Stránka 21 z 25

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: úte 14 kvě, 2019 9:10 am
od Vladimír_B
I k tomuto témata mám hezkou odbočku, tedy off topic. :D Při prohlížení knihy Česká nádraží a při porovnání půdorysů výpravních budov KFJB, jsem zjistil, že je to sice typová stavba (asi přes 20? realizací, nechce se mi to teď počítat), tak každá budova je jinak velká. :D Rozdíly jsou sice v centimetrech, ale jak to? :D Stavělo se to v dobách ještě před mírami SI...

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: stř 15 kvě, 2019 7:53 am
od Vaclav86cz
Vladimír_B píše:I k tomuto témata mám hezkou odbočku, tedy off topic. :D Při prohlížení knihy Česká nádraží a při porovnání půdorysů výpravních budov KFJB, jsem zjistil, že je to sice typová stavba (asi přes 20? realizací, nechce se mi to teď počítat), tak každá budova je jinak velká. :D Rozdíly jsou sice v centimetrech, ale jak to? :D Stavělo se to v dobách ještě před mírami SI...

Odpověď stavaře. Já jím sice nejsem, ale moje milovaná maminka ano a tuto citaci jsem si s dovolením přebral od ní:
Ve stavebnictví není centimetr žádná míra. A největší omyl je pravý úhel...

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: stř 15 kvě, 2019 8:15 am
od Tomas Lebeda
Já tedy stavař jsem a tohle bych podepsal:)
Je třeba si však uvědomit, že výkresy jsou kresleny pro zedníky a tedy zobrazují rozměry zdiva.
Zdivo se následně omítá a tím pak mohou vznikat nepřesnosti.
Nicméně pro účely modelu budou spíš než drobné odchylky centimetrech důležitější vzájemné vztahy vzdáleností a proporce.
A ty lze bezproblému z plánků získat.

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: stř 15 kvě, 2019 9:34 am
od radeksindy
jsem zjistil, že je to sice typová stavba (asi přes 20? realizací, nechce se mi to teď počítat), tak každá budova je jinak velká. :D Rozdíly jsou sice v centimetrech, ale jak to? :D Stavělo se to v dobách ještě před mírami SI...

To není mírami. Je potřeba si uvědomit, že normálie není stavební výkres. Je to obrázkový předpis, jak má budova vypadat (základní tvar, počet bytů, oken, dveří atd.). Ale konkrétní provedení, materiály a detaily se řešily jinde a jinak. Stejné to bylo i v dalších oblastech, kde se používaly normálie. I tam vznikají větší či menší odchylky podle výrobců.

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pon 27 kvě, 2019 5:51 pm
od ladiznet
Sypaná nástupiště určitě byla štěrková ... jak to bylo s plochou okolo nádraží?

Existuje někde nějaký záznam toho, co se používalo na příjezdové cesty a plochy kolem budov? Nebo to záleželo na typu půdy a lokalitě v rámci kraje?

Polní cesty jsou jasné ... ale co větší cesty s patníky ... a hlavně plocha kolem nádraží i skladiště ... byla to klasická šotolina nebo to mohlo být i něco jiného?

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pon 27 kvě, 2019 6:13 pm
od Trixt
Mám dojem, že se používal makadam, případně makadam obalovaný v asfaltu.

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pon 27 kvě, 2019 6:24 pm
od Rtep
Dobrý večer
pravděpodobně byly tyto plochy zhotoveny jako štětované. Jedná se o to kdy kameny jsou ukládány na výšku vedle sebe mezi masivní kamennou obrubu potom vyklínovány menšími kameny a prosypány materiálem jemné frakce.
Obrázek
Makadamové cesty vyžadovaly uválcování oproti pracnějsí štetové.

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pon 27 kvě, 2019 6:41 pm
od radeksindy
Nakládací plochy, příjezdové cesty a ostatní plochy byly provedeny podle jejich zatížení. Tzn. zpočátku většinou co nejlevněji k očekávanému provozu, později se vylepšovaly pokud to nakládka vyžadovala. V archvivech lze najít spousty žádostí o změny povrchů přiléhajících pozemků. Jako ukázka je příloha projektu na vydláždění nakládací plochy ve stanici Krč z roku 1890.

_Krc.jpg


Jestli stála Hora Sv. Šebestiána za vydláždění, je otázka na delší hledání :D

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pon 27 kvě, 2019 7:10 pm
od ladiznet
No, stanicí většina nákladu jen projížděla a co se nakládalo bylo dřevo a rašelina.

Nemyslím si ale, že vzhledem k celkovému objemu přepraveného zboží, to bude tvořit vysoké procento.

Zatížení cest bude převážně provozního charakteru a ne tak velké, jako třeba na Kovářské, kde byla vybudována speciálně rampa pro nakládku dřeva.

Z toho mi plyne, že:

a) příjezdová cesta k nádraží byla štětována kamenivem a prosypána jemným štěrkem
b) to samé platí i pro cestu k mlýnům (cesta pod Bezručákem)
c) druhá cesta pod Bezručákem bude polní
d) cesty kolem stanice HSŠ budou polní/lesní
e) plocha kolem staniční budovy bude štěrkovaná

Otázkou je :

Co plocha rampy? Byla také vysypána štěrkem nebo se spíše štětovala ... já tipuju štět.

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: úte 28 kvě, 2019 6:46 am
od vmucha
Nákladiště kolem ramp bývala dlážděná kameny

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: úte 28 kvě, 2019 6:52 pm
od ladiznet
Děkuji všem za odpovědi. V dalším arch. průzkumu budu muset realizovat sondy.

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: úte 28 kvě, 2019 6:56 pm
od ladiznet
Následující tři obrázky představují studii telegrafního vedení.

1. pár = komunikace mezi HSŠ - KŘIMOV - REITZENHAIN, obsluha strážních domků = 2. a 3. pár na každou stranu.

Ptám se, jestli to, co je na obrázcích, je logické.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

PS: poloha drátů vedení je na základě geometrického plánu.

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: stř 29 kvě, 2019 5:21 pm
od ladiznet
Tyto dobové lampy byly na nádraží HSŠ. K čemu prosím sloužila vrchní část se dvěmi rameny a otvory v nich?

Obrázek

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: stř 29 kvě, 2019 5:46 pm
od vmucha
Opřel se o ně žebřík.

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: stř 29 kvě, 2019 10:00 pm
od radeksindy
Tak jsem jenom koukal do svých poznámek k trati a podle všeho byly plochy ve stanici Sebastianberg původní, tj. nevydlážděné. Při stavbě trati tak byly provedeny všechny stanice. Jediné úpravy ve stanici, které proběhly do roku 1918 jsou:
1890: dodělání původně plánované, ale nedostavěné 3. koleje
1894: postavena kůlna pro údržbu dráhy
1898: rekonstrukce rampy
1904: přístavba k nákladišti
1910: přístřešek pro odklízeče sněhu

Jen pro zajímavost dodávám, že třeba poprvé se dláždilo ve Slucové v roce 1892, v Měděnci se dláždilo nadvakrát, v roce 1895 a 1907, veřejné nákladiště ve Vejprtech v roce 1903.