Stránka 1 z 1

Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: čtv 11 kvě, 2017 6:17 pm
od Morris Zapp
Minulý prodloužený víkend proběhlo v jaroměřské sportovní hale společné provozní setkání zababovské sekce TT-Provoz a klubu Trať 3b za hojné účasti spolupracujících nečlenů a zájemců.
Layout byl, jak už je na těchto setkáních zvykem, v zásadě lineární topologie - to přináší výhody v menším tříštění provozu na řadu drobných krátkých vlaků; strojvůdci si pochvalují dlouhou jízdu z výchozí do cílové stanice, výpravčí oceňují to, že vlak, který vypravili na trať, se jim po krátké době nevrátí z blízké konečné zpět. Jako již loni v Týnci, i tentokrát jsme použili koncept tratě Týniště nad Orlicí - Meziměstí, který umožňuje modelovat provoz na jednokolejné hlavní trati s pouze jedním napojením na "okolní síť ČSD", tedy s jediným skrytým nádražím (ne, že by druhé nebylo k dispozici, ale řekli jsme si, že úspěšný koncept zopakujeme a vlastník toho nepoužitého skrytého nádraží alespoň ušetří námahu). Skryté nádraží tedy hrálo "něco jako Týniště nad Orlicí", z něho vycházela naše jednokolejná hlavní trať přes Červený Kostelec (ten hrál typickou nácestnou stanici kdesi v úrodné nížině mezi Orlicí a Metují - však také k němu byl připojen cukrovar), Černou nad Úpou (nácestná stanice, k ní připojen lom Petr Bezruč s navazující tratí TTe), Malé Svatoňovice (větší město na trati), Drnov (místo odbočné trati byla na několika modulech simulována vlečka stáčírny minerálních vod), Svor (s odbočkou do Kouřimi) do Moldavy v Čechách, hrající Meziměstí. Trať do Mieroszówa byla jen simulována, ostatně ani ve skutečnosti na ní za dob ČSD extra velký provoz nebyl - ale nám umožnila i na layoutu s jedinou skrytou stanicí modelovat tranzitní nákladní vlaky (Nex s maďarským ovocem a zeleninou pro polský trh /takové vlaky skutečně za dob ČSD jezdily/, Pn s polským černým uhlím pro ČSSR a Pn s prachovickým saturačním vápencem pro cukrovary v rozsáhlých polských nížinách). Na původně plánované vlaky se železnou rudou z baltských přístavů do rakouských železáren (také zcela podle reálné skutečnosti) už bohužel ale nezbyla v GVD škvíra; snad příště...
Za Moldavou se trať změnila v místní dráhu a přes dramatickou krajinu kolem Samopší vstoupila do Tomášova, který nám hrál poněkud přerostlý Broumov, dokonce i s odbočnou lokálkou do Bocova - tady se nám model poněkud vymkl z ruky, ale lpění na legendě za každou cenu nebylo účelem. Z Tomášova trať dále pokračovala jako typická zemědělská lokálka s provozem D3 přes dopravnu Nový Oldřichov, nákladiště Skovice dvůr, dopravnu Skovice (ve které tentokrát neodbočovala žádná trať, nýbrž vlečka - hle, další přiblížení realitě, tentokrát ovšem podoubravské) do dirigující stanice Dírov, odkud ještě úvratí vystoupila a definitivně skončila v nákladišti se zastávkou Mochov.
Osobní doprava na lokálce byla téměř výhradně v režii nesmrtelných a nezničitelných vozů M 131.1, které na ní podnikaly divoké reje, různě se svěšovaly a dělily a předávaly si vlečné vozy. Jen výjimečně se na lokálce objevil vlak, tažený lokomotivou (to, když si v ranní a odpolední špičce odskočila lokomotiva z místní nákladní dopravy odvézt osobní vlak), nebo čtyřosým motorovým vozem (jeden pár přes den a jeden večer, jako přímý vůz od pražského rychlíku - přece nebudeme znavené soudruhy, cestující domů ze služebních cest na ústřední orgány, ještě nutit přestupovat!).
Na hlavní trati byla zpočátku veškerá doprava plně zajišťována parní trakcí (až na vlaky, vedené motorovými vozy); v polovině setkání pak na pokyn politbyra proběhl plánovaný přechod na moderní trakce a halou se místo štěkání parních strojů začalo rozléhat hlavně chrochtání šestiválců z ČKD. Současně byly odstaveny a zrušeny zastaralé dvojosé osobní vozy a nahrazeny novotou zářícími pohodlnými vozy Bap ze spřátelené NDR. Jen pražský rychlík stále jezdil v řazení M 286.0 + 2 Balm + M 286.0, přičemž v Moldavě se dělil a na lokálku jel jen jeden motorový vůz - zase tolik soudruhů odtamtud na ty služební cesty nejezdí...
Moldava vůbec byla provozním centrem: v osobní dopravě zde byly téměř všechny vlaky končící nebo výchozí, Moldava hospodařila s posilovými vozy, s vlečnými vozy, přistavovala spěšninový i poštovní kurs (které nad ránem přivezla raketa z Prahy-střed, nadité tiskařskou černí vonícími balíky Rudého Práva).
V nákladní dopravě Moldava plně využívala svoji výtažnou kolej: na koleji 2 a 4 končily nákladní vlaky ke zpracování, které záloha rozposunovávala na koleje 6 - 16 do jednotlivých směrů (skryté nádraží, Svatoňovice a přech, Drnov a přech, Tomášov a přech, prázdné uhláky do pánve a místní zátěž + služební vozy).
Vlečka drnovské stáčírny zajímavým způsobem obohatila nákladní dopravu: modelujeme samozřejmě podzim ("samozřejmě" proto, že cukrovar v jiných ročních obdobích nedělá nic moc zajímavého) a na podzim, kvůli blížícím se mrazům, nahrazuje železnice běžné kryté vozy v přepravě minerálky vozy izotermickými. Toho jsme využili a nasadili jsme na přepravu minerálky vozy v poměru cca 3/4 izotermické, 1/4 běžné kryté. Přeprava to byla poměrně komplikovaná: vlečka stáčírny byla obsluhována 3x denně, ložené vozy z vlečky byly shromažďovány v Drnově, přímý odesílatelský vlak s minerálkou na rozptyl do České Třebové odjížděl 1x denně. Zpátky se vozy vracely ve čtyřech dávkách do Moldavy, odtamtud ve třech dávkách do Drnova, kde byla ještě pro případ nepravidelností udržována několikavozová záloha. Tím se izotermické (bílé) a běžné Z (hnědé) dokonale promíchávaly a vzniklý vlak byl pokaždé opticky úplně jiný.

Re: Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: čtv 11 kvě, 2017 6:20 pm
od Morris Zapp
jaro2017.png

Re: Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: čtv 11 kvě, 2017 6:32 pm
od Morris Zapp
Tak kolegové, jestli má někdo zájem se na takovéhle hře příště spoluúčastnit, bez ohledu na nevlastnictví modulů nebo modelové měřítko, bude vítán.

Re: Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: sob 15 črc, 2017 8:31 pm
od MiG
Odkaz na reportáže a fotografie ze setkání Jaroměř 2017 zde .

Re: Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: pon 17 črc, 2017 5:05 am
od Morris Zapp
Sebelepší fotografie nedokáže reprodukovat to nejdůležitější, kvůli čemu to děláme: ten pocit z dopravní služby v epochách III a IV :wink:

Re: Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: úte 18 črc, 2017 4:30 pm
od Morris Zapp
MiG píše:Odkaz na reportáže a fotografie ze setkání Jaroměř 2017 zde .
Teď jsem si teprve přečetl ten Tomášův text - a pochvalně mručím a hluboce smekám!

Re: Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: stř 19 črc, 2017 9:28 am
od Morris Zapp
A k Tomášovu textu doplněny chybějící přílohy - včetně v textu nezmiňovaného dopisu, ilustrujícího dobové dodavatelsko-odběratelské vztahy při zásobování železničního personálu potřebnými přípravky 8)

Re: Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: ned 03 zář, 2017 3:39 pm
od VojtikJ
Pokud se mi podaří Hronov dát líp do kupy. + Traťové moduly. Tak bych se příště rád zúčastnil.

P.S.
Z Meziměstí do Polska za dob ČSD byl silný provoz (z paměti starých nádražáků zde sloužících) ;) ten postupně utichal od 90 do součastnosti kdy není žádný...

Re: Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: ned 03 zář, 2017 4:41 pm
od Morris Zapp
Skvělé!

Budete vítán!

Další stanice, kterou musí zdolat vlaky na své dlouhé cestě ze skryťáku k polské hranici... a podle fotek soudím, že velice povedená :wink:
Provozní koncept "Meziměstí" byl původně z nouze ctnost, když jsme na setkání měli jenom jeden skryťák, ale skvěle se osvědčil 8)

A že tam dneska není provoz žádný? Simvás, a kdo by chtěl modelovat současnost? Si toho dostatek užijeme v realitě :wink:


Mmch najíždíme na kadenci 3 setkání ročně - letos budou ještě dvě, nechcete se přijet jen tak nalehko podívat, popř. i cvičně zapojit do provozu?

Re: Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: ned 03 zář, 2017 8:04 pm
od hopeter
Takový nesmělý dotaz. Je možné se takového setkání zúčastnit jako divák ? Začínám se o moduly zajímat a rád bych takové dění okouknul. Do Jaroměře to mám kousek. :oops:

Re: Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: pon 04 zář, 2017 8:05 am
od VojtikJ
Morris Zapp píše:Skvělé!
A že tam dneska není provoz žádný? Simvás, a kdo by chtěl modelovat současnost? Si toho dostatek užijeme v realitě :wink:


Mmch najíždíme na kadenci 3 setkání ročně - letos budou ještě dvě, nechcete se přijet jen tak nalehko podívat, popř. i cvičně zapojit do provozu?


No v dlouhém textuje psáno že tam byl provoz minimální :D

Tři ročně aletos ještě dvě, jáj, kdy to chcete stihnout? :lol: ...
Jinak to vypadá zajímavě, ale dokud nebude vyštelovaná stanice, bohužel jen vypadá že je povedená, tak radši přijedu na "seznání" k Vám, pár menších setkáních mám již za sebou.
Trošku víc práce na ní je :( a traťový moduly mám taky snad se mi povede udělat i návěstní.
Snad výjde čas a né jak Letohrad :lol:

Re: Jaroměř 2017

PříspěvekNapsal: pon 04 zář, 2017 8:20 am
od Morris Zapp
No, minimální - z výpravčího v Moldavě pot odstřikoval, v dopravních sedlech odkapával :mrgreen:
Minimální bylo jenom ztvárnění tranzitní (dopolské a zpolské) nákladní dopravy, které se do GVD i přes čas 1:4 už moc nevešlo...

Stihnout to stihneme: koncem září je Týnec a pak využijeme toho, že jsme samí nelyžaři :wink: A někteří k tomu máme ještě Dobrovici - to je pro Cukrovar vlastně povinnost...

I pro Hopetera: veřejnost obvykle nebereme, ta má přístup jenom do Dobrovice (kde je to celé ale o něčem jiném) a pak u kolegů z TT-ČSD v Zákupech na tribunu - ale z té toho zase tak moc nenasajete... Písněte mi do SZ, domluvíme se na pozvání. Rádi vás mezi sebou přivítáme :wink: