železniční správy

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

železniční správy

Příspěvekod PetrL » pát 26 říj, 2012 6:46 pm

Sháním seznam evropských železničních správ cca od r.1900. Na webu jsem nebyl úspěšný. Může mi někdo pomoct - poradit?
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: železniční správy

Příspěvekod hank » pát 26 říj, 2012 7:56 pm

A ve kterých jazycích jsi hledal?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: železniční správy

Příspěvekod mizl » pát 26 říj, 2012 8:53 pm

mě osobně by to také zajímalo ....

Ovšem já jsem se to zatím nepokoušel hledat :oops:

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: železniční správy

Příspěvekod radeksindy » pát 26 říj, 2012 9:03 pm

Na internetu nic takového nehledej, ani v knihovně to nebude žádný med. Záležet bude ještě na tom jak bude posuzovat co je "železniční společnost". Majetkové a vlastnické poměry byly mnohdy velice komplikované, a jen těžko se bude hledat hranice mezi jasně definovanou železniční společností a třeba lokálkami na území Rakouska -Uherska. Vždyť to byly právní subjekty, které zanikly třeba až za ČSR. V té době existovaly pochopitelně státní dráhy skoro ve všech zemích, stále velká spousta velkých etablovaných soukromých společností a velké množství malých drah a lokálek. Jenom na území předlitavské části Rakouska-Uherska to bude kolem 20 velkých společností a obdobný počet malých, stačí třeba nahlédnout do knihy "Dampfbetrieb in Alt Österreich". Například pro Německo se v roce 1910 udává asi 80 soukromých drah (kromě asi 10 různých státních), ale je výslovně zmíněno, že do toho nejsou zahrnuty místní dráhy v Bavorsku nebo tzv. "Kleinbahnen" v Prusku. Třeba "Eisenbahnverkehrsverband" uvádí v r. 1911 82 řádných členů, 15 mimořádných, ale opět jeho členy nemohly být tzv. Kleinbahnen a že jich v Německu bylo. Takže bude potřeba si nějak ujasnit co a proč člověk chce a trpělivě hledat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: železniční správy

Příspěvekod hank » pát 26 říj, 2012 9:58 pm

Ale no tak já bych internet zas tak úplně nezavrhoval. Třeba k lokálkám podle zákona z r. 1893 jsem před časem něco napsal přímo sem: viewtopic.php?t=4380. Otázka definice pojmu "železniční správa" je pochopitelně zcela oprávněná. Lze kdejakou lokálku se dvěma lokomotivami a šesti vozy provozovanou větší státní nebo soukromou společností považovat za samostatnou správu? Z hlediska např. lokomotivního hospodářství nebo unifikace některých pravidel určitě ne. Proto v Rakousku i později v ČSR až do masového postátnění lokálek v r. 1925 v rámci státních drah existovaly tzv. správy provozu, pod něž malé soukromé společnosti spadaly z hlediska provozně-technického dozoru i výkonu státní správy obecně. A to často i z hlediska vlastního provozu, kdy např. nebylo výjimkou, že na soukromé trati se soukromými lokomotivami jezdil státní personál. Atd. Těch variant kombinací vlastnictví kolejí/vozidel/budov/personálu byly spousty a některé tratě změnily majitele i správce za 20 - 30 let i několikrát.

Na německých fórech je spousta dohledatelných informací, protože Němci mají spoustu zájmových spolků a skoro každý má svůj web. Vzhledem ke komplikovanému historickému vývoji drah v Německu budou mít o čem diskutovat určitě ještě stovky let... :lol: Akorát to přehrabování v nich je časově náročné.

Jinak samozřejmě souhlasím s tím, že každý badatel by si měl nejdřív ujasnit rozumný a zvládnutelný cíl. Když ho tu zkusíš veřejně upřesnit, my ti zase zkusíme pomoci aspoň základním nasměrováním.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: železniční správy

Příspěvekod PetrL » sob 27 říj, 2012 11:28 am

Měl jsem na mysli základní správy, kterými se v prvé řadě zabývají výrobci modelů. Netušil jsem, že by z dotazu vyplýval zájem až o soukromé lokální tratě.
Omlouvám se tedy, za špatně položený dotaz :oops: .
Na odpověď, která je vlastně dotazem mohu odpovědět jen, že bych mohl tak akorát hledat v ruském jazyce na úrovni L. Svěráka z filmu Kolja :lol: . Železniční tematika opravdu nepatřila na přední místa výuky a s vakzalom, pajezdom a děžurnym po vakzale si opravdu nevystačím, protože víc si nepamatuji. Bohužel, jsem ve své době neměl to štěstí, aby výuka jazyků byla naprostou samozřejmostí a dnes už to dohánět nebudu. :(
Náhoda tomu chtěla a to, co jsem potřeboval jsem dnes skoro všechno našel zde: http://www.berliner-tt-bahner.de/bin/bt ... ind=bahnen
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: železniční správy

Příspěvekod radeksindy » sob 27 říj, 2012 2:29 pm

Měl jsem na mysli základní správy, kterými se v prvé řadě zabývají výrobci modelů. Netušil jsem, že by z dotazu vyplýval zájem až o soukromé lokální tratě.

Ono to samozřejmě spolu souvisí, i výrobci se nabízejí modely malých železničních společností, které provozovali jen lokální dráhy dráhy. V případě úzkorozchodných drah to ani jinak nejde.

Náhoda tomu chtěla a to, co jsem potřeboval jsem dnes skoro všechno našel zde: http://www.berliner-tt-bahner.de/bin/bt ... ind=bahnen

Ale tento seznam nemá s rokem 1900 vůbec nic společného, protože se zde jmenovaných společnočností existovala jen MÁV :-) Zbytek vznikl až v meziválečném období, spíše až poválečném nebo dokonce v posledních dvou letech.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: železniční správy

Příspěvekod PetrL » sob 27 říj, 2012 4:50 pm

radeksindy píše:Ale tento seznam nemá s rokem 1900 vůbec nic společného, protože se zde jmenovaných společnočností existovala jen MÁV :-) Zbytek vznikl až v meziválečném období, spíše až poválečném nebo dokonce v posledních dvou letech.

Nezajímá mne specielně rok 1900, ale jak jsem psal cca od r.1900 a těch je v tom seznamu víc než deset (před r.1900 až do 1920) a další, které rokem označeny nejsou např. zrovna citované MÁV a to už se v případě potřeby snadno dohledá. Proto jsem psal, že je tam skoro všechno co jsem potřeboval, tzn., že mi pomohl a já jsem spokojený. :P
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: železniční správy

Příspěvekod hank » sob 27 říj, 2012 6:37 pm

PetrL píše:Měl jsem na mysli základní správy, kterými se v prvé řadě zabývají výrobci modelů. Netušil jsem, že by z dotazu vyplýval zájem až o soukromé lokální tratě.


Tak v tomto ohledu se zas rád nechám poučit já. Kterými základními správami se v prvé řadě zabývají výrobci modelů?

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: železniční správy

Příspěvekod radeksindy » sob 27 říj, 2012 7:01 pm

Tušil jsem, že zakopaný kámen bude v tom dotazu. Z měho pohledu totiž ten seznam rozhodně nedává ani částečnou odpověď na téma železničních společností "v Evropě cca 1900". První světová válka znamenala totální převrat v železničním uspořádání a co platilo před rokem 1918 nelze vztáhnout na meziválečné období. Takže cca 1900 není 1920. Ale koukám, že ten seznam je stejně vztažen nějak k modelům ex. BTTB, takže pokud jsi téčkař, tak z toho stejně asi víc nemá význam :)
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: železniční správy

Příspěvekod hank » sob 27 říj, 2012 7:20 pm

radeksindy píše:Tušil jsem, že zakopaný kámen bude v tom dotazu. Z měho pohledu totiž ten seznam rozhodně nedává ani částečnou odpověď na téma železničních společností "v Evropě cca 1900". První světová válka znamenala totální převrat v železničním uspořádání a co platilo před rokem 1918 nelze vztáhnout na meziválečné období. Takže cca 1900 není 1920. Ale koukám, že ten seznam je stejně vztažen nějak k modelům ex. BTTB, takže pokud jsi téčkař, tak z toho stejně asi víc nemá význam :)


Vidím to podobně. A to by se dalo do zblbnutí diskutovat na téma, kolik "liveries" použitých výrobci modelů na jedno určité "kopyto" mělo skutečnou historickou předlohu. Viz např. různé nesmyslné chlaďáky s logy velkých evropských pivovarů. Jiný význam než reklamní zřejmě opravdu nemají. Ale to už je zřejmě jiné téma.

Škoda, no. Modelářů se SKUTEČNÝM zájmem o historickou realitu, ochotných nastudovat si ji a převést ji do modelu, není zas tolik.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: železniční správy

Příspěvekod PetrL » ned 28 říj, 2012 9:51 am

hank píše:
PetrL píše:Měl jsem na mysli základní správy, kterými se v prvé řadě zabývají výrobci modelů. Netušil jsem, že by z dotazu vyplýval zájem až o soukromé lokální tratě.


Tak v tomto ohledu se zas rád nechám poučit já. Kterými základními správami se v prvé řadě zabývají výrobci modelů?

zdraví
hank

To netuším. Na takto, jiným slovosledem úplně změněnou otázku asi odpověď není. Mimochodem jsem se tázal, takže nemohu poučovat - to dá rozum...
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: železniční správy

Příspěvekod PetrL » ned 28 říj, 2012 10:04 am

Chtěl jsem znát význam zkratek správ se kterými se takový amatér (zřejmě v nejhorším smyslu slova jako já) setká, komu patří/ly, kdy vznikly, kdy zanikly, jestli mohou být v zájmové epoše a oblasti použity - z hlediska modelované doby a oblasti. Doufám, že snad na potřetí už to bude pochopeno. Omlouvám se za to, že mi tyto (pro někoho triviální informace) pro moje potřeby "hist. reality" stačí. Omlouvám se za to, že můj zájem o historii drah není tak hluboký, jak je zřejmě pro modeláře bezpodmínečně nutné.

Shrnutí: co jsem potřeboval jsem našel, víc (alespoň zatím) nepotřebuji a další diskuzi považuji za ztrátu času.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: železniční správy

Příspěvekod slajfka » pát 09 lis, 2012 11:21 pm

Pokud si dobře pamatuji, výčet správ, které mají co do činění s naším lokálním rybníčkem je možné najít v publikacích p. Beka o lokomotivách.
Martin

____________________________________
HO zatím analog s výhledem na DCC, ČSD, epo. III
slajfka
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 29 úno, 2008 6:57 am
Bydliště: Brno


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků