky jsou černé. Nejednostnost z výroby panovala u sedel kotlů, které jsou někdy černé, někdy khaki. Khaki nátěr začaly dávat i dílny na starší vozy, ale těžko říct na kolik se mohl skutečně dostat.
radeksindy
 
Příspěvky: 1780
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm


Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: vinklarekcz, vmucha a 1 návštěvník