Stránka 3 z 5

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: úte 01 bře, 2016 5:00 pm
od rawen
Nazdar,
je nějaká souvislost mezi označením druhu brzdy čtverečky a 5úhelníkem a znakem ruční brzdy?
Myšleno jak technická, tak i ohledně způsobu používání.

Děkuji, Radek

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: úte 01 bře, 2016 9:10 pm
od hank
Mohu se samozřejmě mýlit, ale pokud jde o značky na vozech, tak ty dva druhy značek, které uvádíš, patří do různých období a na jednom voze se nejspíš nemohly sejít.

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: stř 02 bře, 2016 6:18 am
od rawen
hank píše:Mohu se samozřejmě mýlit, ale pokud jde o značky na vozech, tak ty dva druhy značek, které uvádíš, patří do různých období a na jednom voze se nejspíš nemohly sejít.

Ptal jsem se proto, že na fotkách starých Daak, Ds a pod. jsou většinou značky ruční brzdy. A bílý popis.
Kdežto na "reko" z posledních let jsou namalované ty (žluté) rohové značky a celé to vypadá poněkud cirkusácky. Hlavně půlmetrový nápis ČSD...

Radek

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: stř 02 bře, 2016 8:04 am
od hank
Aha, já jsem měl za to, že je řeč o nákladních vozech... teď v rychlosti koukám na pár starých fotek hytláků Ds a nikde tam značku ruční brzdy nevidím, máš nějakou nejlépe datovanou starou fotku, kde by ji bylo vidět?

Jinak rohové značky na nákladních vozech se přestaly oficiálně používat pravděpodobně v roce 1991. Katalog nákladních vozů ČD z roku 1994 už je neuvádí. Od kdy se přesně na nákladních vozech používá značka ruční brzdy, to fakt nevím, po roce 2003 se v různých materiálech už uvádí.

Já teď nemám čas pořádně to hledat a zrovna nemůžu najít jinou normu než tu platnou do r. 1950, podle ní je výška nápisu/vlastnické značky na vozech (kterou jsme btw zdědili po kkStB) 165 mm.

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: stř 02 bře, 2016 11:55 am
od rawen

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: stř 02 bře, 2016 8:07 pm
od hank
Tak tady je odpověď odborníka na slovo vzatého, Ivo Mahela - via K-report:

Zrušení rohových značek k brzdě je podchyceno mimo jiné ve změně normy ON 28 0083 z roku 1979 (změna příslušných mezinárodních předpisů byla ovšem už o něco dřív, tuším 1977, naproti tomu na vozech ty značky vydržely i řadu let, až do obnovy nátěru). V platnosti byla ponechána jen značka pro vůz bez brzdy s průběžným potrubím. TNŽ 28 0083 z roku 2002 však už nezná ani tuto značku, snad proto, že se takové vozy přestaly v běžném provozu vyskytovat už počátkem 90. let.

Symbol ruční brzdy existuje i u nákladních vozů, a to u vozů vyrobených po roce 1995 v případech, kdy ruční brzda účinkuje jen na některý podvozek, a to ve dvojím provedení - škrtnutý a neškrtnutý (neúčinkuje/účinkuje). U nákladních vozů se zpravidla dá ovládání ruční brzdy najít pohledem, zatímco u osobních bývá obvykle schované někde uvnitř, proto má smysl vnější označení. To bylo v rámci RIC zavedeno v roce 1981, do naší normy se to dostalo v roce 1983.

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: stř 02 bře, 2016 8:50 pm
od hank
... a ještě jednou Ivo Mahel:

Zrovna u těch vozů Ds/Daa/Da je to tak nějak diskutabilní - někdy tak a jindy onak. Obecně služební vozy patří mezi vozy osobní, taky se na některých dá symbol ruční brzdy najít (včetně hodnoty brzdicí váhy, který ke značce patří), ale způsob zápisu dvanáctimístného čísla u většiny z nich (ale ne u všech) odpovídá vozům nákladním, také byly opatřovány rohovými značkami brzdy atd.

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: stř 02 bře, 2016 10:15 pm
od rawen
Děkuji.
Z posledního příspěvku a dokumentované reality tedy plyne, že se obecné pravdy nedopátráme. A následně (alibisticky), že nic není špatně. :D
Ne, vážně, u svého modelu prostě použiji dostupnou sadu obtisků rozmístěných podle fotek reálných vozů.

Díky, Radek

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: stř 02 bře, 2016 10:48 pm
od Vaclav86cz
hank píše:... a ještě jednou Ivo Mahel:

Zrovna u těch vozů Ds/Daa/Da je to tak nějak diskutabilní - někdy tak a jindy onak. Obecně služební vozy patří mezi vozy osobní, taky se na některých dá symbol ruční brzdy najít (včetně hodnoty brzdicí váhy, který ke značce patří), ale způsob zápisu dvanáctimístného čísla u většiny z nich (ale ne u všech) odpovídá vozům nákladním, také byly opatřovány rohovými značkami brzdy atd.


No on možná bude problém v tom, že jsou služební vozy zařazované do vlaků osobní přepravy (DSa Da) a do nákladních vlaků (Ds). Nicméně mám jednu fotku nasazení služebního rybáka na manipulačním vlaku a třeba ty Da docela dost jezdili na poštovních raketách... Ale na parostroji jsou vozy uvedeny v sekci Osobní, takže bych předpokládal, že označování vozů a jejich specifikace spadá právě pod osobní...

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2016 11:11 pm
od rkwa
značka ruční brzdy se asi poprvé objevila v ON 280080 v r 1971, kdy se k ní píše, že má být umístěna na podélníku v blízkosti představku s ruční brzdou, což chápu tak, že to původně mělo sloužit k rychlé orientaci zaměstnanců u vozů, kde není brzda vidět z kolejiště, tedy neměla se použít u vozů s otevřenou plošinou kde je patrná klika brzdy i z dola - zde však vztupuje do děje fenomén kouzelníků z železničních dílen a jejich mnohdy laxní přístup k předpisům. Odhadl bych to tak na dvou až tříleté zpoždění při zavedení značky, posléze případné doplňování kde ani neměly být a dojezd, když se změnilo provedení značky v 1982 na dodnes používanou značku i s brzdovou váhou v tunách, byl ještě delší - v Táboře v r 1990 čerstvě opravený BDaafx ještě nesl tuto značku
BDaafx 1990.jpg

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: úte 14 bře, 2017 2:37 pm
od romino
Ahojte, zaujima ma v akom casovom useku sa pouzivaly zlte popisy na nakladnych voznoch.

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: pát 14 úno, 2020 11:51 am
od Ruda72
Zdravím, je někde dohledatelný systém značení nákladních i osobních vozů kkStB ze začátku 20. století? Díky, nemohu to na netu nikde najít

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: pát 14 úno, 2020 1:21 pm
od hank
Ruda72 - značení osobních vozů kkStB platné od r. 1884 tu mám:

A, B, C - 1., 2., 3. vozová třída
Ar - vyhlídkové a brzdicí (??? - v originále je fakt Bremswaggon :? ) vozy 1. třídy
D - vozy pro průvodčí, později zavazadlové vozy
F - poštovní vozy (do r. 1893 měly ještě malé písmeno a jako Ambulanz, později zrušeno)
Hf - dvorní salónní vozy (ve vlastnictví císaře)
Hz - dvorní salónní vozy (odkoupené od rakouských drah pro potřeby dvora)
O - patrové vozy
S - salónní vozy
Sa - salónní vyhlídkové vozy

a - 4nápravové vozy (a = amerikanisch)
e - vozy s oddíly (Einzelabteile - typ Heusinger, tj. nikoli se zvláštními vchody do oddílů zvenku - viz naše vozy Ce apod.; původní "kupáky" se vchody zvenku do každého oddílu zvlášť se malými písmeny nijak zvlášť neodlišovaly, což platilo i u ČSD, takže když někde narazíš na vůz označený C nebo Cy, jde o kupák)
g - jednonápravové podvozky (Rybák - tento systém podvozků byl zaveden už za monarchie)
h - elektrické topení
i - průchozí vozy (Interkommunikation - otevřené plošiny, střední ulička)
k - oddíl pro nemocné
t - zvláštní konstrukce vozů Haličské transversální dráhy, týká se jen vozové skupiny Ia, tj. nejstarších vozů dřevěné konstrukce vozové skříně)
u - provoz pod zemí (týká se vozů Wiener Stadtbahn - Vídeňské městské dráhy)
y - 3nápravové vozy

Týká se to Předlitavska,. tj. rakouské části monarchie, v Zalitavsku = uherské části si železnice organizovali po r. 1867 (od rakousko-uherského vyrovnání) sami a systém značení MÁV neznám. Značení převzaly i meziválečné BBÖ a v podstatě platilo až do anšlusu, tj. do r. 1938.

S nákladními vozy to bude asi horší, podívám, se, jestli někde něco nemám zašité, ale třeba bude někdo rychlejší a dá to sem dřív... :wink:

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: pát 14 úno, 2020 1:29 pm
od Ruda72
Hank: díky moc, tabulku se značením osobních vozů se mi nakonec také podařilo vypátrat, ale je super, že je to zde takto v souhrnu. Jen sehnat ty nákladní vozy bude asi opravdu těžší :-)

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

PříspěvekNapsal: ned 16 úno, 2020 4:18 pm
od radeksindy
Nevím, kde si vzal tak nesmyslný význam značení osobních vozů. Navíc nemůže být z roku 1884. Doporučuju třeba knihu "Die kkStB Reisezugwagen" nebo starší "Österreichische Personenwagen".

Ar - vyhlídkové a brzdicí (??? - v originále je fakt Bremswaggon :? ) vozy 1. třídy
Ar,Br - Breakwagen, určitě ne Bremswaggon

D - vozy pro průvodčí, později zavazadlové vozy
Pro průvodčí? Kde je to uvedeno? D jsou zavazadlové vozu

Sa - salónní vyhlídkové vozy
z principu nemůže platit současně s tímto
a - 4nápravové vozy (a = amerikanisch)

e - vozy s oddíly (Einzelabteile - typ Heusinger, tj. nikoli se zvláštními vchody do oddílů zvenku - viz naše vozy Ce apod.; původní "kupáky" se vchody zvenku do každého oddílu zvlášť se malými písmeny nijak zvlášť neodlišovaly, což platilo i u ČSD, takže když někde narazíš na vůz označený C nebo Cy, jde o kupák)
"e" znamenalo původně "für Expresszüge", přeneseně s uzavřeným představkem typu Heusinger, který předpokládal boční uličku. Po roce 1890 to má význam přímo s boční uličkou. S uspořádáním nebo existencí oddílů to nijak nesouvisí

h - elektrické topení
Za kkStB??? Elektrické topení? h nebylo u osobních vozů za kkStB nikdy použito.

i - průchozí vozy (Interkommunikation - otevřené plošiny, střední ulička)
"i" byly vozy pro místní osobní vlaky, přeneseně vozy s otevřenou plošinou. Od roku 1890 jsou to vozy přímo se střední uličkou. Všechny vozy s indexem "e","i" a "s" jsoutzv. Interkommunikationswagen.

t - zvláštní konstrukce vozů Haličské transversální dráhy, týká se jen vozové skupiny Ia, tj. nejstarších vozů dřevěné konstrukce vozové skříně)
Platí před rokem 1891.Později mají index "e".

y - 3nápravové vozy
Až po roce 1913.