Re: Požadavky na podklady - fotky, plány, ...
Napsal: pát 15 zář, 2017 3:09 pm
Vracím se k těm Čelechovicím s výlovem z mé středeční návštěvy archívu ŘSD Olomouc.
Stanice byla rozšířena v roce 1895 do tohoto stavu:
Objekt vpravo nahoře označený Wg (Wohngebäude) je bývalá remíza ÖLEG přestavěná na objekt traťmistra, kde byl vpravo byt (dnes bychom řekli 1+1) a vlevo sklad zabírající cca půlku objektu. V roce 1912 došlo k další změně, červeně doplněný objekt byl sklad traťmistra podle normálie 48/H (sice nakonec vystavěný jinak, ale k tomu viz dále) a bývalá remíza byla přestavěna znvou - sklad byl zrušen, v levé části u štítové zdi zřízena "nudličkovitá" kancelář traťmistra a do zbytku byl rozšířen byt (podle dnešních zvyklostí řečeno na 2+1). Objekt napravo od bývalé remízy je sklep, ale k němu jsem v archívu nenašel nic.
Další plánky situace stanice z dob ČSD se dochovaly jen zčásti, ale vyplývá z nich, že sklad 48/H byl nakonec otočen o 90° (tj. kolmo ke koleji) a dodatečně k němu ještě přidali vozovou skříň z vyřazené zetky. Vypadalo to nějak takhle:
Nad bývalou remízou přibyl další "vedlejší objekt", zřejmě obvyklý herberk s kůlnou, kurníkem a chlívkem, jak už to u takových drážních bytů bývalo zvykem. (A to i ve městech. V archívu se dochoval úřední přípis z roku 1917 povolující u dodnes krásných tří drážních činžáků v Olomouci městě zřídit pro všechny partaje - bydlelo jich ve třech domech několik desítek, včetně vyšších úředníků - kůlny na palivo s kurníky s odůvodněním "aby si obyvatelé mohli sami obstarávat živobytí". Sice to výslovně není řečeno, ale ve válečném roce 1917 už bylo ve městech pokud šlo o zásobovámí ouvej. Ale to odbočuju.)
Kdyby někdo potřeboval, plánky zachycující změny bývalé remízy mohu vyvěsit/poslat. A hořejší situaci mám i v lepším rozlišení.
Stanice byla rozšířena v roce 1895 do tohoto stavu:
Objekt vpravo nahoře označený Wg (Wohngebäude) je bývalá remíza ÖLEG přestavěná na objekt traťmistra, kde byl vpravo byt (dnes bychom řekli 1+1) a vlevo sklad zabírající cca půlku objektu. V roce 1912 došlo k další změně, červeně doplněný objekt byl sklad traťmistra podle normálie 48/H (sice nakonec vystavěný jinak, ale k tomu viz dále) a bývalá remíza byla přestavěna znvou - sklad byl zrušen, v levé části u štítové zdi zřízena "nudličkovitá" kancelář traťmistra a do zbytku byl rozšířen byt (podle dnešních zvyklostí řečeno na 2+1). Objekt napravo od bývalé remízy je sklep, ale k němu jsem v archívu nenašel nic.
Další plánky situace stanice z dob ČSD se dochovaly jen zčásti, ale vyplývá z nich, že sklad 48/H byl nakonec otočen o 90° (tj. kolmo ke koleji) a dodatečně k němu ještě přidali vozovou skříň z vyřazené zetky. Vypadalo to nějak takhle:
Nad bývalou remízou přibyl další "vedlejší objekt", zřejmě obvyklý herberk s kůlnou, kurníkem a chlívkem, jak už to u takových drážních bytů bývalo zvykem. (A to i ve městech. V archívu se dochoval úřední přípis z roku 1917 povolující u dodnes krásných tří drážních činžáků v Olomouci městě zřídit pro všechny partaje - bydlelo jich ve třech domech několik desítek, včetně vyšších úředníků - kůlny na palivo s kurníky s odůvodněním "aby si obyvatelé mohli sami obstarávat živobytí". Sice to výslovně není řečeno, ale ve válečném roce 1917 už bylo ve městech pokud šlo o zásobovámí ouvej. Ale to odbočuju.)
Kdyby někdo potřeboval, plánky zachycující změny bývalé remízy mohu vyvěsit/poslat. A hořejší situaci mám i v lepším rozlišení.