Stránka 3 z 4

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: čtv 09 říj, 2014 7:27 pm
od Barbucha
mnitka píše:Napjatě čekám co se tu ohledně posvitavských vleček objeví.


Já už asi s žádným objevem nepřijdu, ale kdybyste měl zájem, můžu vám věnovat jednu mapu vnitřního Brna z roku 1933, mám dvě, ten scan je z ní. Je tam aspoň jakási informace o tom, kudy tehdy vedly tratě a následně vlečky. Jen je to malé, na jihu to končí v půlce Rosického nádraží a na severu kostelem v Husovicích. Na východě pak židovským hřbitovem.

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: čtv 09 říj, 2014 7:34 pm
od Barbucha


Jo tááák. My se bavíme o "dvou" Mosilanách. Já myslel tu na Křenové :-).

Ono vlastně mezi řekou a Tkalcovskou bylo takové menší "nádraží". Tam byly snad 4 koleje, tudy se navážela spousta uhlí do teplárny a do plynárny. Největší vytížení bylo v 50. a 60. letech. Pak se přestal vyrábět svítiplyn tuším v 76. a v tu dobu se i teplárna předělávala na plyn. To bylo tuším po tom požáru v roce 1975. Do Šmeralek už takový provoz nebyl.

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 4:58 am
od mnitka
Jeste upresnim kilometrickou polohu prejezdu na zastavce Moravska Chrastova. Prejezd je v km 212,004, lze tedy v mapach odhadnout polohu vyhybky odbocujici na vlecku ze stavajici 1TK smerem ke stanici Brezova n/Svit.

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 5:19 am
od slajfka
Kromě vleček tam probíhala spojovací trať mezi hlavním nádražím a nádražím v Králově Poli. Na trati byly min. dvě zastávky.

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 5:37 am
od rawen
mnitka píše:Jeste upresnim kilometrickou polohu prejezdu na zastavce Moravska Chrastova. Prejezd je v km 212,004, lze tedy v mapach odhadnout polohu vyhybky odbocujici na vlecku ze stavajici 1TK smerem ke stanici Brezova n/Svit.

Děkuji. Koukal jsem včera do mapy jak blázen, ale oči furt klouzaly příliš na sever. Zkoušel jsem i Kontaminace, tam je to možná trochu lepší...

Radek

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 6:18 am
od mnitka
rawen píše:
mnitka píše:Jeste upresnim kilometrickou polohu prejezdu na zastavce Moravska Chrastova. Prejezd je v km 212,004, lze tedy v mapach odhadnout polohu vyhybky odbocujici na vlecku ze stavajici 1TK smerem ke stanici Brezova n/Svit.

Děkuji. Koukal jsem včera do mapy jak blázen, ale oči furt klouzaly příliš na sever. Zkoušel jsem i Kontaminace, tam je to možná trochu lepší...

Radek


No, on ten plac mezi trati, rekou a silnici dava lecos tusit. O vlecce v tomto miste jsem vedel, jen jsem potreboval cas najit dukaz. Zajimave je, ze v planu koncentracniho tabora je kreslena uz jen dvoukolejna trat bez vlecky. Jeste zkusim zapatrat...

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 2:28 pm
od T 478 3022



Ono vlastně mezi řekou a Tkalcovskou bylo takové menší "nádraží". Tam byly snad 4 koleje, tudy se navážela spousta uhlí do teplárny a do plynárny.

No a to je právě to nákladište Radlas.Z kterého vedla vlečka do Mosilany,do teplárny a pokračování na Svitavskou pobřežní dráhu.Tj.směr na jih-Šmeral,bytex,jatka,mrazírny,škrobárny,a z kterých už kromě Šmeralu a Linde-technoplynu,který je až na konci vleček v Komárově dnes nic nefunguje.
A ta tebou vzpomínaná textilka v Obřanech u vody byla taky Mosilana.

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 2:55 pm
od T 478 3022
slajfka píše:Kromě vleček tam probíhala spojovací trať mezi hlavním nádražím a nádražím v Králově Poli. Na trati byly min. dvě zastávky.

Ta spojovací trat je ta původní stará Tišnovka.Za nákladištěm Radlas tam byla stanice Zábrdovice,dnes jsou z ní stavebniny na Cejlu v zatáčce u mostu přes Svitavu-ta drážní architektura je tam stále poznat.Z ní byla vlečka do skladu tabáku na Zubatého.A vlečka uhelný skladů-ty uhelné násypky jdou poznat na ulici Jana Svobody.
A ta druhá byla vyhýbna Cacovice,později Brno-Husovice.Ale jako zastávka sloužila údajně pouze do roku 1920.Později jenom jako vyhýbna.Dnes tam jsou zahrady,mezi ulicema Rotalova a Tišnovská.
Za ní už bylo staré Kralovopolské nádraží.

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 6:38 pm
od mnitka
Obrázek


Vlevo odbočka Tišnovská nebo taky St.8 Brno hl.n a vpravo zřejmě dopravna Radlas z roku 1889. Zajímavé je, že o čtyřicet let později je již Radlas v naprosto jiné podobě (pouhé zaústění několika vleček do koleje směřující do Zábrdovic a dále do Kr. Pole a křižování tedy bylo možné až v Kr.Poli. Plán situace asi dokumentuje stav po prní přestavbě při niž byly rozšiřovány stanice a prodlužovány staniční koleje.

Vlečka z tohoto odkazu http://druhebrno.smerem.cz/Tema/Vle%C4% ... 20Mosilana se jmenovala Brněnská přádelna na česanou přízi po válce Mosilana n.p vlnařské závody.

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: pát 10 říj, 2014 6:54 pm
od mnitka
Barbucha :arrow: O vlečce do Mosilany na Křenové jsem slyšel také, souhalsím však s tím, že koleje by se do areálu težko vešly. Našel jsem ale schéma brněnského uzlu z roku 1937 a v něm vlečka odbočující z posvitavské končí přes soustavu točen až u ulice Vlhká. Nemám teď moc času se v tom šťourat...

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: sob 11 říj, 2014 7:15 pm
od mnitka
Barbucha :arrow:

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: sob 11 říj, 2014 8:34 pm
od Barbucha
Perfektní, moc děkuji.

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: stř 15 říj, 2014 8:16 pm
od VašekPI
Do diskuze vstupuji jako naplavenina, která žije v Brně cca 20 let a má trať staré Tišnovky mnohokrát prochozenou. Bohužel do tepláren se už nejezdí (fungují na zemní plyn).
Radlaské překladiště je jedním z nejopuštěnějších míst v centru Brna. O staré Tišnovce vyšlo už několik publikací, ale posvitavským úsekem se prakticky nezabývají.
Podobně jsou na tom historické pohlednice - zatím jsem našel dvě, které zachycují bývalý železniční přejezd u zábrdovického kláštera, ale žádnou, na které by bylo zábrdovické nádraží. O vlečkách nemluvě. Mám několik kamarádů důchodového věku, kteří po staré Tišnovce jezdili. Zkusím z nich vymámit, jestli si pamatují detaily vleček.

To Mnitka: byl bys ochoten poskytnout mi tvoje mapové podklady? Jak vlečky Starkovy strojírny tak původní překladiště na Radlasu jsem ještě nikde neviděl.

Přikládám skeny pohlednic:

přejezd Zábrdovice
1269.JPG

1280.JPG


pohled na posvitavskou vlečku (cca 49.1964147°N, 16.6290872°E )
zábrd.jpg

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: čtv 16 říj, 2014 6:17 am
od mnitka
Taky nésu rodilé brňák :wink: .
Dráhu v Brně jsem však vnímal od dětství na našich návštěvách přibuzenstava na které jsme pochopitelně tehdy jezdili vlakem. Moc dobře si pamatuji předávkové kolejiště teplárny plné uhláků. To už však do tématu textilek nepatří :!:



VašekPI :arrow: je to spíše na osobní setkání. Více SZ

Re: Textilky

PříspěvekNapsal: sob 18 říj, 2014 7:29 pm
od Petr S.
Ahoj,úplně všeobecně bych při pátrání po průmyslu nejdříve prohlédnul stránky zanikleobce.cz , chramy.cz a fabriky.cz . Tam většinou nacházím vodítko k dalšímu pátrání . Často to znamená prohlédnout hodně fotek nebo jiných dokumentů , ale stojí to za to . Petr S.