od Bobr4000 » čtv 08 lis, 2012 2:11 pm
Ahoj, ta videa výborný návod na začátek k pochopení podstaty a jak to obecně funguje, něco se sice už moc nepoužívá nebo se změnil předpis..
A k těm konkrétním otázkám:
Návěst pro posun je na světelném návěstidle vždy bílá tzn. posun dovolen, ale nikoliv svítí bílá hurá jedu, pak je to závislé na okolnostech, jestli je to posun jen např. loko která objíždí apod, tam se rozsvícením bílé stává i tzn. souhlasem k posunu a můžeš jet. Tam kde jsou návěstidla u každé koleje, svítí jen ta bílá na konkrétní koleji, kde je skupinové návěstidlo, musí být upřesněno pro koho ta bílá svítí. Při posunu s vozy, sunutí k rampě a pod. řídí posun většinou posunovač. V tomto případě strojvedoucí reaguje na pokyny vedoucího posunu, tzn když se mu rozsvítí bílá, tak čeká až mu ved. posunu dá souhlas k posunu a teprve potom může vyrazit.. kam až smíš jet záleží na situaci, nejdále však k označníku ( to je ten kolík s modrou čepičkou ). Ve stanici kde jsou i ranžírky, se jezdí jen za tu v opačném směru kam se bude loko vracet, to platí obecně, pokud bude v cestě posunu další návěstidlo buď s návěstí stůj nebo posun zakázán ( modrá ) tak stojím a čekám na rozsvícení bílé. Tím se také dostávám k tomu, že stavění posunové cesty probíhí různě, podle typu zabezpečovacího zařízení a také situace, kdy není možno postavit celou cestu najednou z důvodu obsazeného úseku jiným např posunem. Obecně platí, že se cesta na zab. zař staví od konce. Pokud stanice nemá ranžírky, tak stačí jet jen za poslední výhybku pro zamýšlenou cestu zpět. a další posun dovoluje signalista na stavědle, dnes většinou vysílačkou nebo klasicky osmička praporkem i zde platí, že pokud posun řídí někdo jiný, tak osmička platí pro něj a on dá strojvedoucímu pokyn k další jízdě. Posun na záhlaví, tojest kolej mezi poslední výhybkou a vjezdovým návěstidlem lze po již zmíněný označník bez omezení, za něj lze po souhlasu výpravčího, stačí vysílačkou např. až po vjezdové návěstidlo. Posun za vjezd. náv. lze pouze s písemným rozkazem PMD. Čimž se dostáváme k tomu, že pokud probíhá posun na daném zhlaví, neměl by vlak přijíždět k vjezdovému návěstidlu ( jsou samozřejmě místní vyjímky ). Pokud se výpravčí přesvědčí, že vlak tam již zastavil, pak je posun možný. Poloha označníku je obecně cca 50m od vjezdového návěstidla.. zdaleka se to nedodržuje.. A ještě mohu zmínit, že na hlavních tratích místo označníku stojí seraďovací návěstidlo.
A teda konkrétní příklad: Velká stanice, světelná návěstidla a ranžírky. Dovezl jsem vlak, posunovač mne odvěsil a já objíždim na jiný vlak který beru opačným směrem. Po rozsvícení bílé a zpravením buď od posunovače nebo např. výpravčího kam a kudy budu objíždět odjíždím z koleje. Pokud je cesta posunu složená tak svítí i další ranžírky popř. cestová návěstidla. pokud ne, tak čekám u daného náv. dokud nebudu mít opět bílou, jiná návěst v tého chvíli pro mně neplatí!! Po zajetí za poslední ranžírku se proces opakuje opačnám směrem. Pro modelový provoz dostačující. Návěstidla se chovají pořád stejně, po projetí spadne buď na stůj nebo posun zakázán.
Druhý příklad: stejná stanice, ale starší provedení se světelnými návěstidly pouze ve staničních kolejích, na zhlaví nejsou ranžírky. posun probíhá uplně stejně stím, že musím lépe znát kolejiště a vědět kde zastavit, buď abych nejel zbytečně daleko, nebo abych třeba nevypadl na vzdálené výměne která není postavená. Obecně platí zastavit co nejblíže za jazykem poslední výměny pro objetí např. A posun zpět do stanice odsouhlasí ze stavědla osmičkou a já odjíždim zpět na jinou kolej.
Ptej se rád odpovim, pokud budu vědět.