Stránka 1 z 7

Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 5:46 pm
od Rocky_MK
Zdravím,
když jsem nedávno přemítal, jakou vlečku uplatnit na svém plánovaném minikolejišti, narazil jsem na problém - a sice její účel(už jsem si vybral malou pilu, ale to je vedlejší)...Všichni znají rozsáhlé vlečkové areály do kovošrotů, chemiček, cementáren, lomů, apod., ale kde vzít inspiraci na malou vlečku o jedné kusé koleji končící ve šturci se zrezivělou, zprohýbanou kosočtvercovou značkou "zákaz posunu"?

Procházel jsem různá vlákna o stavbách kolejišť a stále nacházím nové a nové pojmy, namátkou papírny, panelárna, fabrika na plastické obaly apod. Myslím, že by mohlo být inspirativní, kdyby sem lidi přispěli svými poznatky, do jakých druhů fabrik apod. obvykle vedou/vedly vlečky, jak rozsáhlé mohou být a případně i co se tam v jakých vozech může dopravovat... asi málokdo si doma postaví tepelnou elektrárnu, ale jistě nejeden neznalý hledá inspiraci. Díky za příspěvky. :)

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 6:07 pm
od Janek.KP
ještě pro přispěvatele upřesni období ;)

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 6:12 pm
od Ferda
Větší stavebniny.
V okolí jich bylo několik.
Kolejí kolik chceš. Od jedné krátké ve křoví až po areál o pěti fousech.

Pokud vedli i válcované železo a topenařinu (kotle, čerpadla), pak lze použít téměř jakýkoliv typ vozu včetně Pao, RAJ a kotlů.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 6:34 pm
od JanoH0e
Rocky_MK píše:., ale kde vzít inspiraci na malou vlečku o jedné kusé koleji končící ve šturci se zrezivělou, zprohýbanou kosočtvercovou značkou "zákaz posunu"?


Odpoveď :V reále :mrgreen: .
Je dobré si určiť epochu, od toho sa potom odvíjajú vozne a technológia výroby, obrat vozov atď. Je pekne rozobrané papiernictvo, niečo sklárstvo atď. Ja osobne by som zavrhol pílu, z dôvodu vozňov. Skôr niečo so zakrytými vagónmi. Buď kotlové - napr. mazut, olej, lieh atď.- chemický priem. alebo Zetky - napr. nábytok, sklady - napr. sklárne, keramičky , fruta, konzervárne, silo, mlyn, atď. Možnosti je veľa, len upresniť predstavu.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 6:43 pm
od Rocky_MK
Období? Tak nějak všeobecně, dejme tomu 1920-současnost. Např. jsem viděl nějaké zajímavé fotky z třicátých let, kdy byla zavedena vlečka (asi úzkokolejka) ke stavbě vodní elektrárny Hodonín. Vím, že železniční doprava je dnes na úpadku, když jezdím vlakem na trase Brno-Hodonín, vidívám pár zarostlých vleček, opuštěné plochy pro nakládku, chátrající skladiště...je to smutné, myslím, že by bylo dobré klidně polovinu kamionů přesunout na koleje, ale to už je OT.
Na mém kolejišti epochu zas tak smrtelně vážně nehrotím, ale rád bych cca 70. léta až začátek devadesátých. Mám vybranou malou pilu, ale nebráním se změně za něco jiného, podmínkou je jediná kolej o užitné délce max. 30cm (TT). Provoz si představuju zhruba ve stylu ,,ráno přistavit prázdné, večer odvézt plné", a maximálně tak 3 dvouosé vozy. Jo, a je to hned vedle lokálkové staničky na kraji vesnice (která na modelu není) o 2 dopravních a 1 man. koleji, tak aby to tam trochu zapadalo.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 7:11 pm
od JanoH0e
"Vesnický" priemysel - malá keramička, skláreň, agropodnik, mliekáreň - potravinársky priemysel, mlyn,liehovar, silo, textilka atď.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 7:39 pm
od Radek
Pila Ostravice. Jedna kolej kolem celého areálu. Na jednu stranu se vozila kulatina a na druhé se nakládalo řezivo. A jestli nádraží nalepíš hned vedle jako na Ostravici, nebo bokem vedle jen ve tvé režii.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 7:45 pm
od Janek.KP
Máš odpovědi, co sis představoval? ;)
Nebo potřebuješ...
...výroba dřevotřískových desek, tuším jedna kolej, dovoz materiálu piliny ( Utz ) , lepidlo ( Ra ) 1 vagon měsíčně, odvoz hotových výrobků ( Z ). Hm, akorát mi u poznámek chybí počty vagonů Utz / Z a jak často :(
Takhle bych si představoval Milanovu další knížku o vlečkách :D

zkus [url]http://spravnym.smerem.cz/Tema/Katalog%20vleček[/url]

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 7:49 pm
od Rocky_MK
Jo, díky všem :) zatím nejpřínosnější pro mě byl příspěvek o vesnickém průmyslu :D :)

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 8:32 pm
od JanoH0e
Tak si niečo vyber. Existuje spústa podkladov, len si vybrať vhodné aby ti to sadlo do zámyslu.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 8:34 pm
od hank
Rocky_MK píše:...podmínkou je jediná kolej o užitné délce max. 30cm. Provoz si představuju zhruba ve stylu ,,ráno přistavit prázdné, večer odvézt plné", a maximálně tak 3 dvouosé vozy. Jo, a je to hned vedle lokálkové staničky na kraji vesnice (která na modelu není) o 2 dopravních a 1 man. koleji, tak aby to tam trochu zapadalo.


Může to být i obráceně? "Ráno přistavit plné, večer odvézt prázdné?" Potom malé silo, sklad stavebnin, uhelné sklady. Takových vleček byly všude mraky, a zvlášť na těch lokálkách. Lze i kombinovat - v socialistických ZNZP (Zemědělský nákupní a zásobovací podnik) se často prodávaly i stavebniny, malí venkovští soukromníci za 1. republiky často prodávali z jedné kůlny paliva, stavebniny a hnojiva. Atd. Sila nejsou jen obilná - v Polné byla taková vlečka pro bramborářské družstvo. A to už jsme u tvého principu ,,ráno přistavit prázdné, večer odvézt plné". Ten splňuje i dřevosklad lesního závodu s nakládkou dlouhého dříví, vlákniny, paliva, důlního dříví... Mohou se nakládat i jiné krajové speciality z okruhu surovin - šutr, písek, kaolín, grafit...

V 70. letech to může být třeba výroba europalet, malá kartonáž, nějaká menší kovovýroba (třeba šroubárna, hřebíkárna, výroba kovových boxpalet...)

A kdybys chtěl žhavou současnost, tak se denně dívám přes ulici na jedinou kusou vlečkovou kolej sladovny Litovel, kde se nakládá do 40´ ISO kontejnerů na vozech Sgnns, do "rakví" Tpps i do krytých Hbbillnss nebo Habbilns. Předání/převzetí vozů zajišťují 2x týdně náležitosti ČD Cargo (lok. 731), na vlečce je sice (nefunkční?) naviják, ale posun se provádí vysokozdvižným vozíkem. Mohutný objekt sladovny je naprosto převažující dominantou toho místa, vedle ní se štégovská pidibudova dopravny Litovel ustrašeně krčí tak, že ji skoro není vidět... :mrgreen:

Složitější výroby včetně některých, které zmiňuje JanoHOe, už zřejmě budou vyžadovat aspoň oddělit vykládku a nakládku, takže tam už asi s jednou kolejí nevystačíš, nota bene když budeš ještě dovážet nějaké palivo a/nebo výrobní suroviny. No ale kdybys takhle jen naznačil předávací kolej s tím, že "někde" za kulisou je schovaná na ni navazující vlečka, tak tam můžeš mít skoro cokoli - třeba i cukrovar, sklad Benziny, textilku nebo jinou větší fabriku.

Sám mám na svém budovaném kolejišti z epochy IIIa u koncové stanice sudetské lokálky takové šturcy dva, jeden bude sloužit nakládce vlákninového dříví z lesního dřevoskladu (na nakládkové rampě končí kolej gravitační lesní úzkokolejky) a u druhého bude skladiště hospodářského družstva, ale i stálá rampa pro nakládku živého dobytka.

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 11:00 pm
od kuTTil
Radek píše:Pila Ostravice. Jedna kolej kolem celého areálu. Na jednu stranu se vozila kulatina a na druhé se nakládalo řezivo. A jestli nádraží nalepíš hned vedle jako na Ostravici, nebo bokem vedle jen ve tvé režii.


zdravím k té Ostravici, mám par starších fotek z roku 2012 pro inspiraci
chce to projít od této fotky ,ale moc toho není

http://himmer.rajce.idnes.cz/vylet_parn ... CF3869.jpg

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: čtv 26 úno, 2015 11:28 pm
od Rocky_MK
hank píše:
Rocky_MK píše:...podmínkou je jediná kolej o užitné délce max. 30cm. Provoz si představuju zhruba ve stylu ,,ráno přistavit prázdné, večer odvézt plné", a maximálně tak 3 dvouosé vozy. Jo, a je to hned vedle lokálkové staničky na kraji vesnice (která na modelu není) o 2 dopravních a 1 man. koleji, tak aby to tam trochu zapadalo.


dřevosklad lesního závodu s nakládkou dlouhého dříví, vlákniny, paliva, důlního dříví... Mohou se nakládat i jiné krajové speciality z okruhu surovin - šutr, písek, kaolín, grafit...

V 70. letech to může být třeba výroba europalet, malá kartonáž, nějaká menší kovovýroba (třeba šroubárna, hřebíkárna, výroba kovových boxpalet...)

Výborně, takže tam vlastně můžu postavit jen skladiště, které můžu vydávat za sklad paliv, dříví apod. Anebo tam prdnu starou strojírnu od auhagenu coby tebou zmiňovanou menší kovovýrobu. Moc děkuju za vyčerpávající odpověď!

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: pát 27 úno, 2015 10:27 am
od JenikPluto
Rocky_MK píše:Procházel jsem různá vlákna o stavbách kolejišť a stále nacházím nové a nové pojmy, namátkou papírny, panelárna, fabrika na plastické obaly apod. Myslím, že by mohlo být inspirativní, kdyby sem lidi přispěli svými poznatky, do jakých druhů fabrik apod. obvykle vedou/vedly vlečky, jak rozsáhlé mohou být a případně i co se tam v jakých vozech může dopravovat... asi málokdo si doma postaví tepelnou elektrárnu, ale jistě nejeden neznalý hledá inspiraci. Díky za příspěvky. :)


Jako rodilý Ústečák si nemůžu odpustit odkaz na ráj (nejen) velkých průmyslových vleček

http://mapy.cz/zakladni?x=14.0340906&y=50.6593004&z=12&base=ophoto

V Ústí jsou (nebo možná častěji byly) snad všechny možné typy vleček, hlavně do chemiček, od opravdu velkých (Spolchemie a navazující průmyslový areál, přístav v Krásném Březně) přes středně velké (Setuza, Tonaso, trmická spalovna - z těch novějších) až k malým (pivovar v Krásném Březně nebo v Olšinkách). Prakticky celá západní část širšího centra města je jedna velká vlečka... ;-) Pamatuju si, že když jsem chodil přes Setuzu do školy, tak se tam každý den šíbovalo s modrýma parníma mašinama (dneska už vím, že akumulačníma), vozy většinou cisterny, co si tak pamatuju. Ve Spolku v podstatě jenom cisterny (takové dobroty jako kapalný chlor, různé kyseliny atd.), možná Uacsy. Spolek byl zajímavý tím, že kromě napojení na západní nádraží měl vlastní úzkorozchodnou elektrickou dráhu, kterou jsem ještě v provozu zažil a i se na ní svezl, ale mám pocit, že už není.
Vlečky v Krásňáku si moc nepamatuju, ale mám pocit, že už v 80. letech na nich žádný extra velký provoz nebyl, dnes v přístavišti asi hlavně kontejnery, pokud vůbec něco. Před 2. válkou se tam hodně (ve starém přístavu) překládalo uhlí, někde mám doma zašitou docela tlustou publikaci o Ústí (Ústí, město nad Labem), ve které bylo docela dost fotografií na toto téma. V Tonasu to myslím byly hlavně Uacs (nebo něco podobného), ale můžu se plést. Na vlečce v přístavu nad zdymadlem hlavně písek.
Nojo, tohle asi nikdo modelovat nebude. I když mít neomezený rozpočet, halu a nic jiného na práci (a k tomu haldu dobrovolníků), tak bych si celý Ústecký uzel jako předlohu rozhodně vybral... Je tam prakticky všechno, i pěkná průmyslová architektura, několikaúrovňové přejezdy tratí atd.
Jako momentálně Kladeňák musím ovšem zmínit i vlečku v Poldovce a přilehlých areálech, to je komplex jako blázen... Je jasné, že ani tohle nikdo spíš modelovat nebude, ale v okolí, u dolů, bývaly vlečky i celkem malé (například v Otvovicích u dolu Jan, který se svými čtyřmi vagóny uhlí denně neměl žádné zvláštní přepravní nároky http://kladno-doly.xf.cz/DOLY/KLADNO/OTVOVICE/OTVOVICE.htm).

JP

Re: Železniční vlečky

PříspěvekNapsal: pát 27 úno, 2015 2:22 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj, nepíšeš kolik toho chceš z podniku ztvárňovat. Pokud bude na kraji kolejiště, můžeš mít vedle vlečky jen skládkovou plochu, rampu a případně skladiště. Zbytek podniku bude podobně jako vesnice mimo výřez krajiny na kolejišti.
Pokud chceš pestrý provoz (střídání různých typů vozů) asi bych pro podobnou vlečku zvolil místní pobočku ZZN (zemědělské zásobování a nákup) nebo podobného hospodářského družstva. Místo sila na které moc místa není bych zvolil rampu (možná s malým skladištěm) a volnou plochu. Protože 30 cm je celkem málo, nabízí se též možnost oboustranného využití koleje, tedy např. napravo od koleje rampa (d. 25 cm) se skladištěm a z druhé strany koleje zadlážděná plocha pro nakládku přímo z automobilů, případně zadlážděná kolej pro možnost nájezdu auty k rampě.
na své vlečce do sklárny taky bojuju s místem, tak tam bude podobné řešení.
Vlečka by sloužila zejména pro též třeba nakládka sezonních plodin (jablka, brambory, zelí...), případně jateční dobytek (vše zavřené vozy). Kromě výkupu a odvozu plodin, bude tato pobočka sloužit pro zásobování okolních JZD např. hnojivy pytlovanými či volně loženými (zavřené a samovýsypné vozy), mazivy a palivy (kotlové vozy, uhlí). občas (mimo sezónu) by tam pro zpestření mohl přijet např. traktor (kombajn) po opravě na Pao, nebo Nsk, nebo například náklad řeziva na opravu krovů kravína.
Dále se nabízí například malá cihelna, keramička, stáčení ropných produktů (Uhřice), sodovkárna, sýrárna, přádelna, opravna (základna) zemědělské techniky (STS), drobná chemická výroba - např. barviva - něco jako bývalá Primalexka v Břasích, nevím, zda už zazněly oblíbené uhelné sklady a dalo by se pokračovat dál a dál. .