Na pozvání dánského modelářského klubu N-Modulvest jsme se zúčastnili setkání v modulové velikosti N, s moduly a provozem podle zásad FREMO. Setkání, na němž se účastnila kromě domácích modelářů také řada modelářů ze Švédska, se uskutečnilo ve dnech 13. – 16.2. 2020 ve velké sportovní hale moderního školního areálu v městečku Börkop. Layout je v příloze. Na setkání jsme přivezli kromě našich stanic Filípkov, Čachnov a vlečkového areálu Kamenice také několik našich i od kolegů vypůjčených traťových modulů, což umožnilo vybudování „české větve“. Setkání nás překvapilo rozsahem s mnoha velkými stanicemi , většinou ovládaných elektronikou MGP s funkční návěstní soustavou. Provoz probíhal na základě grafikonu s časem zrychleným v poměru 1 ku 6. Naše modeláře by asi překvapilo, že se vozový park neomezoval jen na určité železniční správy a určité období, na layoutu bylo v pravidelném provozu podle grafikonu možno vidět i soudobá vozidla, včetně elektrických lokomotiv.
S moduly jsme si rozhodně neudělali ostudu, ani po stránce provedení krajiny, ani po stránce technické. Čachnov i Kamenice s elektronikou MGP fungovaly zcela spolehlivě, bez závady. Filípkov jsme provozovali jen s ovládáním tlačítky, bez použití návěstidel – stanice je dosud vybavena elektronikou Digitrax a ovládáním TrainControllerem, což by znamenalo nutnost použití DCC centrály a notebooku. Ovládání z obrazovky počítače je nepraktické a většině uživatelů nevyhovuje, stanici proto čeká přestavba na MGP. Na klubových setkáních je trakce napájena centrálně, majitelé stanic tak nemusí mít vlastní centrálu, při zachování plné návěstní soustavy a jednoduché obsluze, navíc s ovládáním ve stylu reléovky s rychlostní návěstní soustavou.
Podrobnější reportáž s řadou obrázků a videí bude v nejbližší době uveřejněna na http://www.1ku160.cz.