Popelová jáma- odpopelnění

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Popelová jáma- odpopelnění

Příspěvekod Bw_Ig » stř 14 úno, 2018 10:08 am

Další:
Přílohy
Kanal,popel,vodni,jerab,1902,norma,vykres,RIC,700.jpg
Vodni,jerab,1905,vykres,lokomotiva,178,RIC,600.jpg
Norma_KkStB_VII-H_1886_vodni,jerab,kanal_RIC,600.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 135
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Popelová jáma- odpopelnění

Příspěvekod Myšpulín » stř 14 úno, 2018 5:03 pm

Tak toto celé je prostě paráda. Smekám a moc děkuji.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1295
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Popelová jáma- odpopelnění

Příspěvekod Vladimír_B » pát 16 úno, 2018 11:03 am

Ahoj, perfektní podklady, děkuji.Docela mě překvapuje, jak na jihlavsku bylo komplikované dozbrojit stroj. Popelovka a uhlí nejsou za sebou, ale musí se různě přejíždět po celém obvodu výtopny...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1046
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Popelová jáma- odpopelnění

Příspěvekod jv66 » úte 28 črc, 2020 5:36 am

Ahoj všem,
informace zde zveřejněné jsou bezva, takové kdyby člověk měl před zahájení stavby kolejiště, ubylo by spousty chtěný i nechtěných nesmyslů.

Protože právě na klubovním kolejišti umísťujeme popelové jámy, mám jeden dotaz, na který jsem zde odpověď nenašel (možná, že jsem blbě hledal..) a tedy:
Pokud je popelová/odkalovací jáma umístěna ve stanici na dopravní přímé koleji (kolej, ze které a na kterou se jezdí přímo, ne do odbočky), je rychlost jízdy průjezdu přes jámu omezena (dejme tomu na 40km/h) ?
Příklad: jáma na 1. koleji, průjezd (ne zastavení) Ex po přímé, dnes bez jámy plnou traťovou rychlostí.
a, po zabudování jámy rychlost průjezdu snížena na 40?
b, průjezd bez omezení plnou traťovkou
c, jáma v takových situacích na přímé průjezdné koleji nebývala, pokud fíra potřeboval "na popel", měl postaveno na dopravní kolej s jámou do odbočky, kde je 40 automaticky.

Editujeme právě řídící soft - HJOP - a takové pravidlo omezení rychlosti by bylo potřeba zapsat do definice jízdních cest...

Díky všem předem za informace a rady

Jirka Veselý
KMŽ Brno; TT+HO Modulovka
jv66
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 16 bře, 2008 12:08 pm
Bydliště: Brno

Re: Popelová jáma- odpopelnění

Příspěvekod hank » úte 28 črc, 2020 6:04 am

jv66 píše:Pokud je popelová/odkalovací jáma umístěna ve stanici na dopravní přímé koleji (kolej, ze které a na kterou se jezdí přímo, ne do odbočky), je rychlost jízdy průjezdu přes jámu omezena (dejme tomu na 40km/h) ?
Příklad: jáma na 1. koleji, průjezd (ne zastavení) Ex po přímé, dnes bez jámy plnou traťovou rychlostí.
a, po zabudování jámy rychlost průjezdu snížena na 40?
b, průjezd bez omezení plnou traťovkou
c, jáma v takových situacích na přímé průjezdné koleji nebývala, pokud fíra potřeboval "na popel", měl postaveno na dopravní kolej s jámou do odbočky, kde je 40 automaticky.


Dobrá otázka, přenesl jsem ji i na K-report. Nevím to, ale kdyby se mě někdo takhle zeptal a nutil mě odpovědět hned, asi bych řekl c).

Jinak bych ke tvým variantám přidal ještě d), a to stanice, kde jsou vjezdová návěstidla nezávislá na postavení výměn nebo kde VN vůbec nejsou, takže i "do rovného" se jezdí max. 40 km/h (někde i míň). Takových stanic bylo v dobách funkčních popelových jam větší než malé množství. I kdyby přes jámy platilo rychlostní omezení, bylo by v takových stanicích/dopravnách stejné jako pro celý jejich obvod.

Sám vím jen o dvou případech, kde byla jáma v 1. koleji, a to je dopravna Slatina nad Zdobnicí na lokálce Doudleby n. Orlicí - Rokytnice v Orl. horách (tam je možná jáma dokonce ještě dodnes) a staré nádraží ve Žďáru nad Sázavou. Ale na lokálkách jich určitě bývalo víc.

Edit: Dalším příkladem je Nové Město pod Smrkem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3978
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Popelová jáma- odpopelnění

Příspěvekod jv66 » úte 28 črc, 2020 6:18 am

Díky Hanku,
nějak podvědomě tíhnu též k možnosti za c - pokud nezískáme od odborníků nějaké jiné informace, šupneme prostě jámy jinam než na přímou a tím se elegantně při výstavách zbavíme všetečných dotazů odborné veřejnosti :D
Vzhledem k popisu používání popelových /odkalovacích jam je podle mě nutné modelové ztvárnit kromě vodního jeřábu i ten pekelnej bordel, co musel být všude kolem jámy při vyhazování popela lopatami vedle koleje a nakládku na popelový vůz. A zároveň to "blátíčko" - smíchaný popel s kalem...
J.
KMŽ Brno; TT+HO Modulovka
jv66
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 16 bře, 2008 12:08 pm
Bydliště: Brno

Re: Popelová jáma- odpopelnění

Příspěvekod hank » úte 28 črc, 2020 6:53 am

jv66 píše:Vzhledem k popisu používání popelových /odkalovacích jam je podle mě nutné modelové ztvárnit kromě vodního jeřábu i ten pekelnej bordel, co musel být všude kolem jámy při vyhazování popela lopatami vedle koleje a nakládku na popelový vůz. A zároveň to "blátíčko" - smíchaný popel s kalem...


Jenom si dovolím dodat, že tam, kde byly jámy určeny i pro odkalování, se rozdělovaly na dvě části a ta část pro odkalování byla zakryta roštem. A ve starších dobách se na dno jámy někdy provizorně dávalo proutí, aby ten kal tolik nestříkal ven. Ale nácestné odkalování se stalo běžnou záležitostí až po válce, od začátku epochy IIIb. Zato se tehdy občas provádělo i za jízdy na širé trati.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3978
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Popelová jáma- odpopelnění

Příspěvekod Polabský » úte 28 črc, 2020 9:28 am

Ono pokud odkalujete přímo do suchého popela, nepřejte si vidět celý spodek lokomotivy, včetně pružnic, ložiskových komor a jejich vedení.
Proto ty zmiňované rošty, proutí, od kolegy Hanka.
Hezký den Všem.
Polabský
 
Příspěvky: 716
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Popelová jáma- odpopelnění

Příspěvekod tomkanka » úte 28 črc, 2020 10:37 am

Umístění popelových jam se určovalo především dle provozních potřeb. Tj. pokud možno na vedlejší koleji, aby vlak při zbrojení "nepřekážel", a aby u případného předjíždějícího vlaku nebylo nutno snižovat rychlost pro vjezd odbočkou. Na jednokolejných tratích se často budovaly na jedné koleji pro jeden směr jízdy a na druhé pro opačný, takže v případě dvou dopravních kolejí byla jedna na hlavní koleji. Na lokálkách byly na hlavní koleji běžně - spousta stanic byla původně dvoukolejných a vedlejší kolej sloužila jako nakládková, nebo z důvodu hustoty provozu delší obsazení hlavní koleje nic neomezovalo. Je tedy nutno brát v úvahu dispozice stanice (ev. býv. nákladiště) v době stavby trati.
Ale žádné rychlostní omezení jako takové přes jámu nebylo.
tomkanka
 
Příspěvky: 37
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků