Papírenské vlečky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Vaclav86cz » stř 19 lis, 2014 8:59 pm

Petře: Ve tvém podání a v rozsahu jakém je uhelný důl, tak by se dalo očekávat, že by papírna byla minimálně v rozsahu Větřní a nebo Loučovice...
Když jsem se kdysi rozhodoval, co udělat za téma v železniční modelařině, tak jsem hledal témata, které mě osobně zajímají. Postupným vývojem a vystřízlivěním z realizace různých nápadů (kterými nechci zatěžovat, i když některé jsou opravdu zajímavé) jsem dospěl k tomu, že bych chtěl zpracovat něco z tratí, které mám nejraději. Jsou to 2 tratě v této republice. Brno - Tišnov - Nové Město na Moravě - Žďár nad Sázavou a Brno - Třebíč - Jihlava. Obě tyto tratě mají nespočet zajímavých témat ať už z minulosti a nebo ze současnosti (téma Vlečky, které se v posledních příspěvcích motá kolem brněnských vleček je toho trochu důkazem). A právě ze staré Tišnovky, jak se říká úseku za Tišnovem směrem Nedvědice, mě vždy utkvěli v hlavě dvě místa. Tehdy pro mě neznámá továrna (Papírna kartonážka) na Prudké a průjezd pod Pernštejnem. A tak když jsem sehnal 2 H0 moduly, tak jedno z prvních co jsem vyzkoušel bylo, jak by tam šla napasovat právě nákladiště na Prudké (Délka 1200mm a použití vyhybek Tillig EW3). Ani snad nemusím popisovat tu radost,když jsem zjistil, že to vyjde a že to půjde udělat skoro podle předlohy...
Pak začala ta horší část (kromě stavby) a to sehnat co se teda vlastně na takovou papírnu vozilo. Najednou jsem zjistil, že mé informace o výrobě papíru jsou naprosto nedostačující. A proto začalo hledaní na internetu, ptaní se kolegů v práci (naštěstí pár lidí co jezdilo obsluhovat prudkou ještě žije a byly velice sdílní s informacemi), ptaní se kolegů modelářů (Děkuji Petrovy za taktéž zajímavé a docela vyčerpávající informace) a prostě čekání na náhodu...
A náhoda se objevila ve formě hanka, kterému ještě jednou děkuji za zde podávané informace a za ochotu a sdílnost. A za trpělivost s vysvětlováním různých faktů co zná ze své praxe. Kéž by byly takový všichni modeláři a kéž by jim na jejich zvídavé otázky všichni odpovídali tak ochotně jako hank.
Myslím , že jednou budu muset hanka navštívit (samozřejmě pokud bude chtít) a probrat s ním, jak to teda na té Prudké mohlo reálně vypadal a jak tam zakomponovat tu úzkou... :-D
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Petr S. » stř 19 lis, 2014 10:02 pm

Hanku a Václave ,
Maximální obrat vozů na Hrabové byl na setkání v Milevsku před dvěma léty , a to 6 párů ucelených souprav Falls po 18 vozech a 2 páry manipuláků . Dělalo to cca 140 vozů za modelový den .
Začátkem listopadu v Grosspösnně jezdily 3 ucelenky ( 2 krát vlak 26 - 30 dvouosáků , ty jsem natřikrát dělil , abych je dostal do úpravny a 1 krát OOt - nynější Fall jsem dělil napůl ) a 2 přestavovací vlaky s místní zátěží . Pro posun používám 3 pos. lokomotivy , abych mohl řadit a předávat vagony . Objetí soupravy znamená najetí 6 - 7 metrů a minuta reálného času .
Ta kapacita vlečky je o předávacích kolejích a o možnosti odstavit vagony ( tedy o místech vykládky a nakládky ) . Dá se to zvládnout . Na druhé straně přiznávám , že Hrabová je fakt dost velká .
A se svýma očima si dovedu představit takhle velikou papírnu .
Rozhodně budu zásobovat uhlím každého , kdo takovou papírnu postaví ! :lol:
K provozu :
Modulovka má výhodu velkého množství vozů v provozu . V Zababově už máme vyzkoušenou řepnou kampaň ( v H0 - 2 vlaky po 14 - 16 vozech řepy za den + manipulák s ostatními komoditami , v TT nevím údaje ) . Tak si myslím , že odhadovaných 30 vozů do papírny je " ujezditelných " . Když budu počítat jen tak zhruba : 5 stanic , kde 2 krát denně naloží 2-3 vozy dřevem , tak už jsem skoro na 30ti vozech . K tomu ještě nějaké chemikálie , vápenec a kaolin . Ani bych nepředpokládal nějaký zásadní dopad na grafikon . Směrování by bylo do skryťáku , odkud by mohl jet přestavovací ( ucelený ) vlak do papírny .
Odbyt výrobků : to už by bylo asi slabší , ale pokud si vzpomínám , tak po papírových obalech poptávka je . Já sám odebírám pytle a filtrační papír .
Větší továrnu je výhodné tvarovat do oblouku , protože potom jezdí vlaky okolo mě , namísto abych já běhal okolo vlaků . Na minimálním poloměru pro vlečky 1000 mm ( podle normy FREMO ) se už dá dobře svěšovat .
K zajištění simulace nákladu bude zapotřebí min. dvojnásobek nákladů oproti vozům . Budu počítat i s různými typy vozů a odhaduju na 70 - 80 kusů nákladů . Špejle a různé větvičky by neměly představovat důležitou nákladovou položku . Tady půjde vysloveně o čas .
K papírně tohoto rozsahu bude ještě zapotřebí auto a vlečňák !

Ad. Ferdova poznámka o Vratimovské papírně .
Ferdo , slíbil jsi Karolínku , tak nekecej o papírně . :!: . I když ?

Vzpomínám si , že o Větřní ( Kájově ) byl obsažný článek ve Světě železnice .
Zdraví Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Vaclav86cz » čtv 20 lis, 2014 10:35 pm

Ono se řekne udělám si nějákou fabriku. Ale jen pro představu objekt papírny na Prudké je po přepočtu do H0 cca 2,5 x 1,5 metru... A to je pouze malá papírnička kartonážka s udávanou produkcí v dobách největší slávy 15 tun kartonu. Což jen tak pro představu je z hlediska váhy poloviční zatížitelnost jedné Ztr. Objemově to asi bude horší... Takže udělat pořádnou papírnu je asi celoživotní výzva. Obvzlášť, pokud by to mělo být pořádných rozměrů. Vždyť taková papírna Větřní má jenom na délku cca 1,8 km a v nejširším místě je široká 173 metrů (měřěno z mapy.cz). Loučovice jsou na tom o něco lépe, ale tam to zase není na jednom místě...
Nicméně si myslím, že z hlediska železničního modelářství by se měl modelář v zachování nějáke reality, dopravní možnosti a prostorové možnosti omezit pouze na to, co je u kolejí. Já třeba v papírně vůbec neplánuji udělat čističku. Ona na Prudké je, ale z mého pohledu k ní nebude jezdit nic kolejového, tak jí prostě vynechám. Zatím to mám takto v plánu... Takže když to vezmu kolem a kolem, tak bych chtěl mít na modulu znázorněny tyto budovy: Kotelna, Výrobní hala na výrobu kartonu, Kartonážku, Sklad olejů, barviv a tohoto pěkného chemického průmyslu. A to by tak mohlo být vše. Samozřejmě asi i nějáké ty blbosti jako garáž pro posunku, vrátnici od nákladiště a tak. Ale třeba zmíněnou čističku tam naplánovanou nemám. A jsem na rozměru 1 x 0,5 metrů ani nevím jak... Ale za sebe, pokud bych chtěl dělat o trošku větší papírnu, než je na Prudké, tak jako základ se mě docela líbí toto: http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2009050008 Asi bych ještě trošku rozšířil vlečku. Stanici udělal s návěstidly, ale jinak pěkné a vychází to ze skutečnosti.
Dalším takovým malým problémem jsou budovy. Ono se jich samozřejmě dělá nepřeberné množství. Ale když hledím na velikost těchto budov, tak se pouze směju, bo jsou tak trochu malé a na tento projekt vlastně totálně nedostačující... Takže opět zbude ruční práce na tvorbě budov. Případně použítí některých nových techologií (Laser a tak), ale i tam je potřeba to minimálně nakreslit, správně propočítat a pak složit... :-D Tož asi tak a já jdu kreslit půdorys papírny i s úzkou vlečkou v továrně a jednostlivé místa nakládky a vykládky...
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » pát 21 lis, 2014 6:33 am

Vacla86cz: No tak bez té ČOVky nebo aspoň jejího naznačení bych si to teda nelajsnul... :evil: Už dávno v dobách, kdy ekologie byla neznámý pojem, se odpadní vody z papíren do toků vypouštěly aspoň po prohnání přes nějaké usazovací rybníky...

Jinak pro ostatní a pro představu: Dnes mají papírenské stroje běžně délku 50 - 100 m a hala tomu musí délkou odpovídat a široká by měla být aspoň 15 - 20 m. A když není dost místa na pozemku, tak některé věci (typicky vývěvy, ty i kvůli hluku) se dávají do sklepa, zatímco jiné věci (typicky některá zařízení pro přípravu papíroviny a pomocných prostředků) do patra. Prudká byla pokud jde o rozlehlost a velikost hal zřejmě jedna z nejmenších papíren, které jsem znal a to se do ní ještě vešly i byty. Další byla Vlčice pod Bouzovem, taky s jediným papírenským strojem, taky už asi 9 let odstavená. Použil bych vychytávek kolegy jafobe, který jinde v diskusi zveřejnil, jak kreslí s pomocí fotek, googlovských streetview a družicových záběrů a katastrálních map plánky budov, k nimž nemá výkresy.

Ale až budu doma, zkusím sem dát jako inspiraci odkazy na nějaké použitelné modely historických i modernějších továrních budov od kolegů papírových modelářů. Spousta jich je dokonce volně ke stažení nebo k zakoupení především od soudruhů z NDR za pár eurošupů. A studoval bych naše i cizí (především německé a rakouské) odkazy na stránky s tématy staré industriální architektury a brownfieldů a taky stránky "komínářů", tj. šílenců, kteří mapují tovární komíny, lezou na ně a dokumentují je, často na poslední chvíli před jejich odstřely.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » ned 23 lis, 2014 6:21 pm

... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod _lt_ » stř 26 lis, 2014 2:06 pm

Tak díky Hanku, tímto směrem jsem se chtěl dostat k číslům, kolik vlastně čeho se musí vozit. To už jsi napsal sám a dokonce jsem našel i obsáhlejší verzi (teď už zas ale nevim kde) vyprávění toho co se vozilo do Brna i z Brna.

Já bych měl jen doplňující otázky ohledně toho, kam se to vozilo v těch kontejnerech. Zahraničí (a tedy i kam především) a nebo vnitro z nedostatku krytých vozů?
Z dosud napsaného si toho vezmu toliko, že 2-3 vozy buničiny musím dovézt a dvakrát tolik vozů papíru musím odvézt (mohu ponížit expedicí po silnici). S kaolínem mám taky jasno, přivezu jeden vůz týdně od Sokolova, ale (rád bych a asi to stejně při záporné odpovědi tak udělám) také by se mohl kaolín přivézt i z lomu poblíž města Caminau (napojení na trať z Hoyerswerda do Bautzen).
U toho klížidla, když budu předstírat, že jednou za měsíc ho dovezu z DDR (dnes jsem našel nějakou chemičku Basf u Schwarzheide, jenže ta dnes dělá plasty a pesticidy, ale i nějaké polymery a pryskyřice), tak kolik vozů škrobu musím dovézt? A ještě jednou zopakuji odkud, předpokládám že v 80tých letech fungovalo víc škrobáren, než Havlíčkuv Brod, Horažďovice a Pelhřimov. Napadá někoho nějaká na sever od Labe, nebo jiná poblíž Krkonoš? Když budu předstírat technologii kyselou, tak kolik vozů síranu hlinitého musím přivézt z Kolína a kolik k tomu pryskyřičného klížidla (ale zase odkud)? Povedlo se mi najít první indicii a to ve švýcarsku a to pod názvem Ehasol. Píše se, že v roce 1952 položil pryskyřičný klíh Ehasol základ odvětví papírenské chemie (myšleno v daném podniku).

Zase předem děkuji za všechny odpovědi, je to zábava zjišťovat jak to vlastně všechno fungovalo a funguje. Díky.
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » stř 26 lis, 2014 7:20 pm

_lt_: No ty mi dáváš...

Škrobu do hmoty spotřebuješ tak 1 - 1,5% hmotnosti papíru, tj. 10 - 15 kg/t. Tak si celkovou potřebu spočítej podle své virtuální výrobní kapacity sám.

Lyckeby Amylex Horažďovice má t.č. přes polovinu souhrnné výrobní kvóty všech 6 českých škrobáren a je daleko největším dodavatelem škrobu pro zdejší papírny. Ale dodává sem i Amylum Boleráz u Trnavy. Tento stav byl i před převratem (až na ty kvóty a názvy podniků...) Škrob se ale od převratu nakupoval i v Rakousku (Agrana), v Itálii (MARE) i jinde.

Kaolín do papíren z tuzemska tradičně dodávaly podniky z Karlovarska a z Únanova u Znojma. Vápenec např. dnešní OMYA.

Pryskyřičná klížidla sem dodával ve IV. epoše především Furtenbach z Wiener Neustadtu v Rakousku.

Spotřeby klížidel a síranu jsou velice individuální, ale určitě nepřekračují jednotky % zanášky, řekněme 0,5 - 2% klížidla podle druhu papíru, síranu řekněme 2 - 4x tolik. A odečti tak 1/5 - 1/3 podle retence.

BASF má v Německu a okolí určitě řadu závodů, řekl bych, že největší býval Ludwigshafen, ale aktuální přehled opravdu nemám. Zkus si sám:

https://www.paper-chemicals.basf.com/po ... /en/dt.jsp

A že jednu z divizí BASF (na výrobu klížidla AKD) koupila finská Kemira, taky dobře známá v papírenské branži, to jsem sám nevěděl...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod _lt_ » úte 09 pro, 2014 7:10 am

Moc děkuji, to je přesně ono co jsem potřeboval, aby to dávalo smysl a řád. Ještě ale připomenu poslední otázku. Co ty kontejnery? Kam jste to posílali z toho Brna?
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » úte 09 pro, 2014 4:27 pm

Není zač. Trochu jsem se odmlčel, takhle dlouho mi trvalo, než jsem vyšťoural staré učebnice papírenské technologie se schématy použitelnými i pro toto fórum. Kromě toho jsem taky leccos nasliboval leckomu jinému a taky se pokouším pokračovat v hrubé stavbě svého kolejiště. Ale měj se mnou prosím trpělivost, časem se dostanu i k těm schématům.

Jo a ty kontejnery se šlapanickou kartonáží chodily výhradně do tuzemska. To byla spíš taková berlička za chybějící ložný prostor ve vagónech, který byl - i když je to dnes nepředstavitelné - v 80. letech každodenní realitou, se kterou se dráha i přepravci museli nějak vyrovnat. Navíc se tehdy víceméně dodržovala zásada, že kartonáž z vlnitých lepenek by se z ekonomických důvodů neměla vozit dál než v okruhu o poloměru nějakých 100 km. Důvod je jasný - ve vlnité kartonáži se vozí vzduch a tehdejší standardní vozová jednotka o ložné hmotnosti cca 20 t se paletami krabic nedala vytížit na víc než nějakých 6 tun, i když byla narvaná až po střechu, což mj. snižovalo ukazatele, za které byly vypláceny prémie zástupům drážních i mimodrážních šéfů a šéfíků... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 18 pro, 2014 11:29 am

Petr S. píše:v TT nevím údaje
Ahoj,
to záleží na tom, co dokáže okolní moduliště. Zkoušeli jsme cukrovar zahltit vozama s řípou, ale nedal se 8)
Obecně nám řepná kampaň vázne jednak na schopnostech řepu někde naložit (už ze zoufalství pěstujeme "horskou" řepu např. v Novém Oldřichově), druhak - a to hlavně - na schopnosti moduliště v čase 1:6 vůbec ty řepné vlaky provézt: on cukrovar často bývá někde na lokálce, v modulišti bývají zákeřná místa jako třeba úvrati, posun ve stanicích a na nákladištích probíhá defakto ve skutečném čase (tzn. ve zrychleném čase 1:6 trvá vlastně 6x tak dlouho!), takže pokud mají jezdit i jiné vlaky, než jenom ty řepné, tak se musí kampaň trochu přidusit...

Ale učinil jsem jinou zkušenost s velkou vlečkou: zaměstná znalou obsluhu nonstop, neznalá obsluha není možná. Není to jako stanice, kam můžu postavit každého, kdo umí dělat výpravčího někde jinde, zvládne ho i tady - tu vlečku se musí obsluha naučit, kam co přistavovat a hlavně manipulovat s nákladními listy. Takže cukrovarník je zklamanej, protože sice sedět celou sejšnu v cukrovaru ho baví, ale tu příští sejšnu by chtěl třeba jít fírovat - ale ouha, nemá ho kdo nahradit. A ostatní jsou taky zklamaní, protože se třeba těšili, jak si jako fírové na Mn zaposunují na vlečce cukrovaru - ale ouha, tam se z principu posunuje vlastní lokomotivou, lok ČSD se tam vůbec nedostane...

Takže já jsem z velkých vleček takový rozpačitý... Osobně se mi papírna taky líbí, Mitscherlichova věž by byla ozdobou každého layoutu a při návrhu moduly vlečky bych se mohl vyvarovat chyb, které jsem napáchal v cukrovaru, ale raději asi ne...


Vaclav86cz píše:Což jen tak pro představu je z hlediska váhy poloviční zatížitelnost jedné Ztr.
Však taky papírny setrvale sváděly s tehdejšími ČSD nekonečné boje o penále za nedostatečné využívání ložné hmotnosti vozů...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 837
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » čtv 18 pro, 2014 4:18 pm

Však taky papírny setrvale sváděly s tehdejšími ČSD nekonečné boje o penále za nedostatečné využívání ložné hmotnosti vozů...


To mi ještě chvíli vyprávěj... :mrgreen: V kumulované funkci správce vlečky (přičemž to správcování bylo přidruženo k funkci zástupce ředitele nesamostatného závodu) jsem x-krát musel soudružce náčelnici přípojové stanice vysvětlovat, proč se v nákladním listu vozu Ztr naloženého až po střechu paletami kartonáže z vlnité lepenky uvádí hmotnost nákladu 6 tun... A to se správně nesměly stohovat, neboť tehdy vládl ve vedení podniku názor, že takové ochranné prvky jako jsou paletové desky nebo aspoň rámy jsou při balení kartonáže zbytečně vyplýtvané náklady... :mrgreen: Naštěstí tehdejší sestava dobrodruhů, alkoholiků a jiných všelijak ztracených existencí zaměstnaných při vykládce a nakládce vagónů brala jako věc cti, že vagóny nebudeme zdržovat, a tak jsme jeden neplněný ukazatel vyvažovali stachanovskými rekordy v plnění ukazatelů jiných, jako byl obrat vozů a jejich pobyt na vlečce... :lol:

To tehdejšímu Intransu to bylo jedno, oblíbená byla například nakládka tzv. víkovek, tj. narýhovaných a naseknutých přířezů z vlnitých lepenek formátu 100x140 cm a větších (určených pro balení nábytku), do 20stopých kontejnerů. Intrans (na rozdíl od dráhy, která pořád měla málo vagónů...) nám pořád vnucoval volný ložný prostor a tak jsme občas naložili do kontecu 3 (slovy tři) palety a už se vesele expedovalo do Jitony, Dřevotvaru nebo jiného spřáteleného nábytkářského podniku.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Jeňa Sova » stř 14 led, 2015 11:46 pm

Pánové, když to tady tak pročítám... Nemáte náhodou nějaké podklady k papírně ve Bělé pod Bezdězem? Beru cokoliv :lol:
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Sedli-CB » pát 10 dub, 2015 6:25 am

Zdravím pánové, měl bych prosbičku. Potřeboval bych od někoho kompetentního poradit. Po pročtení této diskuze myslím, že asi kolega hank se chopí „žezla“ :) Někteří již možná sledujete mou diskuzi zatím pouze o plánech na mé kolejiště, ale vezmu to celé ze široka, abyste nemuseli hledat detaily. Mám v plánu stavět kolejiště na motivy kořenovské zubačky, ale vše bude fiktivní. Nicméně mezilehlá dopravna D3 se i s vlečkou silně podobná skutečné dopravně Dolní Polubný na naší skutečné zubačce. Horní stanice pak má znázorňovat bývalou přechodovou stanici do Pruska, proto v ní bude i stavební sloh budov odpovídat německým zvyklostem. Odkaz ta zmíněnou diskuzi je zde: viewtopic.php?f=1&t=7357 Je tam celá historie, jak se můj nápad vyvíjel a i nadále vyvíjí. Jsem puntíčkář a tak se snažím věci dělat do detailů, ať již stavba budov či znázornění provozu. Další výkresy a obrázky ze stavby budov mám potom uložené na rajčeti: http://sedli-cb.rajce.idnes.cz/ Poslední verze kolejového plánku tam však zatím chybí. Ještě si pohrávám s myšlenkou jak nahoře upravit depo a jeho napojení do stanice. Časem se to snad na rajčeti také objeví.
A teď k samotnému jádru pudla… Jako vlečku z oné mezilehlé dopravny jsem původně plánoval sklárnu. Pak jsem ale přehodnotil a řekl si, že na vlečce do papírny je mnohem pestřejší obrat vozů a proto jsem se rozhodl právě pro papírnu. Vždyť sem můžu vozit Wapky, Utz, nejrůznější druhy Zetek, uhláky, cisterny. Zejména bych rád užil cisterny ze stavebnic LPH (http://ttmodelar.eu/image/cache/data/zb ... 00x800.jpg) na dopravu chemie do papírny. Tak jsem začal googlit a našel tuto diskuzi, kterou jsem si celou se zaujetím asi 4x po sobě přečetl a to proto, že hankův popis je příliš obsáhlý a podrobný (což je dobře :!: ) a má hlava nadměrně děravá. Nicméně jsem zjistil, že jsem toho o výrobě papíru moc nevěděl. V podstatě jsem zjistil, že jsem si předtím myslel, že se papír vyrábí jako instatní polévka z pytlíku + „hoď tam vejce“ :D Nicméně jsem za uplynulou noc (seděl jsem tu u toho asi do jedné do rána a dělal si poznámky) trochu zmoudřel a tak se budu snažit vyjadřovat trochu fundovaněji :)
Takže v plánu je malá kartonážka bez celulózky s jedním menším papírenským strojem (žádný zázrak). Inspiraci jsem si vzal trochu z vlečky na Svatém Prokopu v Loučovicích, kde dle hanka také byla kartonážka. Prostoru příliš nemám a tak znázorním pouze to nejdůležitější. Např. ČOVku, administrativní budovu apod. stavět nebudu s odkazem na to, že v této papírně jsou, ale mimo půdorys mého kolejiště :wink: Stejně tak asi nebude znázorněna celá výrobní linka… Ze zdejší diskuze jsem si tedy odnesl, že v papírně je potřeba topit, já si vybral uhlí a to tak, že jej budu na speciálně k tomu určené koleji vysypávat z Wapek do podzemního zásobníku. Dále je potřeba dovážet buničinu, kaolín, škrob, síran hlinitý, trochu dřeva. Naopak se bude expedovat hotový papír. Takže pokud jsou mé výpočty a poznámky z výše uvedeného v této diskuzi správné, pak by měla kartonážka s objeme výroby cca 25 – 30 tun denně asi následující pohyb vozů:
dodávky:
-buničina – 4x denně dvouosá Zetka
-topení uhlím – 1 až 2 Wapky denně
-dřevo – 1x denně dvouosý uhlák
-škrob – 1 až 1,5% hmotnosti vyrobeného papíru, což mi výpočtem vyšlo 1 vůz měsíčně (jaký ale?!?!?)
-kaolín – 1x týdně Utz
-síran hlinitý - ??? (že by v těch cisternách???)

odvoz:
-hotový papír – 6x denně dvouosá Zetka

Je to celé jen můj dohad, byl bych velmi rád, kdyby mi někdo tyto počty upřesnil… Počty vozů řeším proto, abych věděl na kolik vlečku dimenzovat, aby to i v modelu opravdu znázorňovalo reálný provoz a nebyl to nějaký paskvil…
A teď k samotné vlečce… Asi bych vycházel z toho, co je na plánku kolejiště na rajčeti: http://sedli-cb.rajce.idnes.cz/projekt_ ... zubaka.jpg Zřejmě bych i celé kolejiště zachoval tak jak je, jen bych jej posunul i s odbočnou výměnou trochu doprava jako blíže k tunelu u spodní výměny té mezilehlé dopravny. Pak by z výsypky u skladu křemičitého písku byla vykládka uhlí z Wapek oddělená od ostatního kolejiště na konci šturcu a mezi kolejemi betonovou ohradou kvůli prašnosti. Prostřední kolej bych ponechal s tím, že hned za šturcem „uhelné“ koleje bude budova expedičního skladu napojená na výrobní linku (předpokládal bych logicky na její konec). A druhý krajní šturc… Stáčírna mazutu a jeho nádrže by nebyly, ale místo toho možná malý sklad a hlavně volný skládkový prostor pro vykládání vozů a to již zmíněných Zetek s buničinou (ikdyž tak spíš asi taky přes sklad), uhláků se dřevem (může zde být v rohu i malý dřevosklad), kaolín by mohl být uložen do onoho malého skladu a teď… V čem že se to vozí škrob a síran hlinitý??? Také v pytlích??? Jaký je jejich obrat??? Nezapomněl jsem ještě na nějaké další vstupní/výstupní suroviny??? V samotném „ďolíku“ pod vlečkou a nádražím bych pak rád znázornil část výrobní linky a k tomu bych zřejmě využil novinku od firmy Auhagen: http://www.auhagen-shop.de/product_info ... 8-ude.html Na ní bych zezadu napasoval novější stavbu kotelny s připojením na původní komín a kotelnu situoval do blízkosti „uhelné“ koleje. Jelikož bych chtěl fabriku utopit pod úroveň terénu nádraží a vlečky, zřejmě bych pak počítal s tím, že hotové výrobky by se z linky dopavovaly chodbou k nákladnímu výtahu a jím pak nahoru do expedičního skladu. Naopak vstupní suroviny by pak na začátek výrobní linky musea dopravit vnitropodniková automobilová doprava a nebo se zde nabízí varianta s úzkorozchodnou drážkou. V mém případě by byla pouze naznačena, neboť nebude na kolejišti znázorněn celý areál papírny…
K samotnému kolejišti a jeho rozsahu chci případné navrhovatele jeho úprav upozornit, že se jedná o vlečku napojenou na ozubnicovou trať, kde je pravidlem, že lokomotiva je z bezpečnostních důvodů vždy na nějnižším konci vlaku. Takže ve směru ze skrytého nádraží do této dopravny je vlak vždy sunutý a takto zajíždí i na vlečku. Jakoby odvratnou vykládkovou kolej proti kolejišti v současné době navrhnutému z toho důvodu bohužel udělat nemůžu :!:
A nyní bych vás rád požádal o konstruktivní kritiku :) Předem děkuji :!:
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » pát 10 dub, 2015 5:00 pm

Později budu reagovat podrobněji, teď jen jednu technickou - kartonážka je výrobna kartonáže, tj. krabic, dokonce se v ní nemusí papír vyrábět vůbec a lepenka (ať strojní, tj. plná, nebo vlnitá) se do ní může dovážet. Nebo se tam může dovážet papír v kotoučích a z něj vyrábět vlnitá lepenka a z ní kartonáž - viz jinde v této diskusi můj popis vlečky ve Šlapanicích. To, co popisuješ ty, je tedy nejspíš lepenkárna, tj. výrobna strojní lepenky. A pak tam nebude hlavní surovinou bunčina, ale sběrový papír a buničina jen jako doplněk. (Ona se občas vyrábí i bílá strojní lepenka, ale to je dnes už rarita.) Viz jinde v této diskusi popis lepenkárny na Prudké. Ale i taková lepenkárna měla aspoň malou kartonážku, tj. výrobnu krabic.

Stay tuned 8) brzo se sem vrátím.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » pát 10 dub, 2015 5:02 pm

BTW, vždyť kartonážka s vlastní výrobou vlnité lepenky a donedávna i s papírnou je přece u vás v Budějicích - Duropack/Bupak. Třeba ti tam umožní exkurzi... :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků