Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod hank » pon 21 led, 2013 4:44 pm

radeksindy: Děkuji. Čekal jsem, kdy se někdo ozve. Já nejsem tak úplně blbej, jak to teď nejen tobě zřejmě připadá. Předvedený způsob je jeden z možných, jimiž se lze vyhnout nařčení, že někde něco doslova opisuju. Já tedy přiznávám, že tímto způsobem, který hraničí se švejkovinou a který ti právem připadá idiotský, jsem chtěl ukázat, k jaké absurditě může vést doslovné dodržování některých pravidel zdejší diskuse.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod Jarda H. » pon 21 led, 2013 4:46 pm

Vozy řady FF, ZZdv .... mohli byste prosím sdělit nějaké informace k problematice dvojic (spřažených) např. poštovních vozů ?! Zajímá mne to, třeba to bude zajímat i další ! Němci mají na tohle dokonce i svůj model dvojičky spřažených vozů (mám dojem jako spěšnou poštu). Jak je jejich model odpovídající reálu nevím, ale je to zajímavé :
- do kdy cca se takové vozy u ČSD používaly ?
- jak byly propojeny - jasně že byly spřaženy dost blízko na sebe, byl mezi nimi něco jako přechodový měch nebo jenom můstek ?
- byla nějaká řada vozů zvlášť využívána pro tyto dvojičky ?
- existuje nějaká fotka takové dvojičky ČSD ?
Děkuji za osvětu ...
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod radeksindy » pon 21 led, 2013 6:20 pm

ZZdv: Vyrobeno 8 dvojic u Ringhoffera v roce 1932. Předtím ani potom už nic, hlavním cílem bylo dosažení větší ložné plochy na délku jednotky.

RingZZv.jpg



FF:

Tady ja to na dlouhé povídání, poštovní dvojice byly stavěny naopak už na začátku, jejich výroba skončila na počátku dvacátého století. U kkStB už v devadesátých letech nahrazeny 4n vozy, většina pozdější výroby je pro soukromé dráhy. Fotku mám, dohledám, ale nevím kdy.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod Vladimír_B » pon 21 led, 2013 8:34 pm

ZZdv: je docela zajímavá dvojice. Měl každý vůz své jedinečné označení? Provoz samostných dílů být nemohl, protože na jedné straně měly jen malé vyrovnávací nárazníčky a pevné táhlo jako spřáhlo, přechod kryt měchem. Pouze jeden vůz byl opatřen dynamem a bateriemi a oba měly parní vytápění, neobvyklou zvláštností výbavy jsou žlaby na dlouhé předměty na spodku. (ŘNV)
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod juroH0 » pon 21 led, 2013 9:37 pm

Táto dvojica stále existuje, viz: http://www.mdc.sk/katalog-predmet/367/
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod Jarda H. » úte 22 led, 2013 2:54 pm

To radeksindy : díky za fotku, krásný ! Pokud se najde později i fotka pošťáků, potěší mne to ...
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod radeksindy » stř 23 led, 2013 10:22 am

A tady je dvojitý poštovní výlet do roku 1882. Ringhoffer pro tehdejší Ministerstvo obchodu, kam vlastně tehdy železice spadala.

kkPost_149a.jpg


Vždy jeden bržděný, druhý ne, oba stejná čísla. ZZdv měly různá, protože se možná předpokládalo, že v případě nouze bude nutno spojit různé vozy. Většina vozů ZZdv se dožila UIC čísla. O zachované dvojici v MDC vím, doufám, že se jednou dočká opravy.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod hank » stř 23 led, 2013 5:09 pm

radeksindy: Ta koncepce dvojvozů je mnohem starší, objevila se už koncem 50. let 19. stol.:

Obrázek

Skoro bych se vsadil, že hlavní rozměry budou stejné jako na té fotce.

Na výkresu je vůz StEG, podobné vozy byly u Buštěhradské dráhy.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod radeksindy » stř 23 led, 2013 6:10 pm

Jen sem chytil první fotku a dal ji na ukázku sem. Vypisovat kde všude byly, kolik a parametry je na hodně dlouhou.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod Kajinek11 » pon 30 lis, 2015 2:04 pm

Mohu se zeptat, co znamenají ty obdélníky na rozích vozů? Dříve prakticky na všech a v současné době naopak na ničem. Díky moc za odpovědi.
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod hank » pon 30 lis, 2015 2:44 pm

Kajinek11: Brzdy.

1 čtvereček - jen průběžné potrubí
2 čtverečky - průběžná brzda jen pro nákladní vlaky vyhovuje mezinárodnímu provozu
3 čtverečky - průběžná brzda jen pro nákladní vlaky nevyhovuje mezinárodnímu provozu

Nebo mohl být na rohu symbol 5úhelníku špičkou dolů případně v kombinaci se čtverečky, pak byl 5úhelník vždycky dole:
jen 5úhelník - tlaková brzda pro osobní vlaky odpojitelná od průběžného vedení
5úhelník pod jedním čtverečkem - průběžná brzda s přestavovačem G/P (nákladní/osobní) vyhovuje mezinárodnímu provozu
5úhelník pod dvěma čtverečky - průběžná brzda s přestavovačem G/P (nákladní/osobní) nevyhovuje mezinárodnímu provozu

Na nákladních vozech s výstrojí elektrického topení bývaly na rozích i černožluté značky informující o tom, ale to teď fakt nemůžu najít.

Kdy se to přestalo používat, to už si fakt přesně nepamatuju. Nejspíš někdy v 90. letech. Já jsem dělal zákonité zkoušky jako správce vlečky (rozsah vedoucí posunu + vlakvedoucí nákl. vlaků + tranzitér přípravář) v roce 1986 a vlečkařem jsem byl do r. 1989, to se ty značky ještě používaly v plném rozsahu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod Kajinek11 » pon 30 lis, 2015 4:54 pm

Díky moc za rychlou odpověd. Mohli být vlaky namixované, nebo bylo nutné mít jednotný systém. Je nějak potřeba v provozu 80-tých let na to brát ohledy? Nebo mohu pozapojovat všechno dohromady, jak mě napadne?
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod hank » pon 30 lis, 2015 6:53 pm

Kajinek11 píše:Díky moc za rychlou odpověd. Mohli být vlaky namixované, nebo bylo nutné mít jednotný systém. Je nějak potřeba v provozu 80-tých let na to brát ohledy? Nebo mohu pozapojovat všechno dohromady, jak mě napadne?


V Mn vlaku mohlo být řazeno cokoli, co mělo aspoň potrubí. Jen bylo potřeba dodržovat brzdicí procenta, tj. % hmotnosti brzděných vozů z celkové hmotnosti soupravy. Hlídat to byla práce vlakvedoucího a brzdicí % byla stanovena v sešitových jízdních řádech. U každého nákladního vlaku se o tom vedl záznam zvaný "Zpráva o brzdění". BTW, často se vadná nebo nefunkční brzda vypínala a takový vůz se pak počítal do % jako nebrzděný nehledě na to, co bylo na vyznačeno na rohu. Potrubí tlakové brzdy ale za normálních okolností měly na přelomu III . a IV. epochy už všechny vozy. Když neměly brzdu ani potrubí, byla to mimořádnost, třeba u stavebních nebo muzejních vlaků, a když takových vozů bylo v soupravě moc nebo všechny, tak se řešilo smíšené či ruční brzdění, což už dnes povoleno není.

Vozy cizích správ na tratích ČSD (a opačně naše vozy v cizině) musely mít vždy 2 čtverečky (nebo jeden a 5úhelník) a brzdu vždy funkční. Ucelené soupravy obvykle měly stejný systém na všech vozech.

Přestavovače G/P měly jen některé typy vozů, typicky třeba chlaďáky nebo vozy Gbgs určené jako spěšninové do osobních souprav či rychloběžek a poštovních rychlíků. Do sešitového JŘ se pak psalo "brzdy v poloze P" a "vlak je brzděn 1. způsobem brzdění", tj. jako osobní vlak. A dokonce byly i nákladní vozy pro rychlosti nad 80 km/h, které měly rychločinné brzdiče i pro režim brzdění R (rychlík) - zase typicky chlaďáky. Přes naše území projížděly už koncem III. epochy vlaky kategorie Nex (nákladní expres) ze sítě evropských nákladních expresů TEEM s povolenou rychlostí 100 km/h. Většinou vozily ovoce a zeleninu nebo mořské ryby, občas i živý dobytek. Právě díky "lepšímu" způsobu brzdění se v PPS (= pohraničních přechodových stanicích) při výměně strojů u vlaků TEEM dělala často jen jednoduchá zkoušky brzdy, takže vlak se na hranici zdržel třeba jen 15 - 20 minut, tj. méně než mezistátní rychlíky, u nichž se dělaly i celní a pasové kontroly...

Ještě mě napadlo, že v dobách za císařpána nebo ještě i za "republiky" se občas i na normálním rozchodu stalo něco, co je dodnes běžné na úzkém rozchodu při podvalníkovém provozu: V soupravě nebylo dosaženo dostatečného brzdicího %. Pak se připojovaly tzv. brzdicí vozy, které byly (samozřejmě) brzděné a byly vedeny jako služební, ale měly plošiny se zátěží litinových bloků (nebo aspoň kamení či jiného vhodného materiálu).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod hank » pon 30 lis, 2015 7:23 pm

No a z každého pravidla je výjimka. Dodnes se mohou ve vlacích přepravovat tzv. náběžníky, tj. vozy jinak nezpůsobilé provozu, tj. třeba i bez brzdy nebo s neprůchodným brzdovým potrubím. Řadí se na konec vlaku, ve vlaku jich nesmí být víc než 12 náprav a smějí se přepravovat rychlostí max. 50 km/h. V praxi se tak vozí především vozy do dílenských oprav. Polepují se těmi populárními nálepkami, které už dnes vypadají úplně jinak (viz nálepky "K" nebo "I"), ale za mého mládí podle důvodu a rozsahu omezení hrdě nesly symboly dvou červených nebo modrých kruhů, případně červeného či modrého kosočtverce, takže drážní lid jim neřekl jinak než červené/modré kule, případně (dámy prominou) červená/modrá p..a. :mrgreen:

Víc o brzdění vlaků na síti SŽDC třeba tady:
http://slideplayer.cz/slide/1903212/
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Značení nákladních vozů před a po roce 1945

Příspěvekod zmar » čtv 10 pro, 2015 9:47 am

Je to sice mírná odbočka od tématu, ale nalezl se doklad, že po roce 1918 se počešťování vozových řad provádělo postupně. Konkrétně u úzkorozchodných vozů se nejdříve změnilo písmeno 's' na 'u', ale vozové řady ještě zůstaly. Až ve druhé fázi se 'G' změnilo na 'Z'. Proto v Jindřichově Hradci po určitou dobu jezdily vozy označené například ČSD G/u.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků