Železniční vlečky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 28 kvě, 2015 3:59 pm

I hračkové kolejiště do tvaru kola, oválu nebo osmičky muže být postaveno krajinářsky dobře. Většinou nám takové kolejiště slouží na kochání modelů v krajině při jízdě. Nebo nám slouží jako ověřovací kolejiště při stavbě vlastních modelů. Mnoho modelářů tento typ zatracuje, ale do menších bytů je to jediný ucelený celek. Ano můžeme stavět modulově, ale pak modul zaplní celý byt na pár dní.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod TonyHazard » čtv 28 kvě, 2015 4:21 pm

Rocky_MK píše:Dík za tip, ale už jsem to rozjel přískokem vpřed :lol: A i kdybych věnoval celé kolejiště jen této vlečce, stejně by to bylo málo. Ale přesně tahle vlečka se mi velice líbí, poměrně často jezdím kolem. Rád bych někdy měl větší kolejiště, kde by byla vlečka podobného ražení - odbočka ze stanice dlouho vedoucí lesem a mezi poli. S možností nákladních vlaků i zaměstnaneckého MOs.

Tak to jsi rozjel fakt rychle a také parádně, líbí se mi to. Pokud bych někdy dělal vlečku, tak tuto, s více kolejemi, kdy jedna z nich procházela budovou "elektra". Kdesi jsem viděl plánek s touto kolejí. A to přesně nevím, jak to bylo s tím protažením (a pozdějším zrušením) koleje na důl 1. Máj v Dubňanech.
Rocky_MK píše: v T-Machinery dělá taťka a i já tam nějakou dobu brigádničil.

Malý OT, to jsme se tam mohli vidět, já tam po deseti letech tento měsíc skončil.
S vnukem vláčkodráha Tomáš/Tomica,stavby http://www.panzernet.net/php/index.php/ ... 953.0.html
Uživatelský avatar
TonyHazard
 
Příspěvky: 42
Registrován: pon 12 kvě, 2014 3:12 pm
Bydliště: Hodonínsko

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 28 kvě, 2015 4:35 pm

hank píše:
Tempotaxi píše:Na kolejišti, které je v naprosté rovině asi nebude vlečka do lomu nebude šachta ani dřevařský závod.


Dodržování obecných zásad odpozorovaných ze skutečnosti by mělo být samozřejmostí, ale tvoje zobecňování není v některých ohledech správné. Některé ze tvých zobecňujících závěrů se dají snadno zpochybnit poukazem na konkrétní skutečné situace.


Mnoho železničních stanic má ve stanici budovu hospodářského družstva. Dále třeba uhelné sklady.
Když kolem nádraží vše zalesním, jistě tam bude patřit pila nebo nábytkářský podnik.
Pokud tam bude více skal, tak tam jistě bude lom, drtič kamenné a podobné podniky.
Přitom na stejných místech může být, sklárna, textilka, výroba hudebních nástrojů, chemický závod na kosmetiku, pivovar, pekárnu, mlýn, strojírenský závod a podobné malé podniky. Na výběr máme podničků dost. Ale záleží je postavit správně technologicky.
Také jsem viděl, že na kolejišti byla větší tovární hala a na dvoře stojí plno vyrobených nákladních Tater. :roll:
Ale jinak. V Praze bylo dříve také plno podniků, všeho zaměření. Ale aby továrna vyráběla, tak potřebovala k provozu nejprve dříví a pak uhlí, které se muselo dovést a následně spálit v kotelnách. A kotelna nám také zabere nějaký prostor.
Jak se říká vše s MÍROU.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Rocky_MK » čtv 28 kvě, 2015 4:40 pm

Tempotaxi píše:I hračkové kolejiště do tvaru kola, oválu nebo osmičky muže být postaveno krajinářsky dobře. Většinou nám takové kolejiště slouží na kochání modelů v krajině při jízdě. Nebo nám slouží jako ověřovací kolejiště při stavbě vlastních modelů. Mnoho modelářů tento typ zatracuje, ale do menších bytů je to jediný ucelený celek. Ano můžeme stavět modulově, ale pak modul zaplní celý byt na pár dní.
To je samozřejmě svatá pravda. Pro mě by bylo ideální téma odbočka ze širé trati do koncové stanice. Dost širé trati, kroužení bez ovládání (jednosmyčkové SN), ale i zajímavé možnosti provozu stanice s nákladištěm a vlečkou. Na začátek jsem ale nechtěl nic většího, jednak to nemám kam dát, jednak bych to finančně nezvládl a hlavně chci, aby to bylo rychle udělané a v rámci možností spolehlivé. Také proto jsem se rozhodl, že koleje budou v jedné rovině, ale zvednuté 2cm (2,4m) nad základní úroveň (voda), což je myslím dostačující. Určitě by se dala najít místa, kde jsou koleje v podobné výšce nad vodou (a myslím, že bych si i vzpomněl). A nakonec, myslím, že díky byť primitivnímu SN se provoz nemusí tak rychle omrzet.
TonyHazard píše:Tak to jsi rozjel fakt rychle a také parádně, líbí se mi to.
Díky za chválu, ale myslím, že je přehnaná, to, co je na fotkách na rajčeti mi trvalo skoro 2 měsíce po chvilkách o víkendech a čistá práce se tomu taky říkat nedá.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 28 kvě, 2015 5:06 pm

Rocky_MK
Před mnoha lety se v Německu stavělo také tak, jak právě stavíš. Ale do kolejiště byla přidělána na okraj kusá kolej, která se pak o čase mohla změnit na přípojnou kolej na druhé kolejiště. A tím pádem jsme u základu modulového kolejiště.
Chápu, že velké kolejiště potřebuje prostor, mnoho kolejí, návěstidel, domečku, stromů atd. a vše leze do peněz. Čím větší kolejiště je nákladnější, hůře se čistí, opravuje a modernizuje.
Na internetu je právě plno takových malých kolejišť, které jsou opravdu postaveny do naprosté dokonalosti. A přitom jezdí mašinka jen sem a tam.

Zde je příklad horského kolejiště a malé vlečky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod milan ferdián » pát 29 kvě, 2015 8:03 am

No nazdar,to abych tu přípravu publikaci lepší nechal plavat.Já se spíše držím názoru od Hanka.Přečetl jsem od něho již spoustu příspěvků a článků.Kdyby jsme měli být takoví detailisti,tak by jsme museli stavět zpracovatelské místa dle geologických map.Jenže mi pod povrch modulu/kolejiště nevidíme,ikdyž máme možnost ložisko poodhalit.Ložiska jílu=cihelna,uhlí=doly,ruda=???,kámen=lom atd.
To kolejiště co jsi zveřejnil má jednu drobnou vadu,ani ne tak o tu osmičku,ale jak dlouho by vydrželo ložisko písku a hned vedle klesající trať.Samozřejmě námět beru jako kompromis vůči rozměrům kolejiště.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Tempotaxi » pát 29 kvě, 2015 9:41 am

milan ferdián
Drahý kolego, tvoji prácí, osvětu si opravdu Vážím a plánky, náměty na stavbu kolejiště mají hlavu a patu. Tem plánek je opravdu jen námět na stavbu kolejiště, že může být i něco zajímavého na okruhu.
Ale k věci. Na internetu, na výstavách je plno námětů na tvorbu vlastního kolejiště. A je úplně jedno, zda je modulové nebo pevné. Mně jde jen o to, že pokud někdo ztvární ráz krajiny a pak tam cpe něco jiného, než tam má být. Příkladů je dost. Na kolejišti, kde je samý kámen a skály, protože musím trasovat koleje do pater, tak přeci tam nebudu dělat pískovnu nebo cihelnu. Dále na opravdu malém potůčku (strouhu) nebudu dělat nějakou provozovnu a jako pohon bude vodní kolo.
Ono se stačí někdy zadívat na modelovou silniční síť. Silnice postavená tak, že ta dvě auta, která tam jsou, tak se nemohou míjet. Špatně postavené dopravní značení. Hlavně vodorovné značení.
Dále třeba, před obchodem je tak úzký chodník, že kočárek se tam nevejde.
Ano v přírodě, ve městě, na vesnici a na železnici jsou extrémy, ale nemusím je mít všechny na jednom místě na své kolejišti. :D :cry: :D
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod milan ferdián » pát 29 kvě, 2015 9:49 am

To je mi jasné :D .Takových věcí jsem viděl na spoustě kolejišť vystavovaných na výstavách a nejen tam.Stačí si projít téma "Modelové kolejiště".Logiku to má,tam kde je skála nemůže být pískovna a atd.Prostě jsi mne zaujal svým pohledem na téma :wink: .

P.S.Stále mám od tebe tvůj plán stanice Landštejnu. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod MirekTT » pát 29 kvě, 2015 10:36 am

Aby bylo tohle vlákno podnětné ještě víc, zkusím hodit takovej námět na vlečkový provoz z pohledu Drůbežáren ve Velkých Pavlovicích. Píšu to pro ty, kteří hledají velké vyžití na malém prostoru a mají strach ze všech těch nadloží, podloží, malého nebo žádného vodního toku a podobných aspektů, které tu byť oprávněně zazněly.

Ta drůbežárna jsem zjistil je dopravně tak zajímavá, že snad jinde ani nelze tak rozmanitý provoz znázornit. Odmysleme si zásobování a expedici nákladními auty, nebo ji pomiňme mimo rozsah znázorněné části továrního areálu.

Dovoz surovin, expedive výrobků
- návoz syrového masa, vajec atd (chladící vozy)
- návoz živého masa (vagony pro dopravu živých zvířat)
- vývoz výrobků (chladící vozy, kryté vozy)

Dovoz materiálů zajišťujích výrobu
- dovoz obalové kartonáže (kryté vozy)
- dovoz polotovarů pro výrobu konzerv (kryté vozy)
- dovoz palet (plošinové, otevřené nízké)
- dovoz obalových materiálů, sklenic, kelímků atd (kryté)

Dovoz prostředků zajišťujících chod továrny
- v případě uhelné kotelny návoz uhlí a vývoz škváry (uhláky)
- v případě vlečkové parní loko nutný hydrant, zauhlování, odpopelení a olejárna (kryté vozy, zásobování olejem v barelech)
- v případě vlečkové dieselové loko olejárna a sklad pohonných hmot (kryté a cisternové vozy - přečerpávání paliva, barely)
- dovoz čpavku pro chladící systémy továrny (kotlový speciální vůz)

Další možné znázornění dopravy
- simulace opravy kotelny, vývoz kovošrotu (otevřený vysoký),
- dovoz nového kotle (hlubinný vůz)
- návoz stavebních materiálů, vývoz stavebních sutí (kryté, otevřené, plošinové)
- návoz a odvoz stavebních strojů (plošinové)

Je to námět na malou vlečku posazenou v libovolné krajině, kombinovatelnou s jakýmkoliv dalším průmyslem.
Velké množství rozmanitých vozidel a simulace nakládky a vykládky bez nutnosti složitého vývoje vykládkových mechanizmů. To uhlí z vagonu klidně vyndám rukou a zaměním za popel. A pokud se to nebude líbit, uhlí zruším a továrnu budu považovat za připojenou na plyn.
A to je vlečka jen o dvou kolejích, nepočítám ještě stanici a její možnosti. Respektive nemusí nutně jít o definovanou drůbežárnu. Znázornit lze jen její vlečkovou část bez nápisů hlásajících název fabriky. Tímpádem mohu vlečkový areál pomocí změněného provozu kdykoliv považovat třeba za šroubárnu nebo něco jiného.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod mlha » pát 29 kvě, 2015 10:49 am

Mirku, ty Drůbežárny byly jenom jatka? Jestli byl i chov, tak Ti chybí dovoz krmiva. Jinak by Ti to pozdechalo :lol:
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod MirekTT » pát 29 kvě, 2015 10:56 am

Ne, chov ne. Jen živá drůbež a králíci a šlo to hned na zpracování. Ti živí se tam dokonce na vagonech nevozili, jezdilo to na kamionech. Text je samozřejmě nadnesený, ale bylo by škoda tuto dopravu neznázornit po kolejích, realita to nevylučuje.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod mlha » pát 29 kvě, 2015 11:02 am

Díky za rychlou odpověď. Já osobně pochybuju, že někdo doma na kolejišti bude řešit možnost vybudování takové nebo onaké vlečky. Spíš si myslím že postaví to, co se mu zrovna líbí.
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod milan ferdián » pát 29 kvě, 2015 11:03 am

Mirku,ty jsi k nezaplaceni.Další téma do knihy. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod MirekTT » pát 29 kvě, 2015 11:41 am

Já né, to ta vlečka, já jsem jen popsal, co se všechno dá v tý fabrice odjezdit. :wink:
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » pát 29 kvě, 2015 4:17 pm

Já myslím, že nejlepší závěr by byl, že by každý měl stavět to, co dobře zná. Nemusí (ani nemůže) to být přesná kopie, ale když něco znám, vyvaruju se věcných i logických nesmyslů, které tu naznačil Tempotaxi.

A mimochodem, trochu komické mi připadá, že tyhle úvahy se objevují v modelářské literatuře už dobře 50 let. Zřejmě se určitá část každé další generace odmítá poučit ze zkušeností získaných (a hovadin napáchaných :mrgreen: ) generacemi předchozími a hlavní zásadou některých lidí při stavbě kolejiště pořád je "no a co, mně se to tak líbí a za svoje prachy si můžu postavit co chci..." :roll: Koneckonců může, ale nemůže se divit, když ho tu pak rozneseme na kopytech. :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků