Stránka 2 z 7

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: pát 27 úno, 2015 4:08 pm
od Rocky_MK
Areál podniku chci ztvárňovat úplně celý, bude se nacházet ve vnitřní části kolejiště (TT 110x75) - oválu. Zastavěná plocha vlečky, tj. budova může mít půdorys maximálně cca 25x11cm, s tím, že okolo ještě zbyde nějaké místo na dvůr a oplocení.
Znovu děkuji za příspěvky, mám co hledat a studovat. ZZN zní zajímavě. Jednak se to tam asi nejvíc hodí a navíc možnost navážet různé druhy vozů je také velmi lákavá. Zřejmě mám vybráno.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: pát 27 úno, 2015 8:27 pm
od Vladimír_B
Ahoj, docela dost toho o vlečkách už tady bylo popsáno ve vláknu "vlečky", nebo tak nějak...

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: sob 28 úno, 2015 12:21 am
od MiG
Možné náměty...
Studenec, Adamov - nakládka dřeva u zastávky , Rájec-Jestřebí , Skalice nad Svitavou, Březová nad Svitavou - stáčení mazutu, Velké Opatovice

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: stř 04 bře, 2015 6:50 pm
od Vaclav86cz
Ahoj.

Možná bych se vykašlal na pilu. Taky tyto objekty nejsou zrovna na malém prostoru. Vzhledem k tomu, že máš stanici s manipulační kolejí, tak co na ni budeš nakládat či vykládat? Na vesnicích to bylo právě dřevo někam na pilu. V Nemoticích je třeba přímo v manipulační koleji plnění kotlů vytěženou ropou (funkční, onehda jsem dokonce viděl pracovníka, jak připojoval hadici na kotel...). Dále na vesnici se dá nakládat či vykládat materiál pro místní JZD. Ono moc JZD nebylo přímo u stanic. Pár bys jich asi našel, ale zase tak moc ne... Uhelné sklady bývají celkem často ve stanicích (Kralice nad Oslavou, Bransouze). Pravděpodobnější je to ZZN. Třeba v Rudíkově, kde jsou 2 dopravní koleje, 1 manipulační a z ní vycházející vlečka do místního ZZN Při troše představivosti těch 30 cm. Krásná stanička na D3. Vesnice leží cca 1 km od nádraží. A poslat tam kromě naložené šaliny či trolejbusu můžeš cokoliv :-) A když to vezmu kolem a kolem, tak od těch 20. let až po současnost je tam provoz reálný.
Ono to co jsme řešili ve vláknu papírenské vlečky ohledně velikosti továren je taky brát v potaz. Asi těžko povede kolej jen za bránu například do šroubáren. To by pak nebylo potřeba dělat vlečku. Udělat papírnu není otázka pár centimetrů. Já mám v projektu papírnu, která ve své největší slávě dělala cca 15 - 20 tun kartonu denně (3-4 Ztr pro představu). A velikost pouze výrobního podniku a nějaké té budovy je na ploše 0,5m x 1m. A to je výrobní hala zmenšená a plno pomocných provozů ani nebude znázorněno. Takže představa, že na ploše 30cm x 30cm udělám něco závratného a obrovského je naprosto mylná. Ale to už nechám na soudnosti daného modeláře :-D
Jak se někde píše. Méně je často více...

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: stř 04 bře, 2015 7:46 pm
od Rocky_MK
Já to už přehodnotil. Dám tam ten sklad ZZN a rampu. Jednak kvůli rozmanitosti vozů a jednak proto, aby tam daný objekt zapadnul...
Stanice má 2 dopravní koleje a 1 kusou manipulační, která vede právě ke skladu ZZN. Užitnou délku koleje (v TT) se mi podařilo zvýšit na solidních 40cm.
Pilu jsem původně plánoval jen takovou kapesní. Prakticky jsem chtěl obšlahnout tohle.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: pon 25 kvě, 2015 3:00 pm
od MirekTT
Sice notoricky známé stránky, patrně i známý seznam zmapovaných vleček, který potěší většinou jen Ostraváky, ale co kdyby: http://www.hornictvi.info/histhor/lokality/okr/okr.htm

Viz poslední tabulka na stránce a zejména poslední mapový odkaz v ní.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: pon 25 kvě, 2015 3:10 pm
od milan ferdián
MirekTT píše:Sice notoricky známé stránky, patrně i známý seznam zmapovaných vleček, který potěší většinou jen Ostraváky, ale co kdyby: http://www.hornictvi.info/histhor/lokality/okr/okr.htm

Viz poslední tabulka na stránce a zejména poslední mapový odkaz v ní.

Míro vím o ní a díky .

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: stř 27 kvě, 2015 5:06 pm
od Tempotaxi
Se zajímavostí, jsem si přečetl toto vlákno a zde je můj návrh na stavbu vlečky.
Nejprve si musím uvědomit co se bude stavět. Téma kolejiště. Jeho dobu, zda bude parní provoz, motorový provoz atd. Zda se bude jednat o hlavní trať, vedlejší trať nebo zda se bude jednat o lokálku. Jaký bude oběh vozů. Kde je začátek o konec trati. Má uvedená trať nějaké odbočky atd. Dále železniční stanice bude jaká, průjezdná, koncová, uzlová. Dále zda bude kolejiště spadat do polabské nížiny nebo bude kolejiště kopcovité. Dále zda bude na kolejišti voda (rybník, říčka, potok atd.). Dále zda bude na kolejišti skála čedičová nebo písková. Dále zda bude na kolejišti les nebo pastviny, pole atd.
Pokud nemám jasno, jak bude kolejiště vypadat, tak nemá cenu přemýšlet o vlečce na kolejišti. Podle krajiny, vod a strání se bude uvažovat o vlečce, zda bude vlečka strojírenská, zemědělská atd.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: stř 27 kvě, 2015 7:30 pm
od hank
Tempotaxi: Ta poslední věta mi připadá dost dogmatická. V Čechách i na Moravě je dost míst, především v úzkých hluboce zaříznutých údolích na horních tocích řek, kde jsou fabriky s vlečkami na nejnemožnějších místech. Fakt je, že dnes už jsou to většinu brownfieldy s ruinami budov, ale taková místa jako třeba údolí Svitavy nad Brnem nebo Jizery nad Železným Brodem bývala plná fabrik nejrůznějších oborů a výrobních zaměření. Nemusely to být jen výroby bezprostředně závislé na vodě (typické byly papírny, Branná v Jindřichově protéká přímo pod podlahou výrobní haly bývalé papírny), ale fabriky, které původně voda poháněla (třeba brusírna sklárny v Harrachově má dodnes funkční transmisi poháněnou vodním kolem) nebo i fabriky, které nemají k vodě žádný funkční vztah (napadají mě Adamovské strojírny). Velké kombináty vznikaly nejen v rovině, kde se mohly rozmáchnout do prostoru, ale i ve stísněných poměrech horských údolí, a vyrábělo se v nich opravdu leccos. Samozřejmě krajinný charakter často kazily, ale byla by chyba trvat na nějaké tvrdé příčinné závislosti velikosti a výrobního oboru fabriky na krajinném rázu místa, kde byla vybudována. Kdysi druhá největší papírna v Čechách (Větřní) byla vystavěna na tak prostorově nevyhovujícím místě, že když chtěli potenciální investoři v 90. letech její tehdejší vedení odradit od zatvrzelého trvání na rozšíření výroby v té lokalitě, museli jejího ředitele vzít do vrtulníku a vysvětlit mu to při pohledu ze vzduchu.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: stř 27 kvě, 2015 9:43 pm
od Tempotaxi
Pokud stavím vlečku, musím znát ráz krajiny.
Na kolejišti, které je v naprosté rovině asi nebude vlečka do lomu nebude šachta ani dřevařský závod.
Přitom se podívejte na naše domácí kolejiště. Na výstavách je někdy dost domácích kolejišť.
TŘEBA JEDNA ŽELEZNIČNÍ STANICE MÁ NA JEDNÉ STRANĚ VLEČKU K ŠACHETNÍ VĚŽI A NA DRUHÉ STRANĚ STANICE JE KAMENNÝ LOM A DRTIČKA KAMENNE.
Prostě průmyslový nesmysl. Pokud mám poradit tak musím znát základní ráz krajiny, geologické podmínky, vodní toky a stojaté vody. Podle toho bude vegetace. A tím se dostáváme k samotnému trasování železniční trati. Dále se dostanu k umístění stanice, její rozloha a dopravní uspořádání.
Nakonec se zjistí, že do uvedeného prostoru se žádná vlečka do malého závodu nevejde. Dále každý závod má svoji rozlohu, velikost a musím se tam vejít základní technické zařízení pro provoz takové závodu. Ano můžu se soustředit jen na nejbližší okolí kolem kolejí, ale tím pádem tam pak může být jenom nákladiště nebo překladiště.
Neměl jsem zrovna na mysl vodu, jako zdroj, který pohání stroje. Ale na kolejišti také prší. Voda někam teče a pokut se někdy dobře dívám, tak na většině domácích kolejišť je při dešti velká potopa. Voda nemá kam odtéct.
Kolejiště není jenom koleje a vlak, ale krajina kolem, která má svoje pravidla.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: stř 27 kvě, 2015 10:11 pm
od TonyHazard
Rocky_MK píše:Já to už přehodnotil. Dám tam ten sklad ZZN a rampu. Jednak kvůli rozmanitosti vozů a jednak proto, aby tam daný objekt zapadnul...
Stanice má 2 dopravní koleje a 1 kusou manipulační, která vede právě ke skladu ZZN. Užitnou délku koleje (v TT) se mi podařilo zvýšit na solidních 40cm.
Pilu jsem původně plánoval jen takovou kapesní....

Rocky, pokud si to ještě nerozjel, co třeba tohle :
http://hodoninsky.denik.cz/zpravy_regio ... 11104.html
http://www.railtrains.sk/modules/AMS/ar ... toryid=488
Po válce důl, navíc s osobní dopravou (motorák) nebo nynější jen dvě koleje, občasná historická jízda či šlapací drezína.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 28 kvě, 2015 9:24 am
od Rocky_MK
TonyHazard píše:
Rocky_MK píše:Já to už přehodnotil. Dám tam ten sklad ZZN a rampu. Jednak kvůli rozmanitosti vozů a jednak proto, aby tam daný objekt zapadnul...
Stanice má 2 dopravní koleje a 1 kusou manipulační, která vede právě ke skladu ZZN. Užitnou délku koleje (v TT) se mi podařilo zvýšit na solidních 40cm.
Pilu jsem původně plánoval jen takovou kapesní....

Rocky, pokud si to ještě nerozjel, co třeba tohle :
http://hodoninsky.denik.cz/zpravy_regio ... 11104.html
http://www.railtrains.sk/modules/AMS/ar ... toryid=488
Po válce důl, navíc s osobní dopravou (motorák) nebo nynější jen dvě koleje, občasná historická jízda či šlapací drezína.

Dík za tip, ale už jsem to rozjel přískokem vpřed :lol: A i kdybych věnoval celé kolejiště jen této vlečce, stejně by to bylo málo. Ale přesně tahle vlečka se mi velice líbí, poměrně často jezdím kolem, v T-Machinery dělá taťka a i já tam nějakou dobu brigádničil. Rád bych někdy měl větší kolejiště, kde by byla vlečka podobného ražení - odbočka ze stanice dlouho vedoucí lesem a mezi poli. S možností nákladních vlaků i zaměstnaneckého MOs.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 28 kvě, 2015 10:30 am
od Tempotaxi
Rocky_MK
Koukal jsem na budoucí kolejiště. Když pominu, že takhle začínal každý jezdit kolem komína. Jen pár připomínek. Doufám, že koleje budou výše, než je okolní terén a nad tunelem bude výška dvou tunelů. Jinak dělat tunel v rovině nemá cenu.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 28 kvě, 2015 11:02 am
od Rocky_MK
Jistěže nad tunelem bude větší vrstva nadloží, ta přijde přilepit na to XPS. Neříkám, že zrovna 2 výšky trouby tunelu, možná 1-1,5, nad portály totiž budou ještě smrčky. A odtok vody taky bude. Beru to sice spíš jako hračkové kolejiště, ale takovéhle nedostatky by vadily i mně.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 28 kvě, 2015 3:39 pm
od hank
Tempotaxi píše:Na kolejišti, které je v naprosté rovině asi nebude vlečka do lomu nebude šachta ani dřevařský závod.


Ale bude.

Například takové dřevařské fabriky jako Kronospan Jihlava nebo DYAS Uherský Ostroh jsou v podstatě v rovině. Lignitové hlubinné doly v okolí Dubňan a Ratíškovic byly taky hodně daleko od nejbližších hor.

Dodržování obecných zásad odpozorovaných ze skutečnosti by mělo být samozřejmostí, ale tvoje zobecňování není v některých ohledech správné. Některé ze tvých zobecňujících závěrů se dají snadno zpochybnit poukazem na konkrétní skutečné situace.

Jinak samozřejmě souhlasím s tím, že přibít koleje na placatou desku je holý nesmysl. Na mém rozestavěném kolejišti TT je celá trasa vedená v rovině, kterou jsem ale zvedl 5 cm nad základní desku. 5 cm je v reálu 6 m, to už je slušná možnost naznačit utváření terénu vodou a z něho vyplývající prvky spodní stavby.

A miliónové velkoměsto nebo průmyslový velkokombinát se dá s pomocí kulis naznačit i "na pětníku".