od zdenek » stř 21 zář, 2016 7:50 pm
Tak jednoduché to zase na vyšehradském zhlaví není, část z uvedeného platila dřív a něco zase platí nyní. Je nutné rozlišovat stav před výstavbou elektronického stavědla na Vyšehradě a stav po jeho výstavbě. Souvisí s tím i poloha smíchovského vjezdového návěstidla ve směru od Vyšehradu. Dříve bylo před mostem přes Vltavu (až na Výtoni), nyní je v oblouku za mostem přes Nádražní ulici. Takže dříve, když byla na Vyšehradě elektromechanika a vjezdové návěstidlo do Smíchova bylo na zábrzdnou vzdálenost od vložených návěstidel na středním zhlaví, tak opravdu platilo, že se vjíždělo do odbočky na dvě žluté a do příma na jednu žlutou. Po zapnutí elektronického stavědla na Vyšehradě a přisunutí vjezdových návěstidel blíže ke Smíchovu vzniká nyní k vložákům nedostatečná, takže do odbočky se vjíždí na dvě žluté s bílou a do přímého by měla být správně jen žlutá s bílou, avšak zřejmě došlo ke zjednodušení (nemám úplně ověřeno) a i do přímého se zřejmě jezdí na dvě žluté s bílou. U odjezdů ze Smíchova je to taky zajímavé. Ruská reléovka totiž z důvodů jednoduchosti a úspory vodičů má návěstní relé polarizovaná a tato polarizovaná relé současně vybírají předvěstní znak, tedy vlastně jen dva znaky. Tím je pouze návěst výstraha nebo volno. Z těchto důvodů neexistují na Smíchově kmitavé předvěstní znaky (např. očekávej 40 km/h) a to jak na vjezdových, tak i na odjezdových návěstidlech. Ale zpět k odjezdům do Vyšehradu. Při elektromechanice na Vyšehradu se odjíždělo ze Smíchova buď na výstrahu (na Vyšehradě jízda odbočkou), nebo na volno (na Vyšehradě jízda přímo). Takto netypicky to bylo právě kvůli absenci kmitavé horní žluté na smíchovském odjezdu. Navíc to bylo ještě řešeno další netypickou vazbou a to tak, že odjezdové návěstidlo na Smíchově šlo rozsvítit, až když svítil povolující znak na vjezdu do Vyšehradu. Takže vlastně nikdy nešlo ze Smíchova legálně jen popojet k vjezdu do Vyšehradu, který by byl na stůj. Řešilo se tím to, aby na odjezdu ze Smíchova nemusela se žlutou svítit bílá (byla zde také nedostatečná zábrzdná a z hlediska elektrického zapojení to prostě typové zapojení ruského RZZ neumělo). Jinak s vyšehradskou elektromechanikou polarizovaná relé spolupracovala a na odjezdech ze Smíchova se opravdu daly rozsvítit dva znaky, volno a výstraha. S elektronickým stavědlem na Vyšehradě už polarizovaná relé nechtějí komunikovat, takže v současnosti se odjíždí ze Smíchova vždy jen na výstrahu. A stále platí to, že když chci rozsvítit smíchovský odjezd, musí svítit povolující znak na vyšehradském vjezdu. To je asi vše, jen na závěr bych chtěl říct, že v našich stanicích se vyskytují různé atypické věci a že to co je někde běžné a podle norem, tak jinde nemusí být vůbec pravda. Takže při diskuzi by asi bylo dobré s tím počítat. Zdeněk