Železniční vlečky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Tempotaxi » pát 29 kvě, 2015 4:55 pm

MirekTT píše:Aby bylo tohle vlákno podnětné ještě víc, zkusím hodit takovej námět na vlečkový provoz z pohledu Drůbežáren ve Velkých Pavlovicích. Píšu to pro ty, kteří hledají velké vyžití na malém prostoru a mají strach ze všech těch nadloží, podloží, malého nebo žádného vodního toku a podobných aspektů, které tu byť oprávněně zazněly.


Mně je naprosto jedno, jak kdo staví své kolejiště, ale pokut pak kolejiště prezentuje, tak musí čekat, že budou připomínky kladné i záporné.
Já to beru takzvaně od Adama. Nejprve byla krajina, pak se trasovala dráha podle podnikatelského záměru. Členy jsou podnikatelé, továrníci, sedláci a bankéři. Každá dráha byla postavena nejprve pro podnikání a osobní přeprava byla postupně zaváděna jako doplněk, který se postupem času zdokonaloval.
Zde je další téma na dopravu po železnici. Na vesnicích se produkují hlavně potraviny a ty se po železnici přepravují do měst. Ve městech se postupně se soustřeďuje průmysl a přibývá obyvatelstvo.
Dřívějších době jsou na dráze mlékárenské vlaky. Ve stanici se můžou nakládat mlékárenské konve nebo se mléko přečerpává do železničních cisteren. Dále stanice může mít upravenou rampu na nakládání živých zvířat.
Ve městě má železniční stanice vlečku do mlýna, pekárny, do jatek, pivovaru, do zpracovatelského rybího závodu, do mlékárny, do konzervárenského průmyslu, do lihovaru, cukrovaru, tukového průmyslu, do mrazíren atd. Těch možností je opravdu dost. Ale hlavně musíme před vlastní stavbou znát podnik, jak pracuje a jeho technické zařízení. Ano technické zařízení (stroje) nejsou vidět, ale ta vlastní budova je někdy stavitelské umění. Třeba jen komín má překrásnou výzdobu. Barevná cihla dokáže plno překrásných tvarů na stěně. Ale je také plno technického zařízení, které je venku pod širým nebem.
Možná, že se tohle povídání někomu nelíbí, ale starší a dříve narození modeláři mně proškolovali. Je také pravdou, že poučovali a svoje kolejiště mají většinou postaveny obráceně. Ale beru, že tenkráte byla jiná doba a jiné možnosti na stavbu kolejiště, než je dnes.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2282
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Tempotaxi » pát 29 kvě, 2015 5:24 pm

Abych nepsal jen do větru. Prvním učitelem v modelařině byl děda a pan ing. B. Vlček. A zde je ukázka jeho domácího kolejiště. Dříve mně toto kolejiště vždy nadchlo, ale dnes už vím, že vše je tam špatně. Ale musím zase uznat, že kolejiště je budované v roce 1965.
Přílohy
obrázek00001.jpg
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2282
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod milan ferdián » pát 29 kvě, 2015 5:48 pm

Jako kluk,jsem baštil toto kolejiště a sháněl fotky a plánek,kde se dalo.Já jsem jej bral jako modelářský vrchol tehdejší doby.Vzpomeňte na legendární kolejiště od Ing.Jiříka v N-ku.Bylo skládací do skříňky,dvojkolejka jako kruh,vedlejší stoupala přes viditelnou spirálu do horního nádražíčka.Některé stavby z vystřihovánek ABC od p.Vyškovského.A u toho hrálo bando bend Ivana Mládka? :D
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9537
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » pát 29 kvě, 2015 5:54 pm

Jsme ve vláknu o vlečkách, tak pojďme zpět k věci. Jedna ryba :mrgreen: ze včerejšího výlovu z archívu ŘSD Olomouc:

zborovice_situace_mala.jpg

Situace stanice Zborovice s přilehlou cukrovarskou vlečkou, rok 1924...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2604
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod milan ferdián » pát 29 kvě, 2015 5:55 pm

To máš jak to krytí odbočky odvratnou výhybkou nebo,že zhlaví musí mít samostatnou kolej pro každou ústící trať.Dnes,kdy znám řadu stanic reálných,tak se nestačím divit co vše na železnici lze vidět. :D
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9537
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod milan ferdián » pát 29 kvě, 2015 5:57 pm

hank píše:Jsme ve vláknu o vlečkách, tak pojďme zpět k věci. Jedna ryba :mrgreen: ze včerejšího výlovu z archívu ŘSD Olomouc:

zborovice_situace_mala.jpg

Situace stanice Zborovice s přilehlou cukrovarskou vlečkou, rok 1924...

Já ti opět poděkuji.. :wink:
edice "Plánky kolejišť"
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 9537
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » pát 29 kvě, 2015 6:27 pm

Stabilní rampa pro nakládku koní ve stanici Krásno (dnes Valašské Meziříčí) z dob, kdy to byla fádní nácestná stanice na lokálce ÖLEG z Hranic do Vsetína... Píše se rok 1885.
rampa_na_kone.jpg

Ale klidně se taková mohla někde najít ještě i po válce. Možná spíš kamenná (resp. nasypaná a udusaná zemina mezi kamennými zídkami) nebo dokonce betonová než dřevěná jako na obrázku.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2604
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » pát 29 kvě, 2015 6:54 pm

A ještě jedna dobytčí rampa, tentokrát na širé trati (!), v km 0,9 trati Kroměříž - Zborovice. Traťová kolej tam procházela kolem pozemku kroměřížských jatek, a tak se tam prostě vykládalo, trať - netrať. Výkres je z roku 1899.

dobytci rampa_mala.jpg


Ložné manipulace na širé trati - i pravidelné, tj. zapracované do GVD - se povolovaly i leckde jinde a leckdy jindy, určitě za I. republiky a ještě i za Protentokrátu, ale já je za svého dospělého života (zhruba od začátku poslední třetiny minulého století) už nepamatuju, takže zřejmě zanikly někdy v epoše III. I tak je to ale šikovné řešení pro ty, kdo nemají místo na vlečkovou kolej. Určitě se takhle nakládal třeba šutr z drážních lomů na Vysočině v okolí Skutče a Hlinska nebo kalamitní dříví na řadě míst, kde širá trať procházela lesem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2604
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » pát 29 kvě, 2015 6:55 pm

Ještě přidávám celkovou situaci v Kroměříži v km 0,9 zborovické lokálky.

dobytci_rampa_situace_mala.jpg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2604
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » pát 29 kvě, 2015 7:20 pm

hank píše: Ložné manipulace na širé trati - i pravidelné, tj. zapracované do GVD - se povolovaly i leckde jinde a leckdy jindy...


Když to tak po sobě čtu, tak jsem si ještě vzpomněl na "oblíbenou" činnost některých posunovacích záloh, a to rozvážení vody na tratích, kde byla stanoviště (strážní domky, hradla, hlásky, odbočky, závory...) bez zdrojů nebo se závadnými zdroji vody. Příklad za všechny - trať Česká Třebová - Brno. Vodní vozy byly obvykle vyřazené tendry, na zálohách se často vyskytovaly ty nejroztodivnější českotřebovské stroje, které se už jinde nechytaly, a vodní vlak to ještě na konci epochy III do Skalice nad Svitavou a zpět podle GVD otočil "cobydup" - zhruba za 8 hodin. I toto by se dalo považovat za vykládku na širé trati. Podobně se před zimou rozváželo režijní uhlí. Vlaková četa měla na spravedlivé odměřování režijního přídělu jednoduchý fórrichtunk - ohrádku z prken, tu hodili na zem hned u traťové koleje, do ní naházeli lopatou z uhláku, co se vešlo (kde měl obyvatel str. domku protekci nebo fešnou dceru, tak pěkně vrchovatě... :mrgreen: ), pak si ohrádku naložili zpátky na uhlák a jelo se dál... Jak vidno, dráha sama sobě často povolovala věci, na které by si přepravci netroufli pomyslet ani v těch nejdivočejších snech... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2604
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Tempotaxi » pát 29 kvě, 2015 7:50 pm

hank
Parádní rampy. Někde jsem viděl pojízdné rampy. Některé stanice mají na rampách ohrady na dobytek.

milan ferdián
To kolejiště pana ing. Jiříka znám a ještě měl doma kolejiště v knihovně a to bylo ve velikosti HO, TT a N.
Na kolejišti pana ing. Vlčka jsem si párkrát zajezdil jako kluk. Bydlel o barák na klecanském sídlišti. Jinak vedl legendární železniční klub v Karlíně. Také jsem si tam párkrát zajezdil.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2282
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Tempotaxi » sob 30 kvě, 2015 12:15 pm

Na internetu mně zaujal tento článek http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2015050002.
Koncová železniční stanice Staré Město pod Sněžníkem a nakládací rampy pro dřevo.
Dále je možné doplnit stanici o fungující model pily. Takže budou potřeba sklady řeziva. Pohon pily bude na elektrický proud a tím pádem zde bude věžový transformátor. Do pily se dříví dopravuje automobilovou přepravou nebo se může zřídit malá drážka. Těch možností je opravdu hodně, jen si vybrat.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 2282
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Morris Zapp » pon 01 čer, 2015 12:31 pm

milan ferdián píše:Logiku to má,tam kde je skála nemůže být pískovna a atd.

A byl jsi někdy v Provodíně (krycí název Jestřebí)? :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 629
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 11 čer, 2015 10:01 am

Absolutně odbočím! :D
Zapomněly, či opomněly jsme ve výčtu různých vleček důležitý sektor! Opravárenství, tedy ty různé ČSAO, SVA Holýšov, STS a Stavební stroje... Podniky ČSAO/D měly dokonce "rozložny" vyžilé techniky... Ano, obdoba dnešních ekologických likvidací, upotřebitelné součástky se repasovaly v ČSAO a tak stále dokola.
Otevřel jsem staré ÁBíČko a je tu článek "Osm omlazených buldozerů" (stačí se ozvat, 1xA4). Článek se věnuje repasi buldozerů v n.p. Stavební stroje, závod 02 Zličín. Oni měli kadenci OSM buldozerů denně! 1300 za rok!
Pravdou jest, že pásáky se běžně tahaly na podvalech, kterých bylo všude dost, ale ani přeprava na vagonech není výjimka. dole http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/ ... Nd_Nt.php3
Stručně: závod 02 zděs: http://mapy.cz/letecka?x=14.2912844&y=50.0658610&z=20
náplň práce: repase a výroba stavebních strojů a jejich podskupin, ND, záměr byl neskutečně široký, proto se jednotlivé závody specializovali, např. Plzeň dělala Multicáry a jiné...
komodity převážené: vlastní stroje (plošinové a jinak otevřené vozy), hutní materiál (dtto), zásobování ND/MTZ (neznamená jenom Mechanizace traťového hospodářství) - zavřené vozy, palivo do kotelny - např. mazut, na východní straně areálu byla mazutová kotelna i s krycím vykládacím místem, viz mapa 03 http://mapy.cz/letecka-2003?x=14.295498 ... 9&z=17&l=0 .
v modelu: Vám stačí kus kusé koleje s rampou a portálovým jeřábem, vlečka zaústěná do stanice u malého městečka...
Ss Nýřany: http://mapy.cz/zakladni?x=13.2006365&y= ... ase=ophoto severní větev vede pod portálový jeřáb, jižní na volnou skládku, opravovali např. KNB 250...

P.S.: jsem zpět :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 886
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 11 čer, 2015 1:26 pm

Ahoj Vláďo,
1. Hlásím se o článek
2. 1300 buldozerů je hrozně velké číslo. Vím, že jich výrazně ubylo, dnes je setkání s buldozer em svátek, ale i tak mi přijde, že se každý omlazoval 2x ročně..
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1619
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků