Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod jarnotrulli » úte 09 říj, 2012 5:37 pm

Poprosím znalejší historie o vysvětlení co znamenají jednotlivá písmena v označení nákladních vozů před a hlavně těsně po válce. Ve velkých písmenech mám celkem jasno, ale v malých tápu. Měl jsem odněkud stáhlou tabulku, kde to všechno bylo, ale nějak jsem ji ztratil.
jarnotrulli
 
Příspěvky: 161
Registrován: stř 27 říj, 2010 8:57 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod milan ferdián » úte 09 říj, 2012 6:12 pm

No zkusím to....

a - čtyřnápravový................................................................Ba/ABa/Vsa
az - mnohonápravový............................................................Paz
b - s čelní plošinou s čelními dveřmi...........................................Zlb/Zsb
c - s topným potrubím.dovolená rychlost 100 km/h..........................Ztrc
.....sedadla sklopná v lehátka....................................................Bac
cc - s vytápěním pro přepravu zvláštních chemikálií a exotických zvířat...Ztrcc
d - způsobilý pro osobní vlaky...................................................Dd/Dsd
.....dlouhý (ložná délka 10 až 11 m)............................................Vd/Vtdr/Md
.....boční dvoudílné dveře........................................................Vd
e - postranní chodbička..........................................................ABe/Bey/Ae
.....šířka podlahy 2,75 - 2,89 m.................................................Pae
f - vůz způsobilý pro přepravu do Anglie.......................................Ztf
g - vůz na přepravní skříně......................................................Pg
h - vůz pro přepravu drůbeže,skotu............................................Mh
i - střední chodbička..............................................................Bi/Bai
.....šířka podlahy 2,9 - 2,99 m...................................................Pai
.....pro dopravu mléka............................................................Zi/Ri/Lim
j - nádoby,jímky,nádržky.........................................................Paoj/RjRjr
k - rozvor do 6,0 m................................................................Dk/Fk

To je vše co mám.Zbytek údajů je zničen.Snad někdo bude mít pokračování :wink: .
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod juroH0 » sob 19 led, 2013 10:34 pm

Obnovím toto vlákno pretože by ma zaujímalo, či máte niekto pokračovanie zoznamu od Milana. Celkom by sa mi to šiklo, a myslím že nielen mne. Takže ak sa niečo nájde, tak budem veľmi rád.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod jarnotrulli » ned 20 led, 2013 12:51 am

Já už jsem to sehnal komplet, jen nevím jestli to tady můžu vystavit...... musel bych se poptat autora....
jarnotrulli
 
Příspěvky: 161
Registrován: stř 27 říj, 2010 8:57 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod hank » ned 20 led, 2013 11:27 am

jarnotrulli: Pořád stejná písnička, viz moje smazané příspěvky o BCB. Na úřední dokumenty nemá copyright NIKDO a tohle je zcela evidentně druh úředního dokumentu. Notabene jestli to máš od někoho, kdo to okopíroval tak, jak to leželo v nějakém drážním nebo státním nebo veřejném archívu. Sám fakt okopírování nějakého úředního dokumentu z takového zdroje nedává té kopírující osobě k tomu dokumentu žádná autorská práva, jednoduše proto, že ta kopírující osoba NENÍ AUTOR.

Když to sem opíšeš a ocituješ zdroj (ne toho kopírujícího "autora", ale ten archív nebo předpis nebo kde to bylo prvně zveřejněno), bude to zcela v souladu s autorským zákonem.

Podle zdejších pravidel ti to samozřejmě admin smazat může, a to bez jakéhokoli zdůvodnění, ale odvolávat na autorská práva by se v tomto případě neměl, jednoduše proto, že to by to nebyla pravda.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod Jarda H. » ned 20 led, 2013 2:19 pm

hank píše:jarnotrulli: Pořád stejná písnička, viz moje smazané příspěvky o BCB. Na úřední dokumenty nemá copyright NIKDO a tohle je zcela evidentně druh úředního dokumentu. Notabene jestli to máš od někoho, kdo to okopíroval tak, jak to leželo v nějakém drážním nebo státním nebo veřejném archívu. Sám fakt okopírování nějakého úředního dokumentu z takového zdroje nedává té kopírující osobě k tomu dokumentu žádná autorská práva, jednoduše proto, že ta kopírující osoba NENÍ AUTOR.

Když to sem opíšeš a ocituješ zdroj (ne toho kopírujícího "autora", ale ten archív nebo předpis nebo kde to bylo prvně zveřejněno), ......


Souhlasím s hankem, a doufám, že tady na fóru nenastane nějaká fóbie s náhledem na zveřejnění kopií dokumentů ?! Z druhé strany - uživatel jarnotrulli de mého asi neměl na mysli problematiku autorských práv, ale spíše to, že kopírující nechce být známý tím, že někde něco obšlehnul ?! A proto ten zpětný dotaz, jestli to může sem dát. Takhle to vidím já :D
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod milan ferdián » ned 20 led, 2013 3:58 pm

hank píše:Podle zdejších pravidel ti to samozřejmě admin smazat může, a to bez jakéhokoli zdůvodnění, ale odvolávat na autorská práva by se v tomto případě neměl, jednoduše proto, že to by to nebyla pravda.zdraví hank


Jen drobnost hanku,kterou jsi neuvedl.Admin smazal tvůj příspěvek teprve až na přímý podnět samotného autora.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod hank » ned 20 led, 2013 5:50 pm

Já už jsem se k tomu nechtěl takhle podrobně vracet, ale z mé přímé diskuse s autorem mimo toto fórum jsem pochopil, že mu nešlo ani tak o to, že bych porušil autorský zákon (moje argumenty podložené paragrafy nevyvrátil, nejspíš se mu ani moc nechtělo) jako o to, že jsem se ho nezeptal napřed. Přiznávám, byla to moje naivní chyba. Jak vidno, dodržovat zákon někdy nestačí. Ve svém věku bych už mohl vědět, že jsou lidi, kterým zkrátka vadí, když výsledky jejich práce v archívech někdo jiný veřejně použije, třeba i legálním způsobem.

A to by snad už stačilo. Jednak jsme OT a za druhé už toho bylo řečeno dost. Však kdo bude chtít, přebere si to, jak bude umět.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod PetrL » ned 20 led, 2013 11:46 pm

Malá písmena u základních řad vozů značí:

a — čtyři nápravy,
b — čelní plošina s čelními dveřmi u krytých vozů pro zavazadla a spěšniny,
c — schopnost pro zařazení do vlaků o rychlosti až do 100 km v ho­dině a potrubí parního topení,
cc— zařízení pro vytápění ložného prostoru při přeprayě zásilek, které nesnášejí nízké teploty,
d — ložná délka u otevřených vozů 10 až 11 m,
e — šířka podlahy 2,75 až 2,89 u vozů řady Pae,
f — pro přímou přepravu do Vel. Británie s pákovou ruční brzdou po obou stranách vozu (Ferry Boats) viz směrnice D 131,
g — způsobilost pro přepravu velkých přepravních skříní,
h — přizpůsobení vozů řady Mh pro přepravu drůbeže,
i — šířka podlahy 2,90 až 2,99 m. u vozů řady Pai,
j — vůz s jímkami nebo nádobami,
k — klanice vyjma u vozů řady Vd, Vtd, Vtdr, Pa, Na, Otd, Otdr,
l — ložnou váhu menší než 15 tun u vozů řady Zl, Ul a Ol,
m — zařízení pro přepravu živého dobytka u vozů řady Zm,
n — nízké odebíratelné stěny u vozů řady Paon,
o — šířka podlahy 3,00 a více u vozů řady Pao,
p — nesklopné pevné boční stěny u otevřených vozů;*
r — způsobilost k přechodu na široký rozchod,
s — speciální vůz,
krytý o ložné ploše 29 m2 a více,
otevřený s ložnou délkou 12 m2 a více,
výsypný u vozů řady V (Vsa) a Z (Zsa),
ss— vozy zvláštní výsypné stavby (Vssa),
t — ložná váha 19 tun a vyšší u vozů dvounápravových,
u — u vozů řady Zu způsobilost pro přepravu dřevěného uhlí, u vozů V ložnou délku menší než 8 m (Vn),
v — odebíratelné stěny 80 cm a vyšší a železniční klanice u vozů řady Paov, kdežto u vozů Sav vysypání celého nákladu
najednou,
x – více než čtyřinápravy vozů,
y – tři nápravy u nádržkových vozů
z – kryté (zavřené) vozy bez větracích klapek, střechu u vozů řad Uz a Zz,
zv- zvláštní zařízení pro vykládku volně loženého cementu z vozů řady Zzv

__________
* u vozů řady Wa znamená pneumatické otvírání výsypných klapek.

čerpáno z předpisu ČSD platného v r. 1961
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod hank » pon 21 led, 2013 7:00 am

Značení nákladních vozů ČSD platné od r. 1925 nejméně do r. 1945.

K - krytý na koně
L - chladicí
M - "na brav" = na živé
N - nízkostěnný (výška stěn nižší než 80 cm) 2 - 3nápravový
O - oplenový
P - plošinový 2 - 3nápravový
R - kotlový = "cisterna" - 2 - 3nápravový
U - "uhlák" = vysokostěnný vůz s dveřmi nižšími než stěny
V - vysokostěnný, s dveřmi přes celou výšku stěn
Z - krytý
ZZ - na pevno spojená dvojice krytých vozů

a - 4osý (u vozů P i 6, 8 a více náprav)
b - na zavazadla a spěšniny u krytých vozů Z
c - s parním topením u krytých vozů Z
d - dlouhý (bohužel nevím, od jaké ložné délky, po r. 1945 to bylo > 10 m)
h - na drůbež u vozů na živá zvířata M, na skot u krytých vozů Z
i - na mléko u krytých vozů Z
k - s klanicemi u nízkostěnných vozů N, oplenových vozů O, plošinových vozů P a vysokostěnných vozů V
l - ložná váha < 20 t u uhláků U nebo < 15 t u vozů O, V a Z
m - na maso u chladicích vozů L
n - pevné boční stěny u vysokostěnných vozů V
n - sklopné nízké stěny u oplenových vozů O
o - oplen u vysokostěnných vozů V
p - na pivo u chladicích vozů L
r - na živé ryby u u krytých vozů Z
ř - na řepu a řízky u nízkostěnných vozů N
s - s čelními dveřmi u krytých vozů Z, se zařízením pro samočinné vykládání u vozů U
ss - s čelními dveřmi a nástřeškem u krytých vozů Z
t - ložná váha 19 a 20 t u vozů V a Z, > 15 t u vozů O a N
u - na uhlí u vozů V a Z
v - zvlášť velký ložný prostor u krytých vozů Z, zvýšené stěny u vozů na koks U
z - střecha u vozů na vápno U, hlubinový vůz u vozů P

Tzv. normální ložná hmotnost byla u vozů Z, V, O a N 15 t, u vozů U 20 t. Označení l a t se vztahovala na vozy s nižší resp. vyšší ložnou hmotností než normální.

Prameny: Seznamy nákladních vozů ČSD 1927 a 1935, citováno v: ing. Zdeněk Maruna, monografie Československá železniční vozidla, řada II, NADAS 1972. (Některé významy uvádí jen jeden z obou seznamů, ale tím už jsem to nechtěl komplikovat.)

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod juroH0 » pon 21 led, 2013 8:31 am

Ďakujem vám všetkým, toto som zháňal. Ešte by som sa rád spýtal či nemáte podobný zoznam aj pre osobné vozne, ideálne tiež cce od roku 1925 do vojny.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Značení OSOBNÍCH vozů ČSD před a po roce 1945

Příspěvekod hank » pon 21 led, 2013 9:43 am

A - vůz 1. třídy
B - vůz 2. třídy
C - vůz 3. třídy
AB - vůz 1. a 2. třídy
ABC - vůz 1., 2. a 3. třídy
BC - vůz 2. a 3. třídy
D - služební vůz
F - poštovní vůz
FF - na pevno spojené dvojče poštovních vozů
CD - vůz 3. třídy se služebním oddílem
CF - vůz 3. třídy s poštovním oddílem
DF - služební vůz s poštovním oddílem

a - 4nápravový vůz průchozí s postranní chodbou
d - dlouhý služební vůz s rozvorem > 6 m
e - průchozí vůz s postranní chodbou
i - průchozí vůz se střední chodbou
k - krátký služební nebo poštovní vůz - rozvor < 6 m, u poštovního navíc, že je doprovázen jen průvodčím a nikoli poštovním úředníkem
l - vůz lehké stavby (= lehká konstrukce tahadlového a narážecího ústrojí)
m - přípojný vůz k motorovým vozům (= nemá parní topení, ale vlastní kamna nebo jiné nezávislé topení)
n - nemocniční vůz
o - celní oddíl ve služebním voze
s - služební vůz pro osobní vlaky, pro rychlost 80 km/h a víc
t - přítěžný vůz (se zátěží z litinových bloků, pro nákladní vlaky, kde bylo potřeba dosáhnout vyšší brzdicí váhy)
v - přívěsné vozy k prvním motorovým vozům bez šroubovky, se středním nárazníkem (jen vozy CDv k motorům M 120.0, M 120.1, M 120.2, M 120.3, později po r. 1931 reko na běžné šroubovky a nárazníky lehké stavby a přeznačení na CDlm)
y - 3nápravový vůz
z - salonní vůz

Poznámka: Pokud tedy byly osobní vozy označeny jen velkým písmenem/velkými písmeny bez doplňujícího e nebo i, znamenalo to, že šlo o staré neprůchozí oddílové vozy (tzv. "kupáky").

Prameny: Seznam osobních, poštovních a služebních vozů ČSD, 1931, D 21 - předpis pro službu vozovou, 1937, oba in: ing. Zdeněk Maruna, Československá železniční vozidla, řada I., NADAS 1972.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod juroH0 » pon 21 led, 2013 10:20 am

Ďakujem pekne, určite sa to zíde aj iným členom :-)
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Značení osobních a nákladních vozů ČSD od r. 1925

Příspěvekod hank » pon 21 led, 2013 2:22 pm

Ještě něco k číslování vozů ČSD od r. 1925.

Osobní vozy: schéma X-xxxx, kde X je
1 - vozy Az, A, AB, ABC
2 - B, BC, BD
3 a 4 - C, CF, CD, CDF
5 - F
6 - D, DF

Výjimkou byly jednonárazníkové vozy CDv před přestavbou na normální šroubovky, které obdržely čísla 1 až 52 (po ní byly zařazeny jako CDLm 4-9401 až 49).

Logika číslování byla občas narušena z důvodu výroby příliš početných řad, což se týkalo např vozů Ci o rozvoru 8 m vyráběných za Rakouska i za I. republiky až do roku 1928. Když už se nevešly do číselné řady 4-xxxx, byly nejnovější vozy označeny jako 3-9xxx, což by jinak správně příslušelo vozům Ce.

Nákladní vozy: schéma X-xxxxx, kde X-xxxxx je
1 - vozy Z (1-1xxxx až 1-6xxxx), Zl (1-7xxxx, 1-8xxxx)
2 - vozy Z zvláštní stavby (Za, Zb, Zd, ZZ apod.), vozy Lm (2-415xx), K (2-425xx) a M (2-43xxx, 2-450xx a 451xx)
3 - vozy P (3-1xxxx), N (3-2xxxx, 3-3xxxx), Na (3-4xxxx)
4 - vozy V
5 - soukromé vozy přepravců - vždy bez pomlčky, tj. 5xxxxx: 51xxxx vozy L, 52xxxx vozy Z, 53xxxx vozy N, O, P, 55xxxx cisterny
6 - vozy Ul, 6-8xxxx Uz a Uv
7 - vozy U
8 - vozy R
9 - vozy O

Poznámka: V rámci jednotlivých tisícových skupin se rozlišovaly vozy s brzdou a bez brzdy takto:
- vozy s brzdou - X-xx0xx
- vozy bez brzdy - X-xx5xx

Samostatnou kapitolou je zařazení vozů do tzv. vozových skupin, tak zas někdy příště - až to bude někdo potřebovat.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod radeksindy » pon 21 led, 2013 4:20 pm

hank: K řadovému značení nákladních vozů od roku 1925 do 1949:

Takto to ovšem žádný předpis ani seznamy z roku 1927 a 1935 nedefinovaly. Ani Zdeněk Maruna to ve své monografii neuvádí. Má to původ už v řadovém značení kkStB. Takže velká a malá písmena nelze oddělit. Pak není potřeba nesmyslně definovat n jinak pro vozy oplenové a jinak pro vysokostěnné, nebo z toho vyleze u jako uhlí pro vysokostěnné vozy. Také malé t je tímto způsobem hodně divoce definované. U vysokostěnných je t někde 20t a více, někde 19t a 20t.

Definovány byly výhradně celé řady a to takto (1935):

Kryté vozy:
Z - ložná váha 15 t
Zc - ložná váha 15 t, parní topení
Zt - ložná váha 19 t
Zl - ložná váha menší než 15 t.
Zld - dlouhé, ložná váha menší než 15 t
Zdv - dlouhé, zvláště velkého ložného prostoru, ložná váha 15 t
ZZdv - dvojice sdružené, pro rychlou dopravu sběrného zboží, l. v. dvojice 20 t
Zd - dlouhé, ložná váha 15 t
Za - ložná váha 15 a 20 t
Zv - ložná váha 15 t
Zav - 4n, zvláště velkého ložného prostoru,.
Zb - 2n, 3n na zavazadla a rychlé zboží, s jednou plošinou asi čelnými dveřmi
Zs - s 1 plošinou a 2 čelnými dveřmi
Zss - s 1 neb 2 plošinami, 2 čelnými dveřmi a nástřeškem
Zsb - na zavazadla s 1 plošinou a s 2 čelnými dveřmi.
Zi - na mléko
Zo - na ovoce
Zu - na dřev. uhlí
Zh - na skot
Zim - přípojné vozy k mot. dresinám
Lm - na maso, chladicí vozy
M - na brav
Md - na brav, dlouhé, s větší ložnou plochou.
Mh - na drůbež

Plošinové vozy:
P - 2n a 3n
Pk - s klanicemi
Pa - 4n
Paz - 6,8 i více os. pro přepravu zvláště velkých a těžkých předmětů
Pd - dlouhé s klanicemi

Nízkostěnné vozy:
N - 2n
Nt - ložná váha více než 15 t
Nk - s klanicemi
Nř - na řepu, řízky
Nd - dlouhé, s klanicemi, pravidlem dřevěnými
Na - 4n

Vysokostěnné vozy s dveřmi přes celou výšku stěn:
Vl - ložná váha menší než 15 t, boční stěny sklopné
Vln - ložná váha menší než 15 t, boční stěny pevné
V - ložná váha 15 t, boční stěny sklopné.
Vn - os,, ložná váha 15 t, boční stěny pevné
Vlk - s klanicemi, ložná váha menší než 15 t.
Vk - s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny sklopné
Vkn - s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny pevné
Vd - dlouhé, s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny sklopné.
Vdn - dlouhé, s klanicemi, ložná váha 15 t, boční stěny pevné
Vld - dlouhé, s klanicemi, ložná váha menší než 15 t .
Vtd - dlouhé, s klanicemi, ložná váha 19 a 20 t
Vu - ložná váha menší než 20 t.
Vut - ložná váha 20 t

Kryté vozy, pronajaté soukromníkům:
Lp - na pivo, chladicí vozy
Lm - na maso, chladicí vozy.
Lim - na mléko nebo maso, chladicí vozy
Zt - na přepravu vína

Vysokostěnné vozy s dveřmi nižšími než stěny (Uhláky):
Ul - ložná váha menší než 20 t
Uv - na koks, se zvýšenými stěnami.
Uz - na vápno, se střechou
U - ložná váha 20 t
Us - ložná váha 20 t, se zařízením pro samočinné vykládání.

Kotlové vozy:
R - na petrolej, olej, líh atd.
Rd - dlouhé, na petrolej, olej, líh atd.

Oplenové vozy:
O - ložná váha menší než 15 t.
Ol - ložná váha 15 t
Old - dlouhé, ložná váha menší než 15 t.
Od - dlouhé, ložná váha 15 t
Ot - os, ložná váha 20 t
Otd - dlouhé, ložná váha 20 t
Onl - se sklopnými nízkými stěnami a klanicemi, ložná váha menší než 15 t
Od - dlouhé, s klanicemi, ložná váha 15 t

Před tímto rokem existovaly i jiné řady zaniklé se zavedením tlakové brzdy. Teprve Němci sem přinesli oddělené významy velkých a malých písmen a tím došlo ke změně významu některých malých písmen (r). V roce 1949 došlo k velkým změnám, které moc logičnosti nepobrali.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků