Železniční vlečky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Morris Zapp » ned 29 lis, 2020 8:29 am

prcek píše:
Jen pro zajímavost si připomeňme provoz z vlečky Mlékárny Příšovice: po dlouhou dobu odtud vypravovali brzy ráno bílou cisternu s mlékem, která byla denně s prvním vlakem vožena do Prahy Vysočan na vlečku zdejších pekáren; tehdejší parní vlaky to zvládaly za 95 min.
No vida, to jsme se pěkně posunuli: takže žádná VNVK a vývěva na reverz, ale pěkně z vlečky mlékárny..! Dík!
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Morris Zapp » ned 29 lis, 2020 9:17 am

Mmch kde vlastně byla v Příšovicích mlékárna a jak byla zavlečkována..?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » ned 29 lis, 2020 10:02 am

Já jsem si ještě vzpomněl na doby, kdy v nz Mladějovice (mezi Šternberkem a Uničovem na bývalé Moravské pohraniční dráze) bývala na VNVK taky odstavována k vykládce cisterna. Jestli mě paměť neklame, tak se tam z ní stáčelo mléko pro krmení prasat. (Ale mohu se samozřejmě mýlit, třeba to někdo upřesní.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Morris Zapp » ned 29 lis, 2020 10:11 am

Vykládka cisteren na VNVK bývala celkem běžná: zemědělci si stáčeli hnojiva do hovnocuců, dokonce i nafta se takhle dala stáčet (úkapy nikdo neřešil).
Ale nakládka je přece jen jiný level - a to mlíko vyřešila výše zmíněná poznámka o mlékárně v Příšovicích. Tu cisternu do Radlic tedy nejspíš plnila mlékem nějaká jihočeská mlékárna na vlastní vlečce - kde tam nějaká byla? Strakonice?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » ned 29 lis, 2020 10:41 am

Morris Zapp píše:Mmch kde vlastně byla v Příšovicích mlékárna a jak byla zavlečkována..?


V Příšovicích je vlečka do panelárny. Mlékárna (čp. 91) je u ní, v levotočivém oblouku hned za areálem mrazíren (dnes Baltaxia), kterým vlečka prochází, nalevo od vlečkové koleje. Viz mapku tady:
http://www.vlakregion.cz/trate/070/dopr ... sovice.htm
http://www.vlakregion.cz/trate/070/vlec ... vlecka.htm

Za posledních 20 let se v Příšovicích majitelé různých průmyslových areálů i jejich účely měnili jako apoštolové na orloji, tak ani pohled na mapu toho moc neříká... Ale objekt mlékárny tam vyznačený je.

prisovice.jpg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Morris Zapp » ned 29 lis, 2020 11:06 am

Aha, tady to je, dík!
Vlečka tedy vede těsně kolem fabriky, ale jak dostali kolej dovnitř?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod look23 » ned 29 lis, 2020 12:17 pm

Našel jsem zajímavý odkaz na seznam vleček v ČR
Ciselnik_vlecek_zm_03-08-2012.xls
vlaky.net - Seznam vleček
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Střelec » ned 29 lis, 2020 7:18 pm

Ve Varech bejvala taky zajímavá vlečka přímo ve městě, vedla z Dolňáku na Tržnici a do stáčírny a v původní podobě na ní šla teoreticky objet souprava, protože za odbočením se větvila na dvě koleje, které se spojovaly někde v prostoru za stáčírnou a šturc byl v prostoru městských služeb. Později měla být druhá kolej přerušena či zrušena a jestli něco zbylo dodnes už netuším. Ze starýho Dolňáku nezbylo nic a ten současnej už zase radnice plánuje nahradit něčim jiným.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod look23 » úte 29 pro, 2020 11:23 pm

odkaz
JenikPluto píše: Jako rodilý Ústečák si nemůžu odpustit odkaz na ráj (nejen) velkých průmyslových vleček

http://mapy.cz/zakladni?x=14.0340906&y=50.6593004&z=12&base=ophoto

V Ústí jsou (nebo možná častěji byly) snad všechny možné typy vleček, hlavně do chemiček, od opravdu velkých (Spolchemie a navazující průmyslový areál, přístav v Krásném Březně) přes středně velké (Setuza, Tonaso, trmická spalovna - z těch novějších) až k malým (pivovar v Krásném Březně nebo v Olšinkách). Prakticky celá západní část širšího centra města je jedna velká vlečka... ;-) Pamatuju si, že když jsem chodil přes Setuzu do školy, tak se tam každý den šíbovalo s modrýma parníma mašinama (dneska už vím, že akumulačníma), vozy většinou cisterny, co si tak pamatuju. Ve Spolku v podstatě jenom cisterny (takové dobroty jako kapalný chlor, různé kyseliny atd.), možná Uacsy. Spolek byl zajímavý tím, že kromě napojení na západní nádraží měl vlastní úzkorozchodnou elektrickou dráhu, kterou jsem ještě v provozu zažil a i se na ní svezl, ale mám pocit, že už není.
Vlečky v Krásňáku si moc nepamatuju, ale mám pocit, že už v 80. letech na nich žádný extra velký provoz nebyl, dnes v přístavišti asi hlavně kontejnery, pokud vůbec něco. Před 2. válkou se tam hodně (ve starém přístavu) překládalo uhlí, někde mám doma zašitou docela tlustou publikaci o Ústí (Ústí, město nad Labem), ve které bylo docela dost fotografií na toto téma. V Tonasu to myslím byly hlavně Uacs (nebo něco podobného), ale můžu se plést. Na vlečce v přístavu nad zdymadlem hlavně písek.
Nojo, tohle asi nikdo modelovat nebude. I když mít neomezený rozpočet, halu a nic jiného na práci (a k tomu haldu dobrovolníků), tak bych si celý Ústecký uzel jako předlohu rozhodně vybral... Je tam prakticky všechno, i pěkná průmyslová architektura, několikaúrovňové přejezdy tratí atd.
Jako momentálně Kladeňák musím ovšem zmínit i vlečku v Poldovce a přilehlých areálech, to je komplex jako blázen... Je jasné, že ani tohle nikdo spíš modelovat nebude, ale v okolí, u dolů, bývaly vlečky i celkem malé (například v Otvovicích u dolu Jan, který se svými čtyřmi vagóny uhlí denně neměl žádné zvláštní přepravní nároky http://kladno-doly.xf.cz/DOLY/KLADNO/OTVOVICE/OTVOVICE.htm).

JP


Ještě doplním příspěvek od JeníkPluta.
V Ústí nad Labem je i lom kamene - Mariánská skála. Vlečka od dvou kolejích, kde se dá objet souprava. GPS: 50.6625772N, 14.0572464E

Dalším průmyslovím komplexem jsou Trmice a Chabařovice.
V Trmicích je lihovar s vlečkou (nevím jestli funkční), teplárna/elektrárna s vlečkou.
V Chabařovicích je elektrárna s vlečkou.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod jirikejzar » čtv 31 pro, 2020 1:18 pm

Na mapy.cz https://mapy.cz/s/dobocuzodo. je krásně vidět vlečka do mrazíren a mlékárny
jirikejzar
 
Příspěvky: 68
Registrován: úte 22 dub, 2008 2:21 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků

cron