Novinky H0 2015

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod A2C » pát 27 bře, 2015 2:50 pm

Páni veľmi si cením že to rozoberáte, pretože tieto historické informácie sú zaujímavé a zaslúžia si vlastné téma, poprosil by som preto moderátora aby toto všetko presunul do vlákna kde to patrí a bude sa to dať nájsť. Zatiaľ by som rád debatoval o novinkách a súčasne sa vyjadriť k poslednému postu o novinke od Tilliga ktorá je zrejme už na predošlej stránke.
flopik píše:Obrázek

Tillig H0 (76661) / cena cca.: 740,-

Tak je tady další novinka (TY VÝROBCI SE ZBLÁZNILI :)
Máte již někdo doma a jak tenhle novej kotel z větší série modelů kotlových vozů dopadl?

Cisterna Nováky... popravde neviem či je podľa skutočnej predlohy ale už som si ju v obchode obzeral. Pôsobí na mňa trocha predražene, teda hlavne tie madlá sú dajaké hrubé a hranaté, to sa mi nezdá ako podľa skutočnosti skôr ako využitie formy z pred 30 rokov :(
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1669
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod greenery » pát 27 bře, 2015 3:17 pm

... kolega už odpověděl, že tento kotel je podle dochované dokumentace. Ztratilo se to v záplavě ostatních informací. A zatím všechny nákladní vagony Tillig pochází ze starých forem (nevím tedy, jestli i ty US vozy). Vylepšují se jen ceny. Novinky teprve přijdou - na Beranovy cisterny už se moc těším, doufám, že nezklamou.
Zábradlí je z úhelníků, i ve skutečnosti působí robustněji než trubky.
Naposledy upravil greenery dne pát 27 bře, 2015 3:21 pm, celkově upraveno 1
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod horak » pát 27 bře, 2015 3:18 pm

9764 (1).jpg
ReichenbergW píše:
... je dělán podle dochovaného spisu uloženého v NA, kde je i popis a výkres, včetně popisu a barev. Je tedy reálný, stejně jako "dobytčák" od téhož výrobce dělaný podle fotky.


Suhlasim, ze zabradlia a rebrik su akesi hrube. Mozno je to naozaj podla reality alebo je to 30 rocna forma. Bez fotografie skutocneho vagona sa proporcie a ine detaily nedaju porovnat.

Kto chce, kupi, kto nechce, ten nekupi... Jeho peniaze, jeho rozhodnutie... :wink:
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 681
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod Tempotaxi » pát 27 bře, 2015 5:14 pm

Model vozu ?? :?:
Závody pre chemickú výrobu n.p. Nováky.
R 572049.
Pokud jsem se dobře díval, tak v seznamu soukromých nákladních vozů se uvádí, že v roce 1948 má podnik vozy od čísel 568175 až 199. Číslo modelu tam není. Jedině, že podnik koupil nebo odkoupil od jiného podniku až někdy v 50-letech.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod ReichenbergW » pát 27 bře, 2015 7:00 pm

radeksindy píše:ReichenbergerW:
Všechny fotky, které tady prezentujete, jsou zcela jednoznačně pořízeny po roce 1957 s novými řadami (WR a WL) a třímístnými čísly. Na všech je to bezpečně vidět a i ostatní fotografie ze sbírky MK jsou pořízeny v tomto období. Tady není sporu o jejich barvě, variabilitě nápisů ani jných věcech, které zmiňujete. Jenomže nedá se to vztáhnout na odbobí před rokem 1957, kdy vozy měly řady Ara a Ala a nesly pětimístná čísla začínající 1-0xxx. Vozů zachycených s čísly před rokem 1957 je pomálu. U lůžek je to navíc dáno tím, že vozový park byl na začátku vytvořen jen 5 vozy německé
ho původu a k tomu přes 30 kusů vozů ex CIWL. Pak tu byly asi 4 přestavby. Takže lze na fotografiích spíše zazamenat celodřevěné vozy (modré nebo teakové).


Ne není to tak. Z konce 50. let je pouze vůz přestavěný v roce 1954 z Einheitu. Bylo jich víc. Jakou měly v době přestavby barvu?
Dále šestinápravový vůz jehož vrak byl koncem 50. let zachycený ve Vinařicích byl zrušený v roce 1954 a je ve stejném provedení nápisů i barvy jako Hecht 0102. Takových vozů je zdokumentováno víc. Jsou:
1) naprosto stejné pokud celistvé a nově nanesené barvy jde. NIKDE na těchto vozech není vidět ani známky po tom, že by vozy měly zamalované nápisy. Je jedno jestli byly Mitropy, DRB, nebo v olivově zelené po Wehrmachtu. Tzn. že vůz je přetřený komplet celý. Dobře je to vidět i na fotkách šestiosého vozu, kde už je pod nánosy nové barvy vidět pod odlupujícím se nátěrem nátěr původní v jiných odstínech.
2) Hecht Ala 1-0102 je zachycený na filmu z ROKU 1952 - tedy více jak dva roky poté co byly zakoupeny celomodré vozy, které zůstaly v původních barvých po CIWL. K tomu např. v článku pana Maruny staršího v železničáři z roku 1977 není vůz vůbec zmíněn a číslování začíná až vozem Ala 1-0105, přičemž u prvních pěti vozů (s uvedenými čísly Ala 1-0100 - 0104) uvádí původ Německý, ale s tím, že první čtyři byly šestinápravové. To se ale nezakládá, jak vidno, na pravdě. Vozy byly zařazeny v trvalém užívání ČSD a podle toho byly také udržovány. Není tedy vůbec žádný důvod k tomu aby 7 let (nebo 5 jak kdo chce) jezdily i nadále v nějakém původním nátěru po němcích. Vozy měly za sebou revize min. už tři a podle celomodrých vozů je nanejvýš pravděpodobné, že byly i tak zbarveny tyto vozy zařazené po válce. Barevnou fotku samozřejmě nemám stejně jako vy. S tím nic nenaděláme. Věřím ale, že vyfoceno je vše, jen nevíme kde to leží .-) Třeba se něco časem ještě něco objeví. Existují snímky našich parních lokomotiv v barvě z roku 1938 v Sudetech, stejně jako barevné věci po válce, takže třeba budeme mít jednou štěstí.
3) Ukažte mi prosím kde je na obou fotkách těchto příbuzných vozů z oné první pětice jakákoliv zmínka po jakémkoliv popisu. Nikde nic přetřeného vidět není. Ta místa která jsou přetřená nikdy žádné nápisy nenesla. Je to jen běžná oprava. Není tedy nejmenších pochyb o tom, že by tyto lůžkové vozy neměly být modré. Pokud máte jiné důkazy, sem s nimi :-)
4) V roce 1952 nemohl existovat žádný vůz který by byl jen prostě přeznačený z popisu DR. Z jednoduchého důvodu. Vůz který nebyl označen kořistní značkou SSSR a nestal se jeho kořistním majetkem, byl okamžitě uchvácen ČSD, které se snažily do parku zařadit vše /tedy i to co nebylo potřebné - jak svědčí řada tehdejších zápisů/. Pokud byl vůz technicky schopný, prodělal v dílnách revizi. A to už hned v prvních měsících roku 1945 po osvobození. Další původem německé /ale i jiné cizí vozy/ z kořistního majetku SSSR zde byly ponechány ze opravy vozů a lokomotiv v našich dílnách pro SSSR. Tedy v žádném případě nemohl mít vůz německé nápisy, ale mohl mít nanajvýš označení Ruské. Výměny dalšího majetku pak byly předmětem léta táhnoucího se procesu. Takže vyše hypotéza bohužel bere za své. Ukázka přepsaného vozu je v příloze. Tak jak tyto vozy vypadaly už v červnu 1945, mohly tak vypadat i v roce 1947 (jako vůz sk. 28 na další fotce, kde ale už vedle stojící přeznačený MCi-44 má zcela obnovený lak), určitě už tak nemohl vypadat v roce 1952, kdy jeho nový modrý (:-) lak byl už poměrně starý a potřeboval místní obnovu. Nehledě na fakt, že lokomotivní a vozový park DRB válku přežil značně zanedbaný, takže pokud byl nějaký takový vůz zařazen po válce do parku ČSD, musel nutně projít v dílnách obnovou. A ty na tyto vozy jisto jistě nedávaly červený nebo olivově zelený nátěr jako DRB - k tomu u ČSD nebyl absolutně žádný důvod .-)
Přílohy
Praha Smíchov.jpg
Praha Smíchov.jpg (42.25 KiB) Zobrazeno 5715 krát
OBNO223.jpg
Uživatelský avatar
ReichenbergW
 
Příspěvky: 509
Registrován: ned 07 srp, 2011 8:55 am
Bydliště: Liberec

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod Tempotaxi » sob 28 bře, 2015 10:45 am

V roce 1936 byl vydán předpis o barvách, lacích, tmelech a brusných papírech používaných u ČSD. Je zde i technologický postup prací na vnitřních a venkovních plochách. Je zde, co a jak má být natřeno a v jaké kvalitě. Předpis je ale o osobních, služebních, poštovních a nákladních vozech. Jídelní a lůžkové vozy ČSD nevlastnila.
Byla zde zmínka o článku pana Maruny (železničář 1977), ale je zde i další článek pana Maruny (železničář 1987) a zde se píše.
Druhá světová válka ochromila provoz jídelních a lůžkových vozů. Naše země se dostaly pod vliv německé společnosti Mitropa, která přes naše území vedla několik málo relací lůžkových vozů v mezistátních vlacích. Provoz jídelních vozů byl téměř za. staven; např. v létě 1943 byl u celých tzv. ČMD v provozu jediný jídelní vůz, který byl k mezistátnímu rychlíku R 147/R 148 Berlín-Praha-Bratislava-Budapešť přivěšován v úseku Praha Hybernské nádraží (5.00) Lanžhot (10.56) s večerním návratem (19.08 - 1.09). V období 1944/ /1945 byl doplněn dalším vozem na spoji DmW 3/D 6 Praha-Č. Třebová.
Oběh jídelních vozů na našich tratích začal opět vzrůstat po osvobození, kdy se provozu zpět ujala CIWL. V létě 1947 jídelní vozy nacházíme na spojích 161/162 Praha-Stuttgart, 56, 256/257, 57 Praha-České Velenice¬Vídeň, 6/7 Praha-Bratislava, 22/21 Praha-Bohumín a 182/181 spolu s 184, 22/21, 1983 Bratislava-Košice. Kromě toho byl bufetový provoz v motorových rychlících Ostravan, Slovenská strela a Tatranský expres.
Politické změny v roce 1948 měly za následek, že naše železnice se dostaly z vlivu společnosti CIWL a pro vnitrostátní spoje si začaly budovat vlastní park jídelních a lůžkových vozů. V období okolo roku 1950 bylo k ČSD zařazeno 28 jídelních vozů, označených Ara 1-0200 až 1-0227. Jejich původ byl vesměs německý (Mitropa), některé byly před tím v dočasném provozu u ČSD jako vozy osobní. Představovaly výběr z historie stavby jídelních vozů od počátku století: byly mezi nimi staré vozy obložené týkovým dřevem, některé dokonce šestinápravové [Ara 1-0200, 1-0222], klasické celokovové vozy ze souprav Reingoid (Ara 1-0212, 1-0213 z roku 1928) i z nejmodernější německé konstrukce z válečného období charakteristické skládacími dveřmi a proudnicovou linií bočnic, protažených nad nárazníky (Ara 1-0201 až 1-0203, známé například z filmu Expres z Norinberka ]. Jejich typické barvy u ČSD byly modrozelená nad poprsnicí a bílá okolo oken, pouze dřevem obložené vozy byly celé tmavě modré.
V článku se více pojednává o jídelních vozech, ale přesto tu není žádná zmínka o červených nebo zelených vozech. Další myšlenka je, že se začal budovat v roce 1948 vlastní vozový park jídelních a lůžkových vozů, které mají označení „A“. Což navazuje na další článek od panů Mahela a Machače (Přehled a vývoj písmenného označení železničních osobních vozů od roku 1882) a zde je zase napsáno - 1949 - ČSD přebírají do svého parku jídelní a lůžkové vozy, s čímž souvisí zavedení nových značek. Další nové značení postupně zaváděno v souvislosti s dodávkami některých nových konstrukcí vozů. Vozy nesou označení „A“ ( Al – lůžkový vůz od roku 1949, Ar – jídelní vůz od roku 1949, Az – salonní vůz 1 třídy ze zvláštní výbavou od roku 1921). 1956 - změna v označování vozových tříd; v souvislosti s tím provedeny další dílčí změny označování řad. V roce 1957 pak byl zaveden nový číslovací systém.
Zde jsou většinou všechny vozy modré, některé starší salonní vozy jsou i zelené.
Další otázkou je, kolik zde vozů po válce zůstalo. Já myslím daleko víc než je známo.
Zde je příklad: kronika Libochovice v roce 1945.
….V noci ze 4 na 5.května obdržela četnická stanice v Libochovicích z Prahy příkaz, aby od tohoto dne úřadovala pouze česky, aby odstranila německé nápisy na stanici a aby nebránila občanstvu při strhávání a ničení ostatních německých nápisů ve městě. V té době dorazily do Libochovic řady důstojníků v přepychových lůžkových vozech (celkem 15 vagonů) a kolona aut…. Ale nikde se už v kronice nepíše, že lůžkové vozy pokračují v jízdě a není žádná zmínka o dalším jejím osudu.
Dále pod značkou CIWL si každý představuje něco jiného.
Zpravodaj „Náves „ obecního úřadu Vejprnice. – paměti pana Josefa Žižky.
Na studiích Josef Žižka vydržel jeden semestr. Můžeme se domnívat, že to bylo hlavně z finančních důvodů. V březnu 1938 nastoupil místo korespondenta, jak sám uvádí „u Mezinárodní společnosti spacích vlaků v Praze na Wilsonově nádraží“, kde uplatnil svoje výborné jazykové znalosti. To se však již blížily dramatické události onoho roku. Účastnil se první mobilizace v květnu s pěším plukem č. 18 v Plzni jako železniční stráž v Bečově u Karlových Varů. U téhož útvaru a ve stejné funkci prodělal i druhou mobilizaci v září 1938 a byl pozdržen ve vojenské službě až do 27. Listopadu 1938. To již Československo ve svých původních hranicích neexistovalo. Zanedlouho – 15. března 1939 – přišel definitivní konec okleštěné republiky. Žižka svoji práci v Praze přerušil v červnu 1939, kdy byl odeslán jako tajemník do Bratislavy k tamnímu oddělení společnosti, zde si u jedné české rodiny našel bydlení. Celkové změny, které nastaly se vznikem protektorátu, záhy vedly i k likvidaci „Mezinárodní společnosti spacích vozů“ na Slovensku, kde pracoval. Pro svoje jazykové znalosti a serióznost byl přijat 1. listopadu 1939 jako úředník do služeb obdobné (na Slovensku nově zavedené) německé společnosti Mitropa. Začal s ní v lůžkových vozech jezdit například do Prahy nebo Budapešti.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod Tempotaxi » sob 28 bře, 2015 1:54 pm

Fotky kolem roku 1950 jsou, ale těžko někdo určí typ vozu a barvu. Většinou se fotila událost.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod Tempotaxi » ned 29 bře, 2015 12:20 pm

Je pravda, že je i taková dost známá až někde diskutovaná fotka. Mitrova + jedálný vozeň + ruské kořistní znaky.
A něco pro modeláře, kteří, chtějí mít na vlastním kolejišti autentickou soupravu.
Za lokomotivou 555.0 je asi tento vůz SNCF FOURGON, ale další vozy jsem zatím nezjistil.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod VD.CSD » ned 29 bře, 2015 12:33 pm

Tá slovenská Mitropa skoro určite ČSD nikdy nevidela. A to "ЦГВ" znamená - Центральная Группа Войск.
VD.CSD
 
Příspěvky: 150
Registrován: pon 13 led, 2014 1:32 pm

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod ReichenbergW » ned 29 bře, 2015 1:55 pm

Uživatelský avatar
ReichenbergW
 
Příspěvky: 509
Registrován: ned 07 srp, 2011 8:55 am
Bydliště: Liberec

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod Tempotaxi » ned 29 bře, 2015 5:03 pm

Mitropa – fotka.
Střední skupina vojsk 1945 – 1955.
Vídeň.
Jakožto součást Třetí říše se Rakousko zúčastnilo druhé světové války a po pádu nacistické moci bylo podobně jako Německo obsazeno Spojenci a rozděleno do okupačních zón. Plnou suverenitu Rakousko získalo zpět až roku1955, kdy byla nakonec podepsána mezi zástupci Rakouska a Spojenců státní smlouva, došlo k definitivnímu stažení sovětské armády.
Dne 15. dubna 1955 v 11.30 na zámku Belveder se měl tento krůček odehrát. V mramorovém sále vídeňského zámku se shromáždili ministři zahraničí vítězných zemí, Rakouska a další hosté. Dokument státní smlouvy s Rakouskem byl připraven k podpisu, jako první tento úkon provedl sovětský ministr zahraničí Vjačeslav Molotov, následován svými kolegy – po něm podepsal Harold Macmillan (Británie), John Foster Dulles (USA) a Georges Antoine Pinay (Francie). Na závěr připojil svůj podpis i Leopold Figl.
Přestože na osvobození Rakouska a hlavního města Vídně se podílela sovětská armáda, odchodem Rudé armády se Rakousko nezařadilo do východního bloku a stalo se neutrálním.

Zase námět pro modeláře.
Pokud někdo provozuje válečné kolejiště může si postavit slovenskou Mítropu, která jistě vedle lůžkových vozů zajížděla do Prahy a Budapešti. Zápisky podle pana Josefa Žižky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod zmar » pon 30 bře, 2015 9:09 am

Podařilo se dohledat další informace k diskutovanému vozu. V každém případě se jedná o zajímavou historii a jen díky tomu snímku z filmu se v tom začalo pátrat a snad se ji podaří rozkrýt. Bádání ještě není uzavřeno. Jestli se to dotáhne do podoby zralé pro článek, chtěl bych aby to vyšlo tiskem, ale k tomu je ještě hodně daleko. Zajímavá je celá skupina těch pěti lůžkových vozů ex Mitropa zařazených v číslování před vozy ex CIWL.

Zatím to vypadá tak, že původní obsazení čísla 1-0102 od roku 1950 tvořil šestinápravový vůz ex Mitropa. Ale ten byl velmi rychle nahrazen diskutovaným Hechtem. Samotný Hecht předtím nespíš sloužil v letech 1945 - 1950+ jako osobní k sezení. Pokud v tu dobu dostal nový nátěr (ať už pod ním prosvítalo cokoli), byl zelený, protože osobní vozy k sezení se u ČSD natíraly na zeleno. O tom snad nemá význam diskutovat. Další nátěr dostal až po roce 1952 už jako lůžkový - ten by tedy měl být podle tehdejších zvyklostí polomáčený.

Co se týká toho šestinápravového na jiném snímku, tak ten předtím (podobně jako další ex Mitropa) sloužil opět jako osobní k sezení, takže pokud v letech 1945 - 50 dostal nový nátěr, tak byl zelený.

Všechny argumenty pro modrý nátěr u tohoto vozu mi připomínají jedno přirovnání: Když někdo zazvoní u mých dveří a já se přesvědčím, že to není ani soused odvedle ani listonoš, tak z toho ještě nijak nevyplývá, že to musí být zrovna anglická královna. Podobně z toho, že tam nejsou znaky toho či tamtoho nátěru nijak nevyplývá, že to musí být ausgerechnet modré.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod ReichenbergW » pon 30 bře, 2015 2:36 pm

Opravdu silné argumenty jen co je pravda. Až se dopátráte víc, dejte vědět i s důkazy typu barevné foto, protože nic jiného to zřejmě nevysvětlí. Do té doby to nemá cenu rozvádět. Mimochodem o stránku dál jsem dával ten starý pruský tříosák rušený od roku 1952 do roku 1961. Tak jak na něm nápisy přibývaly je i vidět kolik popisů ČSD měl. Min dva nové nátěry za dobu od roku 1945 na původním německým. Podobný vůz se i zachoval. Kdysi jsem ho zevrubně zkoumal a nátěrů na sobě měl několik. Nejkvalitnější lak zůstal ještě čitelný.
1) Myslíte si vážně, že ve své době elitní vůz jako byl lůžkový vůz, kterých ČSD nepopiratelně mělo pět kusů do roku 1950 byl opravdu takto nesmyslně zanedbáván, že nedostal za 7 let žádný nátěr?
2) Modrou barvu u lůžkových vozů (které byly evidentně postaveny roveň vozů salonních - tedy modrých) nepopírá ve svých článcích ani Váš otec. Proč by nutně musel být zase zelený? Modrá barva vůbec není té době vůbec neobvyklá.
3) Z čeho soudíte, že byl zelený i šestiosý vůz, údajně jeden z pětice těch prvních?
4) Není pravda že byly v roce 1950 a později jídelní a lůžkové vozy natírány jen "polomáčeně" - viz i články Vašeho otce, tak proč tu neustále tuto skutečnost popíráte? Vždyť jste sami proti sobě?
5) Náhrada jednoho vozu druhým s naprosto odlišnou konstrukcí pod jedno číslo je i ČSD těžká demagogie. Každé přečíslování i když později třeba nerealizované je podchyceno výnosem - viz např. ukázka přečíslování motorových vozů na vlečné. Stejně tak existují seznamy přečíslovaných vozů po přechodném Ruském označení. Vlastnictví, resp. přenechání za opravy materiálu pro SSSR bylo mezi SSSR a ČSR vyřízeno v roce 1948, případně 1949. Kde by se tu najednou Hecht vzal? Leda by byl poskytnut jako náhrada za zničený vůz při nějaké nehodě v Německu jako kompenzace. Taková nehoda ale není známa. Argumenty zatím pořád přitažené za vlasy...
5) zatím co já (a nejen já) si dále trváme na modré, Vy už jste vystřídali všechny možné barvy i když k tomu nemáte žádný podklady. Diskuse na toto téma je opravdu těžká :-)
Přílohy
P5222766.JPG
Uživatelský avatar
ReichenbergW
 
Příspěvky: 509
Registrován: ned 07 srp, 2011 8:55 am
Bydliště: Liberec

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 bře, 2015 6:15 pm

Quelle: 75 Jahre MITROPA, Mühl, EK Verlag
Celkem přeznačeno 11 vozů Mitropa na ČSD.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod Tempotaxi » pon 30 bře, 2015 7:42 pm

Fleischmann H0 - 4913 - Preussischer Mitropa Personenzug, einmalige Ausgabe
Pruská Mitropa je podle modelu zelená.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků