Stránka 30 z 44

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 3:21 pm
od rawen
Díky za všechny odpovědi, i když ta první sedí opravdu nejlépe.
Když se vrátím na začátek, jde o to, že při přípravě layoutu na nejbližší akci jsme se dostali do zajímavé situace s nabídkou modulů. A chtěl jsem si ověřit, zda v reálu existoval nebo existuje kolejový layout, ke kterému jsem došel. A jestli je z tohoto hlediska reálné třeba uvažovat stavbu nádraží určeného pro umístění těsně mezi dvě odbočky. Takže tady je odpověď ANO - není to typický případ, ale uvěřitelný.

Druhou, neméně podstatnou, otázkou je velikost takovéto stanice. Na to mi dávají náhled ty další odkazy. Zatím zkoumám jen současný stav - Straškov je pěkný, Libuň je na lokálku velikostně docela na hranici, Dolní Bousov má (z mého pohledu) dvoukolejková zhlaví a uspořádání, atd., však to vidíte sami, jak se to rozšiřuje. (Když uvážím vytížení sedmi (případně až devíti) kolejí našeho skryťáku, tak stavět stanici podle předlohy s rozsáhlejší nákladovou částí je mimo úvahy.)

Mám o čem přemýšlet, tak ještě jednou dík!

Radek

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 7:38 pm
od hank
milan ferdián píše:
MiG píše:Já si myslím, že moje i Hankovy tipy typu požadovanému Rawenem odpovídají.

Neodpovídají.
MiG píše:Rawen chtěl stanice se čtyřmi tratěmi, ne stanice podobné Senici.

To ano,ale se zaústěním tratí jak u stanice Senice na Hané.
==stanice== rozbočení tratí jednoduchou výhybkou==
žst.Straškov
==rozbočení tratí jednoduchou výhybkou==stanice==rozbočení tratí jednoduchou výhybkou==

Vámi zmiňované stanice mají souběh tratí přímo ve staničním zhlaví na samostatnou dopravní kolej ve stanici.Mrkni na všechny kolejové plány stanic a rychle poznáš rozdíl.Milan


Ta původní formulace nebyla tak jednoznačná:
Existuje anebo existovala v minulosti stanice, ve které by se potkávaly čtyři jednokolejové tratě? Případně ne přímo v ní, ale odbočení je těsně za stanicí...
"Případně" chápu jako "nebo". Takže to čtu tak, že BUĎ (1) se potkávají tratě ve stanici NEBO (2) za stanicí. Proto jsem navrhl ty další příklady, které odpovídají PRVNÍ z uvedených možností, zatímco Straškov až té DRUHÉ. V češtině se na začátek dává to důležitější. (V jiných jazycích to může být a bývá jinak. Třeba v němčině. Mně se taky občas stává, že "po německu" dávám sloveso na konec věty, když ho chci zdůraznit. Ale tohle je jiný případ.)

Ono o houby jde (a nechci tu rozpoutávat zbytečný flamewar), ale toto je jen malý příklad, jak různí lidi čtou stejný text různě a jak jeho (ne)pochopení záleží na (ne)přesných formulacích.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: čtv 05 říj, 2017 3:35 am
od rawen
Dobře,
chyba byla na mé straně, bo jsem netušil, že situace jako ve Straškově může reálně nastat. Měl jsem za to, že jsem vymyslel koninu, a podle toho jsem se opatrně ptal. :oops:

Tak se prosím nepobijte kvůli mé hlouposti. :wink: :)

Díky všem za pomoc, kreslím si teď doporučená nádraží a přemýšlím, jak to rozhodit na segmenty.

Radek

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 6:41 am
od Morris Zapp
Před Straškovem bych si dovolil varovat z praktických důvodů: taková stanice se stane přirozeným centrem provozu na layoutu, ale není na to kolejově vybavena. Zejména přechod nákladní zátěže mezi čtyřmi tratěmi, v podmínkách zrychleného času (!), bude tvrdý oříšek... Jedině snad zkrouhnout nákladní přepravu tak, aby chodily na vlaku tak 2-3 vozy...

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 7:39 am
od hank
Morris Zapp píše:Před Straškovem bych si dovolil varovat z praktických důvodů: taková stanice se stane přirozeným centrem provozu na layoutu, ale není na to kolejově vybavena. Zejména přechod nákladní zátěže mezi čtyřmi tratěmi, v podmínkách zrychleného času (!), bude tvrdý oříšek... Jedině snad zkrouhnout nákladní přepravu tak, aby chodily na vlaku tak 2-3 vozy...


Ono záleží na epoše, i když mám za to, že na ty si moduláři nějak zvlášť moc nehrají... Nicméně ve 4. epoše přes Straškov občas plánovaně jezdily i odklony vyrovnávek - prázdné ucelené soupravy hlavně od písku a šutru pro velké stavby v Praze a okolí (Jižní a Jihozápadní město, magistrála, Jižní spojka, Barrandovský most, D5 apod.). Pro tyto vlaky (i jiné, třeba cisterny do/z Záluží u Mostu) se hledaly odklonové trasy, protože hlavní tahy do/z Prahy tehdy byly beznadějně ucpané. Úlevu to mělo přinést hlavně uzlu Kralupy.

Když ty vlaky na layoutech nebudou v té uzlové stanici manipulovat, ale půjde jen o tranzit, tak to snad zase změní situaci. Nebo...? Nevím, nemám s modulovým ježděním praktickou zkušenost.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 8:35 am
od Morris Zapp
Tranzit je samozřejmě brnkačka.

Upozorňuju spíš na to, že když z jedné z těch čtyřech tratí přijede Mn, tak bude teoreticky mít zátěž jak pro Straškov loco, tak i pro všechny tři ostatní směry. A to samé manipuláky z těch ostatních třech směrů. A tu zátěž je potřeba nějak roztřídit. A na to je potřeba čas a prostor. Času na posun se ale nedostává, protože se jezdí ve zrychleném čase; prostoru se nedostává, protože takový Straškov prostě je.
A do toho se tam bude chtít uzlovat osobní doprava, aby měli modeloví cestující přípoje z jedné trati na druhou, třetí i čtvrtou...

Samozřejmě, řešení to má: osobní doprava se dá zkrouhnout na krátké motorové vlaky, pak jí stačí pro čtyři směry dvě dopravní koleje, a dá se udržet tak řídká, aby se manipuláky vyřádily v pauzách mezi osobáky. I ty manipuláky nemusí mít těch cca 15 vz, co se do Straškova vejde, ale tak 2 - 5, aby se to dalo sofort vyposunovat. Všechno jde - je pak jenom otázkou, jestli to takhle bude účastníkům setkání vyhovovat.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 9:35 am
od hank
Morris Zapp: Tak typická osobní skupina ve Straškově ve špičce byly v těch dřevních dobách 4 sólo motory ze všech směrů... Běžné byly vjezdy MOs na obsazenou kolej. Teoreticky to sice byla křižovatka tratí Roudnice - Zlonice a Vraňany - Libochovice, většina vlaků taky takhle "rovně" jezdila, ale některé osobáky přecházely z jedné trati na druhou. Nákladní doprava se odehrávala mezi špičkami. Přece jen je to lokálka. A ještě dřív, až do přelomu III. a IV. epochy, tam některé Mn jezdily i s přepravou osob.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 12:35 pm
od Morris Zapp
hank píše:Přece jen je to lokálka.
Přesně tak. Pokud se rawenovi a jeho kolegům podaří udržet provoz na layoutu natolik na uzdě, aby odpovídal takovýmhle lokálkám nejlokálkovatějším, budou se Straškovem spokojeni. Otázkou ovšem je, zda je takový slabý provoz bude bavit... Na to si musí odpovědět sami - varování dostali, informace mají; zkušenosti jsou nepřenositelné :wink:

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 2:03 pm
od rawen
Nazdar, musím reagovat. :)
Takže, sám mám Trnávku (4 koleje, 3x kusá a vlečka o 3kusých). Vlastně Straškov ochuzený o tu jednu kolej. A za Trnávkou bývala v layoutu pravidelně odbočka - ostatně tak jsem se dostal k této problematice. Provozních zkušeností vcelku dost, dokonce jsme se tak jednou sešli v Mohelnici i s Morrisem a jindy s Hankem :).
V rámci klubu jsou ve stavbě dvě podobná nádraží (nevím, jestli mohu prozradit :)), takže stavět další určitě nebudu.

Pokud by s námi jezdil Vojta (zdravím!) s Hronovem, tak v pozici "příčky na H" hravě pobere osobní dopravu i nákladní manipulaci a řazení vlaků.

Pro vlastní tvorbu na nadcházející období se zpátky vracím do oblasti malých stanic (limitně Čelechovice) anebo vleček a nákladišť, typicky Cholina (tentokrát zdravím Hanka :wink: ).
Okrajově zvažuji Libuň, resp. variaci , kdy by stanice měla oddělenou část kolejí před budovou a seřazovací koleje pro náklady. (Omlouvám se, nenapadá mne správný název toho uspořádání.) Ale to bych už asi musel udat/prodat Trnávku. :) :D :lol: :lol:

Radek

P.S.: Díky všem za podněty, hodně mi pomáháte.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 2:26 pm
od hank
rawen píše:Okrajově zvažuji Libuň, resp. variaci , kdy by stanice měla oddělenou část kolejí před budovou a seřazovací koleje pro náklady. (Omlouvám se, nenapadá mne správný název toho uspořádání.)


Podle platných pomůcek SŽDC jsou ty "zadní koleje" č. 101 až 104 součástí vlečky č. 4608 Sklopísek Střeleč.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 3:30 pm
od milan ferdián
Nebyl by lepší Jičín,plus jedna odbočka a budeš to mít Radku suprové :mrgreen: .Milan

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 4:01 pm
od Morris Zapp
Jj, Jičín je super námět na lokálkový uzel s oddělenou osobní a nákladní dopravou (přimlouval bych se ovšem důrazně za modelovou úpravu kopidlnsko-butoveského zhlaví tak, aby jízdy Jičín - Kopidlno nerušily posun v nákladním nádraží). A kdo ho ještě neviděl zblízka, tak neváhejte - už tam dlouho nebude...

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 4:42 pm
od rawen
No ten Jičín je takový trošičku větší, ne? :D
To by musela jít z domu nejen Trnávka, ale na vozík za auto ještě přistavět nástavbu na dvě patra. :)

Co se služebních pomůcek týká, nejsem z oboru, tak se neorientuju anebo nejsou pro mne dostupné. (Píše se tam ještě "jen pro služební potřebu"?)

Na okraj
- mám rozkreslené Chornice, což je, řekněme, můj lokální zájem. Šest kolejí v základu, dokonale průjezdné zhlaví do odboček... dokonce i točna! :lol: Akorát mi to přijde nudné...
- a zajímal mne i Litovel předměstí, což je podobně roztahané jak ten Jičín, ale s půlkou kolejí. Lokálka jak vyšitá. :)

Díky, Radek

(Milane, jestli jsem příliš mimo téma, tak to utni.)

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 4:50 pm
od milan ferdián
Litovel-předměstí je zpracováno v N-ku.Chybí tam pokračování do litovelského pivovaru,ale to není problém vlečku dodělat.Ale opět je to lokálka s dvěma dopravníma kolejemi,tedy nic moc.Milan

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 07 říj, 2017 5:18 pm
od hank
milan ferdián píše:Litovel-předměstí je zpracováno v N-ku.Chybí tam pokračování do litovelského pivovaru,ale to není problém vlečku dodělat.Ale opět je to lokálka s dvěma dopravníma kolejemi,tedy nic moc.Milan


To sice jo, ale na tvém plánku je vlečka MJM kvůli úspoře místa posunutá před přejezd. Kdyby ji rawen vrátil tam, kde správně je, a přidal k tomu pivovarskou vlečku, dostane vlastně kromě odbočující lokálky do Mladče (kde už se sice nakládá jen dříví, ale není ho vůbec málo - občas se nakládá i na předměstí) hned dalších 5 živých manipulačních míst - manipulační kolej ve stanici, MJM (stále v provozu), uhelné sklady (stále v provozu), obilné silo (dnes sklad máku - sice dráhu nepoužívá, ale mohl by...) a pivovar (dtto). No a kdyby k tomu ještě někdo přidal dopravnu D3 Litovel s dalšími třemi vlečkami (cukrovar, sladovna, ještě nedávno i PAPCEL...), tak se i na ní může vyřádit. Do MJM občas jezdí dokonce i herkules ER 20 (pořád jsme na lokálce!) se separáty čpavku a močoviny z Dusla, v cukrovaru (dnešní správný název: Litovelská cukrovarna) se pořád topí uhlím, takže v kampani sem běžně jezdí Mn se skupinami 8xEas (protože víc se jim na vlečku nevejde) a taky cisterny na melasu (z volného oběhu Carga, tudíž řádně omšelé - vždycky je vytáhnou odněkud z kopřiv, kde celý rok stály...), do sladovny Soufflet jezdí její soukromé vozy Tdns. V kampani není výjimkou, že Mn mívají i postrk. MJM i cukrovar mají vlastní vlečkové lokomotivy.