nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod hank » sob 07 zář, 2019 2:49 pm

Fotky nemám, ale pamatuju to naživo... Celkem jednoduše: Asi tak 5 - 10% materiálu starého štěrkového lože bylo uhlí. Ani ne tak mezi kolejemi jako vně kolejí. Víc ne, protože chudší lidi tam chodívali paběrkovat a kusy uhlí ze štěrku vybírali.

Bohužel už máte zaštěrkováno... Kdyby ses byl zeptal předem, poradil bych ti, abyste štěrkovali směsí drceného uhlí a štěrku 1:10. Jenže teď to už pro vás je knížecí rada, tak se omlouvám, že mě nic lepšího nenapadá. :|
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3371
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod ladiznet » ned 08 zář, 2019 10:19 am

hank : díky ... tak to budu muset "dosypat" dodatečně :)
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 608
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod Střelec » pon 09 zář, 2019 4:55 pm

Nejdřív zkus práškovej pigment nanášenej opatrně štětcem (černej, nebo směs černého a rzi). Možná nebude třeba dosypávat.

Jinak co se týká ukončení provozu trati, zkoušel ses v archivu podívat do odboru dopravy KNV? Mohly by tam teoreticky bejt i křížení tratě se silnicí, přejezdy, zřizování a likvidace zastávek, nebo vlečková agenda. Vycházím z toho, na co narážim u ZKNV Plzeň, ale tady jsou od dráhy jen zlomky a většina dokumentace je silniční. Ukládací znaky jsem tady uváděl v jiným vláknu.
Střelec
 
Příspěvky: 831
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod ladiznet » ned 22 zář, 2019 5:16 am

Na sociálních sítích padl velmi zajímavý dotaz.

Jednomu návštěvníkovi se zdá, že pražce na naší trati jsou moc "nahuštěné".

A tak se ptám, jaká byla vzdálenost pražců na buštěhradské dráze? Existovala nějaká norma, tj. počet pražců na 1km nebo něco takového?
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 608
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod JanoH0e » ned 22 zář, 2019 6:11 am

Stále existuje. Počet pražcov, ich veľkosť a upevnenie sa odvíja od zaťažiteľnosti trate. Boli lokálky, kde boli "medzery" až 90 cm, boli trate s 50 cm. Keďže trať bola uhoľná, typujem, že boli "nahustené". Ale trať napr. do Kolešovic alebo Kyselky patrila medzi ľahké. Takže aj v rámci siete boli rozdiely. V dokumentácii trate by mali byť udávane počet pražcov buď na km alebo na koľajnicu alebo zaťažiteľnosť v tonách.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1192
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod hank » ned 22 zář, 2019 6:45 am

Podle dnešních norem je počet pražců na 1 km normálně rozchodné koleje 1360 - 1850 ks, záleží na únosnosti tratě, druhu kolejnic, druhu pražců, druhu upevňovadel, zatížení tratě, zda je kolej stykovaná nebo bezstyková, zda je kolej v přímé nebo v oblouku, jestli jsou pražce uprostřed předmontovaného kolejového pole nebo na jeho konci apod. Viz třeba tady: http://projekt150.ha-vel.cz/node/82. Jestli nemáš z archívu lepší informace, myslím, že neuděláš chybu, když se budeš držet té nejnižší hodnoty nebo někde blízko ní.

Ottův slovník naučný z roku 1903 udává 90 cm. :D

Jinak za přečtení stojí např. tohle:
http://www.litomysky.cz/drahy/prazcerozdel.htm

Jo, a ještě: Norma NEM 123 uvádí pro vzdálenost pražců v TT hodnotu 5 mm.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3371
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod JanoH0e » ned 22 zář, 2019 7:36 am

V 50. rokoch je udávana zaťažiteľnosť 15,5 ton. Pričom väčšina koľajníc Xa , poprípade nad 30 kg/m. To znemená, že pražce boli na husto. Spočítať sa dajú v km 30,8. :D
JanoH0e
 
Příspěvky: 1192
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod ladiznet » sob 19 říj, 2019 11:29 am

Jak dříve vypadaly výstražné kříže u jednoduchých přejezdů? Barva? Období 2 epocha.
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 608
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod milan ferdián » sob 19 říj, 2019 12:36 pm

hank píše:Břevno závory bylo bílé a uprostřed byl jeden černý pruh dlouhý zhruba 1/3 délky břevna.

Jinak bílé výstražné kříže s černým olemováním byly zavedeny v květnu 1931. Někde ve starých diskusích tady je jejich rozměrový výkres z příslušné normálie. Z výkresu taky vyplývá, že se dělaly ve dvou velikostech. Vlevo se jezdilo do 15. března 1939, ale Šebík byl v odtrženém pohraničí, takže tam jenom do října 1938. Tabulka Pozor na vlak/Achtung auf den Zug se používala do zavedení křížů, v pohraničí byla dvojjazyčná.

radeksindy píše:Břevno závory bylo bílé a uprostřed byl jeden černý pruh dlouhý zhruba 1/3 délky břevna.

Nejméně od roku 1937 platí, že břevno bylo bílé s černými pruhy šířky 30-50 cm, na obou koncích muselo vyjít 20 cm černého pruhu. Zbytek černý. (viz kniha o dopravní službě P.Štěpánka). Předtím byl pruh na obou koncích a uprostřed, ale délky průhů přesně neznám. Tipuji tak cca kolem 50 až 60 cm, to nejčastější stav k vidění na fotkách z období mezi válkami.
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10733
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod ladiznet » sob 19 říj, 2019 2:12 pm

Milan : :o :roll: :mrgreen:
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 608
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod hank » sob 19 říj, 2019 3:14 pm

Já jsem tu někde dával i výkres - normálii těch křížů z r. 1931, ale teď to fakt nemám čas hledat...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3371
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod U37.002 » sob 19 říj, 2019 5:30 pm

Našel jsem ve svém arcichlívu ony zmíněné, mohlo by pomoct (děkuji dědku Hankovi a ostatním badatelům za zveřejnění)
Výstražný kříž.jpg
976094.jpg
U37.002
 
Příspěvky: 6
Registrován: úte 01 říj, 2013 8:24 pm

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

Příspěvekod radeksindy » sob 19 říj, 2019 6:21 pm

ladiznet:

Přehlédl jsem dotaz na pražce BEB, takže zpětně trochu obsáhlejší odpověď. Nikdy a nikde nebyla dána přesná míra, protože ta vychází z použitého kolejiva, jeho opotřebení, požadované rychlosti a nápravového tlaku. V podstatě to jsou takové komplikované vícerozměrné tabulky. V závěru své existence používala Buštěhradská dráha zejména dva typy svršku označované písmeny B a D. D byl novější svršek s váhou 35,65 kg/m, který teoreticky dovoloval až 9 t na kolo, tedy 18 t na nápravu. Při novém nebo malém ojetí dovoloval svřek až 90 km/h rychlost, ale jen při maximálním nápravovém tlaku 15 t. Na trati do Reitzenhainu byl v roce 1933 nápravový tlak 16 t, což bylo na hlavních tratích běžné. Při tomto nápravovovém tlaku už bylo povoleno pouze 70 km/h, při ojetí 14 mm už jen 40-60 km/h právě podle vzdálenosti mezi pražcema. Tabulky uvádějí dvě vzdálenosti 72 cm a 81 cm. Právě při 81 cm klesala maximální rychlost rychle a pří vyšším ojetí už byla jen 40 km/h, proto se používalo ve vedlejších kolejích. Druhá menší vzdálenost pražců byla používana v hlavních kolejích a na trati.

A ještě dodatek. Modelové kolejivo si bere za vzor obvykle svršek typu K používany u DRG od roku 1926. U něj se pro nejvyšší zatížení a rychlost předpokládalo tak 60-65 cm, takže je opticky opravdu hodně husté.
radeksindy
 
Příspěvky: 1828
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků