Papírenské vlečky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » úte 11 lis, 2014 6:08 pm

Přenáším sem diskusi z tohoto vlákna k Lipence, aby to nezasvěcené nemátlo. Vaclav86cz se tam zeptal, jestli by nebyla blbost, kdyby k modelu skutečného nákladiště Prudká na staré Tišnovce přidal nějakou úzkorozchodnou vlečku do fabriky (která tam nikdy nebyla - tedy ta vlečka, nikoli ta fabrika :mrgreen: ). Protože jsem se tady víckrát přiznal, že skoro celý svůj pracovní život - už 35 let - trávím v papírenské branži a příbuzných odvětvích, požádal mě, abych zkusil vysvětlit, jak taková papírna vlastně fungovala. Třeba se časem dostaneme i k jiným papírnám, ale (dnes už bývalou) lepenkárnu na Prudké jsem kdysi znal i zevnitř, tak se na ni pojďme podívat, ono to bude vlastně docela jednoduché.

Pokud jde o historii lepenkárny, především odkážu na tento článek dlouholetého pracovníka podnikového ředitelství Brněnských papíren (pod které fabrika patřila po celou dobu reálného socialismu až do r. 1989) ing. Miloslava Vítka o historii prudecké fabriky. Dodám k tomu, že já už jsem v 80. letech zažil jen odlesk její slávy, kdy už se tam vyrábělo skoro výhradně ze sběrového papíru. Mám však za to, že právě ten stav, kdy už se v lepenkárně nevyráběla vlastní vláknitá surovina, tj. buničina, dřevovina nebo hadrovina, je pro modelové znázornění jednodušší a přitom i tak dost pestrý. Navíc není potřeba tolik plochy pro různé sklady surovin a výrobní budovy, nemluvě o tom, že technologie výroby a zpracování papíru jsou na rozdíl od většiny celulózek vesměs pod střechou, takže není potřeba studovat, jak vypadá sulfitový vařák nebo třeba bělicí věž. Prudecká fabrika patřila vždy k těm menším s výrobou jednotek tun lepenky denně, takže i znázornění obratu materiálu a výrobků v malém bude v modelu vypadat přirozeně.

Ve fabrice se vyráběly dva druhy lepenky: Tzv. strojní, tj. za mokra, na lepenkovém stroji, a slepovaná vrstvením za sucha - slepováním několika vrstev hotového papíru. Základní vstupní surovinou byl sběrový papír, do některých druhů lepenek se mohla přidávat dřevovina vyráběná broušením odkorněných polen ve vodě rotujícími brusnými kameny (prudecká brusírna byla výjimkou, měla "kapesní" brus na půlmetrová polena, standard v jiných dřevobrusírnách byla "metrovica") nebo i buničina, ale ta už se v inkriminovaném období výhradně nakupovala. Takže do fabriky se pro výrobu strojní lepenky dovážel především sběrový papír lisovaný v balících, případně odpadové kotouče papíru vyřazeného z jiných papíren či tiskáren, dále nebělená i bělená sušená buničina - řezaná na archy, v balících buď rovnou svázaných drátem nebo zabalených v balicím papíru, samozřejmě dřevo, i když to bylo většinou z okolních lesů, takže se drahou asi moc nevozilo, a to je vlastně všechno. Pokud jde o slepovanou lepenku, tak ta se především vyráběla z vlastní suroviny, ale mohly se sem dovážet i určité druhy papíru jako polotovar pro slepování v kotoučích. Lepenkový stroj měl šířku 130 cm, na něj navazovala šířkou 125 cm i slepovačka, což naznačuje, jaká mohla být šířka těch kotoučů.

Hotový výrobek byla buďto strojní lepenka, podle tloušťky buď v kotoučích nebo v arších, dále slepovaná lepenka, ta už kvůli tloušťce výhradeně v arších, a samozřejmě kartonáž, protože na Prudké bývala i kartonážní dílna na výrobu hrubé lehké i těžké kartonáže. Takže z fabriky se expedovaly především palety s archy lepenek normalizovaných formátů řady A nebo B i nestandardních formátů a dále palety s lepenkovými krabicemi rozloženými a uloženými naplocho.

Do fabriky se vozilo samozřejmě uhlí a taky různé pomocné suroviny, předvším lepidla (už si nepamatuju, jestli škrob nebo dextrin nebo vodní sklo) v plechových sudech. A nakonec různé pomocné chemikálie určené k ovlivnění vlastností lepenky a úpravě vod, podle skupenství buď v pytlích nebo zase v sudech či plastových konvích různého objemu.

Z uvedeného tedy vyplyne, jaké vozy se na nákladišti mohly objevit, skoro výhradně to budou všechny možné druhy zetek a uhláků.

Kdo zná údolí Svratky v okolí Prudké, ví, že tam vede jediná úzká silnička, v zimě si ji papíráci protahovali sami vejtřaskou se zapřaženým prazvláštním pluhovacím fórrichtunkem, takže se silniční dopravou to tam bývalo občas dost kritické. No a na staré Tišnovce se nákladiště Prudká v 70. a 80. letech obsluhovalo dvěma páry Mn vlaků. Takže v modelu bych volil zřejmě většinu vykládky i nakládky přes to nákladiště. Specialitou staré Tišnovky bylo, že tam skoro nebyla osobní doprava motorovými vozy. I nasazení hnacích vozidel bylo dost fádní - od výstavby nové dráhy přes Křižanov v polovině 50. let až zhruba do r. 1973 všechno vozily brněnské 524.13, potom zase všechno brněnské brejláky (tj. Os i Mn vlaky, rychlíky tu nejezdily...) T 478.3. Ale to brejlovcové období nemuselo být z pohledu modeláře zase až tak fádní , protože už spadalo do období brněnské lidové tvořivosti, pokud šlo o nátěry hnacích vozidel... Různé ty žluté blesky, které přetrvaly na některých strojích nerekonstruovaných řad 754 a 750 dodnes, mají svůj původ právě v Brně na dolním. V červnu 1982 se mi podařilo dokonce zachytit 6 konkrétních strojů, které na Tišnovce jezdily, skoro bych řekl, že o moc víc jich tam v turnuse nemívali. Byly to T 478.3022, 023, 064, 161, 163 a 276. Osobní soupravy za brejláky byly tvořeny obligátními pěti ypsilony (2x Bai - 1x BDa - 2x Bai), v zimě mohly být posilovány, ale i tak občas davy brněnských lyžařů absolvovaly nedělní večerní cesty domů z vysočinského běžkování vestoje v zavazadlovém oddílu vozu BDa... :mrgreen:

A ještě k nákladní dopravě, kromě dvou párů Mn vlaků se tam vyskytovaly ucelené vlaky sypáků se šutrem a především s uranovou rudou z Dolní Rožínky.

Pokud jde o tu fiktivní úzkokolejku, v tom minulém vlákně jsem Václava odkázal na studium historie papírny v Žimrovicích, kde takovou trať kdysi provozovali. Časem se k ní snad ještě taky vrátím, protože si myslím, že by mohla být dobrým vzorem. Teď jenom nadhodím jako katalyzátor vaší fantazie, že bych volil rozchod 600 mm a jako hnací vozidla - vzhledem ke sklonovým poměrům - něco pořádného, nejlépe radotínské "gebusky" BNE 50. Ale o tom víc zase až příště.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Vaclav86cz » čtv 13 lis, 2014 5:08 pm

No tak nejdříve bych napsal nádhera a už teď děkuji za objasnění pár skutečností...

Ještě napíši pár skutečností k Prudké ohledně zásobování přes železnici. Na nákladiště se vejdou 3 vozy Vtr. Něco kolem 30. metrů. Ve skutečnosti by se tam třívozová souprava regionovy nevešla o metr. Takže cca 40 metrů. Nicméně vozy typu Vtr a Gtr tam zajížděly max. ve třech. Pokud bylo potřeba odvézt v jedné várce 4 vozy ,tak se jeden vůz nechal v následující stanici Nedvědice a po cestě nazpět se dobral a na vlečce vyměnil. Ale bylo to podle slov kolegů, kteří tam zajížděli, to bylo málokdy. Obsluhovalo se 2x denně. Jednou dopoledne a jednou večer. Doprava do/z papírny byla různými silničními vozidly... Od V3S, přes traktory s vlečkami a dokonce karton se koncem provozu vozil vysokozdvižným vozíkem z fabriky přímo do vozů. Opět z pamětí různých lidí od dráhy. Papírny byla přes řeku, ale jak psal hank, tak svratecké údolí v této části je velice prudké a úzké. Takže z nákladiště vedla docela prudce klesající cesta, která se před mostem připojila k cestě z Borače a pokračovala do papírny. Osobní doprava na nákladišti nebyla a to z důvodu blízké zastávky (cca 300 metrů) za níž následoval jeden z mála typických jednokolejných tunelů na Jižní Moravě. Zastávka byla zřízena kvůli Papírně a kvůli rekreačnímu centru ČSD na Prudké. Jinak by tam kvůli těm pár samotám neměla žádný smysl. V dnešní době se nákladiště nevyužívá, nicméně je udržováno ve sjízdné podobě. Já si za tu dobu, co po této trati jezdím jako cestující pamatuji mnoho proměn. Od Brejlovců přes 842, 742 a později 714 s bafikama (010) až po úžasné stroje regionova s občasným výskytem 810 nebo 840 (či 841...). Místa různých výhyben a nákladišť a zrušených nádraží kde stálo mnoho různých nákladních vozů. A které už taky nelze tak snadno poznat... Ale to je asi na jiné téma než Papírenské vlečky...

Nicméně vrátím se k tématu Papírna na Prudké. V příloze je schéma, které jsem si již rozkreslil. Samozřejmě asi nebude konečné, ale beru to jako takové výchozí. Samostatný modul nákladiště je již postaven i s náznakem okolní krajiny a zazeleněním. To je z důvodu účasti na setkání, kde jezdí již zatravněné moduly. V žádném případě to není finální podoba. Do té se pustím jak bude více času a více zimy venku... Taktéž jsem sestavil dopravované materiály, ale je to spíše takový výkřik, aby tam bylo co vozit a co odvážet a aby to alespoň trochu dávalo smysl z potřeb pro papírenský průmysl. Nicméně pokud to chci udělat na hotovo, tak i s tím co se tam má vozit a odvážet.
Moje představa je asi taková. Výroba lepenky a kartonových obalů. K výrobě používat starý papír a dovezené dřevo. Další dovezený materiál by mělo být uhlí na topení pod vařákem. Palety pro dopravu výrobků ke koncovému zákazníkovy. Další suroviny, které jsem vyčetl, že se používají a na které mě přivedl jeden kolega modelář jsou Síra v sudech, Kalafuna v sudech, Kaolin v pytlích, Kyselina sýrová ve skleněných nádobách, Maziva v sudech a taky jsem vyčetl, že papírny vytvářejí kaly, které se používají jako příměs do cihel, ale nevím jak moc velká je to pravda. Samozřejmě jestli jsem teď psal nějaké blbosti, tak mě klidně opravte, protože toto je to co jsem sestavoval pro přepravu. Na nákladišti bych nechtěl dělat převýšení mezi úzkou a normální ale chtěl bych to zachovat v jedné rovinně. Dokonce ani nemám zatím v plánu dělat nějaký malí mezisklad jako byl na Žirovnické úzké. K překládání bych použil např. Weimar T172. Ještě nevím, jestli na překládku uhlí mít pásový překladač a nebo to celé (uhlí a dřevo) překládat tím pracovním strojem. Zase budou tam maximálně 3 vozy, takže není potřeba mít na každou surovinu sólo zařízení. Starý papír bych vozil na vlečce za traktorem (Zetor 50?) a na tom bych taky vozil lepenku a obaly. S tím, že bych pár plošinových vozů na přepravu tohoto materiálu na úzké měl, ale spíše do zálohy. Ohledně skladovacích ploch pro dřevo a starý papír bych to asi tak nehrotil. Ono docela dobře stačí udělat náznak tohoto prostoru. Například pro sklad vyvýšená rampa a čelo skladu. Zbytek si už musí každý domyslet. Nicméně bych chtěl mít v celku tyto budovy. Výrobní halu papírny, kotelnu, a halu na výrobu obalů. Nevím, jestli obalovna je správný název, protože znám třeba silničářskou obalovnu a ta by v papírně rozhodně nebyla... A taky nevím, jestli může být hala na výrobu obalů jinde než hala na výrobu lepenky. Ale tak snad se to zde dozvím :-).
Rozměr modulů pro papírnu je 1000x500mm (2x 500x500). Spojovací moduly mezi modulem nákladiště a papírny jsou šířky 200mm a délky 2x 150 a 1x300. Samozřejmě je časem možné prodloužení, aby ta papírna nebyla tzv. za rohem. Modul s nákladištěm má rozměr 1200x500mm
Dalším takovým trochu limitujícím prvkem je použití kolejiva. Já mám momentálně základní set H0f od Busche a tam se používá k napájení motorku 3V. A pro zvýšení adheze je použit magnet v lokomotivě a v pražcích je zalisován plech, který na magnet působí. A bohužel Busch má jasně definované kolejivo. Ještě jsem se nepodíval na jiné kolejivo, které by šlo použít, takže zatím je vše plánováno na kolejích od Busche...
Prudka nakl13ver2.3b2xupr.jpg
Základní plánek ohledně papírny. seznam použitého kolejiva není aktuální, protože jsem dělal několik verzí a už jsem je nepřepočítával.

IMG_1016HLUK.jpg
Modul na mezinárodním setkání Fremo v Hluku 2014. S plným obsazení nákladiště (3 vozy)

IMG_3755aupr.jpg
Nákladiště v létě 2012.
V dnešní době je tráva posekána, vyměněny špatné pražce ve vyhybkách, vyměněny všechny pražce v průjezdné koleji a udělaná bezstyková kolej.
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 13 lis, 2014 8:47 pm

Milé děti, v hlubokých lesích blízkého východu, zvaném Rudohorie, byla jedna malá kouzelná koncová stanice, jež se slávy státi se důležitou stanicí na Gemerských spojkách nedočkala. Osobní doprava jest zastavena, tak co je vlastně na Slavošovcích tak zajímavého? Papírna! S docela silnou nákladní dopravou a vlastní vlečkovou rosničkou! Co jednou? Dvěma! Předávání zátěže, dohromady 12 vozů Hbis, asi 3x do týdne zajišťují ze strany celostátní dráhy většinou plešivecké T478.1/2, výjimečně T466.2. Není to pohádka, ale realita roku 2014...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » čtv 13 lis, 2014 9:08 pm

Už je moc hodin, tak víc až zítra, dnes jenom:

Hala na výrobu obalů je kartonážní dílna :)

S tou kyselinou sírovou je to ale fakt blbost, když už, tak se do takové fabriky mohl vozit síran hlinitý (tuhý, krystalický v pytlích) a kaolín (v pytlích nebo volně ložený ve vozech Uz/Utz), v dávnějších dobách asi pryskyřičné klížidlo (to je ta kalafuna, nejen v sudech, ale i jako volně ložené bloky o váze kolem 20 - 30 kg), ale později se přešlo na tekutá zesílená klížidla (v cisternách - většinou silničních, mohly být i drážní) a ještě později na neutrální klížidla AKD nebo ASA (malá množství kapalného skupenství - jednotky kg na tunu papíru, která ale potřebují jako pomocnou látku velká kvanta škrobu), ale to chci podrobněji rozebrat příště, až napíšu něco k těm Žimrovicím a především k technologii výroby papíru. Síra se kdysi vozila do celulózek (a ještě dřív pyrit), ale to je samostatná kapitola a v pojednávaném období druhé poloviny III. epochy a IV. epochy celulózka určitě na Prudké nebyla. (Dřív to tam nepamatuju.) A na samém začátku jsme si řekli, že se celulózkami (zatím?) nebudeme zabývat. Přece jen ta technologie je i z hlediska modelářského znázornění dost složitá.

Kaly - z čistíren odpadních vod - se mohly používat do stavebních hmot i na leccos jiného, to je zase na delší řeč. Většinou se ale skládkovaly v nějaké rokli na dostřel od papírny.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Vaclav86cz » čtv 13 lis, 2014 9:45 pm

Vladimír B:
Jsem si říkal, když jsem onehda jel okolo, že se ty kolejnice něják podezřele na zastavený osobní provoz lesknou... Tak teraz viem prečo... :-D

hank:
Jak jsem psal, je to jenom nástřel něčeho co jsem doposud znal z dostupné literatury a s malou pomocí kolegů modelářů a lidí od dráhy. To co se vozí do papíren jsme dávali dohromady ze vzpomínek a z přepravních listů a nikterak se to nerozlišovalo. Takže proto je tam toho dáno asi zbytečně tolik. To co jsem napsal jsou informace které mám (no moc jich opravdu není, jak je vidět a hlavně je v tom pěkný bor... zmatek). Takže proto jsem za sebe rád, že je zde člověk, který v papírnách dělal, který je ochoten mě pomoct a který mě řekne toto je blbost, toto tam není a takhle by to mohl být. A který nejen pro mě uvede jak to s papírem vlastně je a co má a nemá být. Je to asi téma na několik pěkně dlouhých zimních večerů, ale pro lidi, kteří chtějí dělat věci pořádně to stojí za přečtení.
To co jsem přihodil v předchozím příspěvku je pouze něco co jsem doposud vytvořil (asi trochu blbě) na "papíře". Jediné co existuje již v základní podobě postaveno je nákladiště a další moduly ani nejsou postaveny a ani nejsou rámy natož pak materiál na rámy. Takže to berte, jako by jste začal psát na skoročistý papír. Já se občas asi zeptám na nějákou blbost, ale je lepší se zeptat, než pak dělat "chytrého" s nějakou doměnkou.
Toť za mě vše a velice se těším na další pokračování o papíru a o tom jak se co vlastně dělá.
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Jeff Hopper » pát 14 lis, 2014 9:03 am

Tady je něco krátce o těch Slavošovcích:

http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2009050008
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Jarda H. » pát 14 lis, 2014 9:51 am

hank píše: ..., tak se do takové fabriky mohl vozit .... kaolín (v pytlích nebo volně ložený ve vozech Uz/Utz), ....


Volně ložený kaolin (v granulích) se běžně expedoval dokonce i v krytých vozech !! Nejvíce práce bylo s utěsněním posuvných vrat vagonu. Tím ale netvrdím, že není pravda hankova informace :D !
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » pát 14 lis, 2014 6:50 pm

Jarda H.: Já se snažím být co nejstručnější - i tak bývají moje příspěvky moc dlouhé - a tím bývám občas nepřesný. Například jsem dost pomotal dohromady obecné údaje o tom, co se mohlo vozit do papíren, s tím, co se mohlo vozit na Prudkou pro výrobu lepenky. Taky netvrdím, že přesně znám jejich historii, pokud jde o to, kdy se tam vyráběl který sortiment. Za těch více než 130 let existence fabriky na Prudké se tam vyrábělo leccos (ale např. nikdy grafické papíry).

Ano, pochopitelně vozů Utz nebylo nikdy dost a tak se kaolín (a jiné volně ložené hmoty nejen pro papírny, třeba vápno) běžně nakládal do zetek. To byly ty se žlutým pruhem přes dveře, což znamenalo, že se vůz nemusel po vykládce čistit.

Kaolín se v papírnách používá pro dva účely: Do hmoty jako plnidlo, týká se především grafických (tiskových, psacích, kopírovacích...) papírů, pak tedy především volně ložený, nebo v jiné kvalitě (dané jiným odstínem a jiným parametrem distribuce velikosti částic) pro povrchovou aplikaci, tj. jako složka nátěrů "křídových" papírů nebo skládačkových kartónů, pak v pytlích (včetně velkých vaků, tzv. big-bagů 600 - 1000 kg) nebo jako suspenze v převážně silničních cisternách. Jestli se někdy vozil na Prudkou, tak určitě pro ten první účel, i když do toho sortimentu, který tam pamatuju já, tj. pro výrobu šedých strojních lepenek ze sběráku, asi spíš ne nebo výjimečně.

Když se v papírně mluví o klížidlech, tak to kupodivu nejsou lepidla, ale látky, které se dávají do hmoty (do papíroviny - papírník by řekl hezky česky "do štofu" :mrgreen: ), aby papír získal určitou odolnost proti vodě. To má smysl především zase pro grafické papíry, aby na ně šlo psát a tisknout, ale i pro vlastnosti obalových a knihařských lepenek, třeba pro regulaci jejich příjmu lepidla při dalším kartonážním, knihařském a konfekčním zpracování. Při pryskyřičném klížení se jako pomocná látka používá síran hlinitý, který pomáhá klížidlu, aby se vázalo na vlákna buničiny, a udržuje v papírovině mírně kyselé pH,což má ovšem negativní vliv na stárnutí = žloutnutí papíru. Proto se v polovině 20. století začalo klížit syntetickými klížidly v neutrálním protředí a dnes tento způsob přinejmenším u grafických papírů převažuje, společně se stále rostoucím podílem klížení povrchového (k tomu víc za chvilku). Používání síranu hlinitého také brzy ukázalo jeho užitečnou vedlejší vlastnost - schopnost zvyšovat retenci vláken. Výroba papíru spočívá v odstraňování vody z papíroviny, přičemž vzniká vazba mezi vlákny celulózy. Na začátku papírenského stroje má papírovina koncentraci v řádu desetin procenta, na konci je sušina až 95%. První část odvodňování probíhá na papírenském sítě, kde se zvýší sušina na 20 - 25%. S vodou přitom propadne sítem i část vláken. Papírmašina je sice tak fikaně zařízená, že se většina této tzv. okruhové vody vrací do procesu i s tím, co v ní odteklo, ale čím víc toho sítem propadne, tím problematičtější je to do procesu vrátit. Proto se papírníci snaží zvyšovat retenci, tj. zádrž vláken na sítě. No a síran hlinitý byl první a je dosud jeden z nejlevnějších retenčních prostředků. Kromě toho jeho obsah v okruhových vodách usnadňuje i další čištění odpadních vod. Ale jak jsem říkal, kyselá voda bývá občas na závadu a tak se dnes spíš od používání síranu ustupuje. Nicméně v inkriminované době se na Prudké určitě používal a tak není chyba naznačit v modelu jeho vykládku ze zetek v pytlích.

Další nepominutelnou surovinou v papírnách je škrob. Škrob je podobně jako celulóza polysacharid, tj. cukr, a vytváří chemické vazby v papíru podobným způsobem. Používá se do hmoty jako klížidlo i retenční prostředek, samotný pro povrchové klížení i jako pojivo ve směsích různého složení pro natírání papíru. K tomu se musí uvařit, existují nejméně tři způsoby vaření škrobu podle dalšího použití, ale tím vás teď nechci zatěžovat. Snad jen tolik, že škrob se vozí do papíren buď v papírových pytlích nebo v už zmíněných obalech typu big-bag nebo volně ložený v silničních cisternách. (Volně ložený se pak v papírnách skladuje v nápadných silech o objemu až 100 m3 a bezpečnostním technikům papíren ve všech částech světa dělá vrásky na čelech při jejich snaze o prevenci výbuchů škrobového prachu.) Smysl jeho použití do hmoty je podobný jako u jiných způsobů klížení - vodovzdornost, vazebná i povrchová pevnost, u povrchového klížení k tomu přistupuje potiskovatelnost, slepitelnost i jiné vlastnosti. Dnes navíc prudce roste jeho spotřeba jako pomocné látky při klížení do hmoty syntetickým klížidlem ASA. ASA je silně hygroskopický (tj. ochotně přijímá vzdušnou vlhkost a tím se rozkládá) anhydrid organické kyseliny (derivátu kyseliny jantarové, jestli tu je někdo chemik... :mrgreen: ASA znamená alkylsukcinylanhydrid) a škrob ho chrání před předčasným rozkladem. Škrob má obrovskou výhodu - je snadno dostupný ve většině podnebných pásem světa, dá se vyrobit z brambor, kukuřice, pšenice, tapioky, rýže, možná i lecčeho jiného, a tudíž je levný. Proto se škrob v různých aplikacích používá v papírnách skoro všude. Věřím, že i na Prudké ho mohli potřebovat. A jestli jo, tak se skoro určitě vozil v pytlích po 20 - 50 kg.

Tož tak. Pokračování zase někdy příště.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Bezmozek » pát 14 lis, 2014 7:14 pm

Vaclav86cz píše:... V příloze je schéma, které jsem si již rozkreslil....

:shock: To je pecka, něco ukrutně podobnýho mám v hlavě. Papírna není nepodobná Timesaveru, dovedu si představit nad tím trávit celý večery :twisted:
:twisted: BTTB - Bad To The Bone :lol:
Uživatelský avatar
Bezmozek
 
Příspěvky: 160
Registrován: pon 24 bře, 2014 12:02 pm
Bydliště: Praha

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » ned 16 lis, 2014 3:10 pm

Jestli vás to ještě baví, tak bych zkusil něco k těm Žimrovicím. Tam byla totiž reálná situace nejbližší tomu, co chce Vaclav86cz modelovat.

Především každému doporučuji požádat přítele Googla, aby mu našel víc ke jménu Carl Weisshuhn. Kromě faktu, že šlo o podnikatelskou osobnost téměř renesančního záběru a zároveň nadaného technika a Edisonova přítele, se člověk doví i o jeho sociálním cítění - podobně jako třeba František Ringhoffer III. se i Carl Weisshuhn choval ke svým dělníkům lidštěji, než bývalo v kraji a čase zvykem. (A taky o tom, že jeho pravnučkou byla Joy Adamsonová, autorka příběhů lvice Elsy... i když to sem nepatří. Ale svět je malej, jak je všeobecně známo...)

Součástí toho hledání bude nepochybně i spousta informací k historii zmíněné žimrovické papírny. Takže jen stručně, ať nenosím dříví do lesa:

Založena 1890, výrobní program byly odjakživa lepenky a balicí papíry na bázi sběrového papíru a dřeva. (Ale po r. 1938 taky toaletní papír, a to až do r. 1973.) Lokálka z Opavy do Hradce nad Moravicí byla otevřena v r. 1905, v r. 1914 na ni v Hradci navázala 4 km dlouhá 600 mm úzkorozchodná vlečka do papírny. Zpočátku byla provozována v animální trakci (tj. jako koňská), první motorová lokomotiva (zatím mi není známo která) se zde objevila v roce 1938, ale koně se používali ještě o pár let po válce. Od začátku 50. let zde sloužila radotínská gebuska BNE 50.

V Hradci postavili kvůli úzkokolejce další manipulační kolej (má tam číslo 4), překladiště s dřevěným skladem lepenek a skládku uhlí. Do fabriky se vozilo především uhlí v klasických ocelových kiplórách (výklopných vozících), dále starý papír a další suroviny pro výrobu lepenek. Expedovala se - jak jinak - lepenka. Kromě kiplór měli na vlečce dvounápravové vysokostěnné vozíky. Běžná souprava byla 12 ložených vozů.

Zajímavá byla i vnitrozávodová manipulace. Uhlí se sypalo přes rošty u kotelny do podzemních bunkrů, vozíky se starým papírem se vytahovaly k dalšímu zpracování kvůli velkému převýšení lanovkou.

Drážka byla v provozu až do r. 1965, ale uvnitř závodu se část kolejí používala k manipulacím ještě v r. 1974.

Žimrovická papírna přežila kupodivu v plné síle dodnes, od r. 2006 je součástí nadnárodní skupiny Smurfit Kappa, hlavním výrobním programem je výroba vlnitých lepenek a vlnité kartonáže, ale pořád se zde vyrábí i papír.

Když už budete googlovat Weisshuhna, zřejmě narazíte na další technickou zajímavost spojenou se žimrovickou fabrikou - na plavební kanál určený k plavení dřeva do papírny. Ale to už nechám na vás, stejně jako odkazy na souvislost Weisshuhnovy rodiny s jinou českou papírnou - ve Svobodě nad Úpou. Ale to už je OT. Tak zas třeba někdy jindy.

Za základní informace o hradecké lokálce i žimrovické drážce se patří poděkovat - kromě jiných - členům Opavského železničního klubu, především Miroslavu Pöselovi.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Vaclav86cz » ned 16 lis, 2014 5:53 pm

Baví čím dále více...
Strýček google je neuvěřitelná studnice informací. Akorát je občas potřeba se probrat blbostmi...
Třeba ta papírna v Žimrovnicích. To že je tam ten kanál najdu skoro na každém odkazu, ale o úzkokolejce už chtělo trošku hledání...
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod mlha » pon 17 lis, 2014 3:55 pm

No Vašku,kam Tě v layoutu píchnem,rozrosteš se....
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Vaclav86cz » úte 18 lis, 2014 9:13 am

Neboj mlho. Zase takovou expanzi, jakou měl Uhlobaron neplánuji...
Ale zase slyším ty jeho slova. Když jsem před půl rokem říkal, že budeš dělati tu papírnu tak mě nikdo nevěřil. :-D
A navíc až mě nebude bavit ježdění a nebo neustálé čištění skryťáku, tak se zašiju na Prudkou a budu se kochat jízdou průmyslové drážky a provozem kolem sebe...
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Petr S. » úte 18 lis, 2014 9:27 am

Cha cha cha cha !
Velký smích !
Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod mlha » úte 18 lis, 2014 10:34 am

Vaclav86cz píše:Neboj mlho. Zase takovou expanzi, jakou měl Uhlobaron neplánuji...
Ale zase slyším ty jeho slova. Když jsem před půl rokem říkal, že budeš dělati tu papírnu tak mě nikdo nevěřil. :-D
A navíc až mě nebude bavit ježdění a nebo neustálé čištění skryťáku, tak se zašiju na Prudkou a budu se kochat jízdou průmyslové drážky a provozem kolem sebe...

No,na Prudké se není kde zašít....
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků