Stránka 20 z 25

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: čtv 13 pro, 2018 1:52 pm
od ladiznet
Děkuji moc za komentáře! Chceme se držet co nejvěrněji době. Uděláme tedy ceduli s česko-německým názvem. Tzn. "Hora Sv. Šebestiána" a "Sebastiansberg".
Napadlo mě, že pro modulový provoz bychom měli z jedné strany český a z druhé strany německý název. Nevím, možná bude lepší použít na obě strany stejný obsah.

Byl by někdo ochotný sem hodit nějaký odkaz či fotku, jak taková cedule vypadala?

Předpokládám černé písmo na bílém podkladu.

Byla velikost stejně velká u německého i českého názvu? I typ fontu?

Jako přijatelný a odpovídající font jsme na ceduli "KŘIMOV nákladiště" použili Bahnschrift. Jinak tuto ceduli budeme používat právě tehdy když budeme modelovat vlečku cca 5 let po druhé světové válce.

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: čtv 13 pro, 2018 2:28 pm
od Tomas Lebeda
Já jsem našel dvojjazyčný název pro Mikulášovice, bohužel neznám přesnou dataci:
https://img21.rajce.idnes.cz/d2101/13/13904/13904035_4374d1847c825685d4c2252535eff89b/images/Mikulovice_doln_ndra_01.jpg?ver=0

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pát 28 pro, 2018 9:21 am
od ladiznet
Tak cedule zhotovena :)

Obrázek

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pát 28 pro, 2018 9:24 am
od ladiznet
Při dalším průzkumu geometrického plánu z roku 1892 jsou zakresleny šraňky.

Určitě si je vymodelujeme.

Jaký typ šraňek se používal? Epocha II. Existuje projekt?

Na plánku jsem také našel místa, z kterých se ovládala vjezdová návěstidla (pokud se nepletu, jsou označena "sluníčkem").

Obrázek

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pát 04 led, 2019 7:20 am
od Vladimír_B
ladiznet píše:Jaký typ šraňek se používal? Epocha II. Existuje projekt?

Ahoj, stejné závory jako dnes, protože Trojlístek se patentoval již roku 1905 - ty jsou sice dálkové, ale i ty místní vypadají obdobně, na ně není problém sehnat plánek. Problém s plánkem může nastat třeba tady: http://www.fotohistorie.cz/FullFoto.aspx?photoID=42999 a taky nevím co je to čudo před závorami, vypadá to jako kryt něčeho, ale k čemu otevřená bedna a váha to asi taky nebude - skladiště bylo za fotografem...
Případně i tady se dají najít nějaké prvorepublikové závory: http://www.vrchlabsko.info/nostalgieat.html
Další možnost je se podívat na nějaké historické fotky buštěhradky jaké používali závory...

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pát 04 led, 2019 12:15 pm
od Vladimír_B
Náhodou jsem nakoukl (viz. ty ilustrační obrázky) do této knížky http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... t_id=15032 a je tam jednoduchý náčrtek ručních závor...

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: sob 05 led, 2019 11:32 am
od jab63
Zkusím se zeptat zda je něco v archivu zubrnické železnice.
PZM.jpg

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: ned 06 led, 2019 8:55 am
od milan ferdián
Pozor na barvy šraněk.Hank už se o barvách zmiňoval.
Milan

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: ned 06 led, 2019 12:51 pm
od Střelec
Lept na mechanický šraňky nabízel Hekttor, chyběla tomu jen ta "zástěrka" proti podlezení a vlastní závoru bylo nutno vybrousit ze špejle. Jinak pro jistotu zopakuju - prvorepublikové šraňky byly černobíle pruhované a kříže před nima (taky černobílé) byly na opačné straně než dnes. Občas je ještě doplňovala tabulka "pozor vlak!/achtung zug!" na sloupku někde vedle, případně v bílém poli přímo na ramenech kříže (ale to asi nebylo běžné).

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: ned 06 led, 2019 1:42 pm
od hank
Střelec píše:Lept na mechanický šraňky nabízel Hekttor, chyběla tomu jen ta "zástěrka" proti podlezení a vlastní závoru bylo nutno vybrousit ze špejle. Jinak pro jistotu zopakuju - prvorepublikové šraňky byly černobíle pruhované a kříže před nima (taky černobílé) byly na opačné straně než dnes. Občas je ještě doplňovala tabulka "pozor vlak!/achtung zug!" na sloupku někde vedle, případně v bílém poli přímo na ramenech kříže (ale to asi nebylo běžné).


Břevno závory bylo bílé a uprostřed byl jeden černý pruh dlouhý zhruba 1/3 délky břevna.

Jinak bílé výstražné kříže s černým olemováním byly zavedeny v květnu 1931. Někde ve starých diskusích tady je jejich rozměrový výkres z příslušné normálie. Z výkresu taky vyplývá, že se dělaly ve dvou velikostech. Vlevo se jezdilo do 15. března 1939, ale Šebík byl v odtrženém pohraničí, takže tam jenom do října 1938. Tabulka Pozor na vlak/Achtung auf den Zug se používala do zavedení křížů, v pohraničí byla dvojjazyčná.

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: ned 06 led, 2019 3:51 pm
od radeksindy
Břevno závory bylo bílé a uprostřed byl jeden černý pruh dlouhý zhruba 1/3 délky břevna.

Nejméně od roku 1937 platí, že břevno bylo bílé s černými pruhy šířky 30-50 cm, na obou koncích muselo vyjít 20 cm černého pruhu. Zbytek černý. (viz kniha o dopravní službě P.Štěpánka). Předtím byl pruh na obou koncích a uprostřed, ale délky průhů přesně neznám. Tipuji tak cca kolem 50 až 60 cm, to nejčastější stav k vidění na fotkách z období mezi válkami.

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pon 13 kvě, 2019 4:58 pm
od ladiznet
Přátelé,

na plánku mlýnu v Bezručově údolí z roku 1872 jsou uvedeny tyto míry.

Nemohu nikde dohledat, co je "stupeň" , "minuta" a "vteřina"

Dle mého laického soudu se jedná o vídeňské sáh, střevíc (stopu) a palec.

Mohl by mi prosím někdo potvrdit nebo vyvrátit moji domněnku?

Obrázek

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pon 13 kvě, 2019 5:30 pm
od hank
ladiznet píše:Přátelé,

na plánku mlýnu v Bezručově údolí z roku 1872 jsou uvedeny tyto míry.

Nemohu nikde dohledat, co je "stupeň" , "minuta" a "vteřina"

Dle mého laického soudu se jedná o vídeňské sáh, střevíc (stopu) a palec.

Mohl by mi prosím někdo potvrdit nebo vyvrátit moji domněnku?


No jistě. Metrická soustava byla v monarchii zavedena zákonem z roku 1871 s platností od 1. ledna 1876. Do té doby všichni stavitelé i políři počítali a své výkresy kótovali ve vídeňských mírách, na což jsi jistě narazil při čtení původních výkresů všech pozemních staveb BEB. V přechodném období se tytéž výkresy často kótovaly v obou měrových soustavách současně. I na novějších archívních výkresech však nacházím různé pozůstatky starých zvyklostí: Například jsem našel na výkresu skladiště (teď zrovna přesně nevím, jestli ÖLEG nebo StEG) z 80. let 19. stol. rozteče ocelových kotev dřevěné hrany kamenné rampy sice předpisově okótované v centimetrech, ale vzdálené od sebe byly ty kotvy přesně 1 vídeňský sáh = 189,6 cm... :lol: Zvyk je zkrátka železná košile. :mrgreen:

Jestli máš knihy Mojmíra Krejčiříka Česká nádraží, tak tam je v předmluvě ke druhému dílu vysvětlení. Skromně si připisuji část zásluhy za to, že se tam dostalo až po mém upozornění autorovi, který to považoval za natolik samozřejmé, že se k tomu v prvním dílu vůbec nevyjádřil...

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pon 13 kvě, 2019 5:42 pm
od ladiznet
Hank : výborně ... už to čtu! Má domněnka byla správná :) Díky!

Re: nádraží Hora sv. Šebestiána (Sebastiansberg)

PříspěvekNapsal: pon 13 kvě, 2019 5:43 pm
od milan ferdián
ladiznet píše: co je "stupeň" , "minuta" a "vteřina"
Dle mého laického soudu se jedná o vídeňské sáh, střevíc (stopu) a palec.
Mohl by mi prosím někdo potvrdit nebo vyvrátit moji domněnku?


vídeňský sáh......= 1°= 6´ = 1,896 m
vídeňská stopa...= 1´ = 12´´ = 0,316 m
vídeňský palec...= 1´´ = 12´´´ = 0,0263 m
vídeňská čárka...= 1´´´ = 0,0022 m

Výkresy byly v měřítku 1:72 nebo 1:144.
Milan