Stránka 29 z 44

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pát 15 zář, 2017 3:09 pm
od hank
Vracím se k těm Čelechovicím s výlovem z mé středeční návštěvy archívu ŘSD Olomouc.

Stanice byla rozšířena v roce 1895 do tohoto stavu:

celechovice_1899_mensi.jpg


Objekt vpravo nahoře označený Wg (Wohngebäude) je bývalá remíza ÖLEG přestavěná na objekt traťmistra, kde byl vpravo byt (dnes bychom řekli 1+1) a vlevo sklad zabírající cca půlku objektu. V roce 1912 došlo k další změně, červeně doplněný objekt byl sklad traťmistra podle normálie 48/H (sice nakonec vystavěný jinak, ale k tomu viz dále) a bývalá remíza byla přestavěna znvou - sklad byl zrušen, v levé části u štítové zdi zřízena "nudličkovitá" kancelář traťmistra a do zbytku byl rozšířen byt (podle dnešních zvyklostí řečeno na 2+1). Objekt napravo od bývalé remízy je sklep, ale k němu jsem v archívu nenašel nic.

Další plánky situace stanice z dob ČSD se dochovaly jen zčásti, ale vyplývá z nich, že sklad 48/H byl nakonec otočen o 90° (tj. kolmo ke koleji) a dodatečně k němu ještě přidali vozovou skříň z vyřazené zetky. Vypadalo to nějak takhle:

celechovice_situace_1935.jpg


Nad bývalou remízou přibyl další "vedlejší objekt", zřejmě obvyklý herberk s kůlnou, kurníkem a chlívkem, jak už to u takových drážních bytů bývalo zvykem. (A to i ve městech. V archívu se dochoval úřední přípis z roku 1917 povolující u dodnes krásných tří drážních činžáků v Olomouci městě zřídit pro všechny partaje - bydlelo jich ve třech domech několik desítek, včetně vyšších úředníků - kůlny na palivo s kurníky s odůvodněním "aby si obyvatelé mohli sami obstarávat živobytí". Sice to výslovně není řečeno, ale ve válečném roce 1917 už bylo ve městech pokud šlo o zásobovámí ouvej. Ale to odbočuju.)

Kdyby někdo potřeboval, plánky zachycující změny bývalé remízy mohu vyvěsit/poslat. A hořejší situaci mám i v lepším rozlišení.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pát 15 zář, 2017 4:13 pm
od rawen
Velmi děkuji a posílám SZ.

Radek

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pát 15 zář, 2017 4:20 pm
od hank
Čelechovice ještě jednou, tentokrát na plánku návěstního mistra. Stav v letech 1895 - 1912. I když jsme na lokálce, stanice je kryta distančními návěstidly.

celechovice_situace_1895_1912.jpg

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: pát 15 zář, 2017 5:45 pm
od hank
Situace vlečky cukrovaru Čelechovice po přestavbě v roce 1905:

celechovice_vlecka_mensi.jpg


Plánek pochází pravděpodobně ze 20. let. V archívu je vlečková smlouva z roku 1925, v ní je zmínka o tom, že v r. 1905 si cukrovar postavil na vlečce při její přestavbě i remízu, ale ta není ani na tomto plánku ani na dalším plánku z roku 1925. Zato se však v archívu nachází plánek z roku 1922, kde je remíza vyznačena. Takže závěr není jasný - byla v cukrovaru remíza pro vlečkový stroj nebo ne? Jestliže ano, kdy byla postavena?

celechovice_vlecka_remiza_1922_mensi.jpg

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 16 zář, 2017 6:20 am
od rawen
Mnohokrát děkuji za zaslané podklady.

Jako obvykle bude následovat fáze rozmýšlecí, jaký stav modelovat, jaké prvky (zejména budovy a výhybky) použít z komerční nabídky, co by bylo nutné vyrobit svépomocí anebo zakázkově... a na konci je tradiční rozhodnutí...

Ale hlavně "I cesta může být cílem!" :)

Radek

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: sob 16 zář, 2017 9:52 am
od hank
Ještě jednou k těm Čelechovicím.

Na hanáckém Pacifiku byly původně v roce 1883 postaveny tyto skromné kadibudky pro cestující podle normálií ÖLEG:

wc_oeleg_mensi.jpg


Později (konkrétně v Čelechovicích roku 1901) je erár začal nahrazovat většinou tímto typem normalizovaným u kKStB:

wc_celechovice_1901_mensi.jpg


nebo standardním typem podle normálie 19a/H známým z mnoha jiných lokálek.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 7:00 am
od rawen
Nazdar,
zpětně ještě jednou děkuji za podklady k Čelechovicím.

Jelikož stále kroužím(e) před dalším projektem, chci se zeptat na úplně jinou věc. Existuje anebo existovala v minulosti stanice, ve které by se potkávaly čtyři jednokolejové tratě? Případně ne přímo v ní, ale odbočení je těsně za stanicí jako např. v Senici na Hané.

Předem děkuji za nasměrování, Radek

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 7:07 am
od milan ferdián
rawen píše:Nazdar,
zpětně ještě jednou děkuji za podklady k Čelechovicím.

Jelikož stále kroužím(e) před dalším projektem, chci se zeptat na úplně jinou věc. Existuje anebo existovala v minulosti stanice, ve které by se potkávaly čtyři jednokolejové tratě? Případně ne přímo v ní, ale odbočení je těsně za stanicí jako např. v Senici na Hané.

Předem děkuji za nasměrování, Radek

Straškov.Milan

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 7:41 am
od rawen
Díky Milane, vypadá pěkně "kompaktně", pro naše lokálkové moduly téměř ideálně.
Ještě se zeptám, zda se nějak měnil kolejový plán. Podle polohy budov tipuju že neměnil, jen na jižním zhlaví jde 4k přes angličana kamsi do pole...

Radek

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 9:53 am
od milan ferdián
rawen píše:Ještě se zeptám, zda se nějak měnil kolejový plán. Podle polohy budov tipuju že neměnil, jen na jižním zhlaví jde 4k přes angličana kamsi do pole...Radek

To co popisuješ jako kolej 4a,tak u mne je to kolej 7 napravo od angličana,pravděpodobně vlečka.Zalovit v historii a další kolej od angličana opačným směrem nahoru vlečka SILO.Milan

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 12:13 pm
od hank
rawen píše:Nazdar,
zpětně ještě jednou děkuji za podklady k Čelechovicím.

Jelikož stále kroužím(e) před dalším projektem, chci se zeptat na úplně jinou věc. Existuje anebo existovala v minulosti stanice, ve které by se potkávaly čtyři jednokolejové tratě? Případně ne přímo v ní, ale odbočení je těsně za stanicí jako např. v Senici na Hané.

Předem děkuji za nasměrování, Radek


Já bych do stejného pytlíku přihodil ještě Dolní Bousov, Libuň a Hrušovany nad Jevišovkou - ty posledně jmenované po r. 1945.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 12:40 pm
od MiG
Mladá Boleslav, Týniště nad Orlicí, Hanušovice, Česká Lípa, Rumburk, Žatec, Blatno

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 2:07 pm
od milan ferdián
Rawen chtěl tipy podobné stanici Senice na Hané.Všechny další jmenované stanice (hank,MiG),tomuto tipu neodpovídají.Milan

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 2:58 pm
od MiG
Já si myslím, že moje i Hankovy tipy typu požadovanému Rawenem odpovídají.
Rawen chtěl stanice se čtyřmi tratěmi, ne stanice podobné Senici.

Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2017 3:15 pm
od milan ferdián
MiG píše:Já si myslím, že moje i Hankovy tipy typu požadovanému Rawenem odpovídají.

Neodpovídají.
MiG píše:Rawen chtěl stanice se čtyřmi tratěmi, ne stanice podobné Senici.

To ano,ale se zaústěním tratí jak u stanice Senice na Hané.
==stanice== rozbočení tratí jednoduchou výhybkou==
žst.Straškov
==rozbočení tratí jednoduchou výhybkou==stanice==rozbočení tratí jednoduchou výhybkou==

Vámi zmiňované stanice mají souběh tratí přímo ve staničním zhlaví na samostatnou dopravní kolej ve stanici.Mrkni na všechny kolejové plány stanic a rychle poznáš rozdíl.Milan