Stránka 32 z 38

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 12:51 pm
od zmar
Howe dostal dva patenty k mostům. Ten druhý se skutečně týká orientace šikmých výztuh. Jenomže ten pro nás není zajímavý, protože v praxi se neujal a ani není nijak převratný. Pro nás je důležitý jeho první patent, ve kterém svislé nosníky nahradil železnými táhly. Bohužel i spousta internetových populárizátorů v naoko odborných textech v tom má chaos.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 1:34 pm
od hank
zmar píše:Howe dostal dva patenty k mostům. Ten druhý se skutečně týká orientace šikmých výztuh. Jenomže ten pro nás není zajímavý, protože v praxi se neujal a ani není nijak převratný. Pro nás je důležitý jeho první patent, ve kterém svislé nosníky nahradil železnými táhly. Bohužel i spousta internetových populárizátorů v naoko odborných textech v tom má chaos.


Mně to taky dodatečně došlo, že se přeme o definici. Obojí je správně. :mrgreen: Neřekl bych, že v tom je zase až takový chaos. Toho tradičního označení příhradových nosníků v USA používají i pro čistě ocelové konstrukce. Rozlišovacím kritériem je v takovém případě právě ta orientace diagonál a způsob jejich namáhání. (Někteří Američané jsou názoru, že pro železniční mosty se lépe hodí Prattovy nosníky.) Běžně se toho třídění používá i pro jiné aplikace. (Třeba pro střešní nosníky.) Nicméně nahlédnutím do československé mostařské příručky z roku 1930 jsem si ověřil, že v Evropě se skutečně názvu Howeův nosník používalo pro označení konstrukce podle toho druhého patentu, která používá ocelových svislých tyčí pro vyvození umělého napětí. Účelem je, aby nahodilé napětí příček (tj. v našem případě při průjezdu vlaku) bylo jen v tlaku. Konce příček pak stačí jednoduše opřít.

(OT: Nechci sem opisovat ty výpočty, snad to takhle "selsky" stačí. Ti staří inženýři nenechávali nic náhodě - dokonce upozorňovali i na namáhání svislic kroucením při utahování matic, samozřejmě to měli podloženo i příslušným výpočtem. Koneckonců tehdy ještě žili lidi, kteří pamatovali průsery se Schiffkornovými nosníky způsobené všelijakou úrovní jejich stavitelů. A nemohu si odpustit porovnání s "pečlivostí" některých zdejších inženýrů dnešní doby. Tady začaly mosty znovu padat až po r. 1989...)

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 1:46 pm
od zmar
OK, souhlasím. Takže to zrekapituluji. Téměř všechny dřevěné příhradové železniční mosty (odhaduji aspoň 90%) používají svislá táhla podle Howeho patentu, zatímco orientace diagonál je u nich v praxi rozmanitá podle stavitelovy invence, u fotograficky doložených nebo i dodnes dochovaných mostů jsou nejčastěji křížem proti sobě.
DSC09821.jpg

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: ned 07 led, 2018 9:33 pm
od ladiznet
Neměl by prosím někdo výkres remízy BEB pro dvě stání? (na fotce křímovská)

viz http://ceskedrahy.de/seite/uploads/imag ... rimov2.png

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pon 08 led, 2018 8:09 am
od hank
ladiznet píše:Neměl by prosím někdo výkres remízy BEB pro dvě stání? (na fotce křímovská)

viz http://ceskedrahy.de/seite/uploads/imag ... rimov2.png


Už jste navázali družbu s křimovským spolkem?

http://www.loko-motiv.cz/studie.htm

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pon 08 led, 2018 9:51 am
od zmar
K nedávno proběhlé diskusi o mostech Howe včera na K-Reportu přibyl odkaz na album ze stavby KBD. V něm je m.j. i snímek mostu přes Hornád u Kysaku na trati Kysak - Prešov:
http://viewer.e-pics.ethz.ch/ETHBIB.Bil ... -005-AL-FL
jestli si dobře pamatuji, tak malý nákres tohoto mostu vyšel časopise spolku rakouských inženýrů a architektů někdy v první polovině sedmdesátých let 19. stol.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 10 led, 2018 9:57 am
od milan ferdián
Něco pro další studium.Přidány letecké snímky z let 1946-49 a 1963.Odkaz http://lms.cuzk.cz/lms/
Milan

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pát 02 úno, 2018 3:46 pm
od Polabský
Vážení,
snažím se dopátrat, kde byl v období druhé sv. války nasazen a užíván "Pancéřák" Ca 4-5086.
Pokud by mi mohl někdo poradit, budu vděčný !!
Děkuji mnohokrát, Polabský

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: úte 06 úno, 2018 5:50 pm
od MkTT
Kdyby si chtěl někdo postavit úrovňové křížení tratí podle reálné předlohy.
16473233_1375888169130213_4678230247474514432_n.jpg

Více informaci zde: https://www.facebook.com/groups/2001561 ... 901221056/

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 11 dub, 2018 9:28 pm
od Polabský
Hezký dobrý večer,
sháním hodnověrné informace ke čtyřem salonním vozům Y , dodaným do ČSSR v roce 1968, jako Aza 1968,
Jednalo se o vozy nahrazující starší salonní vozy, podrobnosti např. na: http://www.alanbutschek.cz/rady/rada_sr.php .
Hledám hlavně vyobrazení bočnice vozu se stříbrným plastickým státním znakem (materiál hliník).
Hledám detail, výkres pro vytvoření repliky, nejlépe však možnost fyzického otisku originálu.
Tyto znaky byly sejmuty po roce 1989 a údajně sešrotovány, minimálně jednou byl jeden nabízen na AUKRU.
Uteklo mi to :roll:
Pokud by snad někdo měl tento originál, či znal jeho držitele, rád bych si za úhradu zhotovil otisk pro vytvoření kopie technologií galvanoplastika, s případným zachováním anonymity majitele originálu.
Další otázkou je odstín vnějšího nátěru v období po dodání, i z fotografie u které bude možno odstín odvodit srovnání se známým odstínem.
Tato poptávka přímo souvisí s avizovanou letošní akcí "Prezidentský vlak" při příležitosti oslav vzniku Československa.
Děkuji Vám všem za spolupráci, Polabský.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: úte 01 kvě, 2018 12:29 pm
od Colonel32
Poptávám dobové fotografie dvojice vozů na přepravu aut řady PP

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 02 kvě, 2018 10:01 am
od Colonel32
Mohly být v soupravě rychlíku TOUREX zařazeny i vozy DDm? Nebo pouze LeLeqr?


Našel jsem jednu fotku ( https://www.nachtschnellzug.de/deutsche-reichsbahn/ ), ale je to jiný vlak

"Zugende des Autoreisezuges D 1473 "METROPOL" Dresden Neustadt (19.22) - Dresden Hbf (19.29-19.35) - Praha Libeň (0.14-0.35) - Bratislava (6.27-6.42) - Štúrovo (8.25-9.10) - Budapest Keleti pu. (10.33) in Dresden Neustadt (1984)"

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pon 07 kvě, 2018 1:23 pm
od Střelec
Jedině okouknout místní nádražní čekárnu, ještě před dvěma lety tam visela zajímavá sestava fotek - původní budova vypadala jako ta v Davli nebo v Jílovém.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pon 07 kvě, 2018 1:57 pm
od hank
Střelec píše:Jedině okouknout místní nádražní čekárnu, ještě před dvěma lety tam visela zajímavá sestava fotek - původní budova vypadala jako ta v Davli nebo v Jílovém.


Píšete každý o něčem jiném. Lucy myslí nové nádraží, ty staré.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pon 07 kvě, 2018 3:55 pm
od hank
Lucy píše:Ano pane Hanku,máte pravdu.Našla jsem model staniční budovy od "Mistra",ale pochybuji o barevnosti a umístění cihlového zdiva.
milan ferdián píše:Staniční budova "HOLČINA" z domácích zdrojů.Výkres nebyl,stavba probíhala jen dle fotografií,čímž jsem se nevyvaroval chyb :( .Milan


Nemusíš mi vykat. :D

Cihelné prvky na fasádách byly na funkcionalistické architektuře z období 1. a 2. republiky i protektorátu běžné, a to i na drážních budovách, viz např. předválečné a válečné práce ing. arch. Dandy, který jako zaměstnanec ČSD tento sloh pro drážní pozemní stavby programově razil a úspěšně prosazoval především pro drobnější stavby (viz pozemní stavby na trati Hranice na Mor. - Púchov nebo jednotný výkres budov stavědel). Ani jejich barevnost bych nezpochybňoval. Ale na jediné dobové fotce nové bechyňské staniční budovy, kterou jsem vyšťoural ve svém archlívu (snímek pochází z pamětní publikace Martina Haráka z r. 2008), je fasáda hladká...

bechyne_NN.jpg


Takže nevím, kde to Milan vzal. Nicméně jeho model vypadá dost věrohodně a nejmenuje se Bechyně :mrgreen: , takže mu přiznejme právo na autorskou invenci. :wink:

Kdybys měla zájem, mám tady z olomouckého archívu některé výkresy nerealizovaných funkcionalistických návrhů menších staničních budov i realizovaných vedlejších staničních budov a zastávek ing. arch. Dandy z doby jeho působení u ŘSD Olomouc v letech 1936 - 39. Myslím, že pro menší kolejiště z období počínajícího koncem II. epochy by se docela hodily.