Papírenské vlečky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Petr S. » pát 10 dub, 2015 8:21 pm

Co se týká Kořenova a přechodu do Pruska ( myslím tím třeba Hirschberg ) , podívej se na :
http://web.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/
http://www.rbd-breslau.de/
Určitě tam najdeš inspiraci .
Petr
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Sedli-CB » sob 11 dub, 2015 6:59 am

hank: Ano, má to být lepenkárna. Upsal jsem se :wink: Ikdyž kartonážka by v závodě mohla být také... :)

Petr S.: Díky za odkazy. Teď píšu z práce, ale doma si to pak v klidu projdu, protože pořád ještě trochu řeším kolejiště v té horní stanici. Chtělo by to do ní vnést krapet germanizace i do kolejového plánu, tak snad z toho něco pochytím :D
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod hank » sob 11 dub, 2015 12:32 pm

Tak už jsem zas tu :wink:

Vcelku je tvoje kalkulace reálná, ještě zvaž náhradu většiny buničiny starým papírem volně loženým ve slisovaných balících (ukládá se na samostatný sklad = obvykle dobře z dálky viditelná a čuchatelná :mrgreen: zpevněná plocha volné skládky, buď na dešti a mraze nebo jen lehce zastřešená, většinou nemóresní bordel a zdroj smradu a rejdiště hlodavců - aha, to asi na modelu neznázorníš :mrgreen: ). Přísady bych úplně dopodrobna neřešil, plnidlo (kaolín) do šedé/hnědé lepenky nepotřebuješ, všechno ostatní jde v zetkách v pytlech na paletách, to celkové množství ± odpovídá, skladovat se může v jednom samostatném baráčku, který může mít třeba dvoje vrata a jak je uspořádaný vevnitř řešit nemusíš. Akorát ta vykládka uhlí z wapek by v takové papírničce byla jak pěst na oko, tohle zařízení bývalo v papírně této velikosti většinou poslední, které se modernizovalo (nebo taky ne, na což k velké škodě a lítosti zákazníků dojela papírna ve Vlčici, ve které noví majitelé v roce 2005 odmítli investovat do nového kotle, kterému skončila životnost), běžné byly vozy Vtr/Vsa nebo Es/Eas vykládané partou nějakých ztroskotanců a/nebo dobrodruhů ručně, nanejvýš s pomocí mechanické lopaty, na venkovní skládku uhlí. (Leckde po ní jezdil Stalinec s radlicí, aby se nezapařilo.) A taky musíš počítat s odvozem škváry z kotelny na skládku (zase požadavek na místo...), což byla třeba v Jindřichově nebo v Bělé práce pro úzkorozchodku se soupravou kiplór (rozchod ne více než 600 mm, může být i míň...) obsluhovanou nějakou polní nebo důlní mašinkou, traktorem nebo koňmi. Jestli tam máš málo místa pro volnou skládku uhlí a škváry, radši zvaž topení mazutem nebo TTO s příslušným stokubíkovým nadzemním škopkem nebo radši dvěma (nezapomeň na přívod páry, aby to vůbec šlo čerpat...) a domečkem s čerpací stanicí, jestli modeluješ epochu V nebo dnešek, tak ještě raději plynem. Ta spotřeba paliva v kotelně bývala dost variabilní, kotle byly nejrůznějšího stáří a účinnosti (sám jsem ve Šlapanicích ještě v roce 1989 zažil v provozu uhelný kotel z roku 1908 s ručním zauhlováním i odškvárováním) a papírenské stroje využívaly páru velice různě (ne)hospodárně, taky záleželo na tom, jestli byla v papírně protitlaková turbína na odpadní páru od papírenských strojů (většinou bývala, na tuto výrobu elektrický výkon tak asi 1 MWe, ale spotřebu páry v t/h a tím pádem uhlí už si fakt nepamatuju - celkem elektriky a tepla dohromady může být tak 2 - 2,5 MWh na tunu papíru, z toho na technologickou páru tak asi dvě třetiny, třeba je tu nějaký kotelník nebo silnoproudař, který to přepočítá na to uhlí). Takže k tomu se nelze jednoznačně vyjádřit, i když si myslím, žes to s tím množstvím uhlí spíš trochu přehnal, ale jak říkám, není to jednoznačné.

Takže jsem to tu vypral z jedné vody načisto 8) , ale snad jsem na nic důležitého nezapomněl. Nějaké dotazy?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Sedli-CB » úte 14 dub, 2015 6:11 am

hank: Děkuji mnohokrát za radu. Ty Wapky byl takový můj sen, něco jako těžkotonážní hnutí na zubačce – T426.0 + Ds + 2x Wap do papírny :) Ale faktem je, že dělám období kolem roku 1970 a tam by takto moderní zauhlování asi fakt bylo jako pěst na oko… Co se znázornění provozu papírny týče, tak to bude problém, protože místa není dostatek a tak bude znázorněn jen nepatrný zlomek. Naivně jsem si myslel, že bych mohl uživit tu novou fabriku od Auhagenu, ale po jejím překreslení do výkresu (na obrázku šrafovaný obdélník vlevo dole) jsem přišel o všechny iluze. Takže to spíš bude znázorňovat vlečkové koleje k překladišti papírny, možná tam bude část budovy kotelny a část budovy výrobní linky s tím, že jakoby ty budovy pokračují mimo díl… Jak velký (spíš nevelký) prostor mám k dispozici je vidět na přiloženém obrázku. A zvětšit bohužel nemůžu. Oměřoval jsem prostor, kde by kolejiště mělo stát a vyběhl bych příliš do prostoru… :(
papírna.JPG

Nakonec tedy asi přejdu k tomu mazutu, jen nevím jak s nádržemi. Snad se je tam nahoru povede nějak vměstnat… V původní variantě, kdy jsem uvažoval nad sklárnou, jsem je tam kreslené měl vč. té čerpačky… Trochu mě mrzí, že neuživím ty cisterny na kyselinu od LPH, ale jak jsem při studiu výroby papíru zjistil, v papírně bez celulózky by fakt neměly smysl…
Takže, hanku, ještě jednou děkuji za rady!!! Teď jdu na melouch, ale možná ještě dnes, případně zítra, si k tomu sednu a pokusím se dořešit tu vlečku do finálního stavu a pak sem dám obrázek ;)
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod Sedli-CB » úte 14 dub, 2015 8:02 pm

Tak jsem si s tím trochu pohrál a viděl bych to asi takto:
-varianta s dvounápravovými vozy
papírna - 2n vozy.JPG

-varianta se čtyřnápravovými vozy
papírna - 4n vozy.JPG

Varianta s krátkými dvounápravovými vozy se mi zamlouvá více, neboť ve vlaku vypadá 6 vozů, byť kratších, lépe, než 3 dlouhé. Navíc jsme na lokálce :wink: A stejně jako na hankem zmíněné Lipence plánuji zakázat přechodnost určitého druhu vozů - např. dnešní řada Gbgs a jiné... Kromě toho budu mít koleje ve skrytém nádraží dimenzované pro soupravu T426 + Ds + 6 dvounápravových vozů typu Ztr, Vtr, Rth apod.
A k samotné papírně. Když na to tak koukám, tak to skladiště asi protáhnu až na samý okraj dílu. Dole pod ním pak znázorním část provozu papírny a kotelnu (chci tam mít komín a na něm nahoře červenou LEDku :) )... Nahoře přemýšlím nad znázorněním úzkorozchodné drážky na odvoz papíru a dřeva na začátek výrobní linky, asi za tou zdí u skládky dřeva a papíru. Skládku dřeva asi trochu změnším, ale naopak zvětším skládku papíru... Takže asi tak :)
https://www.facebook.com/zubackanovahut
S*x je zábava chudých. My bohatí máme modelovou železnici :D
Uživatelský avatar
Sedli-CB
 
Příspěvky: 166
Registrován: ned 01 kvě, 2011 8:19 am
Bydliště: České Budějovice

Re: Papírenské vlečky

Příspěvekod _lt_ » stř 16 pro, 2015 9:39 am

Při různém bádání a šťourání jsem narazil na bývalou fabriku u města Jelenia Góra Chemitex-Celwiskoza. Tato fabrika produkovala kromě různých chemických vláken hlavně viskózové vlákno a celulózu. Dočetl jsem se, že pro výrobu viskózového vlákna potřebovali hydroxid sodný a po celém máčecím procesu jako vedlejší produkt byl získán sodný sulfát (síran sodný). Ten se využívá v celulózkách, hank to tady hezky popsal pro celulózky, ale jak to bylo v takovéto fabrice? Nebo je to stejné jako v celulózce, jen jsem vyčetl mylné informace a žádný sodný sulfát tahle chemička neprodukovala?
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků