Železniční vlečky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » pon 02 lis, 2015 10:03 pm

Pane Bože... :shock:

Tohle bývala gardová papírna, která desítky let zásobovala všechny hlavní tiskárny periodik a 12 let se výhradně na její papír tiskly Vlasta a Mladý svět - každý z obou titulů měl milión výtisků týdně...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Vladimír_B » stř 27 zář, 2017 7:02 pm

Ahoj, převádím sem diskusi od Edyse pro velikého M.F.:
Jednokolejná elektrárna? Např. Hlubočky https://www.fabriky.cz/2008_elektrarna_ ... /index.htm , nebo vodárna Kárané měla vlastní elektrárnu a kolej procházela uhelnou - ovšem v provozu byla jen do 20. let než k nim byl zaveden elektrický proud, střídavý... :D nebo Köln am Elbe i s elevátor na uhlí. Takových to malých provozů, vč. tepláren byla spousta, nebo mazutová výtopna v Příbrami na nádraží.
Jednokolejný zásobník na uhlí? Zahořany u Pětipes, škodovácké, pár let v provozu ve 20. letech (fotka by měla být na www doupovskédráhy), dále byl zásobník ve staré stanici Prunéřov - Doly nástup Prunéřov, nakládka asi do 80. let, Wapy tam naváželi CV 781, patky jdou na ortofu rozeznat i dnes...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod vmucha » stř 27 zář, 2017 7:14 pm

Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 641
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod milan ferdián » úte 25 srp, 2020 4:03 pm

Zná někdo prosím přesné odpovědi :?: Úsek tratě na kolejové splitce 1435/760 Ružomberok - Ružomberok mala stanice - Zapalkareň (konec kolejové splitky). Období 1925 - cca 1974.
-m-
Přílohy
Ružomberok vlečky DF.JPG
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod mlha » stř 21 říj, 2020 3:15 pm

Zná Milane
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Morris Zapp » sob 28 lis, 2020 10:54 am

Tempotaxi píše:Ve stanici se můžou nakládat mlékárenské konve nebo se mléko přečerpává do železničních cisteren.
V novém Světě se v článku o "Králi osobáků" objevila nenápadná zmínka o mléku v cisterně do Radlické mlékárny:
IMG_2463.jpg
Vrtá mi hlavou, jak se to mlíko do té cisterny dostalo. Že by ho prostě někde na VNVK přelévali zemědělci z konví, to mi přijde i na tehdejší dobu nedostatečně hygienické. Nebo přijeli na nádraží s nějakým mlíkocucem (podle vzoru hovnocuc) a přečerpali? Nebo snad tam dole na jihu mělo nějaké JZD nebo státní statek vlastní vlečku do nějakého kontrolovaného prostředí, kde to mlíko naplnili?
A kolik mlíka vlastně takhle nad ránem vyprodukuje takový běžný kravín? Naplní to vůbec takovouhle cisternu?

Příliš mnoho neznámých... Znal by na ně někdo prosím odpovědi..?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod prcek » sob 28 lis, 2020 1:10 pm

Morris Zapp píše:Vrtá mi hlavou, jak se to mlíko do té cisterny dostalo. Že by ho prostě někde na VNVK přelévali zemědělci z konví, to mi přijde i na tehdejší dobu nedostatečně hygienické. Nebo přijeli na nádraží s nějakým mlíkocucem (podle vzoru hovnocuc) a přečerpali? Nebo snad tam dole na jihu mělo nějaké JZD nebo státní statek vlastní vlečku do nějakého kontrolovaného prostředí, kde to mlíko naplnili?
A kolik mlíka vlastně takhle nad ránem vyprodukuje takový běžný kravín? Naplní to vůbec takovouhle cisternu?

Příliš mnoho neznámých... Znal by na ně někdo prosím odpovědi..?


Jak se méko dostane do cisterny nevím, ale viděl bych to na přečerpání z automobilní cisterny, které bývaly celkem běžné.

Kolik mléka vyprodukuje JZD by se mělo dát zjistit z výročních zpráv, ŠZP Žabčice (univerzitní JZD) má cca. 250 dojnic + jalovice + jateční býky + telata + ovce to vše ve 4 halách (dojnice mají v jedné). Produkce mléka závisí na plemeni - mám za to, že v totalitních dobách převládalo České strakaté, zatímco dnes se na mléko využívá holštýnské, ale chtělo by to ověřit. Podle wikipedie holštýnská dojnice dá 30-80 kg (pro jednoduchost bych uvažoval 1kg = 1l) ČESTR cca 17 kg za den. Dojení je většinou 2x denně (někde 3x) otázkou je, zda se do cisterny, když jezdila 1x denně nedávalo mléko z obou dojení.
ČESTR - 250*17/2 - cca 2 kubiky mleka na jedno dojení. z jednoho malinkatého JZD, holštýn 2-3x tolik.

V nějakém archivním textu, jako je třeba tento https://www.cistbrno.cz/Record/mend.kpw1161053 (pouze do studovny) ty informace pro některá JZD budou, celková čísla by se možná dala vyčíst z nějaké výroční zprávy ministerstva zemědělství z dob totalitních.

edit: Kdyby nebylo (v tomto případě idiotské, DILIA jsou paraziti a nic jiného) ochrany autorských práv, možná bychom si mohli počíst třeba zde:
http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/vie ... f3fc9ae867
http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/vie ... 1018b5eb5c
http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/vie ... 5056827e51
(linky sem dávám proto, že možná někdo ze ctěných čtenářů sedí v instituci, která k těmto dokumentům má přístup)

edit2: Toto je volně dostupné, ještě jsem nestudoval https://ndk.cz/periodical/uuid:b3b14ea0 ... ity=public
zaujalo toto: https://ndk.cz/periodical/uuid:b3b14ea0 ... 5056827e52
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 494
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Morris Zapp » sob 28 lis, 2020 1:48 pm

Dík.
Podle údajů na Parostroji měl předmětný vůz objem kotle 120 hl, to by znamenalo, že ho dokázaly za den nadojit stračeny ze 3 malých JZD. To vypadá reálně - zvlášť v případě, že by to mlíko do Radlic dodával nějaký velký státní statek.
A přečerpávali to asi ze silničních cisteren někde na VNVK..?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » sob 28 lis, 2020 3:33 pm

V letech 1973 - 75 jsem při prázdninových brigádách u ČSAD mj. i svážel nadojené mléko z JZD do mlékárny zhruba z poloviny okresu. Používaly se na to odebíratelné hliníkové cisterny usazené na valníky Praga S5T o objemu 2,5 m³. Z mléčnic do cisterny se mléko čerpalo vývěvou přimontovanou na rám cisterny, v mlékárně se vypouštělo samospádem do podzemního tanku. Pokud si dobře pamatuju, tak v těch nejlepších JZD tehdy jedna dojnice nadojila 4500 - 5000 l mléka ročně, takže ve větším JZD, kde měli třeba 200 dojnic, jsme tu cisternu při jedné jízdě naplnili celou. Stáčení do železniční cisterny na VNVK si umím představit jedině tak, že by silniční cisterna stála na vysoké rampě nebo že by v žst měli pro tento účel čerpadlo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod prcek » sob 28 lis, 2020 3:53 pm

(je něco, co hank nedělal :)

Takže zbývá nějaké velké JZD s vlečkou, nebo mezisklad mlékárny s odpovídajícím vybavením. Někde na koleji by to podle mého neklaplo kvůli hygieně.
mj. hank korigoval dojivost (zjevně se za tu dobu mírně zvýšila) a co znamená "velké" JZD, protože 250 dojnic dnes není moc, před lety bylo 200 větší (a já bych mu věřil)
Snažil jsem se něčeho dogooglit, ale patrně využití železniční cisterny na mléko byla dost okrajová záležitost. Co si pamatuju (cca 1980 a později) mléko jelo automobilní cisternou rovnou do mlékárny.

edit: tunaj to někdo zmiňuje - řešila se (současná) výroba jogurtů https://www.k-report.net/diskuse/archiv ... hiv-3.html ale moc informací tam není.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 494
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » sob 28 lis, 2020 4:23 pm

Mléko se v těch dobách vozilo drahou ke zpracování například výrobcům krmných směsí pro prasata. (To je i odpověď na tu hygienu. Na mléko pro nepotravinářské zpracování byly určitě menší nároky.)

Pronajaté cisterny na mléko měla až do začátku 90. let mlékárna PMV Hlinsko. Jak je používali, netuším. Fakt je, že Hlinsko bylo jeden z podniků, který využil určitého uvolnění ekonomických poměrů v r. 1968, získalo devizové prostředku a nakoupilo na Západě tehdy moderní technologii, ze které žilo dalších 20 let. Svého času to byl například monopolní výrobce kondenzovaného mléka. Asi tím překročilo tehdy obvyklý formát okresní mlékárny a zřejmě mělo větší spotřebu suroviny než byly schopny naplnit okolní zemědělské podniky, takže spekuluju, že potřebovali svážet mléko z větší dálky, než bylo tehdy obvyklé.

Dnes jsou poměry úplně jiné. Např. soukromý kravín Doubravský dvůr v Července u Litovle posílá mléko až do Lacrumu Velké Meziříčí. Je ale fakt, že v kravíně mají vlastní minimlékárnu, výrobu tvarohu, sýrů a jogurtů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod Vladimír_B » sob 28 lis, 2020 10:09 pm

Já bych měl jen takovou nemalou drobnost: i z vývěvy můžete mít čerpadlo, stačí prohodit hadice. Protože z jedné strany ssaje a do druhé tlačí.
Např. v práci máme čerpadlo z fekálu vz. T815 jako zdroj stlačeného vzduchu na profukování :D a otáčí s ním asynchrochronní motor.
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank » sob 28 lis, 2020 11:14 pm

Vladimír_B píše:Já bych měl jen takovou nemalou drobnost: i z vývěvy můžete mít čerpadlo, stačí prohodit hadice. Protože z jedné strany ssaje a do druhé tlačí.
Např. v práci máme čerpadlo z fekálu vz. T815 jako zdroj stlačeného vzduchu na profukování :D a otáčí s ním asynchrochronní motor.


Pokud si dobře vzpomínám, takhle jsme to nikdy nepotřebovali zkoušet, ale to samozřejmě neznamená, že to nešlo.... Tenkrát už ale nastupovaly specializované mlékařské cisterny, samý nerez, a ty určitě byly vybavené lépe.

Ona taky není vývěva jako vývěva. Já už si fakt nepamatuju, na jakém principu to tenkrát pracovalo. Ale funkci některých vývěv tímto způsobem prostě otočit nejde.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod prcek » ned 29 lis, 2020 12:04 am

Není to odpověď na otázku, jak se nakládaly cisterny pro mlékárnu, ale s přepravou mléka a vlečkama souvisí.

http://www.iidol.cz/files/file/Z%C3%A1b ... nic_LK.pdf strana 56
Jen pro zajímavost si připomeňme provoz z vlečky Mlékárny Příšovice: po dlouhou dobu odtud vypravovali brzy ráno bílou cisternu s mlékem, která byla denně s prvním vlakem vožena do Prahy Vysočan na vlečku zdejších pekáren; tehdejší parní vlaky to zvládaly za 95 min.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 494
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Železniční vlečky

Příspěvekod hank61 » ned 29 lis, 2020 7:08 am

[quote="prcek"]Není to odpověď na otázku, jak se nakládaly cisterny pro mlékárnu, ale s přepravou mléka a vlečkama souvisí.

http://www.iidol.cz/files/file/Z%C3%A1b ... nic_LK.pdf strana 56
[quote]

Moc pěkná publikace :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2488
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků