radeksindy píše:ReichenbergerW:
Všechny fotky, které tady prezentujete, jsou zcela jednoznačně pořízeny po roce 1957 s novými řadami (WR a WL) a třímístnými čísly. Na všech je to bezpečně vidět a i ostatní fotografie ze sbírky MK jsou pořízeny v tomto období. Tady není sporu o jejich barvě, variabilitě nápisů ani jných věcech, které zmiňujete. Jenomže nedá se to vztáhnout na odbobí před rokem 1957, kdy vozy měly řady Ara a Ala a nesly pětimístná čísla začínající 1-0xxx. Vozů zachycených s čísly před rokem 1957 je pomálu. U lůžek je to navíc dáno tím, že vozový park byl na začátku vytvořen jen 5 vozy německé
ho původu a k tomu přes 30 kusů vozů ex CIWL. Pak tu byly asi 4 přestavby. Takže lze na fotografiích spíše zazamenat celodřevěné vozy (modré nebo teakové).
Ne není to tak. Z konce 50. let je pouze vůz přestavěný v roce 1954 z Einheitu. Bylo jich víc. Jakou měly v době přestavby barvu?
Dále šestinápravový vůz jehož vrak byl koncem 50. let zachycený ve Vinařicích byl zrušený v roce 1954 a je ve stejném provedení nápisů i barvy jako Hecht 0102. Takových vozů je zdokumentováno víc. Jsou:
1) naprosto stejné pokud celistvé a nově nanesené barvy jde. NIKDE na těchto vozech není vidět ani známky po tom, že by vozy měly zamalované nápisy. Je jedno jestli byly Mitropy, DRB, nebo v olivově zelené po Wehrmachtu. Tzn. že vůz je přetřený komplet celý. Dobře je to vidět i na fotkách šestiosého vozu, kde už je pod nánosy nové barvy vidět pod odlupujícím se nátěrem nátěr původní v jiných odstínech.
2) Hecht Ala 1-0102 je zachycený na filmu z ROKU 1952 - tedy více jak dva roky poté co byly zakoupeny celomodré vozy, které zůstaly v původních barvých po CIWL. K tomu např. v článku pana Maruny staršího v železničáři z roku 1977 není vůz vůbec zmíněn a číslování začíná až vozem Ala 1-0105, přičemž u prvních pěti vozů (s uvedenými čísly Ala 1-0100 - 0104) uvádí původ Německý, ale s tím, že první čtyři byly šestinápravové. To se ale nezakládá, jak vidno, na pravdě. Vozy byly zařazeny v trvalém užívání ČSD a podle toho byly také udržovány. Není tedy vůbec žádný důvod k tomu aby 7 let (nebo 5 jak kdo chce) jezdily i nadále v nějakém původním nátěru po němcích. Vozy měly za sebou revize min. už tři a podle celomodrých vozů je nanejvýš pravděpodobné, že byly i tak zbarveny tyto vozy zařazené po válce. Barevnou fotku samozřejmě nemám stejně jako vy. S tím nic nenaděláme. Věřím ale, že vyfoceno je vše, jen nevíme kde to leží .-) Třeba se něco časem ještě něco objeví. Existují snímky našich parních lokomotiv v barvě z roku 1938 v Sudetech, stejně jako barevné věci po válce, takže třeba budeme mít jednou štěstí.
3) Ukažte mi prosím kde je na obou fotkách těchto příbuzných vozů z oné první pětice jakákoliv zmínka po jakémkoliv popisu. Nikde nic přetřeného vidět není. Ta místa která jsou přetřená nikdy žádné nápisy nenesla. Je to jen běžná oprava. Není tedy nejmenších pochyb o tom, že by tyto lůžkové vozy neměly být modré. Pokud máte jiné důkazy, sem s nimi
4) V roce 1952 nemohl existovat žádný vůz který by byl jen prostě přeznačený z popisu DR. Z jednoduchého důvodu. Vůz který nebyl označen kořistní značkou SSSR a nestal se jeho kořistním majetkem, byl okamžitě uchvácen ČSD, které se snažily do parku zařadit vše /tedy i to co nebylo potřebné - jak svědčí řada tehdejších zápisů/. Pokud byl vůz technicky schopný, prodělal v dílnách revizi. A to už hned v prvních měsících roku 1945 po osvobození. Další původem německé /ale i jiné cizí vozy/ z kořistního majetku SSSR zde byly ponechány ze opravy vozů a lokomotiv v našich dílnách pro SSSR. Tedy v žádném případě nemohl mít vůz německé nápisy, ale mohl mít nanajvýš označení Ruské. Výměny dalšího majetku pak byly předmětem léta táhnoucího se procesu. Takže vyše hypotéza bohužel bere za své. Ukázka přepsaného vozu je v příloze. Tak jak tyto vozy vypadaly už v červnu 1945, mohly tak vypadat i v roce 1947 (jako vůz sk. 28 na další fotce, kde ale už vedle stojící přeznačený MCi-44 má zcela obnovený lak), určitě už tak nemohl vypadat v roce 1952, kdy jeho nový modrý (:-) lak byl už poměrně starý a potřeboval místní obnovu. Nehledě na fakt, že lokomotivní a vozový park DRB válku přežil značně zanedbaný, takže pokud byl nějaký takový vůz zařazen po válce do parku ČSD, musel nutně projít v dílnách obnovou. A ty na tyto vozy jisto jistě nedávaly červený nebo olivově zelený nátěr jako DRB - k tomu u ČSD nebyl absolutně žádný důvod .-)